Mutta mitä tuulimyllytyyppiä on kaikista eniten käytetty vedennostoon ja kasteluun?
Tuulivoimaloiden haitat.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Juurihan sanoin ...suomalaisen arkkitehdin aivopierua.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Ei tuo lause tarkoita että vedennostoon olisi käytetty Savoniusta kaikista eniten kaikista roottorimalleista.
Vaan että Savonius roottoreista eninosa on tehty vedennostoon.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Juu, siitä olisi sekä individuaalille että yhteiskunnalle hyötyä.
Eräs tapa hankkia sähkövarasto on hankkia auto joka kykenee V2L tai V2G toimintoon.
Tässä eräs sähkövarasto jossa 10vuoden/1 000 000km takuu akulle. Kaupan päälle tulee isokokoinen citymaasturi jolla voi kuljetella varastoa minne haluaa, esim. sähköt mökille.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c ... bf5f65b9ab
Tämä mahdollisuus sähkön ulosottoon on jo useissa autoissa, tulee varmaan piankin pakolliseksi myytävissä uusissa autoissa. Parhaissa on jo 3-vaihe 11kW:n ulostulo.
Huyndain kuvaus V2L, V2G ja V2X eduista. https://www.hyundai.fi/uutiset/v2l-toim ... avaraston/
Tulevaisuus on V2X ja se on ihan jo kurkkimassa.
Mitään teknistä estettä ei virran ulosotolle ole, yleistymisen esteenä on ollut lähinnä valmistajien varovaisuus. Akuista on kerätty tietoa ja kokemusta ja nyt aletaan kilpailla tuolla hyvin hienolla V2X ominaisuudella.Seuraava askel täyssähköautojen kehityksessä ovat V2X-ominaisuudella varustetut ajoneuvot. V2X (Vehicle-to- Everything) tarkoittaa sitä, että auton akku voi toimia sähkövarastona ja virtalähteenä mihin tahansa käyttötarkoitukseen.
Kaksisuuntainen lataus mahdollistaa siis sähkövirran kulkemisen molempiin suuntiin eli energiaa voidaan ladata sähköauton akkuun tai siirtää sieltä pois.
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Jos mökille on matkaa 200 km, ei mökille jää sähköä käytettäväksi kuin nimellisesti.
Talvella ei taida edes päästä takaisin kotiin.
https://moottori.fi/koeajo/koeajo-kgm-t ... puavoimin/
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Niin onhan sekin tietysti vaihtoehto ja nykyään varmaan se ensisijainen ajatus, että asiakas saa sähköyhtiön sähköä pääosan ajasta ja sitten huippukulutuksen aikaan saa käyttää omaa varastoaan/tuotantoaan.ROOSTER kirjoitti: ↑16 Huhti 2024, 12:10Juu, siitä olisi sekä individuaalille että yhteiskunnalle hyötyä.
Eräs tapa hankkia sähkövarasto on hankkia auto joka kykenee V2L tai V2G toimintoon.
Tässä eräs sähkövarasto jossa 10vuoden/1 000 000km takuu akulle. Kaupan päälle tulee isokokoinen citymaasturi jolla voi kuljetella varastoa minne haluaa, esim. sähköt mökille.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c ... bf5f65b9ab
Tämä mahdollisuus sähkön ulosottoon on jo useissa autoissa, tulee varmaan piankin pakolliseksi myytävissä uusissa autoissa. Parhaissa on jo 3-vaihe 11kW:n ulostulo.
Huyndain kuvaus V2L, V2G ja V2X eduista. https://www.hyundai.fi/uutiset/v2l-toim ... avaraston/
Tulevaisuus on V2X ja se on ihan jo kurkkimassa.
Mitään teknistä estettä ei virran ulosotolle ole, yleistymisen esteenä on ollut lähinnä valmistajien varovaisuus. Akuista on kerätty tietoa ja kokemusta ja nyt aletaan kilpailla tuolla hyvin hienolla V2X ominaisuudella.Seuraava askel täyssähköautojen kehityksessä ovat V2X-ominaisuudella varustetut ajoneuvot. V2X (Vehicle-to- Everything) tarkoittaa sitä, että auton akku voi toimia sähkövarastona ja virtalähteenä mihin tahansa käyttötarkoitukseen.
Kaksisuuntainen lataus mahdollistaa siis sähkövirran kulkemisen molempiin suuntiin eli energiaa voidaan ladata sähköauton akkuun tai siirtää sieltä pois.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
No niin siinähän se on...joku selvitymis asunto sen kylkeen talveksi...kesällä avataan 100 m2 lisää katettua terassia asumiseen.ROOSTER kirjoitti: ↑16 Huhti 2024, 12:10Juu, siitä olisi sekä individuaalille että yhteiskunnalle hyötyä.
Eräs tapa hankkia sähkövarasto on hankkia auto joka kykenee V2L tai V2G toimintoon.
Tässä eräs sähkövarasto jossa 10vuoden/1 000 000km takuu akulle. Kaupan päälle tulee isokokoinen citymaasturi jolla voi kuljetella varastoa minne haluaa, esim. sähköt mökille.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c ... bf5f65b9ab
Tämä mahdollisuus sähkön ulosottoon on jo useissa autoissa, tulee varmaan piankin pakolliseksi myytävissä uusissa autoissa. Parhaissa on jo 3-vaihe 11kW:n ulostulo.
Huyndain kuvaus V2L, V2G ja V2X eduista. https://www.hyundai.fi/uutiset/v2l-toim ... avaraston/
Tulevaisuus on V2X ja se on ihan jo kurkkimassa.
