Minä en ymmärrä

Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Olikos tämä sattumoisin palstalla eräs hyvin yleinen slogani?

Koitan pitää tämän yleisellä tasolla.

Eli siis onko kyseessä jokin defenssi vai onko kyse kun käyttää ilmaisua että ei ole kertakaikkiaan muuta sanottavaa, oli aihe mikä hyvänsä. Vai onko kyse silkasta toksisuudesta, pahasuopuudesta?

Eli minä en ymmärrä (Kun teet asiaa X, olet kiinnostunut asiasta X jne..) kun X joten olet tyhmä, yksinkertainen tai MIKSI ET OLE SAMANLAINEN KUIN MUUT? En usko että yhdenkään ihmisen velvollisuus on selittää asioita kenellekkään jos:
A) Asiasta ei ole haittaa muille
B) Haittaa tekijälle itselleen (Tämä on optio, jokainen on vastuussa tekemisistään, myös tyhmyyksistä)

Ehkä tämä liittyy laumakäyttäytymiseen eli jos tapahtuu laumasta poikkeavaa toimintaa se nähdään uhkana paitsi itselleen myös laumalle. Sosiaalinen toiminta yksinkertaistettuna rautalankamallina on: "Rapsuta sinä minua niin yritän muistaa rapsuttaa sinua kun tarvitset rapsustusta).

Tämähän kärjistettynä johtaa seuraavaan päätelmään: Koska valtaosa ei ymmärrä genetiikkaa, kvanttifysiikkaa, kosmologiaa, psykologiaa niin ne ovat turhia. Jos olet kiinnostunut aiheista (Voit lisätä oman aiheesi/tekemisesi tähän) niin koska en ymmärrä sinua olet tyhmä.

Siis ei mitään tekemistä palstafilosofi Keijonan kanssa mutta asia on herättänyt minussa ihmetystä. Ja kohdallani varsinkin kun varsin "Sivistyneet ihmiset" käyttävät slogania.

Ei sitten ymmärretä. Ollaan tyhmiä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Hyvää kekelöintiä.👍🤣👍
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tuo itsestään puhuminen on tietenkin lisääntynyt yksityisyyden ja yksilökeskeisyyden myötä.
Mutta itsestään puhumaan alkaminen on yleinen itsepuolustusrefleksi, sellainen itsetunto kysymys.
Viimeksi muokannut Keijona, 29 Huhti 2023, 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Raspu kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:06 Hyvää kekelöintiä.👍🤣👍
Mielenkiintoinen havainnointiasia palstalla on se, miten joku pointti tai fakta kestää eri ihmisillä hyvin eri aikoja sisäistää, se mikä joillekin tapahtuu sekunnissa kestää jollekkin kuukausia, joillekin ei tapahdu korvien välissä mitään vaikka vuodet kuluvat.

Avoin ja rehellinen, suorapuheinen ihminen on huomattavasti notkeampi ja nopeampi liikkeinen mieleltään. Joten kyllä setä miehissä ja muissa vähän "hulluina pidetyissä" on viisauden siemen.
Same same but different
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6171
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Keijona kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:10 Tuo itsestään puhuminen on tietenkin lisääntynyt yksityisyyden ja yksilökeskeisyys myötä.
Mutta itsestään puhumaan alkaminen on yleinen itsepuolustusrefleksi, sellainen itsetunto kysymys.
Niin tietenkin. Suuri ajattelija, joka on vapautunut egonsa kahleista, ei tietenkään puhu koskaan itsestään, vaan haukkuu aina kaikkia muita. Se on yhteisön johtaja-ainesta parhaimmillaan.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Keijona kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:15
Raspu kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:06 Hyvää kekelöintiä.👍🤣👍
Mielenkiintoinen havainnointiasia palstalla on se, miten joku pointti tai fakta kestää eri ihmisillä hyvin eri aikoja sisäistää, se mikä joillekin tapahtuu sekunnissa kestää jollekkin kuukausia, joillekin ei tapahdu korvien välissä mitään vaikka vuodet kuluvat.

