Hyvät kolumnistit

Keskustelua uutisista ja kaikenlaisista ajankohtaisista aiheista.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18736
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Tuijallakin tänään onnistunut kolumni. Harvassa ovat rehelliset ja hyvät kolumnistit nykyään Suomessa. Ovat laskettavissa kahden käden sormilla tässä kaikkien aikojen median alennustilassa.
Tuija Siltamäen kolumni: Plagioinut päätoimittaja selvisi moitteilla – media ei vaadi omiltaan samanlaista vastuunkantoa kuin muilta
Maria Petterssonin plagioinnista jää tätä menoa media-alalle ikuinen uskottavuusongelma, jota ei voi hyvittää tympeällä kriisiviestinnällä, kirjoittaa Siltamäki.
Kuvitelkaapa seuraavanlainen skenaario: Johtavassa asemassa oleva, omalla alallaan arvostettu ja vaikutusvaltainen hahmo jää kiinni vakavasta väärinkäytöksestä. Virheen myöntämisen sijaan hän kiistää virheen ja väittää toimintaansa normaaliksi.

Kun kritiikki myöhemmin yltyy, ei väärinkäytöstä edelleenkään kunnolla tunnusteta, vaan esitetään muka-anteeksipyyntö ja väitetään entistä painokkaammin, että samaa tekevät muutkin. Työnantaja ja edunvalvoja linjaavat, että johtaja nauttii heidän täyttä luottamustaan.

Kun bussin alle heitettyjen kollegoiden ja tavallisten kansalaisten kritiikki ei siitä huolimatta hiljene, annetaan johtajalle ”erittäin vakavat moitteet”, syytetään epäonnistunutta viestintää ja esitetään joukko anteeksipyyntöjä – yli vuosi väärinkäytöksen paljastumisen jälkeen.

Kysymys kuuluu: Olisiko tällainen anteeksipyyntö teistä uskottava? Herättäisikö tällainen toiminta teissä luottamusta?

Ei minussakaan.

https://yle.fi/a/74-20062876
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3691
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja Toope »

John Carter kirjoitti: 01 Joulu 2023, 09:07 Tuijallakin tänään onnistunut kolumni. Harvassa ovat rehelliset ja hyvät kolumnistit nykyään Suomessa. Ovat laskettavissa kahden käden sormilla tässä kaikkien aikojen median alennustilassa.
Tuija Siltamäen kolumni: Plagioinut päätoimittaja selvisi moitteilla – media ei vaadi omiltaan samanlaista vastuunkantoa kuin muilta
Maria Petterssonin plagioinnista jää tätä menoa media-alalle ikuinen uskottavuusongelma, jota ei voi hyvittää tympeällä kriisiviestinnällä, kirjoittaa Siltamäki.
Kuvitelkaapa seuraavanlainen skenaario: Johtavassa asemassa oleva, omalla alallaan arvostettu ja vaikutusvaltainen hahmo jää kiinni vakavasta väärinkäytöksestä. Virheen myöntämisen sijaan hän kiistää virheen ja väittää toimintaansa normaaliksi.

Kun kritiikki myöhemmin yltyy, ei väärinkäytöstä edelleenkään kunnolla tunnusteta, vaan esitetään muka-anteeksipyyntö ja väitetään entistä painokkaammin, että samaa tekevät muutkin. Työnantaja ja edunvalvoja linjaavat, että johtaja nauttii heidän täyttä luottamustaan.

Kun bussin alle heitettyjen kollegoiden ja tavallisten kansalaisten kritiikki ei siitä huolimatta hiljene, annetaan johtajalle ”erittäin vakavat moitteet”, syytetään epäonnistunutta viestintää ja esitetään joukko anteeksipyyntöjä – yli vuosi väärinkäytöksen paljastumisen jälkeen.

Kysymys kuuluu: Olisiko tällainen anteeksipyyntö teistä uskottava? Herättäisikö tällainen toiminta teissä luottamusta?

Ei minussakaan.

https://yle.fi/a/74-20062876
Petterson tuli tunnetuksi jo aiemmin tuosta Ruotsia käsittelevästä valheellisesta artikkelista. Ei ihme, jos valehtelee muissakin julkaisuissaan.
Koska ideologia ennen faktoja!:
https://professorinajatuksia.blogspot.c ... ertoo.html
Ongelma on, että mediamme on kyllästetty mariapettersoneilla, eikä objektiivisilla ja pätevillä journalisteilla.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18736
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Se on Jykällä taas kynä alkanut kulkemaan kiitettävällä tavalla.
TERVE, Suomi! Varmaan tuntunut olo tyhjältä ilman minua?

