Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1069
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

.. kertakaikkinen kataastrofi, takavanteen pinnat löystyi ajomatkan aikana aivan ilman varoituksia, lauantaina..
polkupyörä on vm 2005, johon on muinoin takuuseen laitettu parempi vanne, kun *tehdasasennetun* vanteen pinnat eivät kestäneet.
..Tämä parempilaatuinen vanne on Rigidan X-plorer, mutta pinnat on näemmä meltorautaa tai nippelien laatu..
..kun meen varaosakäynnille lähi kaupunkiin, niin pitäisi ottaa oikeanlaiset mitat..
..Kuinka nippeli mitataan?
Pulttien pituudet ilmoitetaan kierteiden pituuden mukaan, mitataako nippeli kokomitalta vai ruuvinkannalle?
Kummalla mittatapaa, jotka kuvassa on A vai B?

..katselin jotta joka neljän pinna löystynyt, niin että muutamalla ole seuraava löystynyt myös..

Jos saan kasaan illalla, vaihdan samalla kesärenkaille..
Liitteet
Nippelin_mittaus_B-txtpien.png
Nippelin_mittaus_B-txtpien.png (340.59 KiB) Katsottu 260 kertaa
Nippeli_tai_Pinna_Petti_B_txtp.png
Nippeli_tai_Pinna_Petti_B_txtp.png (146.26 KiB) Katsottu 260 kertaa
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2058
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Molli kirjoitti: 18 Maalis 2024, 10:27

..katselin jotta joka neljän pinna löystynyt, niin että muutamalla ole seuraava löystynyt myös..

Jos saan kasaan illalla, vaihdan samalla kesärenkaille..

Varminta mitata vanha ja ostaa vastaava. Tai ostat muutaman eri mitalla. Niin joku sopii.

Oletko tutkinut Sheldonin sivuja? Sieltä löytyy vastaus miltei kaikkeen:
https://www.sheldonbrown.com/

Mitä käytät muuten liukasteena kun vedät kumin päälle?

Moni käyttää saippuavettä, mutta suolapitoinen saippua ruostuttaa nippelit ja aiheuttaa tuhoja nimenomaan nippelien osalta. Itse käytän aina sitä auton kumitiivisteisiin tarkoitettua silikonia.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1069
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

..Kiitti hyvästä linkistä, pitää kahlata tuota joutoajalla..
..asennuksessa polkupyörän renkaille en ole käyttänyt liukasteita. Polkupyörän rengas menee vanteelle ihan kourilla/peukulla painamalla.
Tekniikka on jotta vanteen kehän vastakkaisella puolella rengas on "vanteen pohjalla", niin menee paikoilleen ilman työkaluja tms..

Noissa on niin hennot kierteet, jotta kellosepän luupillakaan saanut selvää kumman kierteet menny ...
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2058
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Molli kirjoitti: 18 Maalis 2024, 12:35 ..Kiitti hyvästä linkistä, pitää kahlata tuota joutoajalla..
..asennuksessa polkupyörän renkaille en ole käyttänyt liukasteita. Polkupyörän rengas menee vanteelle ihan kourilla/peukulla painamalla.
Tekniikka on jotta vanteen kehän vastakkaisella puolella rengas on "vanteen pohjalla", niin menee paikoilleen ilman työkaluja tms..

