Ei tuo taas liity asiaan mitenkään. Oikeudessa todistajalta kysytään asioita, jotka liittyvät hänen todistukseensa. Ei niitä muilta kysytä. Sama on tillanne myös väitöstilaisuudessa. Sielläkin asiat puidaan halki väittelijän ja opponentin kesken, eikä yleisölle esitetä välikysymyksiä. Ja jos väitöstilaisuus ei ole tieteellistä keskustelua, niin mikä sitten on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Juu, ei ole valinta, minäkeskeinen on arvomaailmansa , mielensä peräkammarin ja egon kuplansa vanki, on pakotettu fokusoitumaan puihin, ettei näkisi pelottavaa metsää, totuutta joka omaa subjektiivisuuden harhaa ahdistaisi, harhan "menestymistä" uhkaisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:34Mutta jos sinun esittämäsi asia mietityttää, kysyn tarkennusta sinulta, en muilta. Typeräähän se olisi, jos vaikka kukaan muu ei asiasta tiedäkään mitään.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:25Voihan sen kysymyksen esittää kohdistamatta sitä tietylle henkilölle. Silloihin saattaa vastata joku muukin, todennäköisestä kun on että on joku muu, joks tietää asiasta enemmän.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:13Ei mielipiteen kysyminen ole palstalaisista keskustelemistaKeijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:51Tunteidensa tutkijat voi tosiaan lukea ne palstan säännölt tuolta:ID10T kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:22Lääketieteeseen, oikeustieteeseen ja psykologiaan kuuluu.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 19:57Höpö höpö, se on kuulkaa niin että tieteeseen ei tunteet ja henkilökohtaisuudet kuulu.ID10T kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 19:46Mistä sitten voi keskustella, jos mielipiteen kysyminen ei muka ole soveliasta? Pelkissä tieteellisissä faktoissa ei ole mitään keskusteltavaa.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 18:27Ihmisen henkilökohtaisten asioiden utelu ei ole mitään rationaalista keskustelua, se on stalkkaamista, jonka motiivit tällaisilla palstalla näkyy vähän liiankin selkeästi. Jos haluaa puhua asioista niin täytyy puhua asioista eikä kysellä henkilökohtaisuuksia.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 13:15
Hyvä, tästä on mahdollista aloittaa rationaalinen keskustelu. Pyytäisin kuitenkin vielä seuraavan tarkennuksen.
Edustaako näkemyksesi naturalistista buddhalaisuutta [ 1 ], koska tukeudut yleensä tieteellisiin tutkimuksiin?” Onko ego-käsityksesi yhteensopiva länsimaisen psykologian näkemyksen kanssa?
Jos henkilökohtaisuudet ärsyttävät, jopa siis pelkkä mielipiteen kysyminen, olet väärässä paikassa.
Eikä minua tarvitse teititellä.Et sinä sanele keskustelun sääntöjä.Keijona kirjoitti: Joten minäkeskeiset egoistit voivat suoraan jäävätä itsensä tieteestä ja todellisuudesta keskustellessa
viewtopic.php?t=2
Palstalaisista keskustelu kielettyä....
Ja mitä eroa siinä käytännössä on, esitätkö sinä mielipiteesi kysyttäessä vai kysymättä?