Olette joutuneet selviytymään pyhäpäivät joulukinkun jämillä ja niiden ihmisversiolla, Mannisen pariskunnan Meksikon-seikkailulla, kun kukaan teistä ei tiedä, missä ja millaisissa vaatteissa pebani heiluu jouluna tai uutena vuotena (nahkahameessa Bonon juhlissa Afrikan lasten tms. hyväksi).

Synkkäähän sen täytyy olla, jatkaa vuoteen 2024 varjossani.

Se varjo peittää kaiken, sen alta ei erota Petteri Orpoa törmäilemässä rakentamiinsa seiniin, Riikka Purraa hiomassa pimeässä sadistista hymyään tai Jutta Urpilaista yrittämässä turhaan lattialta ylös.

MINÄ ELIN teidän vuoksenne ja sitten minä katosin teidän vuoksenne. Vähän kuin Jeesus, kun tarkemmin ajattelee.

Pelastin teidät pandemialta, Venäjältä, itseltänne. Jaoin rahaa eteen ja taakse, muutin veden kuohuviiniksi ja kumosin sen influensserikurkuista alas.

Silti te jaksoitte marista. En jakanut tarpeeksi rahaa. Jaoin rahaa vääriin kohteisiin. Paskan ravintolanne tai bändinne kuolema oli aina minun syytäni.

Heiluin aikuispissisten, en teidän, seurassa. Raahasin kuvaajan Flow Festivaleille näyttääkseni, mikä niissä on kiinnostavinta: minä.


Pelastin teidät pandemialta, Venäjältä, itseltänne.
KYNÄILIJÄT ja muut rillipäät yrittivät minua turhaan sivaltaa. Siellähän itkivät kuolevissa yksiöissään, joiden yli kiisin ykkösluokassa tapaamaan Tony (Phil? Ihan sama!) Blairia ja muita Suomea tärkeämpiä toimijoita.

Median kohtelu jäi hieman vaivaamaan, en minä sitä kiellä.

Siksi tein ziljoonasopimuksen (onko ziljoona oikea numero, syytä olisi) pelotonta johtajuuttani käsittelevästä kirjasta. Käsittelen kirjassa pelottoman johtajuuteni lisäksi myös mediaa, joka ei ymmärtänyt pelotonta johtajuuttani.

Kirjan työnimi on Diana 2 – peloton johtajaversio.

EDUSKUNTAVAALIEN jälkeen katosin ja jätin Purran ja Orpon polkemaan teitä murusiksi.

Siinähän kaipailette.

Välillä latasin Instagramiin kuvia puutteestanne. Niissä kuvissa astuin ulos laatuautoista, istuin muotinäytöksissä, lipitin kallista juomaa kalliissa sviiteissä.

Teidän medianne oli palkannut toimittajat tuijottamaan Instaani, mutta olin enimmäkseen poissa. Ette nähneet kuvia maailman halutuimmista tappelemassa keskenään seurastani, ne säilytän sydämessäni. Jos joskus julkaisen kuvat julkisella sometililläni, on se yksityisasiani, ei kuulu teille (mm. Tiktokin Charli D’Amelio! (ja koko Iso-Britannian kuninkaallinen perhe)).

Olen teille arvoitus.

HAASTATTELETTE psykologeja ja viestintätutkijoita siitä, mitä mielessäni liikkuu. Miksi Sanna Marin taas teki jotain, mitä ei kyyneleisiinsä hukkuva häviäjä ymmärrä? Kysymys ja vastaus samassa.

Siinähän mietitte koskaan totuutta tavoittamatta.

Olitte järkyttyneitä, kiihottuneita, kollektiivinen päänne hajosi, kun Insta-kuvassani kävelin ikonisissa trendibikineissäni selkä teille käännettynä kohti parempaa tulevaisuutta.

Luulitte, että esittelen kuvassa taas itseäni, mutta minä näytin teille pebanderiani kuin keskisormea: Fuck you Suomi, mää lähren ny vetään.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010084934.html
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3208
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Onneksi juttu on Sannasta. Jolla on paksu nahka.

Jos vastaava olisi kirjoitettu sananvapauden puolustajista Allah-ahosta tai Ryydistä, oltaisiin taas työllistämässä suomalaista oikeuslaitosta.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3691
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja Toope »

AimoJortikka kirjoitti: 29 Joulu 2023, 14:01 Onneksi juttu on Sannasta. Jolla on paksu nahka...
Hehe!
Jos eukko kusee Suomen taloutta noin, hän ON se he henkilö, joka ansaitsee kritiikkiä. Olihan hän Pääministerinä niinku vastuuhenkilö...!
40 miljardia velkaa.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18736
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Perkule, että on Jykällä hyvin taas kynä kulkenut horo- Sannan korvaan imuttelijan kohdalla.
YAMMA yamma yamma! Olavi Uusivirta on jossain vaiheessa värjännyt hiuksensa, jotta näyttäisi enemmän lapselta.