Noissa on niin hennot kierteet, jotta kellosepän luupillakaan saanut selvää kumman kierteet menny ...
Tarkoitan pikemminkin sitä vaihetta kun täytät kumin. Se vanteen reunan huuli pitää mennä paikoilleen siihen kumin reunaan, jotta rengas asettuu tasaisesti. Eikä jää esim. patteja tai sivuheittoa renkaasen kun se on täynnä. Tässä vaiheessa vedän sitä silikonia siihen kumin kylkeen ja täyttövauheessa aavistus ylipainetta. Usein kuuluu pieni paukahduskin kun kumi napsahtaa kunnolla paikoilleen, jos se on ollut sivussa.
Teoriassa epätasainen kumin asennus voi kait vääntää jopa vannetta kokoajan vähän kieroon?
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2058
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Molli kirjoitti: 18 Maalis 2024, 12:35 Tekniikka on jotta vanteen kehän vastakkaisella puolella rengas on "vanteen pohjalla", niin menee paikoilleen ilman työkaluja tms...
Jos menee kumi päälle ihan heittämällä niin kumi voi olla myös liian vetelä tai punos hajonnut, venähtänyt tms.
Silloin täytettynäkään renkaan seinämä ei tue rakennetta riittävästi.
Silloin jos ajat kiireessä kaarteesen pikku sivuluisussa tai heität perää näytösmielessä torilla, kumi saattaa lähteä jopa päältä.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Molli kirjoitti: 18 Maalis 2024, 10:27 .. kertakaikkinen kataastrofi, takavanteen pinnat löystyi ajomatkan aikana aivan ilman varoituksia, lauantaina..
polkupyörä on vm 2005, johon on muinoin takuuseen laitettu parempi vanne, kun *tehdasasennetun* vanteen pinnat eivät kestäneet.
..Tämä parempilaatuinen vanne on Rigidan X-plorer, mutta pinnat on näemmä meltorautaa tai nippelien laatu..
..kun meen varaosakäynnille lähi kaupunkiin, niin pitäisi ottaa oikeanlaiset mitat..
..Kuinka nippeli mitataan?
Pulttien pituudet ilmoitetaan kierteiden pituuden mukaan, mitataako nippeli kokomitalta vai ruuvinkannalle?
Kummalla mittatapaa, jotka kuvassa on A vai B?

..katselin jotta joka neljän pinna löystynyt, niin että muutamalla ole seuraava löystynyt myös..

Jos saan kasaan illalla, vaihdan samalla kesärenkaille..
Parikymmentä vuotta ahkeran painavan kuskin käytössä, niin voi jo olla hyvästien aikana vanhalle vanteelle.
Useiden pinnojen läystyminen voisi viitata siihen.
Uusien pinnojen ja nippeleiden apu voi olla kovin lyhytaikainen, koska vanhat ovat kuluttaneet reiät omiin mittoihinsa ja uudet osat ei mene kolojen pohjalle vaan jäävät kantamaan jostakin pienestä reunasta, joka taas kuluu nopeasti.
Ja taas on pinnat löysällä.
Tietääkseni painavan kuskin pyörän pinnat pitäisi olla kireämmällä kuin kevyellä kuskilla.
Oulussa (sehän se on "sinun" kaupunki) on, tai ainakin on ollut pyöräkorjaamo Laihiainen, menisin vanteen kanssa käymään siellä.
Siellä ainakin ennen osattiin hommat ja juttuakin riitti asiakaspalvelun lisäksi.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Pyörä-Suvala on tietenkin ykkönen.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Itse en enää uskalla pyöräillä. Mahtavaa hommaa helteisessä harjumaisemassa soratiellä. Jätin homman viimeisen epilepsiakohtauksen jälkeen. Onneksi ja epäonneksi sadan metrin päässä Peijaksen sairaalasta. Pyöräily on toiseksi hauskin kävelyn jälkeen. Jos ei oteta mukaan thainyrkkeilyä.

-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1069
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

..takavanne kasassa... katotaan kauan menee.. Aiemmissa mulla on vain yksi paha epäonnistuminen, tuolloin reilun kuukauden kuluttua katkesi seitsemän pinnaa, kun pinnat oli hieman liian kireällä..
..ympäripyöreästi laskeskellen niin on tuolla ajettu jommalle kummalle puolen 20 tkm..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1069
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

..testilenkki käyty > 10 km sinne ja takaisin, Bueno.

...kesärenkaisiin vaihdettu, ja matkalla eräässä metsäkatveisessa ylämäessä oli niin jäätä, jotta piti taluttaa ylämäki! Aiemmin (ennen ensimmäistä talvirengassarjaa) olisi vain pyöräillyt mäen.

