Omat eväät kouluun?

Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18662
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Esimerkiksi rottakokeissa ne rotat, jotka eivät ole saaneet syödä itseänsä ähkyyn, ovat eläneet jopa 1/3 pidempään, kuin rotat, jotka ovat saaneet niin paljon ravintoa, kuin ovat halunneet.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Sehän se koulutuksen tarkoitus ja idea aina onkin, saada ihmiset toimimaan tietyllä tavalla.
Same same but different
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4911
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 06:07 Äitienpäivä lähestyy. Hoksasin paikallisen CutyMarketin mainoksesta naudan sisäfileen. Tammisen ja koko 2-3 kiloa pötkylä. Mun mielestä joskus voi syödä hyvin. Veli, minä ja äiti olisi maksanut jotain 25 euroa per nuppi ja olisi siitä saanut kolme ateriaa. Kaksi pihvi ja ehkä jonkun kastikkeen lopuista. No, äiti toppuutteli ja päädyimme edullisempaan naudan ulkofileeseen. Noin 7,5 euroa per nuppi. Isän jätämme yleensä laskuista pois eli nauttii lopputuloksesta.

Ja osaan tehdä sisä- ja ulkofileestä aterian josta ravintolassa saa maksaa 40-70 euroa. Paistan jokaiselle mieltymyksen mukaisen kypsyysasteen pihveihin. Nesteistä ja muista jotka pannulle jäävät kastike. Puoli litraa kermaa, pippuria ja punapippuria (Joka muuten ei ole periaatteessa pippuri) ja suolaa. Keitetään kokoon ja saadaan helvetin hyvä kastike. Jos haluaa vielä premiumin niin liekitys konjakilla josta tulee kermakastikkeeseen aromia.

Tästähän joutuu jo linnaan koska mikään joidenkin mukaan terveysruoka ei kyseessä ole.

Välillä tuntuu että somali- tai irakilaispedari pääsee vähemmällä kuin minä kun sytytän jalkakäytävällä tupakan. Puritaanit ovat tehneet tupakoinnista täysin rikollista joka on pahempaa kuin murhaaminen, pedofilia tai nekrofilia.

Mulla on vielä kerran se uutinen jokaiselle joka ei vielä ole tajunnut: 101 % varmasti 50 vuoden päästä olemme mullan alla ja kukaan ei muista olemassa oloamme. Söit sitten kilon punaista lihaa päivässä tai saavillisen porkkanoita.
Mä en toivottavasti vielä 50v päästä ole mullan alla. :)

Se on aivan sama mitä sä syöt sillontällön, olennaista on se mitä syöt siinä välissä. Ite oon karsinu turhaa punaista lihaa pois päivittäisestä ruokavaliosta, eli sellasesta perusravinnosta millä ei haeta makuelämyksiä. Koska se ei länsimaisen lääketieteellisen tutkimuksen mukaan ole terveellistä. Syön sitä kuitenkin, koska se maistuu hyvältä. Ravintosuositukset perustuu nykyään muuhunkin kuin terveellisyyteen ja se on taas sit erijuttu mitä niistä ajattelee. Itse en koe minkäänlaista syyllisyyttä lihansyönnistä, paljon bensaa kuluttavista autoista tai veneistä tai mistään muustakaan vastaavasta.

Mut ei kannata uskoa valheita punaisen lihan terveellisyydestä, koska se tutkitusti ei ole.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

KultaKikkare kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:28
Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:36 Aasialainen ruoka pääsääntöisesti on terveellistä. Japanilainen (Ne alueet jossa merellinen ravinto on pääosassa) terveellisintä.
Uudet ravintosuositukset tiukkenikin nimenomaan punaisen lihan osalta, jonka osuus on varsin pieni merellisessä ruokavaliossa.
Olen monesti sanonut että HongKongissa asuu maailman pitkäikäisin kansa ja honnkarissa syödään lihaa varmaan eniten maailmassa. Muisini mukaan n 620g per päivä per lätty. Liha on pääasiassa sikaa, mutta myös ankkaa, nautaa ja kanaa menee.
Honkkarissa suurin kuolinsyy on rööki.

Ite uskon että liha on loistava ravinne, mutta se tavitsee kylkeen tuoreita vihanneksia ja yrttejä.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18662
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:47
KultaKikkare kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:28
Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:36 Aasialainen ruoka pääsääntöisesti on terveellistä. Japanilainen (Ne alueet jossa merellinen ravinto on pääosassa) terveellisintä.
Uudet ravintosuositukset tiukkenikin nimenomaan punaisen lihan osalta, jonka osuus on varsin pieni merellisessä ruokavaliossa.
Olen monesti sanonut että HongKongissa asuu maailman pitkäikäisin kansa ja honnkarissa syödään lihaa varmaan eniten maailmassa. Muisini mukaan n 620g per päivä per lätty. Liha on pääasiassa sikaa, mutta myös ankkaa, nautaa ja kanaa menee.
Honkkarissa suurin kuolinsyy on rööki.

