Kysymyksiä metsien miehille

AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3072
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Justis kirjoitti: 29 Touko 2023, 12:34No voihan sitä noinkin ajatella. Toki itsellä ei ole koskaan käynyt edes mielessä ostaa noita 100 euron kinuskisahoja koska ei niillä tee yhtään mitään. Laittaa toisen satasen niin saa jo ihan kelvollisen Stihlin. Eroa on kuin talvella ja kesällä.
Minä olen sortunut. Kinuskisahaan. Raivuri on kyllä FS-450 ja moottorisaha Husqvarna 340, joka on vähän pieni mutta harvoin niin isoa puuta tulee kaadettua että tuolla ei pärjäisi kun ei ole tarvis saada sitä puuta urakkatahtiin nurin ja paloiksi. Mutta ruohoraivuri on kiinansaha. Kun tällä kahden hehtaarin tontilla on sen verran noita nurkkia putsattavana ruohoista. Ja siinä kun on kaasu pohjassa koko ajan. Ei toi tilhi sellaiseen ole tarkoitettu että koko ajan kaasu pohjassa. Ja vielä kun tuota tulee tehtyä lähinnä hellekelillä. Niin hommasin tuollaisen kiinanraivurin tuohon ruohohommaan. Ajatuksella että jos (kun?) leikkaa kiinni niin vahinko ei ole suuren suuri. On se nyt jo muutaman vuoden kestänyt. Aika reippaalla öljyseoksella ajelen. Mutta mukavuudesta ei voi puhua vaikka ripustankin sen tilhin valjaisiin.
Viimeksi muokannut AimoJortikka, 29 Touko 2023, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Justis
Reactions:
Viestit: 1561
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Justis »

Keijona kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:45 Kyllä hakestokerikin tykkää, kun vähän ruuvia joskus jäteöljyllä voitelee. 😉
Samanlainen stokerihan se on. Ei kai se siitä sen huonompaa tykkää, turve vaan imee ehkä sen öljyn paremmin? Mutta no jos käyttäisin haketta niin sinne kasaan ne jäteöljyt menisi.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5787
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Justis kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:19
Brainwashed kirjoitti: 29 Touko 2023, 19:01
Justis kirjoitti: 29 Touko 2023, 12:34
Keijona kirjoitti: 29 Touko 2023, 11:47

Jep, siihen sadan euron tsing-tao pingin terään voi ihan hyvin laittaa sitä jäteöljyä, mutta jos työkseen sahaa niin kyllä se teräketjuöljyn puhtaus on tärkeää. Jos ei nyt muuta ole saatavilla tai sitä jäteöljyä on yllin kyllin sahailu harrastukseen, että saisi lauantai saunan jälkeen sitten pippelin jöpöttämään, niin ei kai siitä nyt viherpiipertäjät saa ketään puuhun naulata, jos joku sitä tekee. Ja se onko se ekologista, halpaa tai enempi tai vähempi saastuttavaa, on pilkun nussimista.
No voihan sitä noinkin ajatella. Toki itsellä ei ole koskaan käynyt edes mielessä ostaa noita 100 euron kinuskisahoja koska ei niillä tee yhtään mitään. Laittaa toisen satasen niin saa jo ihan kelvollisen Stihlin. Eroa on kuin talvella ja kesällä.

Laadukas laippa ja ketju maksaa helposti sen 50-60 euroa ja teräketjuöljy jotain reilun 10 per 3 litraa. Kun se on kulutettu niin laippa ei ole vielä moksiskaan mutta jos käytät jäteöljyä niin laippa on mennyt vaihtoon jo varmasti kolmesti.

Mutta saahan jokainen tehdä niin kuin tykkää vaikka ei siinä mitään järkeä olisikaan.
Ei kulu laipat puhtaan jäteöljyn käytöllä, ainoastaan nissä tapauksissa leikanneet jos sitä öljyä, oli sitten mitä tahansa, ei lisää sahaan ajoissa ja vetelee kuivana. Se pitää huomioida että puhdasta jäteöljyä kuluu enemmän kuin sitä kaupasta ostettua sitkostettua jäteöljyä, eli sillä logiikalla voitelu pelaa paremmin alhaisemmpaa viskositeettia käyttäen.