..kyllä, jopa PP renkaiden asennus vaatii huolellisuutta, ja tarkkuutta. Että rengas on asettunut oikein vanteille. Ainakin näihin päiviin asti olen saanut "peukuilla puristamalla", uudetkin polkupyörän renkaat vanteille.

Minusta polkupyörän ideana on "pyhä yksinkertaisuus", tyyliin ruuvimeisselillä jakarilla pitää pystyä pyörä korjaamaan (ja osata/viitsitä opetella korjaamaan), muuten tämän peruskulkimen Loistavat Edut kumoutuu!

Tähän mennessä haastavin on ollut Shimano napa vaihteen purku, pesu, rasvaus ja kasaus, missä lähinnä tarvii hyvän muistin, jotta laittaa osat paikoilleen..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Napavaihde kumoaa kaikki ideat pyhästä yksinkertaisuudesta ja ajamisen ilosta.
Mutta kiva kun pyörä tuli kuntoon.
Mikä on PP-rengas?
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2058
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Molli kirjoitti: 19 Maalis 2024, 17:59
Tähän mennessä haastavin on ollut Shimano napa vaihteen purku, pesu, rasvaus ja kasaus, missä lähinnä tarvii hyvän muistin, jotta laittaa osat paikoilleen..
Nostan kunnioittavasti hiippalakkiani.
Oma vaikein suoritukseni on ollut etu- ja takavanteen rakentaminen osista. Eli kehät, napa ja pinnat nippuun.
Pinnat ja nippelit mittasi ja valitsi kauppias. Itse vain kasasin.

Napavaihde on hieno kapine:

Kuva
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1069
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

...PP rengas = polkupyörän rengas..

Ohessa pohdin pinnaan kierretyn nippelin vetolujuuden testausta.. ruuvipenkkiin kiinni ja vaa'alla vetoa..?

Pinnan kun pitää "soida" kirittäessä niin "miten taltioida" pinnan sointi nyttemmin?
Pitäisikö polkupyörä nostaa vaikka KHH, jotta olisi sointu huoneenlämmössä?
Soiko kaikki pinnat samoin luurin viritysmittarille?

Saisi näin 'pinnankireysmittarin'..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Molli kirjoitti: 19 Maalis 2024, 18:20 ...PP rengas = polkupyörän rengas..

Ohessa pohdin pinnaan kierretyn nippelin vetolujuuden testausta.. ruuvipenkkiin kiinni ja vaa'alla vetoa..?

Pinnan kun pitää "soida" kirittäessä niin "miten taltioida" pinnan sointi nyttemmin?
Pitäisikö polkupyörä nostaa vaikka KHH, jotta olisi sointu huoneenlämmössä?
Soiko kaikki pinnat samoin luurin viritysmittarille?

Saisi näin 'pinnankireysmittarin'..
Nippeleitä on monenlaisia kuten polkupyöriäkin, mutta kyllä ne yli 100kg varmaan kaikki kestää.
Pinnojen kireydet on katkeasti luokkaa 50-200kg vetoa.
Nuo pienimmät lukemat on lastenpyörä luokkaa.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6116
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Molli kirjoitti: 19 Maalis 2024, 18:20 ...PP rengas = polkupyörän rengas..

Ohessa pohdin pinnaan kierretyn nippelin vetolujuuden testausta.. ruuvipenkkiin kiinni ja vaa'alla vetoa..?

Pinnan kun pitää "soida" kirittäessä niin "miten taltioida" pinnan sointi nyttemmin?
Pitäisikö polkupyörä nostaa vaikka KHH, jotta olisi sointu huoneenlämmössä?
Soiko kaikki pinnat samoin luurin viritysmittarille?

Saisi näin 'pinnankireysmittarin'..
Jotkut kultakorvat kiristävät pinnat soinnin mukaan. Muistaakseni tavallisessa mummopyörässä kaikki pinnat ovat samalla kireydellä. Levyjarrullisissa, takapakallisissa ym. epäsymmetrisissä kiekoissa tai joissain hifistelypuolauksissa on eri kireydellä olevia ryhmiä.
Vastaa Viestiin