Kysymyksiä metsien miehille
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Kun etanolipitoiset polttoaineet tulivat markkinoille, niin ruohonleikkureissa ja muissakin pienkoneissa tuli ongelmia. Pienkonepolttoaineet ei välttämättä ratkaisseet koko ongelmaa.
Olen vakavissani miettinyt sähkökäyttöisiä koneita. Kokeilin järeää trimmeriä, ja toimihan se, mutta muista ei ole kokemuksia.
"Poikkeuksiakin on; Esimerkiksi vanhemmat moottori- ja raivaussahat, joissa on käytetty erittäin runsaita polttoaineseoksia, eivät ole parhaita mahdollisia käyttökohteita pienkonepolttoaineelle. Liikaa karstoittunut kone ei varsinaisesti nauti pienkonepolttoaineen puhtaammasta palamisesta, tällöin on riski että karsta kristallisoituu ja aiheuttaa moottorivaurion. Toisin sanoen jos olet jo 15 vuotta käyttänyt vanhassa sahassasi omia yli 2,5 prosenttisia öljyseoksia, tee niin jatkossakin."
https://www.woodsman.fi/i/tietoa-pienko ... neista/43/
Juu, aika paljon on tiedettävä polttoaineista.
Olen vakavissani miettinyt sähkökäyttöisiä koneita. Kokeilin järeää trimmeriä, ja toimihan se, mutta muista ei ole kokemuksia.
"Poikkeuksiakin on; Esimerkiksi vanhemmat moottori- ja raivaussahat, joissa on käytetty erittäin runsaita polttoaineseoksia, eivät ole parhaita mahdollisia käyttökohteita pienkonepolttoaineelle. Liikaa karstoittunut kone ei varsinaisesti nauti pienkonepolttoaineen puhtaammasta palamisesta, tällöin on riski että karsta kristallisoituu ja aiheuttaa moottorivaurion. Toisin sanoen jos olet jo 15 vuotta käyttänyt vanhassa sahassasi omia yli 2,5 prosenttisia öljyseoksia, tee niin jatkossakin."
https://www.woodsman.fi/i/tietoa-pienko ... neista/43/
Juu, aika paljon on tiedettävä polttoaineista.
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Tässä nyt huudatettiinkin moottorisahaa pienkonelitkulla. Sahaa käytetään kaasupohjassa täysillä tehoilla.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 12:12 Niin mut kyse olikin moottorin kestävyydestä, ei kannata ottaa huipputehoja irti jos haluaa että vehkeet kestää.
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4877
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Kysymyksiä metsien miehille
En tarkoittanut kaasuläpän asentoa vaan moottorin viritysastetta ja käyttämistä voitelun kannalta epäoptimaalisella öljymäärällä että saa enempi tehoa.Susa kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 13:14Tässä nyt huudatettiinkin moottorisahaa pienkonelitkulla. Sahaa käytetään kaasupohjassa täysillä tehoilla.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 12:12 Niin mut kyse olikin moottorin kestävyydestä, ei kannata ottaa huipputehoja irti jos haluaa että vehkeet kestää.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Kuten aiemmin todettiin, ei ole pelkkiä juoru puheita vaan ihan omia kokemuksia. Kun taas ne joilla omia kokemuksia ei ole, perustavat mielipiteensä puhtaasti musta tuntuu ja omakehu tai -aivopieru ei haise pahalta, juoru paheisiin.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 12:12Niin mut kyse olikin moottorin kestävyydestä, ei kannata ottaa huipputehoja irti jos haluaa että vehkeet kestää.Keijona kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 10:38Jotkut uskoo että on olemassa yksipuolista hyvää kehitystä ja ikuista kasvua, jotkut taas ei.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 10:30Joissain bensamerkeissä on vähemmän öljyä seassa ja korkeaviritteinen krossipyörä voi vaatia paksumman seoksen. Sillon voi lorauttaa vähän täyssynteettistä 2t öljyä sekaan. Tai ostaa 4t alkylaattibensaa ja laittaa öljyt kokonaan itse.
Kyse ei silloin ole alkylaattibensiini vs etanoli litku vertailusta vaan voiteluaineen määrästä.