8-)
Puhdasta jäteöljyä? Voit kyllä olla oikeassakin. Itse olen kyllä noudattanut sitä vanhaa kaavaa että öljy ei lopu sahasta ennen bensaa ja molemmat tankit täytetään samalla kerralla ja viilataan ketju. Saattaahan se toimia jäteöljyllä ainakin lähes saman lailla mutta jos joutuu lisäämään öljyä ennenkuin Bensa on loppu niin suuri vaara piilee että kuivana ketju käy.

Itselle ei ole tosiaan tullut mieleenkään käyttää jäteöljyä sahassa tai klapikoneessa kun se teräketjuöljy on sen verran halpaa. Jäteöljyä olen kaatanut palaturpeen sekaan ja polttanut taivaan tuuliin kun kerran ympäristörikollinen olen. Lainasin kerran yhdelle puolitutulle klapikonettani ja kahden päivän käytön jälkeen oli laippa palanut ja ihan loppu. Oli käyttänyt jäteöljyä. Olisi sitten varmaan pitänyt lisätä sitä annostusta mutta mistä minä sen tiesin kun mulla toimi oikein hyvin sillä metsuri teräketjuöljyllä.
Lähdetään liikkeelle ihan siitä, että viimeksi on auton jäteöljy toiminut moottorin voiteluaineena, niin johan on perkele jos se ei yhtä saatanan laippaakin vielä voitele, ja kirkkaasti. Valkkaan ja lajittelen myös jäteöljyjä, ja niitä parempia laittelen sitten sahoihini. Se että sitkostamaton jäteöljy loppuu nopeammin sahasta kuin sitkostettu tarkoittaa sitä että laippa on saanut enemmän voitelua x-ajassa vs jos esim bensa loppuu ennen öljyä sitkostettua käytettäessä, puhdasta ja empiiristä logiikkaa soveltaen. Se että sait lainaamasi klapikoneen sökönä takaisin ei kumoa em, vaan pikemmin konettasi lainannut tyyppi joko käytti jäteöljyä jossa epäpuhtauksia jotka tukkivat öljyn syötön, taikka sitten kävi kuten tuollaisissa yleensä, että veteli välillä kuivana, kun eihän se oma ole...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7164
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Susa »

STIHL Top Quality from Qingdao China. :lol:
https://en.stihl-qd.cn/what-we-produce.aspx
Kuva
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Susa kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:59 STIHL Top Quality from Qingdao China. :lol:
https://en.stihl-qd.cn/what-we-produce.aspx
Kuva
On tuolla Quigdaossa muuten tullut oltua. Sehän on Saksalainen siirtomaa alue ja siksi kuuluisa Kiinan parhaasta oluesta, jota muuten saa Suomestakin useista kaupoista ja sitä löytyy tälläkin hetkellä jääkaapista. Ja onhan Sthilkin saksalainen merkki.
Screenshot_2023-05-29-22-15-45-089-edit_com.android.chrome.jpg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tsingtao_Brewery

Toinen Quigdaon erikoisuus on pyhävuori, jonka ylängöllä on pyhä lähde, ja väittävät että kun on sinne kavunnut ja tuohon lähteeseen keitettyä yrttiteetä on juonut, niin saa suurella todennäköisyydellä ikuisen elämän. Joten palstalaiset saa varautua siihen, että aika pitkään Keijona totuuksilla niitä harhaisia kiusaa.

Että kannattaa tuota kaljaa kokeilla, kuulemma siinäkin on jotain taikaa, ja pitäähän sitä sahuriakin joskus voidella.
Viimeksi muokannut Keijona, 29 Touko 2023, 22:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Same same but different
Justis
Reactions:
Viestit: 1561
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Justis »