Ite uskon että liha on loistava ravinne, mutta se tavitsee kylkeen tuoreita vihanneksia ja yrttejä.
Sillä ne aivot kehittyy kasvuiässä ja myöhemminkin vaikuttaa B12 vitamiini aivon toimintaan. Ei tarvitse, kuin kuunnella wegeä, tai elokapinaa ja verrata sitä lihansyöjään, niin älyllisen eron huomaa.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

KultaKikkare kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:41

Mut ei kannata uskoa valheita punaisen lihan terveellisyydestä, koska se tutkitusti ei ole.
Kyse lienee lihajalosteista, makkaroista, leikkeleistä jne.
Ruoholla kasvatettu nauta on iha eri ravinne.
Kinkkua ne vanhuksetkin tarvii eikä mitään soijanakkeja.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

John Carter kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:50
Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:47
KultaKikkare kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:28
Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:36 Aasialainen ruoka pääsääntöisesti on terveellistä. Japanilainen (Ne alueet jossa merellinen ravinto on pääosassa) terveellisintä.
Uudet ravintosuositukset tiukkenikin nimenomaan punaisen lihan osalta, jonka osuus on varsin pieni merellisessä ruokavaliossa.
Olen monesti sanonut että HongKongissa asuu maailman pitkäikäisin kansa ja honnkarissa syödään lihaa varmaan eniten maailmassa. Muisini mukaan n 620g per päivä per lätty. Liha on pääasiassa sikaa, mutta myös ankkaa, nautaa ja kanaa menee.
Honkkarissa suurin kuolinsyy on rööki.

Ite uskon että liha on loistava ravinne, mutta se tavitsee kylkeen tuoreita vihanneksia ja yrttejä.
Sillä ne aivot kehittyy kasvuiässä ja myöhemminkin vaikuttaa B12 vitamiini aivon toimintaan. Ei tarvitse, kuin kuunnella wegeä, tai elokapinaa ja verrata sitä lihansyöjään, niin älyllisen eron huomaa.
Niin, honkkarissa on vissin maailman korkeimpia älykkyysosamäärä myös.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2783
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:33
Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:19
Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 05:55 Ja kun jostain kuten kasvissyönnistä tehdään uskonto niin kyllä jotain on vialla. Verratkaa hurmoshenkistä uskontoa ja veganismia. Teeseissä on yllättävän paljon samoja elementtejä.
Ongelmahan on että tuo vegepakottaminen tuhoaa aivot.
Tietysti jos korvataan punainen liha kanalla, kalla, kananmunilla ja rasvaisilla maitotuotteilla niin kelpaa mulle.
Koulut kuitenkaan tuskin vaihtaa lihapullia lohee eli turha toivo. Tilalle tulee jotain viljaa ja pierupapuja, tofua tms.
Luulen että kouluissa mennään linjalla mikä on halvinta. Lohi täällä on utopistisen kallista. Mutta teen kyllä uunilohen ranskankermalla joku päivä. Sitten kun saa uusia perunoita.

Ja en tiedä mikä kouluruaan taso on nykyään verrattuna siihen kun itse kävin alakouluja. Lihapullat taisivat olla siellä herkkuani. Tillilihaan jäi pysyvä kammo vaikka moni sanoo että oikein tehtynä oikein hyvä ruoka. Isä manasi sairaalan ruuat alimpaan helvettiin. Peijaksessa oli oma keittiö aikoinaan mutta nyt se on ostopalvelu eli ruoka tulee jostain muualta.

Tässä kun on seurannut Jenkkilää niin viiveellä kaikki mitä siellä tapahtuu tapahtuu myös täällä. Eivätkä asiat ole välttämättä hyviä. Ja mitä tulee ravintosuosituksiin niin kyllä Suomi on puritanistien luvatttu valtakunta. Jenkeissä on kai omalla vastuulla mitä syö, täällä siitä päättävät muut. Yksikään amerikkalainen ruoka ei läpäisisi suomalaisia standardeja.
Kirjolohi on halpaa ku saippua ja kelpaa hyvin koululaisille.
Can I pet that dog?
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