Aivojen ja mielen suhde
Re: Aivojen ja mielen suhde
Re: Aivojen ja mielen suhde
Kyllä se ole se näyttö, joka sen on esittänyt ja siihen silmien eteen tuonut, joten esittää kysymyksen sille näytölle jos haluaa lyhytnäköisyyteen ja yksilöön fokusoitua.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Itse olet ainakin esittänyt,Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:31Jaa, että yhtäkkiä ne mielipiteet eivät olekaan henkilökohtaisia ja subjektiivisia.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:19Ei se ole henkilökohtaista, jos pyydetäään tarkennusta esittämääsi asiaan. Se asiahan voi olla aivan muun henkilön ideoima. Sama kuin kysyisi polkupyöräsi väriä, ei se ole sinun henkilökohtainen ominaisuutesi, vaan pyöräsi ominaisuus. Samalla tavalla toimitaan tieteellisten käsitysten kanssa. Niistä keskustelu ei liity henkilöön, vaan hänen "hallussaan" olevaan käsitykseen.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 22:50Höpöhöpö, ei asian objektiivinen ymmärtäminen vaadi persoonaa tai henkilön subjektiivisuutta, sinäminä dikotomiaa sekoittamaan. Asia on juuri päinvastoin, mitä vähemmän henkilökohtaisuuksia ja adhomineita, siis virheargumentteja debatissa on, sitä paremmin totuus tulee selville.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 22:10Ehdottamasi tapa tarkoittaisi käytännössä rinnakkaisia monologeja, jossa kuikin puhuu omaa tarinaansa ymmärtämättä välttämättä, mitä muut siinä sivussa puhuvat. Tämä ei mielestäni ole keskustelua.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 18:27Ihmisen henkilökohtaisten asioiden utelu ei ole mitään rationaalista keskustelua, se on stalkkaamista, jonka motiivit tällaisilla palstalla näkyy vähän liiankin selkeästi. Jos haluaa puhua asioista niin täytyy puhua asioista eikä kysellä henkilökohtaisuuksia.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 13:15Hyvä, tästä on mahdollista aloittaa rationaalinen keskustelu. Pyytäisin kuitenkin vielä seuraavan tarkennuksen.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 07:53Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 00:23Kerro nyt aluksi miten sinä ymmärrät käsitteen ego? Onko se lähempänä buddhalaisen ajatusperinteen näkemystä vai länsimaisen psykologian näkemystä?Keijona kirjoitti: ↑29 Loka 2023, 23:54
Aikuisten oikeasti, jos pystyy tuottamaan vain kahdenlaisia kommentteja: "Minä minä tätä tai sinä sinä sitä." Niin onhan se huvittavaa, väittää pyrkivänsä asiallisuuteen ja ei henkilökohtaisuuksiin.
Ja paljastaa toimintansa motiivin joka on syyntakeeton todellisuuspakoilu subjektiivisuuden suojissa. Keksii kaikenlaisia "tieteen mukaan ihminen on aina subjektiivinen", siis keksii valheita, harhansa ylläpitämiseksi.
Point:
"Objektiivisella tarkoitetaan puolueetonta, kun taas subjektiivisella on puolueellinen sävy. Havainto ja tosiasia voivat olla objektiivisia. Sillä tarkoitetaan, että havainto on tehty tarkasti ja huolellisesti ja että tosiasiaväite on hyvin perusteltu ja paikkansapitävä."
https://blogs.uwasa.fi/ajatusyhteys/202 ... ktiivinen/
Mielestäni on tärkeää tietää mistä puhutaan, jotta asiasta voi olla jotakin mieltä.
Ainoastaan minäkeskeinen siis egosentrinen ihminen kuvittelee että se käsitys olisi oma, eikä ympäristöstä kopioitu.
Maailman pisimpään ihmisen minää, egoa tutkinut oppisuuntaus buddismi on kuvannut ihmisen egoa varsin laajasti, mutta ettei hukuttaisi yksityiskohtiin, nähdäkseen kokonaiskuvan asiat on hyvä aina yleistää ja kiteyttää. Ego on ihmisen minäkuva, se voi olla tietoinen tai tiedostamaton, alitajuinen.
Edustaako näkemyksesi naturalistista buddhalaisuutta [ 1 ], koska tukeudut yleensä tieteellisiin tutkimuksiin?” Onko ego-käsityksesi yhteensopiva länsimaisen psykologian näkemyksen kanssa?
Keskustelu edellyttää vuoropuhelua, joka on täsmällisesti kohdistettu ja askel askeleelta jatkon mahdollistavalla tavalla perusteltu. Miksi ihmeessä esitä mitään, jos et halua tulla ymmärretyksi?
Tarkennuspyyntöjä tehdään juuri siksi, että voisi ymmärtää mitä toinen sanoo. Äläkä sitten esitä väitteitä, joihin liittyvät tarkennuspyynnöt koet henkilökohtaisuuksien uteluksi.
Päivitin äsken tähän mahdollisesti liittyvän Buddhalainen naturalismi ja kulttuuri -keskusteluun avauksen ja avasin sen jatkokeskustelulle, Ajattelin että sinulla voisi olla tähän keskusteluun jotakin annettavaa, kun itse tuossa edellä nosti asian esille.
viewtopic.php?p=63569#p63569
Ai niin, mutta kun se ei ole henkilöyksilö ja henkilöyksilöllä pitää olla aina henkilöyksilö, mitä syyttää tai kiittää, vihata tai rakastaa.
