Sivu 1/34

Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 08:58
Kirjoittaja John Carter
Tässä threadissa voidaan keskustella Kiinasta ja kiinalaisista, sekä heidän edesottamuksistaan. Avaan threadin tuoreilla uutisilla, joita viime päivinä on julkaistu.
Kiina kiristää otettaan ulkomaisista yrityksistä
Kiinan politiikka keskittyy enenevissä määrin turvallisuuteen talouskasvun tavoittelun sijaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/kiina-ki ... /#5d74f582
”Kiina vastuuseen pandemiasta” – jäljet johtavat laboratorioon
Koronavirukseen kehiteltiin amerikkalaisraportin mukaan Kiinassa rokotetta jo marraskuussa 2019.
https://www.verkkouutiset.fi/a/kiina-pe ... /#5d74f582

Re: Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 10:20
Kirjoittaja John Carter
Kiinan harjoittama teollisuusvakoilu merkitsee vuosittain länsimaisten yritysten halussa olevan tuotekehitysvarallisuuden huomattavaa siirtoa Kiinaan. Kiinalaisilla uskotaan olevan taitavia kansainvälisiä kauppamiehiä, joiden liikesuhteet ja yritykset muodostavat laajoja verkostoja. Pitäisiköhän jo avata silmät ja alkaa toimimaan?
Syyte: Ex-työntekijä varasti telakkayhtiön yrityssalaisuuksia – Meyer penää jättikorvauksia
https://www.ts.fi/uutiset/5674314
Meyerin telakan teollisuus­vakoilu­­oikeuden­käynti alkaa
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009585650.html
Insinööri kopioi maailman suurimman risteilyaluksen suunnitelmat: Arvo noin puoli miljardia euroa
Laivanrakennusinsinööri kopioi itselleen Icon-luokan risteilylaivojen suunnitelmat Turun telakalta. Syyttäjän mukaan mies hyödynsi tietoja konsultoidessaan kiinalaisyritystä. Insinööri kuoli kesken oikeusprosessin, mutta ehti myöntää, että kopioi tietoja koneelleen.
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009585688.html

Re: Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 10:33
Kirjoittaja Tuulispää
John Carter kirjoitti: 20 Touko 2023, 10:20 Kiinan harjoittama teollisuusvakoilu merkitsee vuosittain länsimaisten yritysten halussa olevan tuotekehitysvarallisuuden huomattavaa siirtoa Kiinaan. Kiinalaisilla uskotaan olevan taitavia kansainvälisiä kauppamiehiä, joiden liikesuhteet ja yritykset muodostavat laajoja verkostoja. Pitäisiköhän jo avata silmät ja alkaa toimimaan?
Syyte: Ex-työntekijä varasti telakkayhtiön yrityssalaisuuksia – Meyer penää jättikorvauksia
https://www.ts.fi/uutiset/5674314
Meyerin telakan teollisuus­vakoilu­­oikeuden­käynti alkaa
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009585650.html
Insinööri kopioi maailman suurimman risteilyaluksen suunnitelmat: Arvo noin puoli miljardia euroa
Laivanrakennusinsinööri kopioi itselleen Icon-luokan risteilylaivojen suunnitelmat Turun telakalta. Syyttäjän mukaan mies hyödynsi tietoja konsultoidessaan kiinalaisyritystä. Insinööri kuoli kesken oikeusprosessin, mutta ehti myöntää, että kopioi tietoja koneelleen.
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009585688.html

Onko kyseessä suomalainen inssi ?

Re: Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 10:41
Kirjoittaja Molli
Tiesitkö, jotta Kiinalla on myös porokansa?
laittaa hakuun ewenki - mm chinadaily on kirjoittanut artikkeleitä heistä. Sisä-mongolian paimentolaiskansa, hiedän kotialue on 1891 kartalla nimeltään Solonen - mielenkiintoista.

Re: Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 10:46
Kirjoittaja Molli
...teollisuusvakoilu on sarjaa, "bisnes on bisnestä ja mullit on mun". Sinänsä outoa haukottelua, mutta suomitelakan jutskassa lähtövaikuttimena lienee ollut "näppärästi" ajatteleva insinööri, joka on miettinyt varmaan "kassa kunnossa eläkkeelle"?
Vakoilussa tuloksiin pääseminen perustuu ahneuteen ja mahdollisuuteen löytää heikkolenkki kohteena olevalla, oli se sitten ihminen tai tietotekniset toiminnot, patenttihakemuset jne.

