Ja Lappeenrannassa vetyä ja atomeita voi ostaa jopa kioskista!
Tuulivoimaloiden haitat.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Lappeenranta on edelläkävijä!
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
No saa. Mutta nestevedyllä ja nestekaasulla ei lienee juuri muuta yhteistä kuin että ne ovat normaaleissa säilytysolosuhteissaan nesteitä. Nestevetypyttyä ei voi säilöä autoon tai puutarhavajaan vaikka vuosikausiksi niin, että siellä on edes hajuja jäljellä kun tarve tulee.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Niitä on suunniteltu, protoja rakennettu ja joissain maissa on hyvin pienimuotoista kaupallistakin toimintaa, mutta eipä niistä ole mitään tullut, vaikka tekijöinä ovat olleet maailmanluokan autotehtaat (muistaakseni ainakin Toyota ja BMW). En usko vetyautoihin ennen kun ne yleistyvät ja vetyasemia nousee sinne tänne (toivottavasti ei ihan lähelle omaa murjua kuitenkaan).
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Saksassa lienee tuhansia vetyautoja. Ei tietenkään kovin iso osa koko sikäläisestä autokannasta, mutta onpa kuitenkin.
Suomeeskin oli muutama vetytankkauspaikka, mutta ne suljettiin kun ei ollut kysyntää.
Vetyautoa voisi vaarattomasti käyttää autotallissakin.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Katsotaan vaan kuinka tuossa käy. Jos vetyautot alkavat yleistyä, yleistyvätkö myös uutiset räjähtelevistä autotalleista ja huoltoasemista.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Vetyauton tulipalotestaus.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 26423#fig6
Kuljetus 2023: Suomen ensimmäinen vetypakettiauto Opel Vivaro-e Hydrogen
https://koneporssi.com/autot/kuljetus-2 ... -hydrogen/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 26423#fig6
Kuljetus 2023: Suomen ensimmäinen vetypakettiauto Opel Vivaro-e Hydrogen
https://koneporssi.com/autot/kuljetus-2 ... -hydrogen/
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Auto palaa samalla tavalla riippumatta käyttövoimasta (litium ehkä hieman ärhäkämmin kuin muut). Enemmän minua epäilyttää autosta ja polttoaineen jakelulaitteistoista karkaava vety, joka räjähtelee autotalleissa ja ilmastointikanavissa. Teollisuudessa vedyn käyttöä rajoittaa erittäin ankara säännöstö. Vety pitää varastoida erillisessä kontissa rakennusten ulkopuolella, laboratorioissa on mm. heikkoja seiniä, jotka päästävät paineen kadulle ennemmin kuin toimistotiloihin ja kukaan ei koske yhteenkään vetyhanaan tai laitteeseen ilman erityistä koulutusta ja lupaa. Onnea matkaan sitten vaan, kun tusinatahvot alkavat säheltää vetyautojensa kanssa sätkä huulessa säännöistä ja ohjeista piittaamatta. Vety on vaarallinen aine asiantuntijoillekin ja täysin mahdoton tehdä idioottiturvalliseksi.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Jos vety olisi noin vaarallista kuin kuvailet, ei sitä taviksille myytäisi pulloissa.
Vetyhuoltoasemia voi tulevaisuudessa alkaa taas ilmaantumaan Suomeen.
Suomi sai taas valtavan vetyinvestoinnin – ainakin kolme seikkaa tekee Suomesta hankkeille nyt poikkeuksellisen houkuttelevan
Ylen keräämien tietojen mukaan Suomeen on tulossa päästöttömään vetyyn liittyviä investointeja jopa noin 15 miljardin euron edestä. Iso osa hankkeista on vielä suunnitteluvaiheessa.
https://yle.fi/a/74-20034435
Vetyhuoltoasemia voi tulevaisuudessa alkaa taas ilmaantumaan Suomeen.
Suomi sai taas valtavan vetyinvestoinnin – ainakin kolme seikkaa tekee Suomesta hankkeille nyt poikkeuksellisen houkuttelevan
Ylen keräämien tietojen mukaan Suomeen on tulossa päästöttömään vetyyn liittyviä investointeja jopa noin 15 miljardin euron edestä. Iso osa hankkeista on vielä suunnitteluvaiheessa.
https://yle.fi/a/74-20034435
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Tavikset eivät osta vetyä pulloissa. Ani harvalla on yhtään mitään käyttöä vedylle. Jos tulisi joku vetyyn liittyvä harrastusbuumi ja muutama räjäyttäisi autotallinsa tai kerrostalokämppänsä, vety menisi luvanvaraiseksi hyvin nopeasti.
Juu juu, voi ilmestyä tai olla ilmestymättä. Vetytekniikan kehitys on alkutekijöissään ja kukaan ei osaa sanoa millaiset markkinat se lopulta valloittaa.Vetyhuoltoasemia voi tulevaisuudessa alkaa taas ilmaantumaan Suomeen.
Suunnitteluvaiheessa olevista hankkeista ei kannata paljoa riekkua. Kuinka moni noista on Wittusia, joiden hienot "tehtaat" muka toteutuvat ihan heti, kun valtio lyö sen 15 miljardia pöytään? Ja moniko firma panee sijoittajiensa rahaa kehitykseen? Silloin taitaa miljardit muuttua äkkiä tonneiksi, kun palkataan joku medianomi keksimään viherpesuvalheita.Ylen keräämien tietojen mukaan Suomeen on tulossa päästöttömään vetyyn liittyviä investointeja jopa noin 15 miljardin euron edestä. Iso osa hankkeista on vielä suunnitteluvaiheessa.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
En tiedä ketään joka tarvitsisi, mutta voisihan sillä vaikka grillata tai lämmittää kiuasta.
Joku hitsari lähinnä voisi tarvita.
Tietysti ne vetyautoilijat tarvii myös, mutta siihen on oma myyntikanavansa.
Ei tällä hetkellä Suomessa.