Keijona ja perunat?

Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

AimoJortikka kirjoitti: 08 Kesä 2023, 11:02
Goswell kirjoitti: 01 Kesä 2023, 13:24 On kyllä kummallisia perunoita en paremmin sano.
On on. Mutta ajatteles. Nyt kun perunat ovat oppineet minä minä minä fokusoitumaan yksilöön ja yksilökeskeisyyteen. Ja oppineet emokratian myötä vapaan tahdon ja vapaan valinnan. Niin entäpä mitä tapahtuu perunpenkissä, jos tekoäly todistaakin, että vapaa tahto on harha. Romuttaako se koko tämän minä minä minä ja itseensä uskomisen ja kaikkivoipaisuuden harhan?
5/10
Same same but different
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3211
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Goswell kirjoitti: 01 Kesä 2023, 13:24On kyllä kummallisia perunoita en paremmin sano.
Toisaalta. Tuleeko tuo kummallisuus perunasta yksilöstä itsestään vai perimän ja ympäristön summasta? Ja siitä että yksilökeskeinen ahdistuesssan haluaa takertua yksilöön? Joten enemmän se henkilöön takertuminen kertoo niiden perunoiden ymmärrystasosta, jotka eivät pysty ja halua nähdä mukuloita varsilta. Siinä on metsät ja puut pientä kun perunat alkaa kisailemaan varsien kanssa yksilökeskeisyyden ja kaikkivoipaisuuden harhassaan.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4417
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

AimoJortikka kirjoitti: 08 Kesä 2023, 11:02
Goswell kirjoitti: 01 Kesä 2023, 13:24 On kyllä kummallisia perunoita en paremmin sano.
On on. Mutta ajatteles. Nyt kun perunat ovat oppineet minä minä minä fokusoitumaan yksilöön ja yksilökeskeisyyteen. Ja oppineet emokratian myötä vapaan tahdon ja vapaan valinnan. Niin entäpä mitä tapahtuu perunpenkissä, jos tekoäly todistaakin, että vapaa tahto on harha. Romuttaako se koko tämän minä minä minä ja itseensä uskomisen ja kaikkivoipaisuuden harhan?
Minulla ei ole hajuakaan mistä te puhutte, minä minä tiedän että kun lyön vasaralla peukaloon minuun sattuu, siis jos se on oma peukalo.
Minun mielestä noin.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3211
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Goswell kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:01Minulla ei ole hajuakaan mistä te puhutte, minä minä tiedän että kun lyön vasaralla peukaloon minuun sattuu, siis jos se on oma peukalo.
Oletko ihan varma? Entä jos luonnosta vieraantunut ja subjektiivisuuteensa uskova yksilö vaan egonsa kuplassa kuvittelee olevansa itsenäinen ja erillinen yksilö, tekevänsä vapaita valintoja. Vaikka saman syyseurauksen, perimän ja ympäristön yhtälön tuloksena sätkii ja ohjattuna toimii. Että onko se vasaralla peukaloon lyöminen nyt sittenkään ilmaisu vapaasta tahdosta? Vai onko se vain egon vahvistusharha, itseensä uskomisen, kaikkivoipaisuuden ja itsenäisyyden harha. Että peukaloon sattuu.
Susa
Reactions:
Viestit: 7786
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Ainakin jos talkoissa lyö peukaloonsa, tuskan pitäisi olla kollektiivinen.
Mutta kuka nyt enään talkoissa kävisi koska minäminä.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Susa kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:37 Ainakin jos talkoissa lyö peukaloonsa, tuskan pitäisi olla kollektiivinen.
Mutta kuka nyt enään talkoissa kävisi koska minäminä.
Niin ja kun palstalainen satuttaa ja pahoittaa mielensä, niin heti haluaa jakaa kipuaan kostamalla postinkantajalle.
Same same but different
Susa
Reactions:
Viestit: 7786
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Keijona kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:39
Niin ja kun palstalainen satuttaa ja pahoittaa mielensä, niin heti haluaa jakaa kipuaan kostamalla postinkantajalle.
Miten postinkantajalle kostetaan?
Edes koira ei pysty puremaan kun pakettiautolla pirulainen postia (laskuja) tuo?
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3211
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Tässä kukaan mitään mieltänsä ole pahoittanut. Tässä keskustellaan vakavasti tieteellisessä hengessä tärkeästä aiheesta. Perunoiden vapaasta tahdosta ja emokratian vaikutuksesta siihen.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Susa kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:41
Keijona kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:39
Niin ja kun palstalainen satuttaa ja pahoittaa mielensä, niin heti haluaa jakaa kipuaan kostamalla postinkantajalle.
Miten postinkantajalle kostetaan?
Edes koira ei pysty puremaan kun pakettiautolla pirulainen postia (laskuja) tuo?
Kivittäminen verbaalisesti on yleisin metodi. Apinointi toinen.
Same same but different
Susa
Reactions:
Viestit: 7786
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Keijona kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:44 Kivittäminen verbaalisesti on yleisin metodi. Apinointi toinen.
Uhriutuminen on lähes perisynti.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Susa kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:51
Keijona kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:44 Kivittäminen verbaalisesti on yleisin metodi. Apinointi toinen.
Uhriutuminen on lähes perisynti.
Onneksi on historia, tuo kärsimyksen suhteuttamisen työkalu.
Same same but different
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1070
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Molli »

