Millaisia toistuvia unia näette?

Poistettu
Reactions:

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

MooM kirjoitti: 07 Joulu 2022, 09:30 Toinen unityyppi, joka tulee vieläkin välillä, on sellainen kiukku-uni. Siinä joku läheinen kohtelee epäreilusti ja jotenkin ylimielisesti ja naureskellen sivuuttaa asiani, joka on tärkeä ja joka pitäisi huomioida ihan kaikkien parhaaksi. Usein se on ehdotus, mitä pitää tehdä tai kohtuullinen pyyntö. Tai jotenkin muuten minut sivuutetaan kohtuuttomasti. Unessa se suututtaa ja huolestuttaa (koska homma on oikeasti tärkeä) ja joskus jopa itkettää. Ja siihen herää ja on sama tunnetila on päällä.

Tämän unen olen huomannut liittyvän siihen, jos olen itse jotenkin tyytymätön omaan toimintaani. Yleensä en ole hoitanut jotain, joka pitäisi tai muuten ollut liian laista ja aikaansaamaton. Jotain projektiota kai siis, koska tuo uni on puhtaasti uhriutumista ja marttyyrihommaa, ja vika ei koskaan ole minussa 😂
Voisko liittyä myös lasten kasvamiseen ja teini-ikään?
Ne ryökäleet kun lukitsee korvansa välillä.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18372
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Aika monta kertaa näen unta, jossa lennän lumisten vuorien yllä kuin kotka ja katselen hienoja maisemia. Painajaisia en näe koskaan, tai joskus lapsena näin, aina silloin kun olin kuumeessa.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Paikalla
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Raspu kirjoitti: 07 Joulu 2022, 10:05
MooM kirjoitti: 07 Joulu 2022, 09:30 Toinen unityyppi, joka tulee vieläkin välillä, on sellainen kiukku-uni. Siinä joku läheinen kohtelee epäreilusti ja jotenkin ylimielisesti ja naureskellen sivuuttaa asiani, joka on tärkeä ja joka pitäisi huomioida ihan kaikkien parhaaksi. Usein se on ehdotus, mitä pitää tehdä tai kohtuullinen pyyntö. Tai jotenkin muuten minut sivuutetaan kohtuuttomasti. Unessa se suututtaa ja huolestuttaa (koska homma on oikeasti tärkeä) ja joskus jopa itkettää. Ja siihen herää ja on sama tunnetila on päällä.

Tämän unen olen huomannut liittyvän siihen, jos olen itse jotenkin tyytymätön omaan toimintaani. Yleensä en ole hoitanut jotain, joka pitäisi tai muuten ollut liian laista ja aikaansaamaton. Jotain projektiota kai siis, koska tuo uni on puhtaasti uhriutumista ja marttyyrihommaa, ja vika ei koskaan ole minussa 😂
Voisko liittyä myös lasten kasvamiseen ja teini-ikään?
Ne ryökäleet kun lukitsee korvansa välillä.
Voisi, mutta on vanha unityyppi, jo ajalta ennen lapsia.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:
Viestit: 364
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 07:24

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

Varsinkin kipeänä näin usein unta, jossa ajoimme isoilla limusiineilla hurjan kovaa vauhtia Turun satamassa samalla väistellen suorakulmion muotoisia kuoppia. Uni päättyi aina siihen, kun ajoin polkupyörällä jotain jyrkännettä pitkin ja putosin. Ja tämä uni toistui useamman kertaa.
Ratikalla olen kanssa matkustanut faffan kanssa useasti.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2448
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Tämä ei ole toistuva uni mutta mietityttää kovasti. En ennen ole saanut tehtäviä unessa :lol:

Näin unta että kävelin sumuisella nummella ja ihmettelin mitä teen siellä. Yhtäkkiä alkoi kuulua kellon kilkatusta ja jähmetyin aloilleni kuuntelemaan. Kohta sumusta asteli lammas jolla oli kello kaulassa. Lammas puhui määkyvällä äänellä sanoen "levitä sitä rakkautta ja iloa ennen kuin on myöhäistä". Suljin hetkeksi silmäni ja yritin herätä vaan en herännyt. Kun aukaisin taas silmäni kello oli muuttunut isoksi taskukelloksi kaulassa ja viisarit viilettivät miten sattuu. Yritin kysyä olemmeko me ajan ulkopuolella :lol: lammas teki lähtöä ja tokaisi me olemme aika.