Uusivirta on kantaaottava ajattelija-artisti, jonka syyllistämislogiikan mukaan kaikki muut paitsi Uusivirta olisivat saaneet jättää tukan vaalentamatta, jotta hiusrahat säästyisivät hädänalaisten auttamiseen. Toisaalta voi olla, että Uusivirran pää on vaalennettu korona-apurahoilla, jolloin blondaus on osa Uusivirran kehittymistä taiteilijana.

Uusivirta tärisee muiden artistien kanssa Ylen aulassa.

HÄN ON uutisia katsoessaan päätellyt, että lasten tappaminen ei ole ok. Taiteilijalogiikalla siitä seuraa, että Israel ei saa osallistua Euroviisuihin, koska silloin voi syntyä käsitys, että lasten tappaminen on ok.

Tuhansien vuosien antisemitismin alati muuttuvat muodot, Benjamin Netanjahun raa’an äärioikeistolaisen sisä- ja ulkopolitiikan yhdistäminen kansanluonteeksi, propagandasota heikoimpien hädän kustannuksella, Geneven neljännen sopimuksen 49. artiklan 6. pykälä jne. Ainoastaan Euroviisuista voi löytyä kaikkeen tuohon ratkaisu.

On syynsä siihen, että jotkut laulajat vain laulavat, da da da da da da, da da dam.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010129698.html
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Rere
Reactions:
Viestit: 2047
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 15:43

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja Rere »

Olavi on tiedostava ihmisoikeusaktivisti kuten Tarja Halonenkin, jonka vaalikampanjaakin hän oli vauhdittamassa vuonna 2006. Olavi ei edusta toksista maskuliinisutta ja tietää, ette Hamaskaan sitä edusta.
Rere
Reactions:
Viestit: 2047
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 15:43

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja Rere »

John Carter kirjoitti: 29 Joulu 2023, 13:36 Se on Jykällä taas kynä alkanut kulkemaan kiitettävällä tavalla.
TERVE, Suomi! Varmaan tuntunut olo tyhjältä ilman minua?

Olette joutuneet selviytymään pyhäpäivät joulukinkun jämillä ja niiden ihmisversiolla, Mannisen pariskunnan Meksikon-seikkailulla, kun kukaan teistä ei tiedä, missä ja millaisissa vaatteissa pebani heiluu jouluna tai uutena vuotena (nahkahameessa Bonon juhlissa Afrikan lasten tms. hyväksi).

Synkkäähän sen täytyy olla, jatkaa vuoteen 2024 varjossani.

Se varjo peittää kaiken, sen alta ei erota Petteri Orpoa törmäilemässä rakentamiinsa seiniin, Riikka Purraa hiomassa pimeässä sadistista hymyään tai Jutta Urpilaista yrittämässä turhaan lattialta ylös.

MINÄ ELIN teidän vuoksenne ja sitten minä katosin teidän vuoksenne. Vähän kuin Jeesus, kun tarkemmin ajattelee.

Pelastin teidät pandemialta, Venäjältä, itseltänne. Jaoin rahaa eteen ja taakse, muutin veden kuohuviiniksi ja kumosin sen influensserikurkuista alas.

Silti te jaksoitte marista. En jakanut tarpeeksi rahaa. Jaoin rahaa vääriin kohteisiin. Paskan ravintolanne tai bändinne kuolema oli aina minun syytäni.

Heiluin aikuispissisten, en teidän, seurassa. Raahasin kuvaajan Flow Festivaleille näyttääkseni, mikä niissä on kiinnostavinta: minä.


Pelastin teidät pandemialta, Venäjältä, itseltänne.
KYNÄILIJÄT ja muut rillipäät yrittivät minua turhaan sivaltaa. Siellähän itkivät kuolevissa yksiöissään, joiden yli kiisin ykkösluokassa tapaamaan Tony (Phil? Ihan sama!) Blairia ja muita Suomea tärkeämpiä toimijoita.

Median kohtelu jäi hieman vaivaamaan, en minä sitä kiellä.

Siksi tein ziljoonasopimuksen (onko ziljoona oikea numero, syytä olisi) pelotonta johtajuuttani käsittelevästä kirjasta. Käsittelen kirjassa pelottoman johtajuuteni lisäksi myös mediaa, joka ei ymmärtänyt pelotonta johtajuuttani.

Kirjan työnimi on Diana 2 – peloton johtajaversio.

EDUSKUNTAVAALIEN jälkeen katosin ja jätin Purran ja Orpon polkemaan teitä murusiksi.

Siinähän kaipailette.

Välillä latasin Instagramiin kuvia puutteestanne. Niissä kuvissa astuin ulos laatuautoista, istuin muotinäytöksissä, lipitin kallista juomaa kalliissa sviiteissä.

