Menolippu Marsiin

Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1052
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Molli »

..atomivoimaraketista lyhyt uutinen https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-134469 lienee "työnalla" kuitensa..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6101
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuo on juuri sitä PR-höttöäm jossa haihatellaan kuin tämän palstan OAA:t konsanaan. Ja nuo aikataulut ovat nykyään aina utopistisia. Eivät ne tietääkseni rakenna testireaktoreita ym. vakavaan kehittämiseen liittyvää. Eikä niillä ole oikeaa rahoitusta (valtion hommina tuollainen vaatisi kymmeniä miljardeja). Joten menee turhan suunsoiton piikkiin.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10894
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 21 Touko 2023, 17:40
Tuulispää kirjoitti: 21 Touko 2023, 17:35 Kuka sen siellä tankkaa ja valamistaa bensat ?
Joku tämänkaltainen mutta tuotannolliseen mittakaavaan kehitetty laite.

https://mars.nasa.gov/mars2020/spacecra ... nts/moxie/
Tuohan tuottaa happea.
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6101
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Metaania voi tuottaa hiilidioksidista ja vedestä, joita on runsaasti Marsissa.
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7724
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 21 Touko 2023, 20:45 Metaania voi tuottaa hiilidioksidista ja vedestä, joita on runsaasti Marsissa.
Eikö noita molempia ole lopultakin vähän Marsissa?
Vesikin on sitoutuneena maap- eikun marsperään, mineraaleihin.
Ei lätäkön lätäkköä missään?
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6101
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 21 Touko 2023, 20:58 Eikö noita molempia ole lopultakin vähän Marsissa?
Vesikin on sitoutuneena maap- eikun marsperään, mineraaleihin.
Ei lätäkön lätäkköä missään?
Niitä on vähän verrattuna maanpäällisen teollisen toiminnan vaatimuksiin mutta ilmeisesti kohtuullisen kokoisella laitoksella voisi tuottaa paluuraketin vaatimat muutamat (kymmenet?) tonnit muutamassa kuukaudessa. Käytännössä homma toimisi niin, että alus ja muita tukikohdan vaatimia laitteita lähetettäisiin edellisessä laukaisuikkunassa kuin miehistö. Sitten kun miehistö on aikanaan Marsin kiertoradalla, tehdään päätös laskeutumisesta, jos kaikki on kunnossa. Jos ei ole, niin miehistö hengailee muutaman kuukauden kiertoradalla ja palaa takaisin.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1052
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Molli »

Eee- Hä s' o Ku Tekasee!!
Insiöörille Atomimoottori rakettiin, sano!
Muutama putken taivutus ja liitintä kehiin, Testattukin jo 60- vuotta?
https://www.livescience.com/nasa-nuclear-powered-rocket

Ehdotan Atomimoottori sanaa raketin voimanlähteen nimeykseen, onhan bensamoottori, dieselmoottori...
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Varmasti suurimalle osalle maailmasta Musk on nero ja vapahtaja. Valtaosalle myös edesmennyt Jobs ja vielä nykyään elävä Gates. Tietysti vaikuttaa aika paljon mistä perspektiivistä asioita katsoo. Täyttynee vielä kerran muistuttaa että mikään tutkinto tai oppilaitos ei takaa sitä että se tuottaa idiootteja. Valtaosa yliopisto-opiskelijoista on varsin keskinkertaisia. Kun puhutaan todellisista neroista varsin harvoin jos koskaan motiivi on raha. Todellisten nerojen motiivi ei koskaan ole raha vaan tieto ja uteliaisuus.

Minulle Musk on ja tulee olemaan rikas idiootti kuten Gates ja Jobs myös. Valtaosalle ihmiskunnasta Jumalia.