No nyt tämä ilmestys vaivaa minua. Miten levitetään onnea ja iloa?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2448
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Löysin eilen unipäiväkirjasta unen joka muistui elävänä ja hyvin visuaalisena mieleeni. Jotkut väittävät että unissa ei ole värejä. Minä luulen että yleensä niihin ei vain kiinnitä huomiota, mutta tämä on minun väriuni vedestä. Omituinen sattuma että tänään luin tuon Rapsun Painajainen nimisen kirjoituksen, mikä oli muuten hyvä, ja siksi ajattelin kertoa minun vanhan unen.

Seisoin ehkä lammen pohjassa. Vesi oli kirkasta mutta tumman vihreää. Pohjassa kasvoi vihreitä korkeita vesiheiniä. Kalat uiskentelivat ja vesilinnut lentelivät ympärilläni. Minulla oli keltainen mekko, jonka helmoja yritin hillitä käsilläni. Katsoin ylös valoa kohti. Pinnalla näkyi heijastuksia kukkivista puista.
Pidättelin henkeä, mutta sitten ajattelin, että vesi on varmasti vihreää siksi koska sitä voi hengittää. Heräsin tähän johtopäätökseen ennen kuin kokeilin hengittämistä veden alla.


Muistan että uni ei ollut painajainen vaikka lammen pohjassa olinkin.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Kissatäti kirjoitti: 16 Huhti 2023, 13:45 Löysin eilen unipäiväkirjasta unen joka muistui elävänä ja hyvin visuaalisena mieleeni. Jotkut väittävät että unissa ei ole värejä. Minä luulen että yleensä niihin ei vain kiinnitä huomiota, mutta tämä on minun väriuni vedestä. Omituinen sattuma että tänään luin tuon Rapsun Painajainen nimisen kirjoituksen, mikä oli muuten hyvä, ja siksi ajattelin kertoa minun vanhan unen.

Seisoin ehkä lammen pohjassa. Vesi oli kirkasta mutta tumman vihreää. Pohjassa kasvoi vihreitä korkeita vesiheiniä. Kalat uiskentelivat ja vesilinnut lentelivät ympärilläni. Minulla oli keltainen mekko, jonka helmoja yritin hillitä käsilläni. Katsoin ylös valoa kohti. Pinnalla näkyi heijastuksia kukkivista puista.
Pidättelin henkeä, mutta sitten ajattelin, että vesi on varmasti vihreää siksi koska sitä voi hengittää. Heräsin tähän johtopäätökseen ennen kuin kokeilin hengittämistä veden alla.


Muistan että uni ei ollut painajainen vaikka lammen pohjassa olinkin.
Minusta tuo on seksuaalinen uni.
Hameenhelmojen estelyä samalla kun seuraa uteliaana ympäristöä.
Oman seksuaalisen uteliaisuuden hillintää.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Kissatäti kirjoitti: 12 Tammi 2023, 15:38 Tämä ei ole toistuva uni mutta mietityttää kovasti. En ennen ole saanut tehtäviä unessa :lol:

Näin unta että kävelin sumuisella nummella ja ihmettelin mitä teen siellä. Yhtäkkiä alkoi kuulua kellon kilkatusta ja jähmetyin aloilleni kuuntelemaan. Kohta sumusta asteli lammas jolla oli kello kaulassa. Lammas puhui määkyvällä äänellä sanoen "levitä sitä rakkautta ja iloa ennen kuin on myöhäistä". Suljin hetkeksi silmäni ja yritin herätä vaan en herännyt. Kun aukaisin taas silmäni kello oli muuttunut isoksi taskukelloksi kaulassa ja viisarit viilettivät miten sattuu. Yritin kysyä olemmeko me ajan ulkopuolella :lol: lammas teki lähtöä ja tokaisi me olemme aika.