Avoin ja rehellinen, suorapuheinen ihminen on huomattavasti notkeampi ja nopeampi liikkeinen mieleltään. Joten kyllä setä miehissä ja muissa vähän "hulluina pidetyissä" on viisauden siemen.
Ihmiset usein menee lukkomoodiin. Kaikki mitä joku "inhokki" sanoo on paskaa, vaikka se itseasiassa olis hyvää.
Usein toisto myös lukitsee korvat ja alapeukut lentää lukematta.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Raspu kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:45
Keijona kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:15
Raspu kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:06 Hyvää kekelöintiä.👍🤣👍
Mielenkiintoinen havainnointiasia palstalla on se, miten joku pointti tai fakta kestää eri ihmisillä hyvin eri aikoja sisäistää, se mikä joillekin tapahtuu sekunnissa kestää jollekkin kuukausia, joillekin ei tapahdu korvien välissä mitään vaikka vuodet kuluvat.

Avoin ja rehellinen, suorapuheinen ihminen on huomattavasti notkeampi ja nopeampi liikkeinen mieleltään. Joten kyllä setä miehissä ja muissa vähän "hulluina pidetyissä" on viisauden siemen.
Ihmiset usein menee lukkomoodiin. Kaikki mitä joku "inhokki" sanoo on paskaa, vaikka se itseasiassa olis hyvää.
Usein toisto myös lukitsee korvat ja alapeukut lentää lukematta.
Niinpä, silmien ja ymmärryksen sulkeminen on refleksi, ja pelokkailla ihmisillä huomattavasti vahvempi.
Same same but different
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4957
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Deimos kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:00 Olikos tämä sattumoisin palstalla eräs hyvin yleinen slogani?

Koitan pitää tämän yleisellä tasolla.

Eli siis onko kyseessä jokin defenssi vai onko kyse kun käyttää ilmaisua että ei ole kertakaikkiaan muuta sanottavaa, oli aihe mikä hyvänsä. Vai onko kyse silkasta toksisuudesta, pahasuopuudesta?

Eli minä en ymmärrä (Kun teet asiaa X, olet kiinnostunut asiasta X jne..) kun X joten olet tyhmä, yksinkertainen tai MIKSI ET OLE SAMANLAINEN KUIN MUUT? En usko että yhdenkään ihmisen velvollisuus on selittää asioita kenellekkään jos:
A) Asiasta ei ole haittaa muille
B) Haittaa tekijälle itselleen (Tämä on optio, jokainen on vastuussa tekemisistään, myös tyhmyyksistä)

Ehkä tämä liittyy laumakäyttäytymiseen eli jos tapahtuu laumasta poikkeavaa toimintaa se nähdään uhkana paitsi itselleen myös laumalle. Sosiaalinen toiminta yksinkertaistettuna rautalankamallina on: "Rapsuta sinä minua niin yritän muistaa rapsuttaa sinua kun tarvitset rapsustusta).

Tämähän kärjistettynä johtaa seuraavaan päätelmään: Koska valtaosa ei ymmärrä genetiikkaa, kvanttifysiikkaa, kosmologiaa, psykologiaa niin ne ovat turhia. Jos olet kiinnostunut aiheista (Voit lisätä oman aiheesi/tekemisesi tähän) niin koska en ymmärrä sinua olet tyhmä.

Siis ei mitään tekemistä palstafilosofi Keijonan kanssa mutta asia on herättänyt minussa ihmetystä. Ja kohdallani varsinkin kun varsin "Sivistyneet ihmiset" käyttävät slogania.

Ei sitten ymmärretä. Ollaan tyhmiä.
Jos joku sanoo, ei nyt suoraan näin mut jos viesti on että: minä en ymmärrä, sinä olet tyhmä. Ite ainakin tulkitsen ton niin että minä en ymmärrä, ja jos sinä ymmärtäisit enemmän kuin minä egoni viisaana ymmärtäjänä vahingoittuu joten sinä olet tyhmä ja puhut ihan pöpejä. Eli kuten epäilit defenssi on kyseessä. Jos ihminen oikeasti puhuu ihan pöpejä reaktio on yleensä vähän toisenlainen.

Toi erilaisuuteen kielteisesti suhtautuminen johtuu yleensä pelosta. Erilaisuus pelottaa ihmisiä, koska ne ei ymmärrä mikä olet. Ei ne silti välttämättä ajattele että sinä olet tyhmä, mutta kokevat kuitenkin sut uhkana. Ihmisillä on sisäänrakennettu pelko pelätä asioita mitä ne ymmärrä, koska sellainen saattoi savannilla olla vaarallinen. Pelko usein on näissä primääritunne, sekundääritunne sitten on reaktio joka on opittu. Joillakin viha, joillakin miellyttämishalu, joillakin toi voi saada jopa sadistisia piirteitä esim. jossain koulukiusaamis tapauksissa. Harvoin ne ihmiset kuitenkin ovat pohjimmiltaan sadistisia, toki sellasiakin on.