John Carter kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:29
KultaKikkare kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:23
Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:41 Jalostamaton liha nyt vaan ON terveellinen ja hyvä ravinne.
Yksi lekuri sanoi kerran että punainen vähärasvainen liha olisi aivan loistava ravinnonlähde jos se pilkottaisiin kehon ulkopuolella ravinteiksi jotka pistettäisiin suoraan suonaan. Ihmisen ruuansulatuksen läpi kulkiessaan juttu ei ole enää ihan niin yksinkertainen, gamma-butyrobetaiini ja trimetyyliamiini ei ole terveellisiä.
Nykyään on myynnissä purkissa lihaproteiinia, jonka proteiinipitoisuus lähentelee 100%. Itse tosin tulee hommattua tuo tarvittava proteiini lähinnä vain rasvattomasta maidosta, joka on testien mukaan paras proteiininlähde ihmiselle, koska elimistö pystyy sen parhaiten hyödyntämään imettäväisillä, kun sitä ei tarvitse elimistön niin paljoa pilkkoa.
Mä tein juuri pika-aterian. Kuus raakaa kananmunaa ja 30g whey proteiinia, kaks pientä pakastettua banaania tehosekottimessa smoothieks. 66g proteiinia tuossa ja ravintiheys melkoinen. Päälle sitten napostelin muutaman siivun puoliraakaa mangoa.

Olen funtsinu että tuossa on ravinteet helposti sulavassa ja imeytyvässä muodossa, hiilarin kyydillä pääsee proteiinit hyvin verenkiertoon ja soluihin. Munahan on tunnetusti superravinne joita pelkästään syömällä ihminen pärjää ja banskut hyviä hiilarin ja vitamiinien lähteitä.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Minimus Yahves kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:58
Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:33
Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:19
Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 05:55 Ja kun jostain kuten kasvissyönnistä tehdään uskonto niin kyllä jotain on vialla. Verratkaa hurmoshenkistä uskontoa ja veganismia. Teeseissä on yllättävän paljon samoja elementtejä.
Ongelmahan on että tuo vegepakottaminen tuhoaa aivot.
Tietysti jos korvataan punainen liha kanalla, kalla, kananmunilla ja rasvaisilla maitotuotteilla niin kelpaa mulle.
Koulut kuitenkaan tuskin vaihtaa lihapullia lohee eli turha toivo. Tilalle tulee jotain viljaa ja pierupapuja, tofua tms.
Luulen että kouluissa mennään linjalla mikä on halvinta. Lohi täällä on utopistisen kallista. Mutta teen kyllä uunilohen ranskankermalla joku päivä. Sitten kun saa uusia perunoita.

Ja en tiedä mikä kouluruaan taso on nykyään verrattuna siihen kun itse kävin alakouluja. Lihapullat taisivat olla siellä herkkuani. Tillilihaan jäi pysyvä kammo vaikka moni sanoo että oikein tehtynä oikein hyvä ruoka. Isä manasi sairaalan ruuat alimpaan helvettiin. Peijaksessa oli oma keittiö aikoinaan mutta nyt se on ostopalvelu eli ruoka tulee jostain muualta.

Tässä kun on seurannut Jenkkilää niin viiveellä kaikki mitä siellä tapahtuu tapahtuu myös täällä. Eivätkä asiat ole välttämättä hyviä. Ja mitä tulee ravintosuosituksiin niin kyllä Suomi on puritanistien luvatttu valtakunta. Jenkeissä on kai omalla vastuulla mitä syö, täällä siitä päättävät muut. Yksikään amerikkalainen ruoka ei läpäisisi suomalaisia standardeja.
Kirjolohi on halpaa ku saippua ja kelpaa hyvin koululaisille.
Annetaanko kouluissa kaikille sama annos?
Eli 45kg pikkumisu vetää saman kuin 80kg urheileva poika?
Olen ymmärtäny että proteiinia ei anneta kuin jonkun sabluunan mukaan, mutta kumipottuja saa lisää ilman kastiketta.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18662
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 12:07
John Carter kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:29
KultaKikkare kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:23
Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:41 Jalostamaton liha nyt vaan ON terveellinen ja hyvä ravinne.
Yksi lekuri sanoi kerran että punainen vähärasvainen liha olisi aivan loistava ravinnonlähde jos se pilkottaisiin kehon ulkopuolella ravinteiksi jotka pistettäisiin suoraan suonaan. Ihmisen ruuansulatuksen läpi kulkiessaan juttu ei ole enää ihan niin yksinkertainen, gamma-butyrobetaiini ja trimetyyliamiini ei ole terveellisiä.
Nykyään on myynnissä purkissa lihaproteiinia, jonka proteiinipitoisuus lähentelee 100%. Itse tosin tulee hommattua tuo tarvittava proteiini lähinnä vain rasvattomasta maidosta, joka on testien mukaan paras proteiininlähde ihmiselle, koska elimistö pystyy sen parhaiten hyödyntämään imettäväisillä, kun sitä ei tarvitse elimistön niin paljoa pilkkoa.
Mä tein juuri pika-aterian. Kuus raakaa kananmunaa ja 30g whey proteiinia, kaks pientä pakastettua banaania tehosekottimessa smoothieks. 66g proteiinia tuossa ja ravintiheys melkoinen. Päälle sitten napostelin muutaman siivun puoliraakaa mangoa.