AimoJortikka kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:51
Justis kirjoitti: 29 Touko 2023, 12:34No voihan sitä noinkin ajatella. Toki itsellä ei ole koskaan käynyt edes mielessä ostaa noita 100 euron kinuskisahoja koska ei niillä tee yhtään mitään. Laittaa toisen satasen niin saa jo ihan kelvollisen Stihlin. Eroa on kuin talvella ja kesällä.
Minä olen sortunut. Kinuskisahaan. Raivuri on kyllä FS-450 ja moottorisaha Husqvarna 340, joka on vähän pieni mutta harvoin niin isoa puuta tulee kaadettua että tuolla ei pärjäisi kun ei ole tarvis saada sitä puuta urakkatahtiin nurin ja paloiksi. Mutta ruohoraivuri on kiinansaha. Kun tällä kahden hehtaarin tontilla on sen verran noita nurkkia putsattavana ruohoista. Ja siinä kun on kaasu pohjassa koko ajan. Ei toi tilhi sellaiseen ole tarkoitettu että koko ajan kaasu pohjassa. Ja vielä kun tuota tulee tehtyä lähinnä hellekelillä. Niin hommasin tuollaisen kiinanraivurin tuohon ruohohommaan. Ajatuksella että jos (kun?) leikkaa kiinni niin vahinko ei ole suuren suuri. On se nyt jo muutaman vuoden kestänyt. Aika reippaalla öljyseoksella ajelen. Mutta mukavuudesta ei voi puhua vaikka ripustankin sen tilhin valjaisiin.
Saattaa kyllä vissiin kärytäkin se Kiinan ihme jonkin verran? Mulla on ruohoraivurina Huskun 245 tjsp ja vuosimalli on vissiin jotain 2000. Se on se malli jossa kulmavaihde oli jotain muovia/komposiittia ja sehän sitten halkesi ja terä oli pystyssä kun olin raivaamassa. Silloin uusi kulmavaihde olisi maksanut jotain 300 euroa ja meni hermot niin ostin sitten uuden Huskun 345 vai 354 ihan sama 700 eurolla. Kun sitten pahimman vitutuksen laannuttua hoksasin että eihän se kulmavaihde edes vuoda mistään niin hirtin sen kiinni siihen putkeen parilla u-pultilla ja laitoin siimaleikkurin kiinni ja avot. Todella hyvä kun se oli vielä pitkäputkinen niin tosi sopiva siihen hommaan. Ei kyllä kannata ihan pieneen heinikkoon mennä kun sitä bensaakin kuluu.

Mutta onhan nuo Huskut ja Stihlit ihan eri pelejä verrattuna noihin halpiskamppeisiin niin kestävyydeltään kuin mukavuudeltaan.
Justis
Reactions:
Viestit: 1561
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Justis »

Brainwashed kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:55
Justis kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:19
Brainwashed kirjoitti: 29 Touko 2023, 19:01
Justis kirjoitti: 29 Touko 2023, 12:34 No voihan sitä noinkin ajatella. Toki itsellä ei ole koskaan käynyt edes mielessä ostaa noita 100 euron kinuskisahoja koska ei niillä tee yhtään mitään. Laittaa toisen satasen niin saa jo ihan kelvollisen Stihlin. Eroa on kuin talvella ja kesällä.

Laadukas laippa ja ketju maksaa helposti sen 50-60 euroa ja teräketjuöljy jotain reilun 10 per 3 litraa. Kun se on kulutettu niin laippa ei ole vielä moksiskaan mutta jos käytät jäteöljyä niin laippa on mennyt vaihtoon jo varmasti kolmesti.

Mutta saahan jokainen tehdä niin kuin tykkää vaikka ei siinä mitään järkeä olisikaan.
Ei kulu laipat puhtaan jäteöljyn käytöllä, ainoastaan nissä tapauksissa leikanneet jos sitä öljyä, oli sitten mitä tahansa, ei lisää sahaan ajoissa ja vetelee kuivana. Se pitää huomioida että puhdasta jäteöljyä kuluu enemmän kuin sitä kaupasta ostettua sitkostettua jäteöljyä, eli sillä logiikalla voitelu pelaa paremmin alhaisemmpaa viskositeettia käyttäen.

8-)
Puhdasta jäteöljyä? Voit kyllä olla oikeassakin. Itse olen kyllä noudattanut sitä vanhaa kaavaa että öljy ei lopu sahasta ennen bensaa ja molemmat tankit täytetään samalla kerralla ja viilataan ketju. Saattaahan se toimia jäteöljyllä ainakin lähes saman lailla mutta jos joutuu lisäämään öljyä ennenkuin Bensa on loppu niin suuri vaara piilee että kuivana ketju käy.