Same same but different
Re: Aivojen ja mielen suhde
Juuri kun luulin, ettei typerämmäksi enää mene...Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:45Kyllä se ole se näyttö, joka sen on esittänyt ja siihen silmien eteen tuonut, joten esittää kysymyksen sille näytölle jos haluaa lyhytnäköisyyteen ja yksilöön fokusoitua.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Itse olet ainakin esittänyt,Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:31Jaa, että yhtäkkiä ne mielipiteet eivät olekaan henkilökohtaisia ja subjektiivisia.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:19Ei se ole henkilökohtaista, jos pyydetäään tarkennusta esittämääsi asiaan. Se asiahan voi olla aivan muun henkilön ideoima. Sama kuin kysyisi polkupyöräsi väriä, ei se ole sinun henkilökohtainen ominaisuutesi, vaan pyöräsi ominaisuus. Samalla tavalla toimitaan tieteellisten käsitysten kanssa. Niistä keskustelu ei liity henkilöön, vaan hänen "hallussaan" olevaan käsitykseen.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 22:50Höpöhöpö, ei asian objektiivinen ymmärtäminen vaadi persoonaa tai henkilön subjektiivisuutta, sinäminä dikotomiaa sekoittamaan. Asia on juuri päinvastoin, mitä vähemmän henkilökohtaisuuksia ja adhomineita, siis virheargumentteja debatissa on, sitä paremmin totuus tulee selville.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 22:10Ehdottamasi tapa tarkoittaisi käytännössä rinnakkaisia monologeja, jossa kuikin puhuu omaa tarinaansa ymmärtämättä välttämättä, mitä muut siinä sivussa puhuvat. Tämä ei mielestäni ole keskustelua.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 18:27Ihmisen henkilökohtaisten asioiden utelu ei ole mitään rationaalista keskustelua, se on stalkkaamista, jonka motiivit tällaisilla palstalla näkyy vähän liiankin selkeästi. Jos haluaa puhua asioista niin täytyy puhua asioista eikä kysellä henkilökohtaisuuksia.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 13:15Hyvä, tästä on mahdollista aloittaa rationaalinen keskustelu. Pyytäisin kuitenkin vielä seuraavan tarkennuksen.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 07:53Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 00:23
Kerro nyt aluksi miten sinä ymmärrät käsitteen ego? Onko se lähempänä buddhalaisen ajatusperinteen näkemystä vai länsimaisen psykologian näkemystä?
Mielestäni on tärkeää tietää mistä puhutaan, jotta asiasta voi olla jotakin mieltä.
Ainoastaan minäkeskeinen siis egosentrinen ihminen kuvittelee että se käsitys olisi oma, eikä ympäristöstä kopioitu.
Maailman pisimpään ihmisen minää, egoa tutkinut oppisuuntaus buddismi on kuvannut ihmisen egoa varsin laajasti, mutta ettei hukuttaisi yksityiskohtiin, nähdäkseen kokonaiskuvan asiat on hyvä aina yleistää ja kiteyttää. Ego on ihmisen minäkuva, se voi olla tietoinen tai tiedostamaton, alitajuinen.
Edustaako näkemyksesi naturalistista buddhalaisuutta [ 1 ], koska tukeudut yleensä tieteellisiin tutkimuksiin?” Onko ego-käsityksesi yhteensopiva länsimaisen psykologian näkemyksen kanssa?
Keskustelu edellyttää vuoropuhelua, joka on täsmällisesti kohdistettu ja askel askeleelta jatkon mahdollistavalla tavalla perusteltu. Miksi ihmeessä esitä mitään, jos et halua tulla ymmärretyksi?
Tarkennuspyyntöjä tehdään juuri siksi, että voisi ymmärtää mitä toinen sanoo. Äläkä sitten esitä väitteitä, joihin liittyvät tarkennuspyynnöt koet henkilökohtaisuuksien uteluksi.
Päivitin äsken tähän mahdollisesti liittyvän Buddhalainen naturalismi ja kulttuuri -keskusteluun avauksen ja avasin sen jatkokeskustelulle, Ajattelin että sinulla voisi olla tähän keskusteluun jotakin annettavaa, kun itse tuossa edellä nosti asian esille.
viewtopic.php?p=63569#p63569
Miten siltä NÄYTÖLTÄ kysytään mitään?