Mitään teknistä estettä ei virran ulosotolle ole, yleistymisen esteenä on ollut lähinnä valmistajien varovaisuus. Akuista on kerätty tietoa ja kokemusta ja nyt aletaan kilpailla tuolla hyvin hienolla V2X ominaisuudella.Seuraava askel täyssähköautojen kehityksessä ovat V2X-ominaisuudella varustetut ajoneuvot. V2X (Vehicle-to- Everything) tarkoittaa sitä, että auton akku voi toimia sähkövarastona ja virtalähteenä mihin tahansa käyttötarkoitukseen.
Kaksisuuntainen lataus mahdollistaa siis sähkövirran kulkemisen molempiin suuntiin eli energiaa voidaan ladata sähköauton akkuun tai siirtää sieltä pois.
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
...miten lie tuo "tehokkuus" autogeneraatteilla?
..pienen V.o.a. kytkettävän generaattorin 20kVA / 16 kW kerrotaan tarvitsevan 40 hv ulosotolta traktorista eli käytännössä n. 50 hv moottoritehoa..
Noin vuosikymmen sitten naapuri kehui, jos laittaisin talon katon lappeen aurinkokennoja täyteen saisin mökin tarvitsevat sähköt, vaan eipä pidä vielä tänäpäivänäkään paikkaansa. Tuolloin laskin jos ikivanhalla taavetilla pyörittäisi generaattoria, niin sähköntuottaminen olisi kaksinverroin kalliimpaa kuin verkon kautta tuleva.. Ilman tr:n ja genen hintaa ja pääomankuoletuksia..
Hätävarana nämä muut ratkaisut voinee perustella ...
Myykö esimerkin Huyndai myös "taloliitäntää" sähköntuoton lisävarusteena autoon?
..pienen V.o.a. kytkettävän generaattorin 20kVA / 16 kW kerrotaan tarvitsevan 40 hv ulosotolta traktorista eli käytännössä n. 50 hv moottoritehoa..
Noin vuosikymmen sitten naapuri kehui, jos laittaisin talon katon lappeen aurinkokennoja täyteen saisin mökin tarvitsevat sähköt, vaan eipä pidä vielä tänäpäivänäkään paikkaansa. Tuolloin laskin jos ikivanhalla taavetilla pyörittäisi generaattoria, niin sähköntuottaminen olisi kaksinverroin kalliimpaa kuin verkon kautta tuleva.. Ilman tr:n ja genen hintaa ja pääomankuoletuksia..
Hätävarana nämä muut ratkaisut voinee perustella ...
Myykö esimerkin Huyndai myös "taloliitäntää" sähköntuoton lisävarusteena autoon?
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
..silmäilin nopeasti tuon Huyndain uutissivun,
"Esimerkiksi omakotitalossa auto toimii kodin varavirtalähteenä, mikä auttaa lisäämään energiaomavaraisuutta. Auto voidaan ladata päivisin aurinkopaneeleiden tuottamalla sähköllä ja hyödyntää sähköä illalla, kun aurinko ei enää paista." - Kivasti keksitty väittämä, jos asiakas sattuu kokemaan tarvetta energiaomavaraisuuteen ..?
Jutun alussa Huyndai-Suami, kertoo "V2L-toiminto mahdollistaa virran ulosoton enimmillään 3,6 kW teholla, mikä vastaa tavallista kotipistorasiaa 16 ampeerin sulakkeen takana. Auton sisältä löytyvän pistorasian tai latausliittimeen asetettavan sovittimen kautta akun energialla voi ladata esimerkiksi tietokoneita tai sähköpyörän." - Upeaa Energia omavaraisuutta ! -
Mutta miten Auton sähköntuotto kytketään omakotitalon sähkötaululle?
Saako tuolla 3,6kW antoteholla lopulta edes yhtä liettä lämpimäksi? - Saati vesiboileria "hehkuttamaan" käyttövettä lämpimäksi?
Ehkä nippanappa "Autosta sähköä taloon" saa 700W mikroaaltouunin pelaamaan, mutta kestääkö enään TV:n olla lisäkuormana?
Pienellä nopealla laskutoimituksella saa minimi tulokseksi omakotitaloon ~9 kW, ja tässä ei ole jääkaappi ja pakastin ..
"Esimerkiksi omakotitalossa auto toimii kodin varavirtalähteenä, mikä auttaa lisäämään energiaomavaraisuutta. Auto voidaan ladata päivisin aurinkopaneeleiden tuottamalla sähköllä ja hyödyntää sähköä illalla, kun aurinko ei enää paista." - Kivasti keksitty väittämä, jos asiakas sattuu kokemaan tarvetta energiaomavaraisuuteen ..?
Jutun alussa Huyndai-Suami, kertoo "V2L-toiminto mahdollistaa virran ulosoton enimmillään 3,6 kW teholla, mikä vastaa tavallista kotipistorasiaa 16 ampeerin sulakkeen takana. Auton sisältä löytyvän pistorasian tai latausliittimeen asetettavan sovittimen kautta akun energialla voi ladata esimerkiksi tietokoneita tai sähköpyörän." - Upeaa Energia omavaraisuutta ! -
Mutta miten Auton sähköntuotto kytketään omakotitalon sähkötaululle?
Saako tuolla 3,6kW antoteholla lopulta edes yhtä liettä lämpimäksi? - Saati vesiboileria "hehkuttamaan" käyttövettä lämpimäksi?
Ehkä nippanappa "Autosta sähköä taloon" saa 700W mikroaaltouunin pelaamaan, mutta kestääkö enään TV:n olla lisäkuormana?
Pienellä nopealla laskutoimituksella saa minimi tulokseksi omakotitaloon ~9 kW, ja tässä ei ole jääkaappi ja pakastin ..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Savonious....
Re: Tuulivoimaloiden haitat.
Ilmastointilaitteita.