Keijona ja perunat?

AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3080
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Omasta blogistaan poisti tällaisen.

Sulla ei liene kovin paljon omaa kokemusta työstä? Ja perunan viljelystä?

Mutta aari on siis 10x10 ala, 10 aaria = 100x10 metriä. Silloin kun minä olen pienenä poikana istunut perunoita tiputtelemassa (pling, pling, pling, pling) perunanistutuskoneessa, niin riviväli oli noin puoli metriä. Kaksi rivi metrille noin eli 10 metrille 20 riviä perunaa. Tekee siis 20 x 100 = 2000 metriä = 2 kilometriä perunapenkkiä. Haluaisinpa nähdä Keijonan nostvan kuokalla yhdenkin tuollaisen 100 metriä pitkän perunapenkin. Meinaan nostavan heittopyöräkoneenkin jäljiltä 100 metrin perunoiden noukkiminen maasta on jo kova homma. Puhumattakaan jos ne perunat pitää ensin kaivaa kuokalla esiin. Kauanko luulisit kuluvan aikaa kun kuokit tuon 2000 metrin perunapenkin perunat esille? Vartti?


Joka oli siis vastaus tähän että
Keijona kirjoitti: 03 Touko 2023, 19:45 Niin aari on todellakin naurettavan pieni alue, mutta perunan huippu hehtaarisato on 50 000 kg/ha. se tarkoittaa 500kg aarilta.
Eikä 10 aarin viljely nyt kauheaa raatamista ja ponnistelu perheelle ole.
Ettei vain Keijonalle olisi minä-minä -kohtaus iskenyt?
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3080
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:24 Omasta blogistaan poisti tällaisen.

Sulla ei liene kovin paljon omaa kokemusta työstä? Ja perunan viljelystä?

Mutta aari on siis 10x10 ala, 10 aaria = 100x10 metriä. Silloin kun minä olen pienenä poikana istunut perunoita tiputtelemassa (pling, pling, pling, pling) perunanistutuskoneessa, niin riviväli oli noin puoli metriä. Kaksi rivi metrille noin eli 10 metrille 20 riviä perunaa. Tekee siis 20 x 100 = 2000 metriä = 2 kilometriä perunapenkkiä. Haluaisinpa nähdä Keijonan nostvan kuokalla yhdenkin tuollaisen 100 metriä pitkän perunapenkin. Meinaan nostavan heittopyöräkoneenkin jäljiltä 100 metrin perunoiden noukkiminen maasta on jo kova homma. Puhumattakaan jos ne perunat pitää ensin kaivaa kuokalla esiin. Kauanko luulisit kuluvan aikaa kun kuokit tuon 2000 metrin perunapenkin perunat esille? Vartti?