No nyt tämä ilmestys vaivaa minua. Miten levitetään onnea ja iloa?
Tunteiden, rakkauden ja seksuaalisuuden osoittamisesta minusta kyse.
Joku/jotku ehkä haluaa enemmän kuin annat ja alitajunta varoittaa.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Kissatäti kirjoitti: 06 Joulu 2022, 21:48 Millaisia toistuvia unia näette?
Minä näen usein miellyttävää unta, jossa liikun eri puolilla Helsinkiä. Mutta tämä uneni Helsinki on paljon komeampi ja suurisuuntaisempi kuin todellinen. Käyn myös toistuvasti samoilla paikoilla, esim. tietyssä elektroniikkaliikkeessä (!), jota ei oikeasti ole olemassa, ja ostan sieltä komponentteja. Vierailen myös suurissa virastotaloissa, joissa osaan liikkua niiden jännittävissä, suurelta yleisöltä suljetuissa salakäytävissä, ja sitten matkustelen ympäri kaupunkia ratikoilla tai liikun hurjaa vauhtia polkupyörällä. Olen nähnyt niin monia unia tästä super-Helsingistä, että osaisin piirtää siitä kartan ja myös kuvia sen hienoista, suurista rakennuksista.
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2448
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Löysin vanhan unipäiväkirjan. Tämän unen näin vuonna 2016 ja näin siitä kerroin:

Näin ihmeellistä painajaisunta. Olin suuressa vanhassa hirsiseinäisessä huoneessa joissa ainoina valonlähteinä olivat takkatuli ja kynttilät. Yhtäkkiä eräästä nurkasta alkoi kuulua rapinaa ja jähmetyin keskelle huonetta katselemaan nurkkaan päin. Huomasin nurkassa kolon josta tunki ulos pikkuinen pupu.
Olin kauhuissani. Huomasin pian että seinät olivat täynnä koloja ja niistä tunki ulos pieniä pupuja.
Pyörein keskellä huonetta peloissani ja odotin mistä kolosta seuraava pupu saapuu. Jotenkin tajusin että olin naurettava kun pelkäsin niin kamalasti. Ajattelin unessa itsekseni. Nyt ryhdistäydyt, ei ne ole mitään rottia vaan pupuja. Ei auttanut, pelkäsin siitä huolimatta.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7020
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

En ole pitkään aikaan nähnyt toistuvia unia.

Mutta ne mitkä ovat toistuneet ovat seuraavat:

-Lentäminen
-Hampaan lähteminen
-Pehmeä kallo (Jotkin yllätys jollekin?)
-Liikun hirmuista vauhtia pitkin ränniä/kiskoja lähes loputtomasti löytäen aina uuden reitin
-Luistelen/lennän tyynen veden päällä

Jokainen voi yrittää tulkita noita. Tuotan pettymyksen. Valtaosa unista ja niiden symboleista ovat täysin yksilöllisiä joten turha kaivaa lastekirjatasoisia unikirjoja esiin.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7020
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Kissatäti kirjoitti: 22 Marras 2023, 00:06 Löysin vanhan unipäiväkirjan. Tämän unen näin vuonna 2016 ja näin siitä kerroin:

Näin ihmeellistä painajaisunta. Olin suuressa vanhassa hirsiseinäisessä huoneessa joissa ainoina valonlähteinä olivat takkatuli ja kynttilät. Yhtäkkiä eräästä nurkasta alkoi kuulua rapinaa ja jähmetyin keskelle huonetta katselemaan nurkkaan päin. Huomasin nurkassa kolon josta tunki ulos pikkuinen pupu.
Olin kauhuissani. Huomasin pian että seinät olivat täynnä koloja ja niistä tunki ulos pieniä pupuja.
Pyörein keskellä huonetta peloissani ja odotin mistä kolosta seuraava pupu saapuu. Jotenkin tajusin että olin naurettava kun pelkäsin niin kamalasti. Ajattelin unessa itsekseni. Nyt ryhdistäydyt, ei ne ole mitään rottia vaan pupuja. Ei auttanut, pelkäsin siitä huolimatta.
Unipäiväkirja on hyödyllinen. Sama pätee myös ääniin ja ehkä muihinkin mitä lääketiede sanoo "Harhoiksi". Näkemykseni on että unien ja äänten lähde on sama eli piilotajunta. Tästä seuraa että kummatkin ovat tulkittavissa. Äänet ja ns. harhat eroavat unista siinä että ne kokee valveilla. Tavallaan näet unta valveilla.