Olen funtsinu että tuossa on ravinteet helposti sulavassa ja imeytyvässä muodossa, hiilarin kyydillä pääsee proteiinit hyvin verenkiertoon ja soluihin. Munahan on tunnetusti superravinne joita pelkästään syömällä ihminen pärjää ja banskut hyviä hiilarin ja vitamiinien lähteitä.
Kananmunat ja maito ovat kyllä parhaat protskun lähteet, koska ovat aika pitkälti prosessoimattomia. Aika harvoin tulee punaista lihaa syötyä, lähinnä vain kanaa, paitsi kesällä, jolloin on hyvä grillailla erilaisia makkaroita ja pihvejä ulkona.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

John Carter kirjoitti: 11 Touko 2023, 12:17
Kananmunat ja maito ovat kyllä parhaat protskun lähteet, koska ovat aika pitkälti prosessoimattomia. Aika harvoin tulee punaista lihaa syötyä, lähinnä vain kanaa, paitsi kesällä, jolloin on hyvä grillailla erilaisia makkaroita ja pihvejä ulkona.
Minä tykkään sian rasvasesta vatsapalasta grillissä (siitä mitä pekoni on).
Rasvanen liha on vaan parempaa. Kanankoivet voittaa kanan rinnan mennentullen, koska rinta on liian kuivaa.
Siksi joku naudan file pitää syödä puoliraakana, että se uppoaa. Nauta on minusta parasta tartarina munankeltuaisten kera ja raa-alla pilkotulla sipulilla höystettynä
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2783
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 12:12
Minimus Yahves kirjoitti: 11 Touko 2023, 11:58
Deimos kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:33
Raspu kirjoitti: 11 Touko 2023, 07:19

Ongelmahan on että tuo vegepakottaminen tuhoaa aivot.
Tietysti jos korvataan punainen liha kanalla, kalla, kananmunilla ja rasvaisilla maitotuotteilla niin kelpaa mulle.
Koulut kuitenkaan tuskin vaihtaa lihapullia lohee eli turha toivo. Tilalle tulee jotain viljaa ja pierupapuja, tofua tms.
Luulen että kouluissa mennään linjalla mikä on halvinta. Lohi täällä on utopistisen kallista. Mutta teen kyllä uunilohen ranskankermalla joku päivä. Sitten kun saa uusia perunoita.

Ja en tiedä mikä kouluruaan taso on nykyään verrattuna siihen kun itse kävin alakouluja. Lihapullat taisivat olla siellä herkkuani. Tillilihaan jäi pysyvä kammo vaikka moni sanoo että oikein tehtynä oikein hyvä ruoka. Isä manasi sairaalan ruuat alimpaan helvettiin. Peijaksessa oli oma keittiö aikoinaan mutta nyt se on ostopalvelu eli ruoka tulee jostain muualta.

Tässä kun on seurannut Jenkkilää niin viiveellä kaikki mitä siellä tapahtuu tapahtuu myös täällä. Eivätkä asiat ole välttämättä hyviä. Ja mitä tulee ravintosuosituksiin niin kyllä Suomi on puritanistien luvatttu valtakunta. Jenkeissä on kai omalla vastuulla mitä syö, täällä siitä päättävät muut. Yksikään amerikkalainen ruoka ei läpäisisi suomalaisia standardeja.
Kirjolohi on halpaa ku saippua ja kelpaa hyvin koululaisille.
Annetaanko kouluissa kaikille sama annos?
Eli 45kg pikkumisu vetää saman kuin 80kg urheileva poika?
Olen ymmärtäny että proteiinia ei anneta kuin jonkun sabluunan mukaan, mutta kumipottuja saa lisää ilman kastiketta.
Yhtään en osaa sanoa. Oma muksu ei yläasteella käynyt kertaakaan ruokalassa, joten ei ole tuoretta tietoa asiasta. Sanoisin mutuna, että riittävän moni syö koulun ulkopuolella, jotta koulussa syövät saavat syödä vaikka 3kg per jamppa.
Noin ainakin oman muksuni isohkossa koulussa.
Can I pet that dog?
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4785
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Yleensä lihapullilla tms suosituilla jutuilla on kappaleraja, joka on sama kaikille. Usein ne on se pääproteiininlähde ateriassa. Muuten ei rajoiteta. Esim mun poika juo usein litran maitoa 😆
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Omat eväät kouluun?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

MooM kirjoitti: 11 Touko 2023, 13:02 Yleensä lihapullilla tms suosituilla jutuilla on kappaleraja, joka on sama kaikille. Usein ne on se pääproteiininlähde ateriassa. Muuten ei rajoiteta. Esim mun poika juo usein litran maitoa 😆
Ok, se saa sitten proteiinintarpeensa täyteen siitä maidosta.
Vastaa Viestiin