Sivu 1/1

Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 16 Elo 2023, 08:25
Kirjoittaja Heikki Rinnemaa
1.JPG
Kuvassa on kaksi laatikkoa.
Laatikko on ensin tyhjä, sitten laatikossa on yksi aine-osanen, vaikkapa pienen pieni pallo

Miten selittäisit sen matemaattisesti että tyhjään laatikkoon tuli yksi aineosanen?

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 16 Elo 2023, 10:23
Kirjoittaja KultaKikkare
0 + 1 = 1

😎

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 16 Elo 2023, 10:29
Kirjoittaja Varaktori
[math]

:mrgreen:

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 16 Elo 2023, 12:55
Kirjoittaja Susa
A≠∅

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 16 Elo 2023, 13:08
Kirjoittaja Minimus Yahves
Schrödingeriltä poistettiin kives.

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 09:13
Kirjoittaja OlliS
0+1=1 riittää. Se 1 tuli ulkopuolelta. Koko universumin kohdalla tuo olisi mahdotonta, koska siinä on jo kaikki tila, eikä ulkopuolta ole olemassakaan. Se ei ole tyhjä, se ei koskaan ole ollut tyhjä. Se on mahdotonta. Osauniversumeihin voi jotain tulla ulkopuolelta.

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 10:26
Kirjoittaja Heikki Rinnemaa
Kaava 0+1 ei ole mahdollinen.

Alkutilanne kun on 0;
sillä kun oli 0, ei ollut 1.

Lopputilanne kun on 1;
Kun on 1, ei ole 0.

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 15:11
Kirjoittaja Goswell
Heikki Rinnemaa kirjoitti: 17 Elo 2023, 10:26 Kaava 0+1 ei ole mahdollinen.

Alkutilanne kun on 0;
sillä kun oli 0, ei ollut 1.

Lopputilanne kun on 1;
Kun on 1, ei ole 0.
No jopas, tässä se matematiikan ja fysiikan ero nyt nähdään.

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 18:11
Kirjoittaja Neutroni
Tätä se korkeampi matematiikka ilmeisesti tarkoittaa. Nyt ymmärrän miksi ihmiset pitävät sitä vaikeana.

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 18:16
Kirjoittaja Neutroni
Heikki Rinnemaa kirjoitti: 16 Elo 2023, 08:25 Miten selittäisit sen matemaattisesti että tyhjään laatikkoon tuli yksi aineosanen?
Systeemin tilaa voidaan kuvata ei-negatiivisella kokonaisluvulla N:llä, joka on hiukkasten lukumäärä. Määritellään luontioperaattori A niin, että A operoituna tilafunktio N:ään antaa tilan M siten, että M = AN = N+1.

Nyt tuo tapahtuma on kuvattavissa yksinkertaisesti niin, että alkutilassa N=0. Sitten tapahtuu tapahtuma, jota voidaan kuvata luontioperaattorilla, jonka jälkeen N=1.

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 21:30
Kirjoittaja Heikki Rinnemaa
"Systeemin tilaa voidaan kuvata ei-negatiivisella kokonaisluvulla N:llä, joka on hiukkasten lukumäärä."



0 ei voi sisältää minkään lukumääriä, koska se on 0

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 22:16
Kirjoittaja Neutroni
Heikki Rinnemaa kirjoitti: 17 Elo 2023, 21:30 "Systeemin tilaa voidaan kuvata ei-negatiivisella kokonaisluvulla N:llä, joka on hiukkasten lukumäärä."



0 ei voi sisältää minkään lukumääriä, koska se on 0
0 on täysin mielekäs lukumäärä. Se tarkoittaa, että joukossa, jonka objektit lasketaan, ei ole ainuttakaan objektia.

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 22:21
Kirjoittaja Varaktori
Heikki Rinnemaa kirjoitti: 17 Elo 2023, 21:30 "Systeemin tilaa voidaan kuvata ei-negatiivisella kokonaisluvulla N:llä, joka on hiukkasten lukumäärä."



0 ei voi sisältää minkään lukumääriä, koska se on 0
Kun silmissäin luku nollan nään,
ma vaivun mietteisiin:
tää numero niin kumman pienen
on tärkeä kuitenkin.

Se määrää, minne kurkistaa
ja missä kulkea.
Ei suureks sitä kehua saa,
mut se on tärkeä.

Jos sen lukuun lisää määrän
ja kymmenellä jaa,
se kymmenkertaiseks muuttuu,
nää luvut se tuntee, saa.

Ja vaikka näin pieni on nolla,
maailmassa ei voita sen voimaa.
Se nousee, voittaa ja hallitsee,
kun tahtonsa toteuttaa.

Tai ainakin vähän sinnepäin. :mrgreen:

Re: Aine oppitunti, n:o 1.

Lähetetty: 17 Elo 2023, 22:39
Kirjoittaja Stalker
oskari olematon nollakatu nolla.
jos et sä tiedä, niin annahan olla.
läskiset portaat ja luurankohissi,
oven päällä lukee että oskarin tissi.
rännistä tippuu vauvan pissi,
kadulla kulkee alaston missi,
jolta puuttuu toinen tissi.