Itselle ei ole tosiaan tullut mieleenkään käyttää jäteöljyä sahassa tai klapikoneessa kun se teräketjuöljy on sen verran halpaa. Jäteöljyä olen kaatanut palaturpeen sekaan ja polttanut taivaan tuuliin kun kerran ympäristörikollinen olen. Lainasin kerran yhdelle puolitutulle klapikonettani ja kahden päivän käytön jälkeen oli laippa palanut ja ihan loppu. Oli käyttänyt jäteöljyä. Olisi sitten varmaan pitänyt lisätä sitä annostusta mutta mistä minä sen tiesin kun mulla toimi oikein hyvin sillä metsuri teräketjuöljyllä.
Lähdetään liikkeelle ihan siitä, että viimeksi on auton jäteöljy toiminut moottorin voiteluaineena, niin johan on perkele jos se ei yhtä saatanan laippaakin vielä voitele, ja kirkkaasti. Valkkaan ja lajittelen myös jäteöljyjä, ja niitä parempia laittelen sitten sahoihini. Se että sitkostamaton jäteöljy loppuu nopeammin sahasta kuin sitkostettu tarkoittaa sitä että laippa on saanut enemmän voitelua x-ajassa vs jos esim bensa loppuu ennen öljyä sitkostettua käytettäessä, puhdasta ja empiiristä logiikkaa soveltaen. Se että sait lainaamasi klapikoneen sökönä takaisin ei kumoa em, vaan pikemmin konettasi lainannut tyyppi joko käytti jäteöljyä jossa epäpuhtauksia jotka tukkivat öljyn syötön, taikka sitten kävi kuten tuollaisissa yleensä, että veteli välillä kuivana, kun eihän se oma ole...

8-)
Pallinaama on varmaankin ihan oikeassa kun tarkemmin ajattelee. Lainassa ei ole koskaan vehkeet parantunut. Ja vaikea se on sanoa johtuuko sen laipan kuluminen käyttäjästä vai öljystä kun ei kerran ole itse ollut paikalla. Kyseinen klapikone on mallia palax 35. Siinä öljyn syöttö tapahtuu mekaanisesti joka kerran kun painetaan saha alas. JA tietysti vielä jos sahataan tylsällä ketjulla isoa puuta niin leikkaus kestää niin kauan että voitelu ei vain riitä.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Mutta kyllä kiinalaisetkin jotain koneita osaa tehdä, ja onhan kirjapaino, paperi, ruuti ja suurkaupungitkin kiinalaisia keksintöjä. Ostin kerran hätäpäissään Halpahallista 20:n euron kiviporakoneen, (kun muuten olis pitänyt ajaa parin kiinnikkeen takia muutama 100 kilometriä hakemaan boschia,) siinä kun oli vielä teriäkin mukana. Sillä porattiin ja piikattiin varmaan vuosi yhdellä työmaalla ennekuin hajosi, ja kun takuu oli voimassa niin vaihdoin uuteen ja sitä ei oo kukaan saanu rikki. Siellä Kiinassa rakennetaan niin paljon kivestä ja betonista että nuo kivi työkalut on joskus aika lujia.
Same same but different
Avatar
Raspu
Reactions:
Viestit: 7416
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Tuplat pois.
Viimeksi muokannut Raspu, 30 Touko 2023, 02:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Raspu
Reactions:
Viestit: 7416
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Keijona kirjoitti: 29 Touko 2023, 22:14
Susa kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:59 STIHL Top Quality from Qingdao China. :lol:
https://en.stihl-qd.cn/what-we-produce.aspx
Kuva
On tuolla Quigdaossa muuten tullut oltua. Sehän on Saksalainen siirtomaa alue ja siksi kuuluisa Kiinan parhaasta oluesta, jota muuten saa Suomestakin useista kaupoista ja sitä löytyy tälläkin hetkellä jääkaapista. Ja onhan Sthilkin saksalainen merkki.