Re: Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 10:52
Kirjoittaja John Carter
Tuulispää kirjoitti: 20 Touko 2023, 10:33
John Carter kirjoitti: 20 Touko 2023, 10:20 Kiinan harjoittama teollisuusvakoilu merkitsee vuosittain länsimaisten yritysten halussa olevan tuotekehitysvarallisuuden huomattavaa siirtoa Kiinaan. Kiinalaisilla uskotaan olevan taitavia kansainvälisiä kauppamiehiä, joiden liikesuhteet ja yritykset muodostavat laajoja verkostoja. Pitäisiköhän jo avata silmät ja alkaa toimimaan?
Syyte: Ex-työntekijä varasti telakkayhtiön yrityssalaisuuksia – Meyer penää jättikorvauksia
https://www.ts.fi/uutiset/5674314
Meyerin telakan teollisuus­vakoilu­­oikeuden­käynti alkaa
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009585650.html
Insinööri kopioi maailman suurimman risteilyaluksen suunnitelmat: Arvo noin puoli miljardia euroa
Laivanrakennusinsinööri kopioi itselleen Icon-luokan risteilylaivojen suunnitelmat Turun telakalta. Syyttäjän mukaan mies hyödynsi tietoja konsultoidessaan kiinalaisyritystä. Insinööri kuoli kesken oikeusprosessin, mutta ehti myöntää, että kopioi tietoja koneelleen.
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009585688.html

Onko kyseessä suomalainen inssi ?
Ilmeisesti oli. Huomasin ilmiön jo Kuopion Microtowerissa aikoinaan, jossa minulla oli yritys. Kiinalaiset olivat muutamaan otteeseen pyrkimässä kerroksiin, joihin heidän kulkuluvallaan ei ollut asiaa ja sain heidät kiinni itseteossaan. Selittelivät vain, että eivät muka ymmärtäneet asiaa ja lähtivät noloina pois.

Re: Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 11:07
Kirjoittaja John Carter
Hyvä kysymys myös pohdiskeltavaksi on, että miksi Kiinan koneita lentää eniten ilmatilassamme kaikista maailman maista? Usein reiteissä ei ole päätä, eikä häntää ja koneet ovat yleensä rahtikoneita, joiden kyydissä oleva rahti on todennäköisesti huipputeknologiaa. Parhaillaan saattaa olla jopa viisi konetta yhtaikaa ilmatilassamme?

Re: Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 11:33
Kirjoittaja Tuulispää
Olisko Suomella edelleen Suomi-Kiina yhteys finskillä slobojen yli ?

Re: Kiina

Lähetetty: 20 Touko 2023, 11:41
Kirjoittaja Molli
..miten Suomen ilmatila on hinnoiteltu kiinalaisille? Onkohan höyli paljousalennus?
..isoympyrä kyll kannattaisi laskea, voi olla selkeä tn/km selityskin ynnä varmuus, helpot broseduurit ja tavara jatkaa matkaa (ei jää kenenkään liiveihin, eikä sivukuluja lahjuksina tms).

Muinoin GM kävi katsomassa hämmästyen Uudenkaupungin autotehdasta - olivat kuulemma todenneet voiko olla auton valmistaja, joka tulee toimeen yhdellä kielellä..

Re: Kiina

Lähetetty: 03 Kesä 2023, 18:01
Kirjoittaja John Carter
Kiina- linja alkaa kirkastumaan välittömästi, kun PerusKokoomus pääsee valtaan. Samoja virheitä ei tulla toistamaan, kuin Venäjän kanssa.
Tutkija: Suomen on kirkastettava Kiina-linjaansa
https://www.verkkouutiset.fi/a/peking-o ... /#0b64b445
USA:n puolustusministeri varoittaa Kiinaa: Emme säikähdä kiusaamista
https://www.verkkouutiset.fi/a/usan-puo ... /#0b64b445

Re: Kiina

Lähetetty: 03 Kesä 2023, 19:16
Kirjoittaja Varaktori
Jonkinlainen kansanmurha siellä taas on käynnissä.