Teidän medianne oli palkannut toimittajat tuijottamaan Instaani, mutta olin enimmäkseen poissa. Ette nähneet kuvia maailman halutuimmista tappelemassa keskenään seurastani, ne säilytän sydämessäni. Jos joskus julkaisen kuvat julkisella sometililläni, on se yksityisasiani, ei kuulu teille (mm. Tiktokin Charli D’Amelio! (ja koko Iso-Britannian kuninkaallinen perhe)).

Olen teille arvoitus.

HAASTATTELETTE psykologeja ja viestintätutkijoita siitä, mitä mielessäni liikkuu. Miksi Sanna Marin taas teki jotain, mitä ei kyyneleisiinsä hukkuva häviäjä ymmärrä? Kysymys ja vastaus samassa.

Siinähän mietitte koskaan totuutta tavoittamatta.

Olitte järkyttyneitä, kiihottuneita, kollektiivinen päänne hajosi, kun Insta-kuvassani kävelin ikonisissa trendibikineissäni selkä teille käännettynä kohti parempaa tulevaisuutta.

Luulitte, että esittelen kuvassa taas itseäni, mutta minä näytin teille pebanderiani kuin keskisormea: Fuck you Suomi, mää lähren ny vetään.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010084934.html
Maria Pettersson on suomalaisen tutkivan journalismin ehdoton tähti. Hänhän käveli tunnin päiväsikaan Rinkebyssä Tukholmassa eikä hänelle mitään pahaa tapahtunut. Kokemuksensa perusteella hän saattoi todeta, ettei puheissa Ruotsin mukamas syrjäytyneistä huonomaineisista lähiöistä ole mitään perää. Näin ne tutkivan journalismin menetelmät uudistuvat ja kehittyvät. Maria varmaan osaisi kertoa, millainen Sannakin on todellisuudessa.
Avatar
marjatta1
Reactions:
Viestit: 1569
Liittynyt: 04 Joulu 2023, 07:10

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

John Carter kirjoitti: 29 Joulu 2023, 13:36 Se on Jykällä taas kynä alkanut kulkemaan kiitettävällä tavalla.
TERVE, Suomi! Varmaan tuntunut olo tyhjältä ilman minua?

Olette joutuneet selviytymään pyhäpäivät joulukinkun jämillä ja niiden ihmisversiolla, Mannisen pariskunnan Meksikon-seikkailulla, kun kukaan teistä ei tiedä, missä ja millaisissa vaatteissa pebani heiluu jouluna tai uutena vuotena (nahkahameessa Bonon juhlissa Afrikan lasten tms. hyväksi).

Synkkäähän sen täytyy olla, jatkaa vuoteen 2024 varjossani.

Se varjo peittää kaiken, sen alta ei erota Petteri Orpoa törmäilemässä rakentamiinsa seiniin, Riikka Purraa hiomassa pimeässä sadistista hymyään tai Jutta Urpilaista yrittämässä turhaan lattialta ylös.

MINÄ ELIN teidän vuoksenne ja sitten minä katosin teidän vuoksenne. Vähän kuin Jeesus, kun tarkemmin ajattelee.

Pelastin teidät pandemialta, Venäjältä, itseltänne. Jaoin rahaa eteen ja taakse, muutin veden kuohuviiniksi ja kumosin sen influensserikurkuista alas.

Silti te jaksoitte marista. En jakanut tarpeeksi rahaa. Jaoin rahaa vääriin kohteisiin. Paskan ravintolanne tai bändinne kuolema oli aina minun syytäni.

Heiluin aikuispissisten, en teidän, seurassa. Raahasin kuvaajan Flow Festivaleille näyttääkseni, mikä niissä on kiinnostavinta: minä.


Pelastin teidät pandemialta, Venäjältä, itseltänne.
KYNÄILIJÄT ja muut rillipäät yrittivät minua turhaan sivaltaa. Siellähän itkivät kuolevissa yksiöissään, joiden yli kiisin ykkösluokassa tapaamaan Tony (Phil? Ihan sama!) Blairia ja muita Suomea tärkeämpiä toimijoita.

Median kohtelu jäi hieman vaivaamaan, en minä sitä kiellä.

Siksi tein ziljoonasopimuksen (onko ziljoona oikea numero, syytä olisi) pelotonta johtajuuttani käsittelevästä kirjasta. Käsittelen kirjassa pelottoman johtajuuteni lisäksi myös mediaa, joka ei ymmärtänyt pelotonta johtajuuttani.

Kirjan työnimi on Diana 2 – peloton johtajaversio.

EDUSKUNTAVAALIEN jälkeen katosin ja jätin Purran ja Orpon polkemaan teitä murusiksi.

Siinähän kaipailette.

Välillä latasin Instagramiin kuvia puutteestanne. Niissä kuvissa astuin ulos laatuautoista, istuin muotinäytöksissä, lipitin kallista juomaa kalliissa sviiteissä.