Re: Aivojen ja mielen suhde
Niinpä niin puolueellinen itsensä puolustaja on epäoikeudenmukainen, mutta silti haluaisi itselle oikeutta, ja henkilön mitä syyttäisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:44Ei tuo taas liity asiaan mitenkään. Oikeudessa todistajalta kysytään asioita, jotka liittyvät hänen todistukseensa. Ei niitä muilta kysytä. Sama on tillanne myös väitöstilaisuudessa. Sielläkin asiat puidaan halki väittelijän ja opponentin kesken, eikä yleisölle esitetä välikysymyksiä. Ja jos väitöstilaisuus ei ole tieteellistä keskustelua, niin mikä sitten on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Juu, ei ole valinta, minäkeskeinen on arvomaailmansa , mielensä peräkammarin ja egon kuplansa vanki, on pakotettu fokusoitumaan puihin, ettei näkisi pelottavaa metsää, totuutta joka omaa subjektiivisuuden harhaa ahdistaisi, harhan "menestymistä" uhkaisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:34Mutta jos sinun esittämäsi asia mietityttää, kysyn tarkennusta sinulta, en muilta. Typeräähän se olisi, jos vaikka kukaan muu ei asiasta tiedäkään mitään.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:25Voihan sen kysymyksen esittää kohdistamatta sitä tietylle henkilölle. Silloihin saattaa vastata joku muukin, todennäköisestä kun on että on joku muu, joks tietää asiasta enemmän.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:13Ei mielipiteen kysyminen ole palstalaisista keskustelemistaKeijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:51Tunteidensa tutkijat voi tosiaan lukea ne palstan säännölt tuolta:ID10T kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:22Lääketieteeseen, oikeustieteeseen ja psykologiaan kuuluu.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 19:57Höpö höpö, se on kuulkaa niin että tieteeseen ei tunteet ja henkilökohtaisuudet kuulu.
Eikä minua tarvitse teititellä.Et sinä sanele keskustelun sääntöjä.Keijona kirjoitti: Joten minäkeskeiset egoistit voivat suoraan jäävätä itsensä tieteestä ja todellisuudesta keskustellessa
viewtopic.php?t=2
Palstalaisista keskustelu kielettyä....
Ja mitä eroa siinä käytännössä on, esitätkö sinä mielipiteesi kysyttäessä vai kysymättä?
Valitettava tosiasia on, että ei harha loukkaa todellisuutta, mutta todellisuus loukkaa harhaa. Siksi minäyksilökeskeinen haluaa yksilön ja henkilön minkä kanssa "väitellä," sillä yksilöä vastaan kokee pärjäävänsä, mutta todellisuudelle harhasta ei pärjää.
Ja siksi tuo monoteistimin yksilökeskeisyysoppi on refleksinomaista ja yksilöjoukossa tyhmyys tiivistyy, koska järjestelmässä ei haluta nähdä vikaa, sillä järjestelmä on liian suuri päihitettäväksi.
Same same but different
Re: Aivojen ja mielen suhde
Mitä pahaa itsensä puolustamisessa on? "Käännä toinenkin poski" on monoteistinen oppi, hyi olkoon. Kultainen sääntö taas on universaali ohje, eli pahan on saatava palkkansa.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:56Niinpä niin puolueellinen itsensä puolustaja on epäoikeudenmukainen, mutta silti haluaisi itselle oikeutta, ja henkilön mitä syyttäisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:44Ei tuo taas liity asiaan mitenkään. Oikeudessa todistajalta kysytään asioita, jotka liittyvät hänen todistukseensa. Ei niitä muilta kysytä. Sama on tillanne myös väitöstilaisuudessa. Sielläkin asiat puidaan halki väittelijän ja opponentin kesken, eikä yleisölle esitetä välikysymyksiä. Ja jos väitöstilaisuus ei ole tieteellistä keskustelua, niin mikä sitten on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Juu, ei ole valinta, minäkeskeinen on arvomaailmansa , mielensä peräkammarin ja egon kuplansa vanki, on pakotettu fokusoitumaan puihin, ettei näkisi pelottavaa metsää, totuutta joka omaa subjektiivisuuden harhaa ahdistaisi, harhan "menestymistä" uhkaisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:34Mutta jos sinun esittämäsi asia mietityttää, kysyn tarkennusta sinulta, en muilta. Typeräähän se olisi, jos vaikka kukaan muu ei asiasta tiedäkään mitään.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:25Voihan sen kysymyksen esittää kohdistamatta sitä tietylle henkilölle. Silloihin saattaa vastata joku muukin, todennäköisestä kun on että on joku muu, joks tietää asiasta enemmän.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:13Ei mielipiteen kysyminen ole palstalaisista keskustelemistaKeijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:51Tunteidensa tutkijat voi tosiaan lukea ne palstan säännölt tuolta:ID10T kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:22Lääketieteeseen, oikeustieteeseen ja psykologiaan kuuluu.
