Natsit ja tiede

Normaalista blogista poiketen Keijonan keskusteluryhmässä jokainen voi avata uusia keskusteluja haluamastaan aiheesta. Aluetta moderoidaan normaalisti palstan moderaattoreiden toimesta.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 14:53
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 14:42 Niitä ei oikein näkynyt missään. :lol:
Sitäkään ei ole kukaan väittänyt. 8-)

Ja löysit jo oikean moottorinkin. :lol:
DB605 oli keskeneräinen sodan loppuessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Messersch ... 9_variants

Käytännössä DB 605 tuotti vain 1280-1800 hv.

http://kurfurst.org/Performance_tests/1 ... 9K_EN.html
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 930
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Messerschmitillä saavutettiin suurin osa toisen maailmansodan ilmavoitoista ja suurin osa lentäjä-ässistä oli saksalaisia. Suomalainen Ilmari Juutilainen oli paras ei-saksalainen hävittäjä-ässä.
"Eino Ilmari "Illu" Juutilainen (21. helmikuuta 1914 Lieksa – 21. helmikuuta 1999 Tuusula) oli toisen maailmansodan aikana Suomen ilmavoimien menestyksekkäin taistelulentäjä.[1][2] Hän saavutti sotien aikana kaikkiaan 94 ilmavoittoa, ja on kansainvälisissä toisen maailmansodan lentäjien ilmavoittojen vertailussa eniten pudotuksia tehnyt ei-saksalainen lentäjä."
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Ertsu kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:03 Messerschmitillä saavutettiin suurin osa toisen maailmansodan ilmavoitoista ja suurin osa lentäjä-ässistä oli saksalaisia. Suomalainen Ilmari Juutilainen oli paras ei-saksalainen hävittäjä-ässä.
"Eino Ilmari "Illu" Juutilainen (21. helmikuuta 1914 Lieksa – 21. helmikuuta 1999 Tuusula) oli toisen maailmansodan aikana Suomen ilmavoimien menestyksekkäin taistelulentäjä.[1][2] Hän saavutti sotien aikana kaikkiaan 94 ilmavoittoa, ja on kansainvälisissä toisen maailmansodan lentäjien ilmavoittojen vertailussa eniten pudotuksia tehnyt ei-saksalainen lentäjä."
Niin...jotain sinnepäin.

Kyösti Karhila ampui sentään 5 konetta minuuteissa kesällä 1944.
Susa
Reactions:
Viestit: 7818
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:00 DB605 oli keskeneräinen sodan loppuessa.
No, DB 605 oli suomalaisten Mersujenkin nokalla, myös Karhilan Mersussa, sekä kotimaisen "Pyörremyrsky"-koneen nokalla.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:08
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:00 DB605 oli keskeneräinen sodan loppuessa.
No, DB 605 oli suomalaisten Mersujenkin nokalla, myös Karhilan Mersussa, sekä kotimaisen "Pyörremyrsky"-koneen nokalla.
1450 hv oli se mistä puhuttiin niissä.

DB605A.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 20 Heinä 2023, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Susa
Reactions:
Viestit: 7818
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:12 Olisko ollut 603 ?
Tietääkseni tuo ei ole koskaan ollut BF 109n moottori.
Rere
Reactions:
Viestit: 2058
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 15:43

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Rere »

Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 14:13
Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 14:11
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 13:49 Niin eihän tuo raukka moottori tuottanut kuin reilut puolet RR:n 7 litraa pienemmästä. :lol:

Kysymys pitäisi asetella...miksi saksalaiset eivät osanneet suunnitella toimivaa moottoria ?
Bf 109n moottori oli hyvä, mutta sinä et osaa lukea tai et ymmärrä numeroita. ;)
Ei se voi kovin hyvä olla koska hävisivät sodan...juuri juoppojen moottoreiden takia.
Kyllä sekin vaikutti natsien häviöön, että Hitler oli kasvissyöjä - jälkimaailman onneksi. Olisipa Stalinkin ollut, niin paljolta olisi vältytty.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:14
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:12 Olisko ollut 603 ?
Tietääkseni tuo ei ole koskaan ollut BF 109n moottori.
Ei olekkaan...se oli typo.
Susa
Reactions:
Viestit: 7818
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:15 Ei olekkaan...se oli typo.
Tuota typoahan tarjosit heti aluksi linkkeineen kaikkineen. :lol:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:16
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:15 Ei olekkaan...se oli typo.
Tuota typoahan tarjosit heti aluksi linkkeineen kaikkineen. :lol:
Ei siinä mitään linkkiä ollut.
Susa
Reactions:
Viestit: 7818
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Jaa. Ja kyllä Mersussakin ahdin oli.
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 12:11
Justis kirjoitti: 20 Heinä 2023, 12:03
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 11:52
Ertsu kirjoitti: 20 Heinä 2023, 10:54 Kyllähän saksalaiset ovat aina olleet eteviä tekniikan aloilla. Englantilaisilla oli Spitfiressä kaasutinmoottori, mutta saksalaisilla oli Messerschmitissä ruiskukone.
Mutta briteillä oli rolls royce moottorit ahtimilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_R
Ja muilla maillako ei muka ollut. Ahdin oli sen verran vanha keksintö että kaikki käyttivät niitä lentokonemoottoreissaan jo 30-luvun alusta saakka.
Joku ongelma niillä oli koska vasta 44,5 litrainen kehitti saman tehon kuin 7 litraa pienempi brittimoottori.