Toksisuus kai voidaan psykologiassa määritellä aika pitkälti sen mukaan miten käytös suhun vaikuttaa. Kuka tai minkälainen on sulle toksinen, on toksinen. Kannattaa olla tarkkana toksisten ihmisten kanssa. Kognitiivinen/henkinen suojaus.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4957
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Never explain yourself to anyone_.png
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:06 Hyvää kekelöintiä.👍🤣👍
Varoitin siitä erikseen. En aio Keijoksi Keijon paikalle. Sille paikalle mahtuu kerallaan vain yks objekti, ei subjekti.

Henk. koht. ihemttelen välillä mikä velvollisuus minulla on selittäää yhtään mitään kenellekkään.
-Miksi peset lattioita konttaamalla ja rätin kanssa kun sen lisäksi olet vielä "Raihnainen"?
-Miksi harrastuksesi ovat noita eivätkä näitä?
-X ja Y sanoi että harrastuksesi ovat ihan tyhmiä

Niin... Itselleni vain on ihan se ja sama mitä muut tekevät kun se pysy poissa häiritsemästä elämääni. Ja eivät riko yhteiskuntarauhaa. Jos kellarissa on kahleita, ruoska ja nahkaa niin sitä vain. Jos tykkää kalastaa (Itse en siedä kalastusta mutta en olekaan sitten tekemisissä kalastavien ihmisten kanssa. Sama pätee metsästykseen. Emme elä vielä Linkolan ihanneyhteiskunnassa jossa -37 asteen pakkasessa narrataan kiiskeä ja hiihdetään karvapohjasuksilla hirven perässä 110 kilometriä. Kaupat on olemassa.) ei tarvitse tyrkyttää minulle.

Miksi joku tykkää pitsinnypläyksestä? Pitääkö se perustella? Tai kirkkojen kuvaaminen? Dokaaminen? Röökinpoltto? Huumeikden käyttö? Kuoleminen?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4957
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

KultaKikkare kirjoitti: 29 Huhti 2023, 11:21 Ihmisillä on sisäänrakennettu pelko pelätä asioita mitä ne ymmärrä, koska sellainen saattoi savannilla olla vaarallinen. Pelko usein on näissä primääritunne, sekundääritunne sitten on reaktio joka on opittu. Joillakin viha, joillakin miellyttämishalu, joillakin toi voi saada jopa sadistisia piirteitä
Uteliaisuus unohtu listalta, se on myös aika yleinen tapa reagoida vähän pelottavaan asiaan jota ei täysin ymmärrä. Pelko stimuloi ottamaan selvää.

Katselen usein kadulla vastaantulevia koiria ja niiden taluttajia. Usein jos koira luimistelee tai on epäileväisen näköinen, myös sen omistaja on sellanen. Jos koira tulee häntäänsä heiluttaen "jutulle", myös omistaja on usein ekstrovertti ja alkaa heti jutteleen säästä. Ihan samaan tapaan lapset omaksuu vanhemmiltaan miten vieraisiin ihmisiin suhtaudutaan, ja miten suhtaudutaan asioihin joita ei ymmärrä.

Kun ne ei ymmärrä sua niin ymmärrä sä niitä. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Keijona »

KultaKikkare kirjoitti: 29 Huhti 2023, 11:21
Deimos kirjoitti: 29 Huhti 2023, 10:00 Olikos tämä sattumoisin palstalla eräs hyvin yleinen slogani?

Koitan pitää tämän yleisellä tasolla.

Eli siis onko kyseessä jokin defenssi vai onko kyse kun käyttää ilmaisua että ei ole kertakaikkiaan muuta sanottavaa, oli aihe mikä hyvänsä. Vai onko kyse silkasta toksisuudesta, pahasuopuudesta?

Eli minä en ymmärrä (Kun teet asiaa X, olet kiinnostunut asiasta X jne..) kun X joten olet tyhmä, yksinkertainen tai MIKSI ET OLE SAMANLAINEN KUIN MUUT? En usko että yhdenkään ihmisen velvollisuus on selittää asioita kenellekkään jos:
A) Asiasta ei ole haittaa muille
B) Haittaa tekijälle itselleen (Tämä on optio, jokainen on vastuussa tekemisistään, myös tyhmyyksistä)

Ehkä tämä liittyy laumakäyttäytymiseen eli jos tapahtuu laumasta poikkeavaa toimintaa se nähdään uhkana paitsi itselleen myös laumalle. Sosiaalinen toiminta yksinkertaistettuna rautalankamallina on: "Rapsuta sinä minua niin yritän muistaa rapsuttaa sinua kun tarvitset rapsustusta).