Eikä minua tarvitse teititellä.Et sinä sanele keskustelun sääntöjä.Keijona kirjoitti: Joten minäkeskeiset egoistit voivat suoraan jäävätä itsensä tieteestä ja todellisuudesta keskustellessa
viewtopic.php?t=2
Palstalaisista keskustelu kielettyä....
Ja mitä eroa siinä käytännössä on, esitätkö sinä mielipiteesi kysyttäessä vai kysymättä?
Usein sinne oikeuteen joutuu myös vastoin omaa tahtoa. Ja oikeudessa yleensä syytetään henkilöitä. Ei tämä ole yksilön päätettävissä, vaan se on järjestelmän ominaisuus.
Re: Aivojen ja mielen suhde
Niin sitähän se Putinkin vain tekee, puolustaa itseään ja omaa asemaansa, ajattelee että hyökkäys on paras puolustus Venäjällekin.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:05Mitä pahaa itsensä puolustamisessa on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:56Niinpä niin puolueellinen itsensä puolustaja on epäoikeudenmukainen, mutta silti haluaisi itselle oikeutta, ja henkilön mitä syyttäisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:44Ei tuo taas liity asiaan mitenkään. Oikeudessa todistajalta kysytään asioita, jotka liittyvät hänen todistukseensa. Ei niitä muilta kysytä. Sama on tillanne myös väitöstilaisuudessa. Sielläkin asiat puidaan halki väittelijän ja opponentin kesken, eikä yleisölle esitetä välikysymyksiä. Ja jos väitöstilaisuus ei ole tieteellistä keskustelua, niin mikä sitten on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Juu, ei ole valinta, minäkeskeinen on arvomaailmansa , mielensä peräkammarin ja egon kuplansa vanki, on pakotettu fokusoitumaan puihin, ettei näkisi pelottavaa metsää, totuutta joka omaa subjektiivisuuden harhaa ahdistaisi, harhan "menestymistä" uhkaisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:34Mutta jos sinun esittämäsi asia mietityttää, kysyn tarkennusta sinulta, en muilta. Typeräähän se olisi, jos vaikka kukaan muu ei asiasta tiedäkään mitään.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:25Voihan sen kysymyksen esittää kohdistamatta sitä tietylle henkilölle. Silloihin saattaa vastata joku muukin, todennäköisestä kun on että on joku muu, joks tietää asiasta enemmän.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:13Ei mielipiteen kysyminen ole palstalaisista keskustelemistaKeijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:51Tunteidensa tutkijat voi tosiaan lukea ne palstan säännölt tuolta:
viewtopic.php?t=2
Palstalaisista keskustelu kielettyä....
Ja mitä eroa siinä käytännössä on, esitätkö sinä mielipiteesi kysyttäessä vai kysymättä?
Että mitähän pahaa siinä nyt on?