Teidän medianne oli palkannut toimittajat tuijottamaan Instaani, mutta olin enimmäkseen poissa. Ette nähneet kuvia maailman halutuimmista tappelemassa keskenään seurastani, ne säilytän sydämessäni. Jos joskus julkaisen kuvat julkisella sometililläni, on se yksityisasiani, ei kuulu teille (mm. Tiktokin Charli D’Amelio! (ja koko Iso-Britannian kuninkaallinen perhe)).

Olen teille arvoitus.

HAASTATTELETTE psykologeja ja viestintätutkijoita siitä, mitä mielessäni liikkuu. Miksi Sanna Marin taas teki jotain, mitä ei kyyneleisiinsä hukkuva häviäjä ymmärrä? Kysymys ja vastaus samassa.

Siinähän mietitte koskaan totuutta tavoittamatta.

Olitte järkyttyneitä, kiihottuneita, kollektiivinen päänne hajosi, kun Insta-kuvassani kävelin ikonisissa trendibikineissäni selkä teille käännettynä kohti parempaa tulevaisuutta.

Luulitte, että esittelen kuvassa taas itseäni, mutta minä näytin teille pebanderiani kuin keskisormea: Fuck you Suomi, mää lähren ny vetään.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010084934.html
Ihan hyvää sarkasmia oli tuo juttu Sanna Marinin kaiken kattavasta vaikutuksesta, jota kaikki vaan Suomessa eivät tykkää lukea Sanna Marinista. Mitenkähän olisi käynyt Sanna Marinin presidenttiehdokkuudelle, jos hän olisi ollut SDP:n ehdokkaana? Varmaan ainakin Urpilaista suositummaksi veikkaisin?
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3691
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja Toope »

Katastrofi Suomelle riippumatta siitä, onko Urpilainen vai Marin.
Rere
Reactions:
Viestit: 2047
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 15:43

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja Rere »

Joskus kuvataan jotain ihmistä poikkeusihmiseksi. Pekka Herlin jos joku oli sellainen. Nimenomaan Pekka Herlin teki Koneesta sen mikä se nykyään on eli alallaan yksi maailman johtavista yrityksistä sekä teknologian että liikevaihdon suhteen. Koneen talousjohtajana toiminut John Simon on hänestä kirjoittanut kirjan nimeltä Kone's Prince. Ostin sen kerran matkalukemiseksi Helsingin lentoasemalta. Kirja on varmaan suomennettukin.

Tämä kirja siis: https://www.suomalainen.com/products/kones-prince

"Pekka Herlin led KONE Corporation to unprecedented international success, making it a role model for other Finnish expansionist companies. In the process, he became a legend in his own time, but the brighter the light cast on any legend, the longer and more disturbing its shadow is likely to be. KONE's long-time CEO Pekka Herlin was a businessman, farmer and sailor, a complex individual who was both feared and adored. KONE's Prince addresses openly for the first time this very complicated pioneer's life and personality. He was a contradictory soul, who left behind both great personal wealth and his children's relationship with each other in tatters."

Pekka Herlin oli esimerkiksi alkoholin suurkuluttaja. Tuskin päivääkään meni että hän ei olisi ottanut kunnon kännejä. Mutta siitä huolimatta hänellä oli liiketoimet täysin hallussa ja hän johti niitä menestyksekkäästi. Tarvittaessa - kuten jossain tärkeässä neuvottelussa - hän oli tietysti selvin päin ja terävänä kuin partaveitsi. Lapsissaan hänellä oli suosikki - Antti - ja muita hän kohteli välinpitämättömasti. Hän myös järjesti niin, että Antille tuli heistä suurin perintö ja valta Koneessa. Omaisuutta toki jäi muillekin rutkasti kuten vaikkapa Suomen miljardöörilistasta voi päätellä. Perhe on Suomen ylivoimaisesti rikkain. Lasten keskinäiset välit eivät kai koskaan korjaantuneet. Suosittelen tuon kirjan lukemista. Se ei ole tosiaankaan ole mikään kuiva elämänkerta vaan värikäs mutta faktapohjainen teos yhdestä Suomen talouselämän legendasta.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18736
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Kyllä on Jykällä taas kynä hyvin kulkenut!
Jyrki Lehtolan kolumni: Herkät demari­hölmöläiset
Sdp oli vajonnut merkittävyydessään tasolle, jossa se ei edes itse muistanut, miksi on olemassa, kirjoittaa Ilta-Sanomien kolumnisti Jyrki Lehtola.
SDP:N eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tuppuraisen Tytti romahti, koska ”suomalaisia työntekijöitä” oli verrattu ”rikollisjärjestöön, joka tekee kylmäverisiä murhia” maassa, jossa toimi 13 vuotta kylmäverisiä murhia tehtaillut Radiomafia-niminen kanava.