https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_603
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 15:42 Jaa. Ja kyllä Mersussakin ahdin oli.
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 12:11
Justis kirjoitti: 20 Heinä 2023, 12:03
Tuulispää kirjoitti: 20 Heinä 2023, 11:52

Mutta briteillä oli rolls royce moottorit ahtimilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_R
Ja muilla maillako ei muka ollut. Ahdin oli sen verran vanha keksintö että kaikki käyttivät niitä lentokonemoottoreissaan jo 30-luvun alusta saakka.
Joku ongelma niillä oli koska vasta 44,5 litrainen kehitti saman tehon kuin 7 litraa pienempi brittimoottori.

https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_603
Okei...pilkunnussija voitti.

Mutta Me 209 oli käytännössä Me 109.

https://en.wikipedia.org/wiki/Messersch ... %281943%29

The second use of the Me 209 designation was for a proposal, in 1943, to make a heavily modified version of the Bf 109.
Me209_Seite.jpg
Susa
Reactions:
Viestit: 7818
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Susa »

Fighter prototype Messerschmitt Me 209
Unfortunately for the design team, the Me 209's proposed DB 603A engine was in short supply and they were forced to use the Junkers Motorenwerke firm's Jumo 213A engine.
Number built 4. ;)
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11180
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Heinä 2023, 16:02 Fighter prototype Messerschmitt Me 209
Unfortunately for the design team, the Me 209's proposed DB 603A engine was in short supply and they were forced to use the Junkers Motorenwerke firm's Jumo 213A engine.
Number built 4. ;)
Sehän oli tehokkaampi kuin DB603.

https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_213

Vitos prorotossa oli jo DB605G

Specifications (Me 209 V5)

General characteristics

Crew: 1
Length: 9.74 m (31 ft 11 in)
Wingspan: 10.95 m (35 ft 11 in)
Height: 4 m (13 ft 1 in)
Wing area: 17.2 m2 (185 sq ft)
Empty weight: 3,339 kg (7,361 lb)
Gross weight: 4,085 kg (9,006 lb)
Powerplant: 1 × Daimler-Benz DB 603G V-12 inverted liquid-cooled piston engine 1,900 PS (1,900 hp; 1,400 kW)
Propellers: 3-bladed constant-speed propeller
Performance

Maximum speed: 678 km/h (421 mph, 366 kn)
Service ceiling: 11,000 m (36,000 ft)
Wing loading: 238 kg/m2 (49 lb/sq ft)
Power/mass: 0.36 kW/kg (0.22 hp/lb)
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Natsit ja tiede

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Brainwashed kirjoitti: 20 Heinä 2023, 11:25 Saksalainen metallikoneistustekniikka, viimeistelyn ja käytettyjen metallien laadun taso olivat omassa luokassaan aikana jolloin Made in West Germany printti tuotteessa oli laadun tae, eli WWII jälkeisenä aikana aina 1980-luvulle tultaessa, jolloin globalisaation vaikutukset markkinapolitiikkaan teki laatuvalmistamisen liian kalliiksi suhteessa siitä saatavaan taloudelliseen hyötyyn, ts kuluttajat eivät enää ostaneet tarvikkeita lähtökohtaisesti tuotteen laatu mielessään, vaan tuotteen hinta alkoi olla laatua tärkeämpi kriteeri.
Tuosta laatutuotteiden valmistatuksen aikakaudesta voidaan epäsuorasti pitää Natsismin stigmaa yhtenä tekijänä, kun Saksan piti sodan jälkeen markkinoida tuotteitaan maailmalle jollain konstilla, ja totesivat että laatu on se joka myy parhaiten - silloin - ei enää, valitettavasti.

8-)
Niin, ihmistenkin huippulaatua ne natsit halusi, keinot tosin vallitsevaan määrää ja kasvua ei laatua arvomaailmaan ja kehitykseen sopimattomat.
Same same but different
Vastaa Viestiin