Keijona ja perunat?

Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1695
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Keijona kirjoitti: 06 Touko 2023, 20:32 Katos, ompas täällä monella ollut ikävä...

Moderaattoritkin innoissaan osallistuneet, rikkomaan palstan sääntöjä ja keskustelemaan palstalaisesta. Joku hyvä syy tuollaiselle seuraukselle ja henkilökohtaisuudelle täytyy olla.
"Kun järki loppuu, alkaa tunteilu ja fokus siirtyy asiasta henkilökohtaisuuksiin." Eikä muuten oo vapaa valinta.
Vapaimmat päättää itse öistään.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Keijona kirjoitti: 06 Touko 2023, 20:32 "Kun järki loppuu, alkaa tunteilu ja fokus siirtyy asiasta henkilökohtaisuuksiin." Eikä muuten oo vapaa valinta.
Eihän sille sitten mitään voi. Kuulostaa kuitenkin siltä kuin esittäisit arvostelua. Mutta toisaalta, ethän sinäkään sitten muuta voi.

Tämän ketjun otsake on kylläkin veikeä ja osuva.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7066
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 20:24
Deimos kirjoitti: 06 Touko 2023, 18:56Assuhommissa kevein työkalu on kai rautakanki. Helppoo kuin heinänteko. Piki on niin vilpoista ja assua tehdään helteelläkin kun on +27 celssiusta. Kaikkea ei voi automatisoida vaikka siihen pyritään. Ihmettelen vain mitä ihmisillä tehdään sitten ja kuka maksaa päättäjien liksat? Robotit, tietokoneet ja keinoälyt?
Mitä tarkotat assuhommilla? Itse ollut asentelemassa kaivantoon sähkökaapelia ja tietoliikennekaapelia ja vesijohtoa ja viemäriä, johon tuli muutama kaivo. Rautakanki ja lapio. Ja kova luotto. Siihen kaivurikuskiin. Kun itse olet 4m syvässä kaivannossa pitelemässä viemäriputkea paikallaan kun kaivurikuski ripottelee soraa putken päälle.
Asfalttihommia. Ilmeinen huono sanavalinta minulta. Olen kerran ollut kaivannossa katsomassa. Eniten epäilytti maamassa. Sieltä ei heti kaiveta ulos kun reuna sortuu päälle.

Olen nähnyt miten tarkkaa hommaa kaivurilla tekijä voi tehdä. Aika tarkkaa hommaa isollakin kaivurilla tekee. YouTube ja kananmuna. Sekä kaivuri. Muistelisin.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Sulervo kirjoitti: 06 Touko 2023, 20:49
Keijona kirjoitti: 06 Touko 2023, 20:32 "Kun järki loppuu, alkaa tunteilu ja fokus siirtyy asiasta henkilökohtaisuuksiin." Eikä muuten oo vapaa valinta.
Eihän sille sitten mitään voi. Kuulostaa kuitenkin siltä kuin esittäisit arvostelua. Mutta toisaalta, ethän sinäkään sitten muuta voi.

Tämän ketjun otsake on kylläkin veikeä ja osuva.
Juu, tiede.fi palstalle se oli Keijona ja suo-maalaiset.
Same same but different
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5993
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 18:13
Deimos kirjoitti: 06 Touko 2023, 18:05Meillä oli perunaa tuollainen 20x20 läntti. Ei sillä talvea elänyt.
Tämä on sitten neljä (4) aaria, tiedoksi teille, joille nämä maatalouden ei-SI -järjestelmän mukaiset yksiköt eivät ole tuttuja.

Sitä voi moni asioita tuntematon itsekäs minä-minä -henkilö kuvitella asioista kaikenlaista kun tietopohja on vähän heikonlainen.

