Mitä tuo on suomeksi?
Natsit ja tiede
Re: Natsit ja tiede
Eli siis Mersussa tosiaan oli DB603.
Re: Natsit ja tiede
Ei mutta De Facto Mersun kehitysmallissa.
Re: Natsit ja tiede
Natsien keinot ihmisten laatuun pyrkimisessä eivät sovi yksiin tasa-arvon kanssa
Same same but different
Re: Natsit ja tiede
Totta kai niissä ahtimet oli, ei ilman niitä korkealle lennetä vaikka Tuulispää mitä väittäisi. Ensinhän ahtimet olivat yksinopeuksisia joilla oli tietty määräkorkeus. Rajoitti huomattavasti käyttökelpoista korkeusaluetta. Kun suuntaus alkoi olla yhä korkeammalle niin otettiin käyttöön 2 nopeuksinen ahdin ja seuraava kehitys oli sitten 2 vaiheinen ja 2 nopeuksinen ahdin. Tällä systeemillä saatiinkin jo sitten hyvä suorituskyky laajalla korkeusalueella mutta haittapuolena tuli sitten rakenteen monimutkaisuus, sen vaatima tila jo valmiiksi ahtaassa koneen rungossa ja tuotannon kalleus ja vielä tietysti se että lentäjän piti aina valita oikeat asetukset kullakin korkeudella.Susa kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 15:42 Jaa. Ja kyllä Mersussakin ahdin oli.Tuulispää kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 12:11Joku ongelma niillä oli koska vasta 44,5 litrainen kehitti saman tehon kuin 7 litraa pienempi brittimoottori.Justis kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 12:03Ja muilla maillako ei muka ollut. Ahdin oli sen verran vanha keksintö että kaikki käyttivät niitä lentokonemoottoreissaan jo 30-luvun alusta saakka.Tuulispää kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 11:52
Mutta briteillä oli rolls royce moottorit ahtimilla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_R
https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_603
Sakemannilla oli kuitenkin asiaan käytännönläheinen ja yksinkertainen ratkaisu. Laitettiin yksi isompi ahdin ja vielä poikkeuksellisesti moottorin kylkeen ja siltä ohjaamaan hydraulinen kytkin joka sääti ahtimen nopeutta automaattisesti korkeuden mukaan. Yksinkertainen, toimiva, halpa ja helppokäyttöinen ratkaisu.
Re: Natsit ja tiede
Ei kai se epäonnistunut ollut...se vaan hävisi Ta-152lle.
Re: Natsit ja tiede
Kyllä tämä Me 209 H-1 kovasti edelleen Mersulta näyttää.
-
- Reactions:
- Viestit: 6047
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Natsit ja tiede
Ja vaikkeivät krääsätuotteet kestäisi takuuaikaakaan ja vialliset laitteet hyvitetään korvaamalla ne uusilla, miljoonittain, niin silti sellainen käytäntö on kertaluokkia kannattavampaa kuin tuottaa laatua josta pyydetään käypä hinta. Ihan persiistä.Vanha jäärä kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 12:09Nyt teetämme Kiinassa kestävän kehityksen tuotteita, jotka on optimoitu kestämään juuri takuun ajan.Brainwashed kirjoitti: ↑20 Heinä 2023, 11:25 Tuosta laatutuotteiden valmistatuksen aikakaudesta voidaan epäsuorasti pitää Natsismin stigmaa yhtenä tekijänä, kun Saksan piti sodan jälkeen markkinoida tuotteitaan maailmalle jollain konstilla, ja totesivat että laatu on se joka myy parhaiten - silloin - ei enää, valitettavasti.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous admirer
- anonymous admirer
Re: Natsit ja tiede
Ei kyllä se taas oli eri kone....tässä 44,5 litrainen DB603G.
Re: Natsit ja tiede
Jossain väitettiin ettei Me 209 V6 koskaan lentänyt.
Mutta tällainen on aivan varmasti ollut..koska 5 rakennettiin....vain yhdestä versiosta on kuva.
Tuulitunnelissa oli jopa kokeiltu kuplakabiinilla suksiversiota.
Re: Natsit ja tiede
Ei ole ollut. Piirrustuspöydälle jääneitä tai paremminkin mielikuvituskoneita kuten tuulispäänkin tekeleet. Bf109 H sentään oli toteutunut projekti suurten korkeuksien koneeksi joita jonkin verran rakennettiin ja jopa lennettiinkin ihan operationaalisesti mutta sekin hylättiin sitten flutteriongelmien ja resurssien puutteen vuoksi.