PERUNASTA, ..no, koko ketjua en lukenut
Perunalle harjoituksin eli koestuksin optimi istutusväli on 25 cm. (25-28 cm muistaakseni).
Ikävähän sellainen perunamaakin on, jossa pitää harpata kasvin väliä, myöskin ruohoamistarve, vähenee tiuhemmalla kasvustolla.
keskimäärin yksi siemenperuna tuottaa 8 uutta perunaa.
Lannoitus keskim 40g/m, lannoitus on lajiin suhteutettavaa n. 30-50g.
Peruna pitää kastelusta.
Satokilot on kesän säästä riippuvaisia, ja minkä kokoisina kukin perunansa nostaa.
Yleensä meillä tykätään perunasta koossa 50-70 mm. Tässä on kulttuurieroja, ite pidän keitoista ja laatikkoruuista, niin perunat isompana on mukavempia, näet tarvii kuoria vähemmän perunoita kappaleissa siis..

[EDIT:] lisätään, jotta vielä ehtii aivan hyvin perunaa laittamaan tälle kesää kasvuun.
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Molli kirjoitti: 09 Kesä 2023, 08:58 PERUNASTA, ..no, koko ketjua en lukenut
Perunalle harjoituksin eli koestuksin optimi istutusväli on 25 cm. (25-28 cm muistaakseni).
Ikävähän sellainen perunamaakin on, jossa pitää harpata kasvin väliä, myöskin ruohoamistarve, vähenee tiuhemmalla kasvustolla.
keskimäärin yksi siemenperuna tuottaa 8 uutta perunaa.
Lannoitus keskim 40g/m, lannoitus on lajiin suhteutettavaa n. 30-50g.
Peruna pitää kastelusta.
Satokilot on kesän säästä riippuvaisia, ja minkä kokoisina kukin perunansa nostaa.
Yleensä meillä tykätään perunasta koossa 50-70 mm. Tässä on kulttuurieroja, ite pidän keitoista ja laatikkoruuista, niin perunat isompana on mukavempia, näet tarvii kuoria vähemmän perunoita kappaleissa siis..

[EDIT:] lisätään, jotta vielä ehtii aivan hyvin perunaa laittamaan tälle kesää kasvuun.
Eilen istutettiin. Senverran tuota ohjeistusta voisi korjata, että "peruna ei tarvitse vettä kuin kattilassa" ja tuossa meidän istutuskoneessa säätöväli on 22-45cm.
Same same but different
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1070
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Molli »

...niin on omavalintainen, saako aikaiseksi kastella perunamaata. Valtaosista kesiä kastelulla saa suuremman sadon.
Manteliperunasta oli alkupuolella maininta, kuvasta päätellen samaa kuin puikulaperuna. Manteli/puikula vaatii hiukan enempi lannoitusta, laittaisin sen 50g/m. Manteli/puikulaperuna vaatii myös hieman pidemmän kasvukauden ehtiäkseen mukavan kokoiseksi, jos mahdollista myöhästäisin nostoajankohtaa. Perunamaan happamuus vaikuttaa ns rupisuuteen, hieman hapanmaa vähentää rupisuutta. Myös uusi siemenperuna on vähemmän rupista, kun siemenperunan tuottajalta eli rautakaupasta hakee.
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4417
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Keijona ja perunat?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Tästähän alkaa saada selvää. Meillä koitetaan meille uutta lajiketta Violet Queen, saas nähdä miltä maistuu väriperuna.
Minun mielestä noin.
Vastaa Viestiin