Joka oli siis vastaus tähän että
Keijona kirjoitti: 03 Touko 2023, 19:45 Niin aari on todellakin naurettavan pieni alue, mutta perunan huippu hehtaarisato on 50 000 kg/ha. se tarkoittaa 500kg aarilta.
Eikä 10 aarin viljely nyt kauheaa raatamista ja ponnistelu perheelle ole.
Ettei vain Keijonalle olisi minä-minä -kohtaus iskenyt?
Ja tuohon että "ei kauheaa raatamista". Niin pitäähän ne perunat ensin istuttaakin. Minä istuin koneessa tiputtelemassa kun joku ajoi traktoria. Mutta kuokalla 2000 metrin istutus on kova homma. Lisäksi kesän aikana penkkejä pitää harata ja muotoilla jos sieltä kunnon sadon haluaa. Ja sitten toi nostohommeli. Oikeasti haluaisin nähdä kun Keijona tuollaisen omasta mielestään ihan pienen homman tekisi.
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5851
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:35 Ja tuohon että "ei kauheaa raatamista". Niin pitäähän ne perunat ensin istuttaakin. Minä istuin koneessa tiputtelemassa kun joku ajoi traktoria. Mutta kuokalla 2000 metrin istutus on kova homma. Lisäksi kesän aikana penkkejä pitää harata ja muotoilla jos sieltä kunnon sadon haluaa. Ja sitten toi nostohommeli. Oikeasti haluaisin nähdä kun Keijona tuollaisen omasta mielestään ihan pienen homman tekisi.
Hänen ideologiansa lienee, että tuollainen työ on ihmiselle hyväksi eikä raatamista. Vain länsimainen nappien painamiseen degeneroitunut vätys kokee sen raatamisena, uljaalle luonnonlapselle se on miellyttävää pikku puuhastelua porukassa. Ja huippuhetki on kun saa tuntea itsensä tärkeäksi osaksi yhteisöä luovuttaessaan työn tulokset johtajalle.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 2867
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Jos lähin kosketuspinta perunan viljelyyn on se, että hakee kaupasta pussin ranskanperunoita, niin sehän saattaa näyttäytyä vaikka miten romanttisena hommana. Entinen emäntä vietti lapsuutensa Rengossa perunatilalla ja siinä kyllä romantiikat karisi.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3080
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Neutroni kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:40
AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:35 Ja tuohon että "ei kauheaa raatamista". Niin pitäähän ne perunat ensin istuttaakin. Minä istuin koneessa tiputtelemassa kun joku ajoi traktoria. Mutta kuokalla 2000 metrin istutus on kova homma. Lisäksi kesän aikana penkkejä pitää harata ja muotoilla jos sieltä kunnon sadon haluaa. Ja sitten toi nostohommeli. Oikeasti haluaisin nähdä kun Keijona tuollaisen omasta mielestään ihan pienen homman tekisi.
Hänen ideologiansa lienee, että tuollainen työ on ihmiselle hyväksi eikä raatamista. Vain länsimainen nappien painamiseen degeneroitunut vätys kokee sen raatamisena, uljaalle luonnonlapselle se on miellyttävää pikku puuhastelua porukassa. Ja huippuhetki on kun saa tuntea itsensä tärkeäksi osaksi yhteisöä luovuttaessaan työn tulokset johtajalle.
Kuten todettu, niin haluaisin nähdä hänet tuon tekemässä. Minusta on vanhemmiten tullut veltto ja laiska, mutta nuorena tuli sen verran paljon fyysisiä hommia tehtyä, että minulla on jonkun sortin aika hyväkin käsitys onko tuo iso vai pieni homma ja kuinka raskasta fyysisesti. Minulla on tunne, että kaikilla kirjoittajilla ei ole asiasta minkäänlaista käsitystä.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1622
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Mutta Kekehän sanoi perheelle, vaimo kuokkii ja lapset noukkii.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3080
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Stalker kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:50 Mutta Kekehän sanoi perheelle, vaimo kuokkii ja lapset noukkii.
Niin tosiaan juu. Delegoinnin vaativa taito. Se onnistuu hyvin, kun ei ole itsekäs minä-minä ihminen, jonka olisi pakko tehdä itse. Voi hyvin itsekkään minä-minän sijasta jakaa sinä-sinä periaatteella töitä muille.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Vaikka palstan sääntöjen mukaan keskustelijoista keskustelu onkin kiellettyä, niin ymmärtäähän sen että hätäpäissään takerrutaan laittomuuksiin. Katsotaan miten hyvin moderaatio palstan sääntöjä pystyy noudattamaan.

Vai ruokkivatko henkilöön kohdistuvaa ADhominem ketjua. Se paljastaa aika hyvin tasosta.

Kopsataan nyt kuitenkin floodausjankkaajille vastapalloon :
Kun nin monet hukkuvaan arvomaailmansa takertujat tuohon oljenkorteen yrittävät turvautua, niin esitetään asia nyt vielä kerran:
1 hehtaari on 100 aaria.
Perunan huippusato voi olla 50 000kg/ha. tämä tarkoittaa että aarilta (10mx10m) voi tulla perunasatoa 500g.

Ja jos tuo aarin tuotto 500kg. jaetaan vuoden päivillä 365kpl niin tulokseksi tulee
1,36986301. Ja kerrottu oli että perunaa jää syötäväksi 1,5kg./pvä.

Sitä vaan, että aika epätoivosta olkiukkoilua on tuollaisen virhemarginaalin paisuttelulla perustella että emnen ihmiset joutuivat raatamaan selviytyäkseen.
Ei toimi, kyllä itsekkyyttä ahnehtineiden täytyy käyttää enemmän mielikuvitusta olemassaolonsa ja elämäntapansa oikeuttamiseen, ja siihen että voisivat kuvitella ettei oman ja itsekkyyden ahnehtimisella olisi paskainen ja saasteinen loppu.
Same same but different
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3080
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Keijona kirjoitti: 06 Touko 2023, 11:00 Vaikka palstan sääntöjen mukaan keskustelijoista keskustelu onkin kiellettyä, niin ymmärtäähän sen että hätäpäissään takerrutaan laittomuuksiin. Katsotaan miten hyvin moderaatio palstan sääntöjä pystyy noudattamaan.
Ainoastaan tämä
AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:24Ettei vain Keijonalle olisi minä-minä -kohtaus iskenyt?
lienee keskustelijoista keskustelemista minun osaltani. Sen voi poistaa. Muu on aiheesta (perunan viljely) keskustelmista. Saattaa tosin joku itsekäs minä-minä -ihminen kokea sen itsestään keskusteluna.
Viimeksi muokannut AimoJortikka, 06 Touko 2023, 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3080
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Keijona kirjoitti: 06 Touko 2023, 11:00Sitä vaan, että aika epätoivosta olkiukkoilua on tuollaisen virhemarginaalin paisuttelulla perustella että emnen ihmiset joutuivat raatamaan selviytyäkseen.
Tässä ei puhuta nyt mistään virhemarginaalin (10x = 1000% virhe? pikku juttu?) paisuttelista vaan siitä, että millainen tuo työmäärä oikeasti on. Ilman sitä virhemarginaalia.
Avatar
Raspu
Reactions:
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Minä istuttaisin sille aarille muutakin kuin perunaa. Ainakin, porkkanaa, sipulia, kaalia ja valkosipulia ja muita yrttejä.