Oliko miten työläs tuo 20x20? Yksi henkilö nosti tunnissa perunat?
20x20m=800 neliötä, jos jotenkin helpottaa havainnollistamista.
Muutan kesän aikana pientilalle joka on aikanaan perustettu 1950 kuuromykän naisen toimesta hänen jäätyään eläkkeelle laivakokin pestistä. Tila oli perimätiedon mukaan naisen omavaraistalouskäytössä muutaman vuoden, ja kun nainen aika pian tilan perustamisen jälkeen kuoli, niin se myytiin suvulle jolta sen ostin joka käytti sitä kesäpaikkana ja talvet kylmillään.
Tilalla on pieni navetta, jonka olen muuttamassa verstaaksi. Purin sieltä arviolta parin lehmän, tai muutaman lampaan ja vuohen karsinat, sekä yksi huone on ollut possulana, ja sitten on tilalla myös ollut nyttemmin jo purettu kanala, joka kuulemma tuottanut munia torimyyntiin. Peltoläntti on jotain reilu puolen tuhannen neliön kokoinen ja heinäniitty ehkä tuhat neliötä. Sillä on sitten varmaan yksi ihminen pärjännyt joten kuten...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3188
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Brainwashed kirjoitti: 06 Touko 2023, 22:27 20x20m=800 neliötä, jos jotenkin helpottaa havainnollistamista.
Eikös sentään 400 m2? Kun itse pakkaan noita muuttelemaan aareiksi tai hehtaareiksi siten, että ajattelen sen olevan 40x10 = 400 m2 = 4 aaria.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5993
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 22:36
Brainwashed kirjoitti: 06 Touko 2023, 22:27 20x20m=800 neliötä, jos jotenkin helpottaa havainnollistamista.
Eikös sentään 400 m2? Kun itse pakkaan noita muuttelemaan aareiksi tai hehtaareiksi siten, että ajattelen sen olevan 40x10 = 400 m2 = 4 aaria.
Joo, noin, laskin jostain syystä summan päässä kahteen kertaan, syytä siihen en tiedä. Aari on sata neliötä, my bad.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3188
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Tuumailin tuossa aamulenkillä noita perunayhdyskuntia ja niiden demokratiaa ja henkilöön käyvää arvostelua. Monestihan yhdessä varressa on se päämulkku ja sitten ne muut pienemmät mukulat. Onko siinä luonnon muovaama yhteiskuntamalli? Mitäs jos pienemmistä kuitenkin joku alkaa hyökätä henkilöön käyvällä arvostelulla sitä päämulkkua vastaan kun argumentit loppuvat. Entä emokratia? Kun tuossahan periaatteessa kaikki saattavat saada jälkeläisiä seuraavana vuonna. Johtaako se haitalliseen yksilökeskeisyyteen yhteisöllisyyden sijasta? Emokratia ja yksilökeskeisyyden harha tuhoavat perunayhdyskunnat?
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3188
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Deimos kirjoitti: 06 Touko 2023, 21:36Olen kerran ollut kaivannossa katsomassa. Eniten epäilytti maamassa. Sieltä ei heti kaiveta ulos kun reuna sortuu päälle.
Tämä. En voi väittää, etteikö olisi käynyt mielessä siinä vaiheessa, kun oli siellä 4m syvässä kaivannossa polvillaan pitämässä viemäriputkea paikallaan. Mutta luotin kyllä kuskiin. On ollut "hovikaivaja" tässä, asuu lähellä. Jo hänen isänsä teki minun isälleni kaivutöitä, kiviä pois pellosta ja rakennuksen pohjia ja sellaista. Minun kanssani poika sitten tuota "kunnallistekniikkaa" ja vähän muutakin.