Valtaosa unista on tietenkin prosessointia edellisten päivien/viikkojen tapahtumista. Osa valmistatumista tulevaan. Symboleista suurin osa on yksilöllisiä ja osa globaaleja ja eivät sidottuja edes mihinkään kulttuuriin. Olen ymmärtänyt että nykylääketiede sivuuttaa myös unet täysin roskana. Ihminen nähdään sähkökemiallisena koneena unohtaen että ihminen on hyvin monimutkainen kehon ja mielen kokonaisuus.

Esimerkiksi myös nähdään että kun aivokemia on tasapainossa niin kaikki on kunnossa. Eli pilleri muuttaa maailman paremmaksi. Se että maailma on vitun sairas paikka ei pillereillä muutu miksikään ja ei ratkaise yksilön ongelmia. Tosin Big Pharma eli lääketeollisuus kasvattaa voittojaan biljoonittain koska saadaan koko ajan "Sairaita" ihmisiä lisää. Kenestäkään ei voi enää sanoa että on normaali, sellaista ihmistä ei enää ole vaan kyllä jokin syy saadaan että henkilö saadaan pillerikierteeseen syystä tai toisesta voiton tavoittelun takia.

Minulla on pitkiä jaksoja etten näe unia. Vähän yli viikko sitten suljin puhelimen neljäksi päiväksi ja nukuin lähes koko nuo neljä päivää. Unet kiteyttivät ongelmani ja traumani. Ikävä kyllä niihin ei ole hoitoa. Ei pillereitä eikä terapiaa. Tosin sain enemmän selkeyttä kuin huuhaa psykiatriasta koko 30 vuoden aikana.

Kannattaa muistaa että psykiatrin ja psykologin on näyteltävä vakuuttavaa. Näin tekee esimerkiksi Hannu Lauerma. Vaikka suurin osa on täyttä potaskaa vakuuttava käytös vakuuttaa valtaosan ihmisistä ajattelemaan että kyllä Hannu on nero. Kaikki psykiatrini ja koko hoitohenkilökunta ovat olleet samanlaisia. He varovat mitä sanovat ettei tietämättömyys livahda esiin ja tietenkin näyttelevät varsin vakuuttavaa. Menee amatöörille helposti lävitse.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7020
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Psykiatrin varsinkin on muistettava katseensa ja miten sitä käyttää. Vakuuttava (Eli valehteleva) ihminen/lääkäri toimii juuri näin.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7020
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Hauska nähdä miten monet ovat minut blokanneet. Voin sano että palstalla suurin osa on kusipäitä mutta niin on valtaosa ihmiskunnastakin.

Tai se tosiasia etten tule yhdenkään ihmisen kanssa toimeen. En ala opetelemaan tässä iässä kohteliaisuussääntöjä, se vain tiedoksi.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Millaisia toistuvia unia näette?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Näin tässä jokunen yö sitten unta että tontilla jouduin mehiläisten hyökkäyksen kohteeksi. Olin mennyt puun alle jossa oli alaoksilla pesä ja ryökäleet kävi kimppuun. En siitä kauheasti panikoinnut vaikka unessa pyrin siirtymään kauemmas. Mehiläiset on aika lieviä ampiaisiin verrattuna. En unissani kuitenkaan mielestäni huitonut, mutta lopulta mehiläinen onnistui pistämään minua sääreen. Heräsin.
Kissa perkele. Missi puri minua jalkaan.

Myöhemmin mietin miten uni ja kissa liittyi toisiinsa. Ehkä kissan karvat kutitti tai kävi minua yöllä nuuskimassa ja unessa ne assosioitui mehiläisiksi. Jos liikutin jalkaani, jota vasten kissa oli, se saattoi tarrata kiinni.
Luultavasti näin, mutta en mielestäni liikahdellut.

Välillä milenkiintoisia kytkentöjä ja ajoituksia unen ulkopuolelta.
Kaksi toisistaan riippumatonta asiaa tuntuu nivoutuvan yhteen.
Viimeksi muokannut Raspu, 22 Marras 2023, 05:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin