Toki tieteen tavoittelemasta objektiivisesta todellisuudesta voi puhua (ja siitähän juuri täytyykin puhua), vaikka tarkasti ottaen siitä on kaikilla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkökulma eli subjektiivinen representaatio.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 20:27Mutta ei sentään jäävää itseään todellisuudesta, möläyttämällä "musta aina tuntuu" että kaikki on subjektiivista, (joten ei ole mahdollisuutta objektiivisesta todellisuudesta keskustella.)ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 20:08Eli sinulla ei edelleenkään ole mitään ketjun aiheeseen liittyvää sanottavaa.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 19:52Tuolla kommentilla (mistä oli editointi olennainen pois), osoitettiin se, ettei ne ihmisten mielet ole mitään niin erilaisia tai toimi hovin eri tavoin. Että se vastakkainasettelu ja dikotomia ei lisää ymmärrystä.Naturalisti kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 16:49Olisko jo aika palata tämän keskustelun aiheeseen. Onko tarkoituksesi toteuttaa vain jonkinlaista keskustelunestohyökkäystä ja häiritä asiallista keskustelua?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:35Niin sitähän se Putinkin vain tekee, puolustaa itseään ja omaa asemaansa, ajattelee että hyökkäys on paras puolustus Venäjällekin.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:05Mitä pahaa itsensä puolustamisessa on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:56Niinpä niin puolueellinen itsensä puolustaja on epäoikeudenmukainen, mutta silti haluaisi itselle oikeutta, ja henkilön mitä syyttäisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:44Ei tuo taas liity asiaan mitenkään. Oikeudessa todistajalta kysytään asioita, jotka liittyvät hänen todistukseensa. Ei niitä muilta kysytä. Sama on tillanne myös väitöstilaisuudessa. Sielläkin asiat puidaan halki väittelijän ja opponentin kesken, eikä yleisölle esitetä välikysymyksiä. Ja jos väitöstilaisuus ei ole tieteellistä keskustelua, niin mikä sitten on?
Että mitähän pahaa siinä nyt on?
Emme siis voi naiivin realismin olettamalla tavalla kokea suoraan todellisuutta emmekä sitä miten toiset todellisuuden kokevat. Muodostamme todellisuudesta epäsuoran realismin mukaan representaatioita, joiden avulla ajattelemme.
Tässä tuli tiivistetysti esitettyä miten kognitiivinen neurotiede objektiivisen ja subjektiivisen kokemisen ymmärtää.
Ymmärrätkö sinä tämän samalla tavalla? Jos et, niin miksi?
PS. Vetosit itse aiemmin neurotieteen (tosin kiistanalaisien tutkimukseen) väittäessäsi, ettei vapaa tahto ole totta.