Laivat ja shipspotting

Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Hyvä, että tulee uutta tietoa, sillä avoimuus ja kansan informointi on noissa tärkeää, jotta uhkat tiedostetaan kansallisesti. Noi alukset voi merilainsäädännön mukaan takavarikoida, koska ne luokitellaan sota-aluksiksi tihutöidensä takia.
Vauriokohtien ympärille pörrännyt venäläisaluksia
Noin vuosi sitten maakaasuputkilinjasto Nord Stream 1 ja 2 alkoivat vuotamaan. Vuotojen ympärille paikannettiin Venäjän Itämeren-laivastoon kuuluva SB-123-pelastushinaaja 21. ja 22. syyskuuta. Putket vaurioituivat 26. syyskuuta 2022. Myös AS-26 Priz -tyyppistä sukellusvenettä operoiva erikoisalus SS-750 löydettiin paikalta.

Myös Norjan mantereen ja Huippuvuorten välisessä, merenalaisessa tietoliikennekaapelissa ilmeni ongelmia alkuvuodesta 2022. Vauriokohdan ympärille oli kerääntynyt niin ikään venäläisaluksia.

Ruotsin puolustusministeri Pål Jonson ja väestönsuojeluministeri Carl-Oskar Bohlin pitivät merenalaista kriittistä infrastruktuuria koskevan tiedotustilaisuuden tiistaina koskien Ruotsin ja Viron välisen teleliikennekaapelin vaurioitumisesta.

Ruotsin teleliikennekaapeli vastaa internetin toiminnasta ja on osa Ruotsin kriittistä infrastruktuuria. Kaapeli ei kuitenkaan tuhoutunut kokonaan ja on edelleen käyttökelpoinen.
Norjan tietoliikennekaapelin vaurioitumisen aikaan läheisyydessä liikkunut venäläisalus liikkui nyt myös Suomenlahdella.

Rochan Consulting -analytiikkayhtiön asiantuntija Miłosz Gapiński kirjoitti Kaliningrad Military Digest -julkaisuun, että Venäjän Itämeren-laivaston Sibiryakov-merentutkimusalus oli liikkunut erittäin lähellä Balticconnectoria syyskuun alkupuolella.

– Määritimme Sibiryakovin liikehdintää aluksen lähettämän HF-taajuusalueen radiosanoman (niin sanotun sijainti- ja säätiedon) perusteella, Gapiński kertoi Iltalehdelle.

Venäläisalusten yhteyttä ja vaurioituneisiin merenalaisiin infrastruktuureihin ei ole aukottomasti pystytty todistamaan ja niiden osallisuudesta on esitetty vain spekulaatioita.

Iltalehden haastattelema sotatieteiden tohtori (majuri evp) ja kokoomuksen kansanedustaja Jarno Limnéllin mukaan Suomenlahdella tapahtuneet vauriot herättävät ajankohtansa puolesta kysymyksiä.

– Suomen osalta kannattaa välttää liiallista spekulaatiota tapahtumista. Ruotsin viranomaisille kannattaa antaa tutkintarauha. Mutta kyllä jokainen voi terveellä järjellä ajatella, ettei se ole sattumaa, jos tietoliikennekaapelit ja kaasuputki ovat kokeneet vaurioita samalla ajankohdalla, Limnell kommentoi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/303f ... c12e9e303b
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Carter- tukikohdan tutkimusosasto jälleen oikeassa. Pingi on syytä noutaa kuulusteluihin.
Kiinalaisvarustamon alusta epäillään
Lisäksi poliisi on esitutkinnassa saanut selvitettyä, että Hongkongin lipun alla liikennöivän kiinalaisen varustamon Newnew Polar bear -aluksen liikkeet sopivat yhteen putkivaurion syntyajan ja -paikan kanssa.

Muun muassa tästä syystä poliisin tutkinta on tällä hetkellä keskittynyt aluksen osallisuuden selvittämiseen.

– Tulemme tekemään yhteistyötä Kiinan viranomaisten kanssa selvittääksemme aluksen mahdollista osallisuutta, ja meillä on myös Kiinassa Suomen poliisin yhdyshenkilö, joka hoitaa asiaa paikan päällä.

