DB605 oli keskeneräinen sodan loppuessa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Messersch ... 9_variants
Käytännössä DB 605 tuotti vain 1280-1800 hv.
http://kurfurst.org/Performance_tests/1 ... 9K_EN.html
DB605 oli keskeneräinen sodan loppuessa.
Niin...jotain sinnepäin.Ertsu kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 15:03 Messerschmitillä saavutettiin suurin osa toisen maailmansodan ilmavoitoista ja suurin osa lentäjä-ässistä oli saksalaisia. Suomalainen Ilmari Juutilainen oli paras ei-saksalainen hävittäjä-ässä.
"Eino Ilmari "Illu" Juutilainen (21. helmikuuta 1914 Lieksa – 21. helmikuuta 1999 Tuusula) oli toisen maailmansodan aikana Suomen ilmavoimien menestyksekkäin taistelulentäjä.[1][2] Hän saavutti sotien aikana kaikkiaan 94 ilmavoittoa, ja on kansainvälisissä toisen maailmansodan lentäjien ilmavoittojen vertailussa eniten pudotuksia tehnyt ei-saksalainen lentäjä."
1450 hv oli se mistä puhuttiin niissä.
Kyllä sekin vaikutti natsien häviöön, että Hitler oli kasvissyöjä - jälkimaailman onneksi. Olisipa Stalinkin ollut, niin paljolta olisi vältytty.
Ei olekkaan...se oli typo.
Ei siinä mitään linkkiä ollut.
Tuulispää kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 12:11Joku ongelma niillä oli koska vasta 44,5 litrainen kehitti saman tehon kuin 7 litraa pienempi brittimoottori.Justis kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 12:03Ja muilla maillako ei muka ollut. Ahdin oli sen verran vanha keksintö että kaikki käyttivät niitä lentokonemoottoreissaan jo 30-luvun alusta saakka.Tuulispää kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 11:52Mutta briteillä oli rolls royce moottorit ahtimilla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_R
https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_603
Okei...pilkunnussija voitti.Susa kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 15:42 Jaa. Ja kyllä Mersussakin ahdin oli.Tuulispää kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 12:11Joku ongelma niillä oli koska vasta 44,5 litrainen kehitti saman tehon kuin 7 litraa pienempi brittimoottori.Justis kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 12:03Ja muilla maillako ei muka ollut. Ahdin oli sen verran vanha keksintö että kaikki käyttivät niitä lentokonemoottoreissaan jo 30-luvun alusta saakka.Tuulispää kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 11:52
Mutta briteillä oli rolls royce moottorit ahtimilla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_R
https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_603
Sehän oli tehokkaampi kuin DB603.
Niin, ihmistenkin huippulaatua ne natsit halusi, keinot tosin vallitsevaan määrää ja kasvua ei laatua arvomaailmaan ja kehitykseen sopimattomat.Brainwashed kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 11:25 Saksalainen metallikoneistustekniikka, viimeistelyn ja käytettyjen metallien laadun taso olivat omassa luokassaan aikana jolloin Made in West Germany printti tuotteessa oli laadun tae, eli WWII jälkeisenä aikana aina 1980-luvulle tultaessa, jolloin globalisaation vaikutukset markkinapolitiikkaan teki laatuvalmistamisen liian kalliiksi suhteessa siitä saatavaan taloudelliseen hyötyyn, ts kuluttajat eivät enää ostaneet tarvikkeita lähtökohtaisesti tuotteen laatu mielessään, vaan tuotteen hinta alkoi olla laatua tärkeämpi kriteeri.
Tuosta laatutuotteiden valmistatuksen aikakaudesta voidaan epäsuorasti pitää Natsismin stigmaa yhtenä tekijänä, kun Saksan piti sodan jälkeen markkinoida tuotteitaan maailmalle jollain konstilla, ja totesivat että laatu on se joka myy parhaiten - silloin - ei enää, valitettavasti.