Screenshot_2023-05-29-22-15-45-089-edit_com.android.chrome.jpg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tsingtao_Brewery

Toinen Quigdaon erikoisuus on pyhävuori, jonka ylängöllä on pyhä lähde, ja väittävät että kun on sinne kavunnut ja tuohon lähteeseen keitettyä yrttiteetä on juonut, niin saa suurella todennäköisyydellä ikuisen elämän. Joten palstalaiset saa varautua siihen, että aika pitkään Keijona totuuksilla niitä harhaisia kiusaa.

Että kannattaa tuota kaljaa kokeilla, kuulemma siinäkin on jotain taikaa, ja pitäähän sitä sahuriakin joskus voidella.

Katos äijää.
Minäkin olen asunut QingDaossa yli puolisen vuotta.
Siitä on kyllä jo aikaa noin 30 vuotta.
Mäkinen paikka. Ei paljoa näkyny fillareita.
Olis paljon kaikenlaisia tarinoita sieltä.
Kerran tanssin hotellin yökerhossa tuhannen kännissä ja heilutin tanssilattialla munaa sepaluksesta.
Pändi lopetti soittamisen.
Menin pöytään ja sammuin pöydän alle.
Tarjoilijat tuli sitä pöytää vähän väliä sitten pyyhkimään.

Syy, motiivi ja idea tuli pändin naispuolisrlta laulajalta (filppari) joka pohti mimmonen muna Michael Jacksonilla on.

Hovimestari oli työntänyt minut tavarakärryillä huoneeseen ja laittanut munan takas housuun.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Raspu kirjoitti: 30 Touko 2023, 02:50
Keijona kirjoitti: 29 Touko 2023, 22:14
Susa kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:59 STIHL Top Quality from Qingdao China. :lol:
https://en.stihl-qd.cn/what-we-produce.aspx
Kuva
On tuolla Quigdaossa muuten tullut oltua. Sehän on Saksalainen siirtomaa alue ja siksi kuuluisa Kiinan parhaasta oluesta, jota muuten saa Suomestakin useista kaupoista ja sitä löytyy tälläkin hetkellä jääkaapista. Ja onhan Sthilkin saksalainen merkki.

Screenshot_2023-05-29-22-15-45-089-edit_com.android.chrome.jpg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tsingtao_Brewery

Toinen Quigdaon erikoisuus on pyhävuori, jonka ylängöllä on pyhä lähde, ja väittävät että kun on sinne kavunnut ja tuohon lähteeseen keitettyä yrttiteetä on juonut, niin saa suurella todennäköisyydellä ikuisen elämän. Joten palstalaiset saa varautua siihen, että aika pitkään Keijona totuuksilla niitä harhaisia kiusaa.

Että kannattaa tuota kaljaa kokeilla, kuulemma siinäkin on jotain taikaa, ja pitäähän sitä sahuriakin joskus voidella.

Katos äijää.
Minäkin olen asunut QingDaossa yli puolisen vuotta.
Siitä on kyllä jo aikaa noin 30 vuotta.
Mäkinen paikka. Ei paljoa näkyny fillareita.
Olis paljon kaikenlaisia tarinoita sieltä.
Kerran tanssin hotellin yökerhossa tuhannen kännissä ja heilutin tanssilattialla munaa sepaluksesta.
Pändi lopetti soittamisen.
Menin pöytään ja sammuin pöydän alle.
Tarjoilijat tuli sitä pöytää vähän väliä sitten pyyhkimään.

Syy, motiivi ja idea tuli pändin naispuolisrlta laulajalta (filppari) joka pohti mimmonen muna Michael Jacksonilla on.

Hovimestari oli työntänyt minut tavarakärryillä huoneeseen ja laittanut munan takas housuun.
Reps 😉, kyllä Kiina on oikeastaan aika makee maa, ja kaikenlaista siellä sattuu ja tapahtuu. Oon ollut Quintaossa vaan joku viikon verran, jylhät maisemat ja hieno merenrantakaupunki, Mozartin patsas siinä keskupuistossa hämmästytti ja sitten ilmeni että se on tosiaan saksalaisten siirtomaa kaupunki, vähän sama kun Hong Kong englantilaisille ja Macau Portukalille.
Same same but different
Vastaa Viestiin