Poliisi selvittää edelleen aluksen taustoja ja liikkeitä osana esitutkintaa, ja tässä hyödynnetään myös kansainvälisten kumppaneiden apua.

KRP kertoi eilen saaneensa valmiiksi kaasuputken vauriokohdan teknisen tutkinnan.

Tutkinnassa saatujen näytteiden analysointi on käynnissä KRP:n Rikosteknisessä laboratoriossa.

https://yle.fi/a/74-20056318
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Jos Pingi tulee Suomeen joskus, niin hänet tulee pidättää välittömästi.
– Kiinalaisen laivan kyky vaikeuttaa tutkintaa voi olla vähän parempi kuin länsimaisten laivojen. Toiminta on autoritaarisen hallinnon alaista ja kiinalainen alus voi paremmin salata asioita kuin normaali kaupallinen länsialus.

Savolainen ei kuitenkaan halua ottaa kantaa siihen, onko kiinalainen alus voinut aiheuttaa kaasuputkivaurion.

SAVOLAINEN kehuu kaasuputkivaurioiden tutkimuksia. Suomi pani heti ison pyörän pyörimään ja tutkimukset saivat räjähtävän lähdön.

– Tämä hoituu paremmin kuin Nord Stream, joka on vieläkin selvittämättä ja siihen liittyen on erittäin haitallisia huhuja liikkeellä.

Savolainen toivoo, että tapauksen tiimoilta tulee sellaisia julkistuksia, että huhuilta katkeavat siivet. Sen lisäksi Suomi on lähtenyt kehittämään kansainvälistä vastausta tapahtumiin.

– Se on tärkeää, koska tämä on myös ennakkotapaus Pohjanmeren ja Pohjois-Atlantin vedenalaisten järjestelmien mahdollisten vaurioitumisten varalta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009938020.html
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Nyt täytyy kyllä nostaa hattua KRP:lle tiedotuksen avoimuudesta. Mitä avoimempaa tiedotus on, niin sitä enemmän saadaan kansalaisia seuraamaan noita ja tekemään tärkeitä havaintoja, jos venkuloivat. Kansa on hyvä valjastaa toimiin PAHAN AKSELIA vastaan ajoissa.
Kaasuputken vaurioittamisesta epäilty kiinalaisalus kulki peräkanaa Venäjän asevoimia palvelevan laivan kanssa
Newnew Polar Bear -aluksen omistava kiinalaisvarustamo on ilmestynyt käytännössä tyhjästä strategisesti tärkeän Koillisväylän merkittäväksi toimijaksi. Ydinkäyttöinen Sevmorput on ollut Venäjän asevoimien luottoaluksia arktisella alueella.
Kytköksiä Venäjän ohjuskokeisiin
Polar Bear -aluksen mukana kulkenut Sevmorput -alus on palvellut Venäjän asevoimia kuljettamalla sotilasvarusteita Jäämerellä oleviin tukikohtiin.

Arvostettu sotilasteknologian asiantuntija H. I. Sutton sekä norjalainen Barents Observer ovat raportoineet Sevmorputin avustaneen muun muassa Venäjän uusien ydinkäyttöisten Burevestnik-ohjuskokeiden valmisteluja Pankovon testialueella Novaja Zemljan saaristossa Jäämerellä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3e8f ... 2653500cac
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Taas on mayday mayday- hätäkutsu annettu Itämerellä.
Matkustajalaiva Marco Polo ajoi karille Ruotsissa
Matkustajat saatiin evakuoitua sunnuntai-iltapäivänä.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ef5 ... dae8357bd8
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Epärehellinen valtio toivoo reilua selvitystä. Mikä vitsi.
Kiinalaisaluksen liikkeet sopivat yhteen kaasuputki­vaurion kanssa – näin Kiina kommentoi
Kiinan ulkoministeriö kommentoi Suomen poliisin selvitystyötä.
KIINAN ulkoministeriö haluaa ”objektiivista, reilua ja ammattitaitoista” selvitystä Balticconnector-kaasuputkilinjan vaurioista.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009940953.html
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Tuon kinuskien aluksen voi takavarikoida, jos tulee vielä Suomen vesialueille. Merilainsäädännön mukaan on kyse sotalaivasta ja vihamielisestä sotatoimesta. Pingi on selvä syyllinen ja venkuloi myös lentokoneillaan ilmatilassamme.
POLIISIN tutkinnan kohteena oleva kiinalaisalus näyttää pysähtyneen Suomenlahdella juuri ennen Balticconnector-kaasuputken ylitystä.
Kaasuputki vaurioitui yöllä 7.-8. lokakuuta. Silloin Newnew Polar Bear -alus kulki Suomenlahdella noin 11 solmun matkanopeutta kaakkoon. Kello 1.12 Suomen aikaa aluksen kulkutietoihin on tallentunut kummallinen poikkeama: vauhti tippui kulkutietojen mukaan vain 1,1 solmuun eli käytännössä alus näyttää lähes pysähtyneen.