Kansanedustaja Nurmisen Ilari nyyhki, että Purran ja Rydmanin kielenkäyttö on ”työntekijöiden halventamista”, humoristi Haataisen Tuulan mielestä ”asia on vakava”.

HEI demarihölmöläiset!

Ne käyttävät noita sanoja, jotta te alkaisitte jorista asioiden sijasta tunteistanne ja ”yleisestä keskustelukulttuurista”. Hyvin onnistuivat, kun siellähän te Sanna Marinin Gucci-kyynelvirtaa seuratessanne yritätte nyt nostaa aggressiivisen itsesäälinne yhteiskunnalliseksi asenteeksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010246328.html
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18736
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja John Carter »

John Carter kirjoitti: 02 Huhti 2023, 14:14
John Carter kirjoitti: 30 Maalis 2023, 15:06 Hieno muutos, jota myös Eero Erkko, Juhani Aho ja Arvid Järnefelt olisivat varmasti kunnioittaneet.
Suomen merkittävimmät käännöspalkinnot jaettiin kolmelle kauniin suomen kielen taitajalle
Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto (SKTL) on myöntänyt vuoden 2023 käännöspalkinnot Marja Luomalle, Sampsa Peltoselle ja Kaijamari Sivillille.
https://yle.fi/a/74-20025016
Suomalaisuuden Liitto menetti kaikki julkiset avustuksensa
Puheenjohtaja Ilmari Rostila: ”Poliittinen päätöshän se on”.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8 ... 0881d19971
Teemu Keskisarja: Suomalaisuus tulee katoamaan tällä vuosisadalla
– Suhtaudun Suomen ja suomalaisuuden, suomen kielen tulevaisuuteen lohduttomasti, epätoivoisesti. Suomalaisuus tulee katoamaan, jyräytymään maailmankartalta tällä vuosisadalla, Teemu Keskisarja katsoo.
https://www.verkkouutiset.fi/a/teemu-ke ... /#dc3a85b4
Opiskelijat haluaisivat opetusta suomeksi, mutta Aalto-yliopisto ei kuuntele heitä – vararehtori: ”Nuoret osaavat englantia varsin hyvin”
https://yle.fi/a/74-20022638
Vaalipäivän naurettavimman ingressin palkinto menee YLE:n annolle. :lol:
Kun kaunokirjoituksen opettaminen päätettiin lopettaa kouluissa, unohtui pari asiaa
Allekirjoituksen väärentämisen riski on asiantuntijoiden mukaan lisääntynyt. Kaunokirjoitus poistettiin opetussuunnitelmasta 2018. 2010-luvulla syntyneet kirjoittavat ainoastaan tekstaamalla.
TITTA PUURUNEN
12:51
Lohikosken koulun äidinkielen tunnilla on keskittynyt tunnelma. Jyväskyläläinen 6 B -luokka kirjoittaa satua käsin vihkoihinsa. Oppilaat kirjoittavat tarinaa tekstaten, koska heille ei ole opetettu kaunokirjoitusta.

Kouluissa lopetettiin kaunokirjoituksen opetus vuonna 2018. Ennen sitä kaunokirjoituksen koukeroihin perehdytettiin aina toisesta luokasta alkaen.

Nea Kallioniemi, 12, on siitä hieman harmissaan.

– Olisi kiva kirjoittaa kaunolla ainakin oma nimmari. Yritän tehdä allekirjoituksesta nyt hieman suttuista, ettei sitä voisi kopioida niin helposti.

Robert Nymanin, 12, mielestä olisi hienoa osata kaunokirjoitusta.

– Olen katsonut Googlesta, että miten nimeni kirjoitetaan eri kielillä ja olen harjoitellut nimikirjoituksen tekemistä. Haluaisin, että se olisi lyhyt ja nopea kirjoittaa.

Luokanopettaja Sini Lairio kertoo, että oppilaat ovat toivoneet kaunokirjoituksen opettamista. Hän on luvannut, että he käyvät sitä hieman läpi, kun siihen vaan löytyy aikaa.
Professorin mielestä paluuta puumerkkiin
Helsingin yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio tuntee hyvin väärentämisrikosten juridiikkaa.

Hän on pahoillaan siitä, ettei lapsille opeteta enää kaunokirjoitusta.

– Olenko sitten vanhanaikainen, mutta minusta käsinkirjoittamisen taito on arvokas muutenkin. Tässä mennään vähän takaisin siihen aikaan, kun allekirjoitukseksi laitettiin joku puumerkki.
Myös puumerkki on professorin mukaan kuitenkin todistuskappale, jota ei saa väärentää. Aivan kuin taiteilijan signeeraus taideteoksessa.