Toiset tietää että 2T öljyä täytyy käyttää vähemmän (1,5%) korkeaviritteisissä, juuri sen paremman tehon irtisaamiseksi.
Kyllä se kielletty, vanha lyijyllinen bensa olikin hyvää moottoreille....
Ja totta on sekin, että pienkonebensaa jos noissa korkeaviritteisissä vehkeissä käyttää, niin pitää panna extra paljo 2T öljyä, niin kone kestää mutta ei sillä lisä öljyllä maailma ja luonto pelastu.
Eikä kannata uskoa juoruja krossiradoilla tai kahvipöydissä.
Mutta turha tuosta on enempää vääntää, tässä tunnepohjaisessa itseensä uskomisen kulttuurissa. Kukin tankatkoon vehkeeseensä sellaista tai työntäköön vehkeensä sellaiseen liemeen, joka ei vastenmieliseltä tunnu.
Same same but different
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.
Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.
Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Pohjolan neekeri ja paskat jutut.
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4877
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Eikun ihan tieteellisessä mielessä jos miettii alkylaattibensiinin ja normi bensan kemiallista koostumusta niin mikä saa aikaan moottorin kiinnileikkaamisen?Keijona kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 13:33Kuten aiemmin todettiin, ei ole pelkkiä juoru puheita vaan ihan omia kokemuksia. Kun taas ne joilla omia kokemuksia ei ole, perustavat mielipiteensä puhtaasti musta tuntuu ja omakehu tai -aivopieru ei haise pahalta, juoru paheisiin.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 12:12Niin mut kyse olikin moottorin kestävyydestä, ei kannata ottaa huipputehoja irti jos haluaa että vehkeet kestää.Keijona kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 10:38Jotkut uskoo että on olemassa yksipuolista hyvää kehitystä ja ikuista kasvua, jotkut taas ei.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 10:30
Joissain bensamerkeissä on vähemmän öljyä seassa ja korkeaviritteinen krossipyörä voi vaatia paksumman seoksen. Sillon voi lorauttaa vähän täyssynteettistä 2t öljyä sekaan. Tai ostaa 4t alkylaattibensaa ja laittaa öljyt kokonaan itse.
Kyse ei silloin ole alkylaattibensiini vs etanoli litku vertailusta vaan voiteluaineen määrästä.
Toiset tietää että 2T öljyä täytyy käyttää vähemmän (1,5%) korkeaviritteisissä, juuri sen paremman tehon irtisaamiseksi.
Kyllä se kielletty, vanha lyijyllinen bensa olikin hyvää moottoreille....
Ja totta on sekin, että pienkonebensaa jos noissa korkeaviritteisissä vehkeissä käyttää, niin pitää panna extra paljo 2T öljyä, niin kone kestää mutta ei sillä lisä öljyllä maailma ja luonto pelastu.
Eikä kannata uskoa juoruja krossiradoilla tai kahvipöydissä.
Mutta turha tuosta on enempää vääntää, tässä tunnepohjaisessa itseensä uskomisen kulttuurissa. Kukin tankatkoon vehkeeseensä sellaista tai työntäköön vehkeensä sellaiseen liemeen, joka ei vastenmieliseltä tunnu.
Krossipyörähän voi leikata kiinni koska vaan, vaikka vähän sen jälkeen kun on vaihtamut toiseen bensaan eikä se todista että kiinnileikkaaminen johtuisi bensasta. Ihmisellä sen sijaan on tutkitusti taipumus etsiä tapahtumille syitä joskus virheellisistäkin asioista ja joukossa tyhmyys tiivistyy.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4877
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Ei kyse ole vaan öljyn sekoittamisesta ja pienkonebensaa on nelitahtisille koneillekin ilman lisättyä öljyä.Raspu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 13:37 Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.
Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Se on eri tavalla valmistettua bensaa jossa on vähempi epäpuhtauksia. Palaa puhtaammin eikä savuta, moottorit ei karstotu ja käy viileämpänä. Ja voi esim. sahata moottorisahalla sisällä eikä tule juurikaan hajua.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Niinku tärpättiä polttaisi.