Vähän jäisi kuitenkin pieneksi yksi aari neljän hengen tarpeisiin. 4 aaria varmaan riittäisi.
Avatar
Raspu
Reactions:
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Ite pidän yllä 3600m2 puutarhaa. Tuo siis 36 aaria.
Pari päivää siihen menee kun sen kerralla hinkkaa kuntoon, leikkaa ruohot ja pusikot, karsii oksat ym.
Noin kerta kuukaudessa teen.
Kuumana kautena harvemmin.

Kyllä siihen pystyy.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

AimoJortikka kirjoitti: 06 Touko 2023, 11:06
Keijona kirjoitti: 06 Touko 2023, 11:00Sitä vaan, että aika epätoivosta olkiukkoilua on tuollaisen virhemarginaalin paisuttelulla perustella että emnen ihmiset joutuivat raatamaan selviytyäkseen.
Tässä ei puhuta nyt mistään virhemarginaalin (10x = 1000% virhe? pikku juttu?) paisuttelista vaan siitä, että millainen tuo työmäärä oikeasti on. Ilman sitä virhemarginaalia.
Perunan huippusato on 500kg/10mx10m alalta. Jos tuollaisen alueen viljely vuodessa tuntuu raatamiselta, niin herää kieltämättä ajatus siitä, että viljelijä on patalaiska. Ja jos sen hankalaksi kokee kokonainen perhe, niin kyllä geenienkin erinomaisuus kyseenalaistuu.
Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Raspu kirjoitti: 06 Touko 2023, 11:09 Minä istuttaisin sille aarille muutakin kuin perunaa. Ainakin, porkkanaa, sipulia, kaalia ja valkosipulia ja muita yrttejä.

Vähän jäisi kuitenkin pieneksi yksi aari neljän hengen tarpeisiin. 4 aaria varmaan riittäisi.
Tietenkin, ja lantuhan on ollut suomessa jopa perunaa suositumpi.

Ja aari on tosiasn pieni alue ja niukkaa olisi, mutta tuollaisilla pinta-aloilla maatuskat elättä 90-luvun alussa datsoillaan venäjän kansan neuvostoliiton romahtamisen yli.
Viimeksi muokannut Keijona, 06 Touko 2023, 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Same same but different
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5851
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Raspu kirjoitti: 06 Touko 2023, 11:09 Minä istuttaisin sille aarille muutakin kuin perunaa. Ainakin, porkkanaa, sipulia, kaalia ja valkosipulia ja muita yrttejä.
Noista saa sitten vähän maistiaisia syksyllä.
Vähän jäisi kuitenkin pieneksi yksi aari neljän hengen tarpeisiin. 4 aaria varmaan riittäisi.
Ehkä Thaimaassa, mutta Suomessa ei. Joku laittoi linkin siitä, että Etelä-Ruotsissa 5 aaria riittää jonkinlaiseen omavaraisuuteen ainakin hyvänä vuonna - mitä ei ole joka vuosi. Ja maatalouden tuotossa on aika iso ero Etelä-Ruotsin ja Etelä-Suomen välillä, Ruotissa suurin osa maataloudesta on Suomea etelämpänä ja Kainuuta vastaava korpiseutu alkaa Etelä-Suomen tasolta. Se on sitten jo elämäntapa ylläpitää tuollaista viljelmää. Hyvin rankkaa palkkatyön ohella, mutta tietysti jos käy itse töissä ja laittaa vaimon kuokkimaan peltoa, voi jeesustella hippipiireissä olevansa "omavarainen". Tosin sillä supliikilla, kun saa emännän pysymään tuollaisessa suhteessa, tekee jo liikemiehenä sellaista tiliä, että voi ostaa uuden katanon joka vuosi.
Vastaa Viestiin