Tuolloin laiva oli kartasta katsoen noin 1,4 merimailin eli noin 2,6 kilometrin päässä merenpohjassa kulkevan kaasuputken linjasta. Newnew Polar Bear ylitti kaasuputken noin kahdeksan minuuttia myöhemmin eli kello 1.20 aamuyöllä. Juuri samaan aikaan norjalainen Norsar-tutkimuslaitos teki merenpohjassa seismologisen havainnon kaasuputken tietämillä.

Newnew Polar Bearin pysähdys avomerellä on niin lyhyt, että se ei erotu esimerkiksi Marine Traffic -palvelussa aluksen reitin yleiskuvassa vaan näkyy vasta tarkemmista tiedoista.
Pysähdyksensä aikaan Newnew Polar Bear myös ilmoitti datan mukaan merellä statuksekseen ”moored” eli ”kiinnitetty”. Aluksen miehistö syöttää tavallisesti itse statuksensa AIS-järjestelmään. Newnew Polar Bearin ilmoittamalle ”kiinnitetty”-statukselle ei ole järkeenkäypää selitystä. Jos alus olisi ankkuroitu merellä, siitä normaali ilmoitus AIS-järjestelmään olisi ”anchored” eli ankkuroitu.
YKSI teoria kaasuputken vaurioitumisesta on se, että jonkin aluksen ankkuria on vedetty merenpohjassa, ja se on repinyt kaasuputken rikki.
NEWNEW Polar Bearin ankkuriin liittyy lisäksi kysymyksiä herättävä havainto. Kun alus saapui Pietarin satamaan, siitä julkaistiin 9. lokakuuta uutinen merenkulkuun erikoistuneella venäläisellä Portnews-sivustolla. Samaisessa uutisessa julkaistiin Global Ports -satamaoperaattorin ottama päiväämätön kuva, jossa aluksen paapuurin puolen etuankkurin kettinki on laskettu veteen.

Tämä on epätavallista, koska satamassa ei ole yleensä tarvetta laskea ankkuria, kun alus on jo kiinnitetty laituriin.

Merikapteeni Winbergin mukaan ankkurikettingin laskeminen kuvassa näkyvällä tavalla ei ole tavallista, mutta siihen voi olla syynsä, jos esimerkiksi ankkuripeliä huolletaan.

Uusien tietojen valossa kuva herättää kysymyksiä.

”Kuvassa näkyy ankkurin kettinki. Voihan se olla, että loput puuttuu”, Winberg sanoo.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-200000994 ... t=promobox
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Verity on jo pohjassa.
Kaksi laivaa törmäsi toisiinsa Pohjanmerellä – Useita kateissa
Toinen aluksista on todennäköisesti uponnut. Useita ihmisiä on kateissa.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/82d ... 889c7ad54b
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Alkaa Pingilla olemaan jo tukalat paikat.
Kiinalaisaluksesta otetut kuvat vahvistavat ankkuriteoriaa kaasuputkitutkinnassa
Merikapteenin mukaan ankkurin lasku ja osuminen kaasuputkeen eivät ole voineet jäädä havaitsematta aluksella.
https://yle.fi/a/74-20056692
KRP kertoo kaasuputkitutkinnan etenemisestä – Suora lähetys kello 17
KRP tiedotti viime torstaina, että kaasuputken vaurion tekninen tutkinta on valmistunut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1cc1 ... 0d9a237dd3
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