Re: Kysymyksiä metsien miehille
No en kyllä suosittele moottorisahaa sisätiloihin olkoon bensa mitä tahansa. Osta sitä varten akkusaha.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 14:07Ei kyse ole vaan öljyn sekoittamisesta ja pienkonebensaa on nelitahtisille koneillekin ilman lisättyä öljyä.Raspu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 13:37 Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.
Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Se on eri tavalla valmistettua bensaa jossa on vähempi epäpuhtauksia. Palaa puhtaammin eikä savuta, moottorit ei karstotu ja käy viileämpänä. Ja voi esim. sahata moottorisahalla sisällä eikä tule juurikaan hajua.
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4877
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Eikö etanolibensat kuitenkin ole lähempänä tärpättiä?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4877
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Tämähän ei ollut pointti. Mulla on akkusaha.Tonttu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:12No en kyllä suosittele moottorisahaa sisätiloihin olkoon bensa mitä tahansa. Osta sitä varten akkusaha.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 14:07Ei kyse ole vaan öljyn sekoittamisesta ja pienkonebensaa on nelitahtisille koneillekin ilman lisättyä öljyä.Raspu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 13:37 Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.
Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Se on eri tavalla valmistettua bensaa jossa on vähempi epäpuhtauksia. Palaa puhtaammin eikä savuta, moottorit ei karstotu ja käy viileämpänä. Ja voi esim. sahata moottorisahalla sisällä eikä tule juurikaan hajua.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Suomessa ei tosiaan kannata käyttää kuin 98 bensaa, koska matalaoktaaninen saattaa aiheuttaa nakutusilmiön mitä ei kaksitahtisessa kuule. Ja ehkä sinun ei kannata ajaa kaasaria tyhjäksi jos kone jää seisomaan. Minulta unohtui yksi saha pitemmäksi aikaa tyhjänä seisomaan eikä se sitten lähtenyt enää käyntiin ennen kuin tein siihen kaasutinremontin. Etanolibensa ja lyijyn korvaava lisäaine eivät ehkä ole parasta kaasareille.Raspu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 13:37 Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.
Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4877
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Kysymyksiä metsien miehille
No lakkabensiini kai sisältää etanolia. Mitään muuta yhteistä ei alkylaattibensiinillä ja lakkabensiinillä taida olla kuin että koostuvat hiilivedyistä ja valmistusprosessi on samankaltainen. Lakkabensiinissä tolueeni ja ksyleeni ja alkylaattibensiinissä isooktaania ja isoparafiineja.
Eli eipä ole tärpättiä pienkonebensa, vielä tolla argumentoinnilla en siirtyisi takaisin 98E5:n pienkoneiden kanssa tai ajattelisi etteikö alkylaattibensa olisi parempaa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Kysymyksiä metsien miehille
Luitko tuon miilu2 linkin? Siellä tietysti mainostettiin omaa merkkiä ja sanottiin näin: "Vanha sanonta "halvalla ei saa hyvää" pätee pienkonepolttoaineissakin. Pienkonepolttoaineissa on huimia eroja; Yksikään Suomen markkinoilla oleva pienkonepolttoaine ei ole samaa tavaraa, vaikka yleisesti näin luullaan. Edullisimmat pienkonepolttoaineet eivät säilyvyysominaisuuksiltaan juurikaan eroa tavallisesta hanapolttoaineesta, ja alalle asetettu standardikin antaa vähän turhankin laajan pelivaran valmistajille nimen "pienkonepolttoaineen" -käyttämiselle. Valitettavasti markkinoilla on yhä yksittäisiä pienkonepolttoainemerkkejä, jotka aiheuttavat koneisiin käyntihäiriöitä ja tahraavat osaltaan alan mainetta."KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:31No lakkabensiini kai sisältää etanolia. Mitään muuta yhteistä ei alkylaattibensiinillä ja lakkabensiinillä taida olla kuin että koostuvat hiilivedyistä ja valmistusprosessi on samankaltainen. Lakkabensiinissä tolueeni ja ksyleeni ja alkylaattibensiinissä isooktaania ja isoparafiineja.
Eli eipä ole tärpättiä pienkonebensa, vielä tolla argumentoinnilla en siirtyisi takaisin 98E5:n pienkoneiden kanssa tai ajattelisi etteikö alkylaattibensa olisi parempaa.