Tekstaus lisää Nuotion mielestä riskiä allekirjoituksen väärentämiseen.

– Se voi väärentämistä hiukan helpottaa. Myös väärennöksen huomaaminen ehkä hieman vaikeutuu. Luulen silti, että myös näillä nuorilla on edelleen omanlaisensa allekirjoitus.

Allekirjoituksen väärentäminen on rangaistava teko. Väärennyksestä seuraa enimmillään vankeusrangaistus, useimmin tosin ehdollista tai sakkoja. Törkeässä väärennyksessä rangaistuksena on säännönmukaisesti vankeutta.
Grafologi huolissaan kaunokirjoituksen häviämisestä
Grafologi Anna Hurmalainen on perehtynyt käsialoihin jo 40 vuoden ajan. Hän toimii myös oikeudenkäynneissä asiantuntijana allekirjoitusten väärennösepäilyissä.

Hänelle käsialan tutkijana käsinkirjoitettu viiva on pyhä.

– Olen vähän huolissani kaunokirjoituksen opetuksen lopettamisesta. Minusta tämä on huono suunta, koska mitä se tulee merkitsemään esimerkiksi käden hienomotoriikan harjoittamiselle.
Hurmalainen kuitenkin uskoo, että jokaisen nimikirjoitukselle löytyy yksilöllinen muoto ajan myötä.

– Yksilöllisyys on löytynyt myös heille, joilla on kaunokirjoitusmalli pohjana. Toki jos käytetään vähän kynää, niin voihan olla, että väärentämisen riski silloin kasvaa. Pitäisi nähdä, miten nämä nuoret kaksikymppisenä tai kolmekymppisenä allekirjoittavat nimensä.

Allekirjoitus pitää pintansa
Vaikka erilaiset sähköiset tunnistautumiset ovat lisääntyneet, perinteinen allekirjoitus on edelleen tärkeä. Sitä käytetään yhä usein arjessa.

Rikosoikeuden professori ei usko, että allekirjoitusta tullaan jollain korvaamaan edes pitkällä tulevaisuudessa. Se voidaan vaan kirjoittaa digitaalisesti esimerkiksi sormella näytölle, kuten nyt jo tehdään vaikkapa postipakettia haettaessa.

– Erilaiset sopimukset ja asiakirjat syntyvät sillä hetkellä, kun osapuolten tahto ilmenee allekirjoituksina. Jos allekirjoituksia ei ole, katsotaan, että asiakirja on vielä kesken, kertoo Nuotio.
Perinteinen allekirjoitus on ollut vaikea väärennettävä.

– Jokaisen käsiala on hyvin yksilöllinen, ja siinä on paljon erilaisia elementtejä. Väärennöstä tutkittaessa mitataan kaikki käsialan eri alueet ja tilan käyttö. Katsotaan myös muun muassa erityispiirteet, viivan laatu ja paino, kertoo Hurmalainen.

Hurmalainen ei itsekään osaa väärentää allekirjoituksia.

– Voisi luulla, että olen hyvä väärentämään, mutta en ole. Piru asuu käsialan yksityiskohdissa. Väärentäminen vaatii todella paljon taitoa ja harjoittelua, sanoo Hurmalainen.

https://yle.fi/a/74-20023794
Vihdoinkin Suomi alkaa tervehtymään kun olemme saaneet suomalaisten, eikä menalaisten etuja ajavan hallituksen. Suunta on nyt OIKEA tulevaisuuttamme ajatellen.
Tere Sammallahti: Mitkään tuet eivät pelasta kansalliskieliä, ellei…
Eduskunnan täysistunnossa puhuttiin keskiviikkona, Kalevalan päivänä, suomen kielen asemasta tehdystä keskustelualoitteesta.

Kokoomuksen kansanedustaja Tere Sammallahti sanoi haluavansa alleviivata erästä asiaa.

– Mikään määrä tukia tai valtion puuttumista ei pelasta meidän kansalliskieliämme, elleivät suomalaiset itse rupea puhumaan suomea, ja ruotsia, Tere Sammallahti totesi.

Mikään mitä valtio tekee ei edustajan mukaan voi korvata sitä, mitä vanhempina voidaan tehdä lapsien eteen.

– Kaikki lähtee kotoa. Meidän pitää saada suomalaiset nuoret puhumaan meidän kansalliskieliämme, kuuntelemaan niitä, Sammallahti kehotti.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tere-sam ... /#0b64b445
– Monilla aloilla ei ole enää mahdollista jatkaa opintoja kansalliskielellä kandivaiheen jälkeen, vaan maisteriopintojen kohdalla siirrytään englanninkieliseen opetukseen. Tämä ei ole oikein. Yliopistojen rahoitusta pitää sitoa tiukemmin siihen, että suomenkielinen opiskelu on mahdollista.
– Muiden kuin kotimaisten kielten käyttöä julkisessa tilassa tulee rajata, ilman painavia perusteita sen käyttö tulee kieltää. Jatkossa merkinnät tai mainokset olisivat lähtökohtaisesti suomeksi tai ruotsiksi
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010260398.html
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18736
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Olipas Sannan fanipojalla taas melkoinen kolumni. Orpon hallituksella on vielä kolme vuotta hallitustaivalta jäljellä.
SDP pärjää ilman Marinia – SAK:n taktiikka puree sittenkin
Lopputulos ei toki tullut yllätyksenä ammattiyhdistysliikkeen strategeille.

