Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Eusa kirjoitti: 17 Heinä 2023, 20:29 Hommaat korokerenkaita lisäten, jotta saat pysymään sarvet uudessa korkeudessa.
Loppuu kaulaputki tuossa kesken.

Video aiheesta

Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1069
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

..kiitos, video linkistä!
.. JA minä menin puolen toista kilon moskalla kopauttamaan keskipulttia :o

Tuo kiilaputki on on tutumpi ja käytännöllinen, varsinkin, jos polkupyörän ohjaustangon (= stemmi?) korkeutta haluaa säätää.

Siis tarvii uuden pidemmän kaulaputken.. ja luullakseni istuimen putkenkin, kun on paljon yli "tehtaan korotusmerkkien".
Jarrupalat vaihtaen ne vinkuu ehkä vähemmän.

Tuo tanko kun on noin matala, niin jyrkällä vastamäellä, pyörä suttaa helposti.. kun kävin kokeilemassa, metsäpolulla.

Ostin tuon pyörän, kun hemmo ei saanut vaihteita säädettyä, kohdilleen, ja aikoen hukata pyörän tarjouduin ostamaan.
Vaihteiden kanssa meni reilu kaksi tuntia. Vaijerit on hyvä kuntoiset, otin ne pois, automaattivaihteistoöljyys..
Vaihteistot vaati puhdistuksen, rasvauksen, ja hermoja eli pitkämielisyyttä säätöjen hakuun ...
En huomannut katsella YT videoita, niiden kanssa menee monesti paljon aikaa hukkaan.
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6116
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Molli kirjoitti: 17 Heinä 2023, 21:30 En huomannut katsella YT videoita, niiden kanssa menee monesti paljon aikaa hukkaan.
Kyllä minä olen hukannut enemmän aikaa ja muita resursseja soveltamalla pajavasaraa ennen videoiden katselua. Se oli tosin aikana ennen kuin Youtube oli keksitty ja tiedo olisi pitänyt kaukolainata kirjastoon.

Mutta video on kyllä huonoin mahdollinen formaatti tiedon välittämiseen. Kirjasta on helppo selailla pikaisesti aihetta koskeva sivu ja siitäkin silmäillä oleelliset kohdat. Tekijälleen se on tietysti helppo ja halpa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

John Carter kirjoitti: 14 Touko 2023, 09:01 Pyöräilyä lienee harrastettu jo vähintään 2000 vuotta, ainakin, jos on uskominen Intialaisen temppelin seinästä löytyviä kivireliefeja.
Inkatemppelissähän oli myös avaruusalus kuvattuna.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Jännä kun ihmettelin, että miksi takapuoli alkaa hyytyä/rasittua/hiertää pitkillä lenkeillä ( 118-127 km )....niin huomasin, että maantiepyörän satulan alla olevat kiinnitys tangot olivat vääntyneet siten että putken lukituskapale oli kiinni satulan pohjassa....eli satula ei antanut milliäkään periksi ajossa.
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 16:49 Jännä kun ihmettelin, että miksi takapuoli alkaa hyytyä/rasittua/hiertää pitkillä lenkeillä ( 118-127 km )....niin huomasin, että maantiepyörän satulan alla olevat kiinnitys tangot olivat vääntyneet siten että putken lukituskapale oli kiinni satulan pohjassa....eli satula ei antanut milliäkään periksi ajossa.
Losoperse! :lol: :lol:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Uudet satulat oli 43-159 ekku haitarissa.

Tinkasin uuden 16 euroon.
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Minun pöörässä on titaani-runkoinen satula. Vanha Flite.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tein pienen testilenkin uudella satulalla...korkeus on nyt oikein....200 km lenkki seuraavaksi.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6116
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:32 Uudet satulat oli 43-159 ekku haitarissa.

Tinkasin uuden 16 euroon.
Lykkyä tykö. 16 euron satula on se kaikkein paras valinta satojen kilometrien lenkeille tukevamman puoleisille pyöräilijöille. Ne kalliit mallit ovat lyhyitä työmatkoja ajaville, kaupassa käyville mummoille ja vitriinissä olevilla filareilla rehvastelijoille. Vai miten se nyt oli?
200 km lenkki seuraavaksi.
200 km lenkki on tosiaan paras taktiikka uuden satulan ja perseen mukauttamiseen toisiinsa, kunhan se on todettu oikean korkuiseksi piha kiertämällä.. Sitä ne kaikki oppaat aina suosittelevat. Jotenkin ennustan ulinaa siitä miten satula on paska, perse ruvella ja sinua huijattu törkeän rikollisesti. Oletko varma, ettei satulan myyjä ollut itämaan agnetti, joka yrittää torpata yhden miehen tallisi mahdollisuudet Ranskan ympäriajon yllätysvoittoon?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 19 Heinä 2023, 10:22
Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:32 Uudet satulat oli 43-159 ekku haitarissa.

Tinkasin uuden 16 euroon.
Lykkyä tykö. 16 euron satula on se kaikkein paras valinta satojen kilometrien lenkeille tukevamman puoleisille pyöräilijöille. Ne kalliit mallit ovat lyhyitä työmatkoja ajaville, kaupassa käyville mummoille ja vitriinissä olevilla filareilla rehvastelijoille. Vai miten se nyt oli?
200 km lenkki seuraavaksi.
200 km lenkki on tosiaan paras taktiikka uuden satulan ja perseen mukauttamiseen toisiinsa, kunhan se on todettu oikean korkuiseksi piha kiertämällä.. Sitä ne kaikki oppaat aina suosittelevat. Jotenkin ennustan ulinaa siitä miten satula on paska, perse ruvella ja sinua huijattu törkeän rikollisesti. Oletko varma, ettei satulan myyjä ollut itämaan agnetti, joka yrittää torpata yhden miehen tallisi mahdollisuudet Ranskan ympäriajon yllätysvoittoon?
Testilenkki oli 11 km.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Jännä juttu...vaihdoin lähes puhki kuluneen renkaan uuteen...niin testiajolla katkesi pinna aerovanteesta.
Avatar
Moilanen
Reactions:
Viestit: 1437
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 14:42

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 23:03 Tein pienen testilenkin uudella satulalla...korkeus on nyt oikein....200 km lenkki seuraavaksi.
Kovia kilsoja, varsinkin jos itsekseen tuollaisia vedät.
Avatar
Moilanen
Reactions:
Viestit: 1437
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 14:42

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Neutroni kirjoitti: 19 Heinä 2023, 10:22
Lykkyä tykö. 16 euron satula on se kaikkein paras valinta satojen kilometrien lenkeille tukevamman puoleisille pyöräilijöille. Ne kalliit mallit ovat lyhyitä työmatkoja ajaville, kaupassa käyville mummoille ja vitriinissä olevilla filareilla rehvastelijoille. Vai miten se nyt oli?
[quote/]
No ei satulan hinnasta kyllä voi päätellä sen sopivuudesta itselle juurikaan mitään.
Avatar
Moilanen
Reactions:
Viestit: 1437
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 14:42

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuulispää kirjoitti: 02 Elo 2023, 08:02 Jännä juttu...vaihdoin lähes puhki kuluneen renkaan uuteen...niin testiajolla katkesi pinna aerovanteesta.
Onko aerovanteissa pinnoja? Luulin että ne on sellaisia yhtenäisiä kiekkoja.
Vastaa Viestiin