Re: Kiina

Lähetetty: 03 Kesä 2023, 19:36
Kirjoittaja Susa
John Carter kirjoitti: 20 Touko 2023, 11:07 Hyvä kysymys myös pohdiskeltavaksi on, että miksi Kiinan koneita lentää eniten ilmatilassamme kaikista maailman maista? Usein reiteissä ei ole päätä, eikä häntää ja koneet ovat yleensä rahtikoneita, joiden kyydissä oleva rahti on todennäköisesti huipputeknologiaa. Parhaillaan saattaa olla jopa viisi konetta yhtaikaa ilmatilassamme?
Millaisissa reiteissä ei ole päätä eikä häntää?

Re: Kiina

Lähetetty: 03 Kesä 2023, 20:00
Kirjoittaja John Carter
Susa kirjoitti: 03 Kesä 2023, 19:36
John Carter kirjoitti: 20 Touko 2023, 11:07 Hyvä kysymys myös pohdiskeltavaksi on, että miksi Kiinan koneita lentää eniten ilmatilassamme kaikista maailman maista? Usein reiteissä ei ole päätä, eikä häntää ja koneet ovat yleensä rahtikoneita, joiden kyydissä oleva rahti on todennäköisesti huipputeknologiaa. Parhaillaan saattaa olla jopa viisi konetta yhtaikaa ilmatilassamme?
Millaisissa reiteissä ei ole päätä eikä häntää?
Monissakaan kiinalaisten rahtikoneiden reiteistä, jotka muuttuvat usein geopoliittisten tilanteiden, tai lännen sotaharjoitusten mukaisesti.

Re: Kiina

Lähetetty: 03 Kesä 2023, 20:15
Kirjoittaja Susa
Oletko koskaan miettinyt, miten lentoreitit kaupungista toiseen suunnitellaan? Käytännöllisimmältä vaihtoehdolta tuntuisi mennä lyhyintä mahdollista tietä lähtöpisteestä päätepisteeseen.
Näin ei kuitenkaan aina voi tehdä, sillä lentoreittien suunnittelussa pitää ottaa huomioon muutakin kuin matkan kannalta suotuisin reitti. Merkittävinä tekijöinä reitteihin vaikuttavat ilmailua koskeva lainsäädäntö ja valtioiden väliset sopimukset.
-Kahdenvälisiä sopimuksia on olemassa yli 4000 kappaletta, ja suuri määrä tekeekin järjestelmästä aika pirstaleisen.
-Luvan (ilmatilan käytön) myöntävä valtio saa tuloja lentopalveluidensa käytöstä. Maat saavat itse määrittää kustannukset.
-Lentoreittien suunnittelussa otetaan toki huomioon myös useita muita käytännön seikkoja, kuten taloudelliset kustannukset, lentoasemien kapasiteetti ja lentoslotit, eli ennalta sovitut lähtö- ja laskeutumisajat.
-Tuulet ovat ratkaisevassa roolissa, kun suunnitellaan kiertoreittiä Venäjän ympäri.
-Tarkka reitti kullekin lennolle määritetään lähempänä lennon lähtöä muun muassa lentopäivän säätilan mukaan.
-Monilla Finnairin asiakkailla on Aasian-lennoilta jatkolentoja Eurooppaan. Meidän täytyy siis suunnitella kaukolentojen uudet aikataulut niin, että niiltä on yhteydet muualle verkostoomme.
-Lisäksi meidän tulee hakea luvat voidaksemme lentää uutta reittiä, ja jotkin alueet edellyttävät erityistä valmistautumista, esimerkiksi pohjoisnavalla tai kun maanpinnan korkeuserot ovat suuria.


https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/20 ... en-valiset
https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings ... le-2553854

Re: Kiina

Lähetetty: 03 Kesä 2023, 20:17
Kirjoittaja kokeellinen tiede
Kiina on yksi Suomen suurimmista vaaroista. Siellä pystytään kaikki suomalainen teknologia kopioimaan ja tekemään halvemmalla ..

Kiinan 11 miljoonaa huippuinsinööriä soveltaa käytäntöön kaiken länsimaisen teknologian ..koskee kaikkea länsimaissa. Turha muuta luullakaan.

Marinin hallitus vaatiessaan suomalaisilta vihreää mallioppilasmaisuutta ei ymmärtänyt että Kiinassa ei välitetä ilmastosta tuon taivaallista, Kiinassa tehtään pöhköille länsimaalaisille mielellään sähköautoja länsimaisella teknologialla ja hiililellä tuotetulla teräksellä. Samaan aikaan suomalaisten pitäisi ”pelastaa maailma” ..