Orpo ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eivät oman uskottavuutensa säilyttämisen takia voineet tehdä myönnytyksiä.

Hetken näytti siltä, että ay-liike jäi lakkoilussaan vaille poliittisia voittoja.

Perjantai muutti asetelman.

Yleisradio julkaisi Taloustutkimuksen tekemän puoluegallupin.

Sen kärkeen oli noussut SDP. Demareiden suosio on nyt 21,7 prosentissa.

Pääministeripuolue kokoomus (20,6 %) on menettänyt ykköspaikkansa. Perussuomalaisten kannatus on pudonnut 17,4 prosenttiin.

SDP on yli neljä prosenttiyksikköä perussuomalaisia edellä, mikä on mielikuvien rakentamisessa demareille mannaa.

Suurimman oppositiopuolueen poliitikot voivat nyt sanoa, että Orpon ja Purran sanelupolitiikka ei toimi.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d ... 358b0a54e6
Lakkolakeja edistetään valiokunnan kokousaikataulussa vauhdilla
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta käsittelee poliittisia lakkoja säätelevää työrauhalainsäädäntöä ensi viikolla erittäin tiiviisti. Valiokunnan viikkosuunnitelman mukaan asiaa käsitellään kokouksissa joka päivä maanantaista torstaihin.

Työrauhalainsäädäntöä koskevan mietintöluonnoksen esittely, yleiskeskustelu ja asian yksityiskohtainen käsittely on merkitty torstaille. Perjantaille on tehty varaus ylimääräisestä kokouksesta.

Valiokunnan jäsen Aino-Kaisa Pekonen (vas.) toteaa viestipalvelu X:ssä, että kokoussuunnitelmasta näkee, että lakkolaki on tarkoitus saada valiokunnassa pakettiin ensi viikolla.

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-219667
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3691
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Hyvät kolumnistit

Viesti Kirjoittaja Toope »

John Carter kirjoitti: 06 Huhti 2024, 19:45 Olipas Sannan fanipojalla taas melkoinen kolumni. Orpon hallituksella on vielä kolme vuotta hallitustaivalta jäljellä.
SDP pärjää ilman Marinia – SAK:n taktiikka puree sittenkin
Lopputulos ei toki tullut yllätyksenä ammattiyhdistysliikkeen strategeille.

Orpo ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eivät oman uskottavuutensa säilyttämisen takia voineet tehdä myönnytyksiä.

Hetken näytti siltä, että ay-liike jäi lakkoilussaan vaille poliittisia voittoja.

Perjantai muutti asetelman.

Yleisradio julkaisi Taloustutkimuksen tekemän puoluegallupin.

Sen kärkeen oli noussut SDP. Demareiden suosio on nyt 21,7 prosentissa.

Pääministeripuolue kokoomus (20,6 %) on menettänyt ykköspaikkansa. Perussuomalaisten kannatus on pudonnut 17,4 prosenttiin.

SDP on yli neljä prosenttiyksikköä perussuomalaisia edellä, mikä on mielikuvien rakentamisessa demareille mannaa.

Suurimman oppositiopuolueen poliitikot voivat nyt sanoa, että Orpon ja Purran sanelupolitiikka ei toimi.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d ... 358b0a54e6
Lakkolakeja edistetään valiokunnan kokousaikataulussa vauhdilla
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta käsittelee poliittisia lakkoja säätelevää työrauhalainsäädäntöä ensi viikolla erittäin tiiviisti. Valiokunnan viikkosuunnitelman mukaan asiaa käsitellään kokouksissa joka päivä maanantaista torstaihin.

Työrauhalainsäädäntöä koskevan mietintöluonnoksen esittely, yleiskeskustelu ja asian yksityiskohtainen käsittely on merkitty torstaille. Perjantaille on tehty varaus ylimääräisestä kokouksesta.

Valiokunnan jäsen Aino-Kaisa Pekonen (vas.) toteaa viestipalvelu X:ssä, että kokoussuunnitelmasta näkee, että lakkolaki on tarkoitus saada valiokunnassa pakettiin ensi viikolla.

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-219667
Helppo nähdä, minkä puolella "sitoutumaton mediamme" on! :D
Vastaa Viestiin