Tämähän kärjistettynä johtaa seuraavaan päätelmään: Koska valtaosa ei ymmärrä genetiikkaa, kvanttifysiikkaa, kosmologiaa, psykologiaa niin ne ovat turhia. Jos olet kiinnostunut aiheista (Voit lisätä oman aiheesi/tekemisesi tähän) niin koska en ymmärrä sinua olet tyhmä.

Siis ei mitään tekemistä palstafilosofi Keijonan kanssa mutta asia on herättänyt minussa ihmetystä. Ja kohdallani varsinkin kun varsin "Sivistyneet ihmiset" käyttävät slogania.

Ei sitten ymmärretä. Ollaan tyhmiä.
Jos joku sanoo, ei nyt suoraan näin mut jos viesti on että: minä en ymmärrä, sinä olet tyhmä. Ite ainakin tulkitsen ton niin että minä en ymmärrä, ja jos sinä ymmärtäisit enemmän kuin minä egoni viisaana ymmärtäjänä vahingoittuu joten sinä olet tyhmä ja puhut ihan pöpejä. Eli kuten epäilit defenssi on kyseessä. Jos ihminen oikeasti puhuu ihan pöpejä reaktio on yleensä vähän toisenlainen.

Toi erilaisuuteen kielteisesti suhtautuminen johtuu yleensä pelosta. Erilaisuus pelottaa ihmisiä, koska ne ei ymmärrä mikä olet. Ei ne silti välttämättä ajattele että sinä olet tyhmä, mutta kokevat kuitenkin sut uhkana. Ihmisillä on sisäänrakennettu pelko pelätä asioita mitä ne ymmärrä, koska sellainen saattoi savannilla olla vaarallinen. Pelko usein on näissä primääritunne, sekundääritunne sitten on reaktio joka on opittu. Joillakin viha, joillakin miellyttämishalu, joillakin toi voi saada jopa sadistisia piirteitä esim. jossain koulukiusaamis tapauksissa. Harvoin ne ihmiset kuitenkin ovat pohjimmiltaan sadistisia, toki sellasiakin on.

Toksisuus kai voidaan psykologiassa määritellä aika pitkälti sen mukaan miten käytös suhun vaikuttaa. Kuka tai minkälainen on sulle toksinen, on toksinen. Kannattaa olla tarkkana toksisten ihmisten kanssa. Kognitiivinen/henkinen suojaus.
Myrkky voi olla myös lääke ja lääke myrkky, lähes kaikki on toksista väärin annosteltuna.
Same same but different
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5397
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Omia käsityksiämme me maailman menosta täällä esittelemme. Jos kiistanalaisen väitteen esittää yleisenä totuutena on OK, jos kertoo, että minun mielestäni asia on näin, onkin itsekeskeinen minäminä -tyyppi
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja Deimos »

KultaKikkare kirjoitti: 29 Huhti 2023, 11:44 Never explain yourself to anyone_.png
Asiaa. Hyvin harva haluaa ymmärtää ja muistaa tuon. Sitäpaitsi eräs henkilö sanoi hyvin pahansuovasti tuollaisten latteuksien jakamisesta.

Toivottavasti kenelläkään ei ole ystäviä, anoppeja, työkavereita, vanhempia jotka heti kättelyssä lyttäävät kaiken? Kaikkein paras lahja maanpäällä lienee vaimoke joka ohjaa liian innokkaan ja omapäisen aviomiehen lataamoon jos viettää pajassaan/autotallissaan/harrastehuoneessaan liikaa aikaa?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4856
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Minä en ymmärrä

Viesti Kirjoittaja MooM »

Kyllä mua kiinnostaa, miksi joku tykkää harrastaa pitsinnypläystä. Ihan uteliaisuudesta saattaisin kysyä, eikä se tarkoita, että jotenkin pitäisin hommaa tyhmänä. Onko se kivaa näpräämistä, älyllinen haaste, taidetta, zeniä vai mitä.

Kritisoiva kyseleminen tyyliin "miksi ihmeessä viitsit, en minä vaan" on eri juttu.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Vastaa Viestiin