First picture of the damaged balticconector pipeline. Source Finnish border guard. Drag westwards pipeline multiple meters wide
https://northeurope.liveuamap.com/en/20 ... r-pipeline
Finnish police: object found near broken Baltic Sea pipeline has been identified as an anchor
https://northeurope.liveuamap.com/en/20 ... ken-baltic
Ministry of Defence of Sweden: It has been confirmed that the telecommunications cable between Sweden and Estonia was damaged through external force or tampering. NATO has increased their presence in the Baltic Sea by deploying a minesweeping vessel and increased air surveillance
https://northeurope.liveuamap.com/en/20 ... -confirmed
Liitteet
Screenshot 2023-10-24 17.23.43.png
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
HuuHaata
Reactions:
Viestit: 1716
Liittynyt: 12 Joulu 2022, 09:51

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Teoria tästä casesta. Kiinalaisia merimiehiä pidetään nälässä. Näin he ovat tottuneet ankkurilla kalastukseen. Eli naarataan perässä, ja toivotaan josko siihen joku sinivalas nappaisi. Nyt vaan jäi kalastus päälle siirryttäessä pienempiin kalavesiin.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Joo, Pingi orjuuttaa lähes kaikkia, joita vain kykenee ja on tarkoituksena orjuuttaa koko maailma Putlerin, Iranin ja Pohjois-Korean kanssa.
Kalastus on yksi maailman vaarallisimmista ammateista, ja julmimmat työolot ovat kiinalaisilla pyyntialuksilla.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009825688.html
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Tuokin Estonia-case saattaa vielä osoittautua Russan sabotaasiksi.
Estonia-sarja vie katsojan laivan uumeniin | Heikelä & Koskelo 23 minuuttia | 747
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

NewNew Polar Bear Had an Anchor Fall Off | Finland-Estonia Gas and Telecommunication Cables Severed
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 14353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Laivat ja shipspotting

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Tarkkailua merellä on tehostettava ja hyvä olisi myös Tursoja sijoitella hyvissä ajoin pohjaan tarpeeksi.
Räjähtäviä väitteitä Suomenlahden sabotaasista: Kiinalaislaivan miehistö oli vaihdettu Venäjällä, putken lähellä pimeitä aluksia
Economist-lehden toimittajan tietojen mukaan Newnew Polar Bear -aluksen lähellä operoi pimeänä liikkuneita Venäjän laivoja.
Talouslehti Economistin puolustusasioista vastaava tuottaja ja King’s College Londonin sotatieteen laitoksen vieraileva tutkija Shashank Joshi kertoo lähteisiinsä viitaten X-palvelussa, että Suomenlahden putken ja kaapelien vaurioittamisesta epäillyn kiinalaisomisteisen Newnew Polar Bear -rahtialuksen koko miehistö oli vaihdettu Venäjällä.

Joshin lähteiden mukaan vaihto tehtiin, kun alus pysähtyi Venäjän Kaliningradissa Itämerellä. Venäjällä on alueella vahva sotilaallinen läsnäolo ja tärkeitä sotilassatamia.
Puolustusasiantuntija esittää myös vielä yhden teorian putkien vaurioittamisesta. Hänen lähteidensä mukaan Newnew Polar Bearin lähellä oli myös pimeänä eli AIS-transponderi sammutettuina liikkuneita venäläisiä aluksia, kun laiva oli putken ja kaapelien lähellä ja manipuloi omaa AIS-signaaliaan.
Väitteet ovat varsin rajuja. Mikäli tiedot pitävät paikkansa, viittaisivat ne vahvasti venäläiseen operaatioon.

Verkkouutiset selvitti eilen Newnew Polar Bearin Kiinassakin ihmetystä herättänyttä omistuskuviota. Aluksen omistajilla on yhtiön toiminnan perusteella vahvoja yhteyksiä Venäjälle. Virallista tietoa yhtiöstä on kuitenkin varsin vaikeaa löytää. Laivayhtiöllä ei ole esimerkiksi edes nettisivuja, vaikka se on kivunnut kuin tyhjästä parissa vuodessa maailman suurimpien rahdinkuljettajien joukkoon.

https://www.verkkouutiset.fi/a/rajahtav ... /#0b64b445
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Vastaa Viestiin