Mutta kyseessähän oli siis minun emokratiasta johtuva yksilökeskeisyyden harha. Kun arvelutti olla siellä kaivannossa. Yksilökeskeisesti ajattelin, että sillä olisi muka yhteisön kannalta mitään merkitystä. Vaikka kaivanto sortuisikin. Henkilöön käyvästi olisi syyttänyt kaivurikuskia jos kaivanto olisi sortunut.
Viimeksi muokannut AimoJortikka, 07 Touko 2023, 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10997
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:40
AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:35 Ja tuohon että "ei kauheaa raatamista". Niin pitäähän ne perunat ensin istuttaakin. Minä istuin koneessa tiputtelemassa kun joku ajoi traktoria. Mutta kuokalla 2000 metrin istutus on kova homma. Lisäksi kesän aikana penkkejä pitää harata ja muotoilla jos sieltä kunnon sadon haluaa. Ja sitten toi nostohommeli. Oikeasti haluaisin nähdä kun Keijona tuollaisen omasta mielestään ihan pienen homman tekisi.
Hänen ideologiansa lienee, että tuollainen työ on ihmiselle hyväksi eikä raatamista. Vain länsimainen nappien painamiseen degeneroitunut vätys kokee sen raatamisena, uljaalle luonnonlapselle se on miellyttävää pikku puuhastelua porukassa. Ja huippuhetki on kun saa tuntea itsensä tärkeäksi osaksi yhteisöä luovuttaessaan työn tulokset johtajalle.
Onko tämä nyt alkiolaisuutta vai Juche aatetta ?
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3188
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Tuulispää kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:26Onko tämä nyt alkiolaisuutta vai Juche aatetta ?
Kun järki loppuu, alkaa tunteilu ja fokus siirtyy asiasta henkilökohtaisuuksiin.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10997
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

AimoJortikka kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:43
Tuulispää kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:26Onko tämä nyt alkiolaisuutta vai Juche aatetta ?
Kun järki loppuu, alkaa tunteilu ja fokus siirtyy asiasta henkilökohtaisuuksiin.
Kommunismia on helppo tutkia Neutronin kautta...ja ns perinteistä vatipäisyyttä.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Stalker kirjoitti: 06 Touko 2023, 20:44
Keijona kirjoitti: 06 Touko 2023, 20:32 Katos, ompas täällä monella ollut ikävä...

Moderaattoritkin innoissaan osallistuneet, rikkomaan palstan sääntöjä ja keskustelemaan palstalaisesta. Joku hyvä syy tuollaiselle seuraukselle ja henkilökohtaisuudelle täytyy olla.
"Kun järki loppuu, alkaa tunteilu ja fokus siirtyy asiasta henkilökohtaisuuksiin." Eikä muuten oo vapaa valinta.
Vapaimmat päättää itse öistään.
Mitäs jos se onkin huono omatunto joka valvottaa?
Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tuulispää kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:44
AimoJortikka kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:43
Tuulispää kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:26Onko tämä nyt alkiolaisuutta vai Juche aatetta ?
Kun järki loppuu, alkaa tunteilu ja fokus siirtyy asiasta henkilökohtaisuuksiin.
Kommunismia on helppo tutkia Neutronin kautta...ja ns perinteistä vatipäisyyttä.
Vallanahneus ja pyrkyröinti koulutetuksi tai palstan virka-auktoriteetiksi paljastaa paljon, usein kertoo huonosta itsetunnosta ja pelosta.
Same same but different
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10997
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Keijona kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:51
Tuulispää kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:44
AimoJortikka kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:43
Tuulispää kirjoitti: 07 Touko 2023, 09:26Onko tämä nyt alkiolaisuutta vai Juche aatetta ?
Kun järki loppuu, alkaa tunteilu ja fokus siirtyy asiasta henkilökohtaisuuksiin.
Kommunismia on helppo tutkia Neutronin kautta...ja ns perinteistä vatipäisyyttä.
Vallanahneus ja pyrkyröinti koulutetuksi tai palstan virka-auktoriteetiksi paljastaa paljon, usein kertoo huonosta itsetunnosta ja pelosta.
Juuh...heikkoja on helppo hallita.
Vastaa Viestiin