Natsit ja tiede

Normaalista blogista poiketen Keijonan keskusteluryhmässä jokainen voi avata uusia keskusteluja haluamastaan aiheesta. Aluetta moderoidaan normaalisti palstan moderaattoreiden toimesta.
Susa
Reactions:
Viestit: 7813
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Keijona kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:10 keinot tosin vallitsevaan määrää ja kasvua ei laatua arvomaailmaan ja kehitykseen sopimattomat.
Mitä tuo on suomeksi? :shock:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Eli siis Mersussa tosiaan oli DB603.
Susa
Reactions:
Viestit: 7813
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:14 Eli siis Mersussa tosiaan oli DB603.
Ei BF 109ssä.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:17
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:14 Eli siis Mersussa tosiaan oli DB603.
Ei BF 109ssä.
Ei mutta De Facto Mersun kehitysmallissa.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:13
Keijona kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:10 keinot tosin vallitsevaan määrää ja kasvua, ei laatua arvomaailmaan ja kehitykseen sopimattomat.
Mitä tuo on suomeksi? :shock:
Natsien keinot ihmisten laatuun pyrkimisessä eivät sovi yksiin tasa-arvon kanssa
Same same but different
Susa
Reactions:
Viestit: 7813
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:19 Ei mutta De Facto Mersun kehitysmallissa.
Vaikka 209 on kehitetty 109n pohjalta, on kyseessä aivan eri kone.
Kaikin puolin isompi ja painavampi kuin alkuperäinen.
Pelkkä epäonnistunut muutaman koneen prototyyppisarja.
Justis
Reactions:
Viestit: 1616
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Justis »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:42 Jaa. Ja kyllä Mersussakin ahdin oli.
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 12:11
Justis kirjoitti: 20 Heinä 2023, 12:03
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 11:52

Mutta briteillä oli rolls royce moottorit ahtimilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_R
Ja muilla maillako ei muka ollut. Ahdin oli sen verran vanha keksintö että kaikki käyttivät niitä lentokonemoottoreissaan jo 30-luvun alusta saakka.
Joku ongelma niillä oli koska vasta 44,5 litrainen kehitti saman tehon kuin 7 litraa pienempi brittimoottori.

https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_603
Totta kai niissä ahtimet oli, ei ilman niitä korkealle lennetä vaikka Tuulispää mitä väittäisi. Ensinhän ahtimet olivat yksinopeuksisia joilla oli tietty määräkorkeus. Rajoitti huomattavasti käyttökelpoista korkeusaluetta. Kun suuntaus alkoi olla yhä korkeammalle niin otettiin käyttöön 2 nopeuksinen ahdin ja seuraava kehitys oli sitten 2 vaiheinen ja 2 nopeuksinen ahdin. Tällä systeemillä saatiinkin jo sitten hyvä suorituskyky laajalla korkeusalueella mutta haittapuolena tuli sitten rakenteen monimutkaisuus, sen vaatima tila jo valmiiksi ahtaassa koneen rungossa ja tuotannon kalleus ja vielä tietysti se että lentäjän piti aina valita oikeat asetukset kullakin korkeudella.

Sakemannilla oli kuitenkin asiaan käytännönläheinen ja yksinkertainen ratkaisu. Laitettiin yksi isompi ahdin ja vielä poikkeuksellisesti moottorin kylkeen ja siltä ohjaamaan hydraulinen kytkin joka sääti ahtimen nopeutta automaattisesti korkeuden mukaan. Yksinkertainen, toimiva, halpa ja helppokäyttöinen ratkaisu.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:34
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:19 Ei mutta De Facto Mersun kehitysmallissa.
Vaikka 209 on kehitetty 109n pohjalta, on kyseessä aivan eri kone.
Kaikin puolin isompi ja painavampi kuin alkuperäinen.
Pelkkä epäonnistunut muutaman koneen prototyyppisarja.
Ei kai se epäonnistunut ollut...se vaan hävisi Ta-152lle.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Kyllä tämä Me 209 H-1 kovasti edelleen Mersulta näyttää.
me209h1.jpg
06.jpg
Justis
Reactions:
Viestit: 1616
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:50 Kyllä tämä Me 209 H-1 kovasti edelleen Mersulta näyttää.

me209h1.jpg

06.jpg
Kyseessä ei ole Bf 209 vaan Bf109 H1 ja moottorina siinä on DB605A.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 6033
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Vanha jäärä kirjoitti: 20 Heinä 2023, 12:09
Brainwashed kirjoitti: 20 Heinä 2023, 11:25 Tuosta laatutuotteiden valmistatuksen aikakaudesta voidaan epäsuorasti pitää Natsismin stigmaa yhtenä tekijänä, kun Saksan piti sodan jälkeen markkinoida tuotteitaan maailmalle jollain konstilla, ja totesivat että laatu on se joka myy parhaiten - silloin - ei enää, valitettavasti.

8-)
Nyt teetämme Kiinassa kestävän kehityksen tuotteita, jotka on optimoitu kestämään juuri takuun ajan.
Ja vaikkeivät krääsätuotteet kestäisi takuuaikaakaan ja vialliset laitteet hyvitetään korvaamalla ne uusilla, miljoonittain, niin silti sellainen käytäntö on kertaluokkia kannattavampaa kuin tuottaa laatua josta pyydetään käypä hinta. Ihan persiistä.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:56
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:50 Kyllä tämä Me 209 H-1 kovasti edelleen Mersulta näyttää.

me209h1.jpg

06.jpg
Kyseessä ei ole Bf 209 vaan Bf109 H1 ja moottorina siinä on DB605A.
Ei kyllä se taas oli eri kone....tässä 44,5 litrainen DB603G.
c.png
c.png (78.27 KiB) Katsottu 283 kertaa
Susa
Reactions:
Viestit: 7813
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 17:29 Ei kyllä se taas oli eri kone....tässä 44,5 litrainen DB603G.

c.png
Niin, piirroksena, mutta onko oikeaa konetta koskaan edes ollut?
Aikoinaan kirjeenvaihtopalstalla sanoivat usein; foto ois kiva.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 17:37
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 17:29 Ei kyllä se taas oli eri kone....tässä 44,5 litrainen DB603G.

c.png
Niin, piirroksena, mutta onko oikeaa konetta koskaan edes ollut?
Aikoinaan kirjeenvaihtopalstalla sanoivat usein; foto ois kiva.
Jossain väitettiin ettei Me 209 V6 koskaan lentänyt.

Mutta tällainen on aivan varmasti ollut..koska 5 rakennettiin....vain yhdestä versiosta on kuva.

Tuulitunnelissa oli jopa kokeiltu kuplakabiinilla suksiversiota.
Numériser 3 2-1.jpeg
Numériser 3 2-1.jpeg (145 KiB) Katsottu 270 kertaa
Justis
Reactions:
Viestit: 1616
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Justis »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 17:37
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 17:29 Ei kyllä se taas oli eri kone....tässä 44,5 litrainen DB603G.

c.png
Niin, piirroksena, mutta onko oikeaa konetta koskaan edes ollut?
Aikoinaan kirjeenvaihtopalstalla sanoivat usein; foto ois kiva.
Ei ole ollut. Piirrustuspöydälle jääneitä tai paremminkin mielikuvituskoneita kuten tuulispäänkin tekeleet. Bf109 H sentään oli toteutunut projekti suurten korkeuksien koneeksi joita jonkin verran rakennettiin ja jopa lennettiinkin ihan operationaalisesti mutta sekin hylättiin sitten flutteriongelmien ja resurssien puutteen vuoksi.
Vastaa Viestiin