Jos katsoo Microsoftin ja Applen suuria tilaisuuksia mitään eroa ei ole herätyskokoukseen. Ja epäilen että Muskille kuten Gatesillekaan ei poikittaista sanaa sanota. Kortistossa on tilaa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2783
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Deimos kirjoitti: 21 Touko 2023, 21:31 Varmasti suurimalle osalle maailmasta Musk on nero ja vapahtaja. Valtaosalle myös edesmennyt Jobs ja vielä nykyään elävä Gates. Tietysti vaikuttaa aika paljon mistä perspektiivistä asioita katsoo. Täyttynee vielä kerran muistuttaa että mikään tutkinto tai oppilaitos ei takaa sitä että se tuottaa idiootteja. Valtaosa yliopisto-opiskelijoista on varsin keskinkertaisia. Kun puhutaan todellisista neroista varsin harvoin jos koskaan motiivi on raha. Todellisten nerojen motiivi ei koskaan ole raha vaan tieto ja uteliaisuus.

Minulle Musk on ja tulee olemaan rikas idiootti kuten Gates ja Jobs myös. Valtaosalle ihmiskunnasta Jumalia.

Jos katsoo Microsoftin ja Applen suuria tilaisuuksia mitään eroa ei ole herätyskokoukseen. Ja epäilen että Muskille kuten Gatesillekaan ei poikittaista sanaa sanota. Kortistossa on tilaa.
Taidat olla kateellinen... :)
Can I pet that dog?
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6101
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Deimos kirjoitti: 21 Touko 2023, 21:31 Minulle Musk on ja tulee olemaan rikas idiootti kuten Gates ja Jobs myös. Valtaosalle ihmiskunnasta Jumalia.
Valtaosalle ihmiskunnasta nuo ovat hyvin etäisiä länsimaisia ökyrikkaita oligarkkeja. Ei heitä kiinnosta kenen selkänahasta he ovat rahansa repineet tai mitä puuhastelevat. Idoleja he ovat lähinnä pienelle nörttiporukalle.

Jokainen ihminen tekee typeryyksiä ja hänet voi luokitella idiootiksi hyvinkin perustellusti. Mitä enemmän rahaa sitä monumentaalisiin typeryyksiinkin on varaa.
Ja epäilen että Muskille kuten Gatesillekaan ei poikittaista sanaa sanota. Kortistossa on tilaa.
Noilla kummallakin on omat narrinsa, joilla on lupa sanoa pahasti ja joita he kuuntelevat. Niin kuin kaikilla menestyneillä. Sitten kun valta kihahtaa niin pahasti hattuun, että luulee tietävänsä kaikesta kaiken, käy niin kuin itänaapurin herralle. Se on yksi teknisessä liiketoiminnassa menestymisen edellytys, että ymmärtää luottaa teknisiin asiantuntijoihin teknisissä kysymyksissä ja keskittyy itse myymään eikä ala mikromanageeraamaan alaisten hommia.
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6101
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Minimus Yahves kirjoitti: 21 Touko 2023, 22:11 Taidat olla kateellinen... :)
Tuo on aika väsynyt vitsi, jos joku kritisoi rikasta kekkulia. En minä ole ainakaan tippaakaan kateellinen tuollaisille silmäätekeville pyrkyreille, joiden elämä on alituista taistelua kilpailijoita, viranomaisia ja kaikkia vastaan pakkomielteisten tavoitteisen saavuttamiseksi. Ei sellainen ihminen osaa kokea olevansa voittaja, koska se vaatisi, että omistaa yksin koko maailman ja orjuuttaa kaikki muut. Ökyomaisuuden ansiottaan perineelle syrjäisen kartanonsa puistossa puluja metsästävälle pilalle hemmotellulle tyhjäntoimittajalle, joka ei tiedä mitä ongelma tarkoittaa, voin olla.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Minimus Yahves kirjoitti: 21 Touko 2023, 22:11
Deimos kirjoitti: 21 Touko 2023, 21:31 Varmasti suurimalle osalle maailmasta Musk on nero ja vapahtaja. Valtaosalle myös edesmennyt Jobs ja vielä nykyään elävä Gates. Tietysti vaikuttaa aika paljon mistä perspektiivistä asioita katsoo. Täyttynee vielä kerran muistuttaa että mikään tutkinto tai oppilaitos ei takaa sitä että se tuottaa idiootteja. Valtaosa yliopisto-opiskelijoista on varsin keskinkertaisia. Kun puhutaan todellisista neroista varsin harvoin jos koskaan motiivi on raha. Todellisten nerojen motiivi ei koskaan ole raha vaan tieto ja uteliaisuus.

Minulle Musk on ja tulee olemaan rikas idiootti kuten Gates ja Jobs myös. Valtaosalle ihmiskunnasta Jumalia.

Jos katsoo Microsoftin ja Applen suuria tilaisuuksia mitään eroa ei ole herätyskokoukseen. Ja epäilen että Muskille kuten Gatesillekaan ei poikittaista sanaa sanota. Kortistossa on tilaa.
Taidat olla kateellinen... :)
Kateellinen idiootille??? Ja kateus ei ole ominaisuuteni muutenkaan.

Tietenkään harva ymmärtää mitä haluan sanoa kirjoituksellani ja sen ymmärtäminenkin vaatii ponnistelua ja aika paljon tietämystä. Ja minulla ei ole huumorintajua enkä aio sellaista kasvattaa enää tässä iässä.

Kateellisuus on ihmisten ominaisuus jotka kokevat olevansa riittämättömiä joka alueella jossa kokevat kateutta. Jokainen voi omalla kohdallaan puutteitaan miettiä sitten. Käsittääkseni minun ei tarvitse olla kateellinen kenellekkään mistään. Se taas mistä muuta haluavat minun olevan kateellinen on heidän omaa kateuttaan ja tietämättömyyttään.

Olen kateuden määritellyt jo aikoinaan vanhalla palstalla ja minulla ei siihen ole mitään lisättävää. Kukaan ei muista joten ei maksa vaivaa.

Monelle raha on onnelisuuden synonyymi. Minulle raha on vain väline saada tarvitsemani (Joka muuten ei ole kovin paljoa) koska systeemin minusta riippumatta on tämä. Joillekin raha on mitta ahkeruudelle ja älykyydelle. Ne eivät kuitenkaan korreloi kuin ehkä Shangri-Laassa jossa valtaosa väestöstä elää. Ensinnäkin:

1) Jos raha olisi mitta ahkeruudelle ja päättäväisyydelle Suomi olisi täynnä ei vain miljonäärejä vaan miljardöörejä.

2) Jos raha olisi mitta älykkyydelle olisivat maailman rikkaimmat-listalla aivan eri ihmiset kuin nykyään.

Ja muuten, ei ollut yllätys että joku ottaa tämän esiin. En lyönyt vetoa mutta katsoin kuka sen esiin ottaa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2783
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Deimos kirjoitti: 22 Touko 2023, 06:08
Minimus Yahves kirjoitti: 21 Touko 2023, 22:11
Deimos kirjoitti: 21 Touko 2023, 21:31 Varmasti suurimalle osalle maailmasta Musk on nero ja vapahtaja. Valtaosalle myös edesmennyt Jobs ja vielä nykyään elävä Gates. Tietysti vaikuttaa aika paljon mistä perspektiivistä asioita katsoo. Täyttynee vielä kerran muistuttaa että mikään tutkinto tai oppilaitos ei takaa sitä että se tuottaa idiootteja. Valtaosa yliopisto-opiskelijoista on varsin keskinkertaisia. Kun puhutaan todellisista neroista varsin harvoin jos koskaan motiivi on raha. Todellisten nerojen motiivi ei koskaan ole raha vaan tieto ja uteliaisuus.

Minulle Musk on ja tulee olemaan rikas idiootti kuten Gates ja Jobs myös. Valtaosalle ihmiskunnasta Jumalia.

Jos katsoo Microsoftin ja Applen suuria tilaisuuksia mitään eroa ei ole herätyskokoukseen. Ja epäilen että Muskille kuten Gatesillekaan ei poikittaista sanaa sanota. Kortistossa on tilaa.
Taidat olla kateellinen... :)
Kateellinen idiootille??? Ja kateus ei ole ominaisuuteni muutenkaan.

Tietenkään harva ymmärtää mitä haluan sanoa kirjoituksellani ja sen ymmärtäminenkin vaatii ponnistelua ja aika paljon tietämystä. Ja minulla ei ole huumorintajua enkä aio sellaista kasvattaa enää tässä iässä.

Kateellisuus on ihmisten ominaisuus jotka kokevat olevansa riittämättömiä joka alueella jossa kokevat kateutta. Jokainen voi omalla kohdallaan puutteitaan miettiä sitten. Käsittääkseni minun ei tarvitse olla kateellinen kenellekkään mistään. Se taas mistä muuta haluavat minun olevan kateellinen on heidän omaa kateuttaan ja tietämättömyyttään.

Olen kateuden määritellyt jo aikoinaan vanhalla palstalla ja minulla ei siihen ole mitään lisättävää. Kukaan ei muista joten ei maksa vaivaa.

Monelle raha on onnelisuuden synonyymi. Minulle raha on vain väline saada tarvitsemani (Joka muuten ei ole kovin paljoa) koska systeemin minusta riippumatta on tämä. Joillekin raha on mitta ahkeruudelle ja älykyydelle. Ne eivät kuitenkaan korreloi kuin ehkä Shangri-Laassa jossa valtaosa väestöstä elää. Ensinnäkin:

1) Jos raha olisi mitta ahkeruudelle ja päättäväisyydelle Suomi olisi täynnä ei vain miljonäärejä vaan miljardöörejä.

2) Jos raha olisi mitta älykkyydelle olisivat maailman rikkaimmat-listalla aivan eri ihmiset kuin nykyään.

Ja muuten, ei ollut yllätys että joku ottaa tämän esiin. En lyönyt vetoa mutta katsoin kuka sen esiin ottaa.
Vähän vaan vittuilin.😁

Minä kyllä fanitan muskia muuten, mutta en pidä sen tavasta tehdä kauhea läjä lapsia.

Se on silleen ihqulla tavalla outo. Oli varmaan sellainen köyhänäkin.
Can I pet that dog?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10894
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Lapset ovat elämän rikkautta..kuvastaa Muskia hyvin...kondomi on epämukava ja nainen haluaa synnyttää ja rahaa on...mikäs siinä sitten.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Menolippu Marsiin

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Minimus Yahves kirjoitti: 22 Touko 2023, 14:34
Deimos kirjoitti: 22 Touko 2023, 06:08
Minimus Yahves kirjoitti: 21 Touko 2023, 22:11
Deimos kirjoitti: 21 Touko 2023, 21:31 Varmasti suurimalle osalle maailmasta Musk on nero ja vapahtaja. Valtaosalle myös edesmennyt Jobs ja vielä nykyään elävä Gates. Tietysti vaikuttaa aika paljon mistä perspektiivistä asioita katsoo. Täyttynee vielä kerran muistuttaa että mikään tutkinto tai oppilaitos ei takaa sitä että se tuottaa idiootteja. Valtaosa yliopisto-opiskelijoista on varsin keskinkertaisia. Kun puhutaan todellisista neroista varsin harvoin jos koskaan motiivi on raha. Todellisten nerojen motiivi ei koskaan ole raha vaan tieto ja uteliaisuus.

Minulle Musk on ja tulee olemaan rikas idiootti kuten Gates ja Jobs myös. Valtaosalle ihmiskunnasta Jumalia.

Jos katsoo Microsoftin ja Applen suuria tilaisuuksia mitään eroa ei ole herätyskokoukseen. Ja epäilen että Muskille kuten Gatesillekaan ei poikittaista sanaa sanota. Kortistossa on tilaa.
Taidat olla kateellinen... :)
Kateellinen idiootille??? Ja kateus ei ole ominaisuuteni muutenkaan.

Tietenkään harva ymmärtää mitä haluan sanoa kirjoituksellani ja sen ymmärtäminenkin vaatii ponnistelua ja aika paljon tietämystä. Ja minulla ei ole huumorintajua enkä aio sellaista kasvattaa enää tässä iässä.

Kateellisuus on ihmisten ominaisuus jotka kokevat olevansa riittämättömiä joka alueella jossa kokevat kateutta. Jokainen voi omalla kohdallaan puutteitaan miettiä sitten. Käsittääkseni minun ei tarvitse olla kateellinen kenellekkään mistään. Se taas mistä muuta haluavat minun olevan kateellinen on heidän omaa kateuttaan ja tietämättömyyttään.

Olen kateuden määritellyt jo aikoinaan vanhalla palstalla ja minulla ei siihen ole mitään lisättävää. Kukaan ei muista joten ei maksa vaivaa.

Monelle raha on onnelisuuden synonyymi. Minulle raha on vain väline saada tarvitsemani (Joka muuten ei ole kovin paljoa) koska systeemin minusta riippumatta on tämä. Joillekin raha on mitta ahkeruudelle ja älykyydelle. Ne eivät kuitenkaan korreloi kuin ehkä Shangri-Laassa jossa valtaosa väestöstä elää. Ensinnäkin:

1) Jos raha olisi mitta ahkeruudelle ja päättäväisyydelle Suomi olisi täynnä ei vain miljonäärejä vaan miljardöörejä.

2) Jos raha olisi mitta älykkyydelle olisivat maailman rikkaimmat-listalla aivan eri ihmiset kuin nykyään.

Ja muuten, ei ollut yllätys että joku ottaa tämän esiin. En lyönyt vetoa mutta katsoin kuka sen esiin ottaa.
Vähän vaan vittuilin.😁

Minä kyllä fanitan muskia muuten, mutta en pidä sen tavasta tehdä kauhea läjä lapsia.

Se on silleen ihqulla tavalla outo. Oli varmaan sellainen köyhänäkin.
Fanitukseni (En tiedä miten sana pitäisi ymmärtää???) ovat kyllä ihan muilta aloilta ja suurimmat kyllä siellä Ollin pilven reunalla harppua soittamassa missä Ollikin on. Voi parkoja jos joutuvat Ollin kanssa väittelemään ikuisuuden. Hyville tyypeille alakerta on paljon parempi paikka ja itse menen sinne hiiliä lapioimaan. Hitler lienee yläkerrassa myös ja saa Putinin seurakseen sinne. Liian pahoja helvettiin. Outo??? Millä tavalla? Ei mitään erikoista mielestäni mikä pätee myös Gatesiin ja Jobsiin. Erikoisempia ovat Torvalds ja Wozniak. Oikeita tekijämiehiä eivätkä puhujia. Torvalds kun tajuaa mistä puhuu koska tekee niin muiden on syytä ottaa aika vakavasti sanoma eikä hän hellä ole vaikka lupasi että parantaa tapansa.

Nykyisistä mielenkiintoisista fyysikoista tulee kyllä ensimmäisenä mieleen Sabine Hossenfelder. Kaikki ei tykkää mutta pidän miten hän käy eri asioita läpi jopa välillä oman alueensa ulkopuolella. Kosmologeista Kaku, Tyson ja Penrose. Mutta wanhoista fyysikoista ja kosmologeista Feynman, Einstein, Sagan... On muitakin. Osa kirjoitti hyvää scifiäkin.

Tiesin että wattuilet joten wattuilin takaisin ja wattuilen wastakin. Wattuillaan👍👌.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Vastaa Viestiin