Same same but different
Re: Aivojen ja mielen suhde
Taas rakentelet olkiukkoja. Ei putin mitään puolusta, kun ei Venäjää vastaan ole hyökättykään. Tämä on ainoastaan kusipäisen diktaattorin retoriikkaa.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:35Niin sitähän se Putinkin vain tekee, puolustaa itseään ja omaa asemaansa, ajattelee että hyökkäys on paras puolustus Venäjällekin.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:05Mitä pahaa itsensä puolustamisessa on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:56Niinpä niin puolueellinen itsensä puolustaja on epäoikeudenmukainen, mutta silti haluaisi itselle oikeutta, ja henkilön mitä syyttäisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:44Ei tuo taas liity asiaan mitenkään. Oikeudessa todistajalta kysytään asioita, jotka liittyvät hänen todistukseensa. Ei niitä muilta kysytä. Sama on tillanne myös väitöstilaisuudessa. Sielläkin asiat puidaan halki väittelijän ja opponentin kesken, eikä yleisölle esitetä välikysymyksiä. Ja jos väitöstilaisuus ei ole tieteellistä keskustelua, niin mikä sitten on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Juu, ei ole valinta, minäkeskeinen on arvomaailmansa , mielensä peräkammarin ja egon kuplansa vanki, on pakotettu fokusoitumaan puihin, ettei näkisi pelottavaa metsää, totuutta joka omaa subjektiivisuuden harhaa ahdistaisi, harhan "menestymistä" uhkaisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:34Mutta jos sinun esittämäsi asia mietityttää, kysyn tarkennusta sinulta, en muilta. Typeräähän se olisi, jos vaikka kukaan muu ei asiasta tiedäkään mitään.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:25Voihan sen kysymyksen esittää kohdistamatta sitä tietylle henkilölle. Silloihin saattaa vastata joku muukin, todennäköisestä kun on että on joku muu, joks tietää asiasta enemmän.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:13Ei mielipiteen kysyminen ole palstalaisista keskustelemistaKeijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:51Tunteidensa tutkijat voi tosiaan lukea ne palstan säännölt tuolta:
viewtopic.php?t=2
Palstalaisista keskustelu kielettyä....
Ja mitä eroa siinä käytännössä on, esitätkö sinä mielipiteesi kysyttäessä vai kysymättä?
Että mitähän pahaa siinä nyt on?
Re: Aivojen ja mielen suhde
Jaa, mikähän Putinista tekee niin epäitsekkään, ettei edes itseään puolusta?ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:42Taas rakentelet olkiukkoja. Ei putin mitään puolusta, kun ei Venäjää vastaan ole hyökättykään. Tämä on ainoastaan kusipäisen diktaattorin retoriikkaa.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:35Niin sitähän se Putinkin vain tekee, puolustaa itseään ja omaa asemaansa, ajattelee että hyökkäys on paras puolustus Venäjällekin.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:05Mitä pahaa itsensä puolustamisessa on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:56Niinpä niin puolueellinen itsensä puolustaja on epäoikeudenmukainen, mutta silti haluaisi itselle oikeutta, ja henkilön mitä syyttäisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:44Ei tuo taas liity asiaan mitenkään. Oikeudessa todistajalta kysytään asioita, jotka liittyvät hänen todistukseensa. Ei niitä muilta kysytä. Sama on tillanne myös väitöstilaisuudessa. Sielläkin asiat puidaan halki väittelijän ja opponentin kesken, eikä yleisölle esitetä välikysymyksiä. Ja jos väitöstilaisuus ei ole tieteellistä keskustelua, niin mikä sitten on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Juu, ei ole valinta, minäkeskeinen on arvomaailmansa , mielensä peräkammarin ja egon kuplansa vanki, on pakotettu fokusoitumaan puihin, ettei näkisi pelottavaa metsää, totuutta joka omaa subjektiivisuuden harhaa ahdistaisi, harhan "menestymistä" uhkaisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:34Mutta jos sinun esittämäsi asia mietityttää, kysyn tarkennusta sinulta, en muilta. Typeräähän se olisi, jos vaikka kukaan muu ei asiasta tiedäkään mitään.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:25Voihan sen kysymyksen esittää kohdistamatta sitä tietylle henkilölle. Silloihin saattaa vastata joku muukin, todennäköisestä kun on että on joku muu, joks tietää asiasta enemmän.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:13Ei mielipiteen kysyminen ole palstalaisista keskustelemistaKeijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 20:51
Tunteidensa tutkijat voi tosiaan lukea ne palstan säännölt tuolta:
viewtopic.php?t=2
Palstalaisista keskustelu kielettyä....
Ja mitä eroa siinä käytännössä on, esitätkö sinä mielipiteesi kysyttäessä vai kysymättä?
Että mitähän pahaa siinä nyt on?
Same same but different
Re: Aivojen ja mielen suhde
A) Itsensä puolustaminen ei ole itsekästä, vaan usein elinehtoKeijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:52Jaa, mikähän Putinista tekee niin epäitsekkään, ettei edes itseään puolusta?ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:42Taas rakentelet olkiukkoja. Ei putin mitään puolusta, kun ei Venäjää vastaan ole hyökättykään. Tämä on ainoastaan kusipäisen diktaattorin retoriikkaa.Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:35Niin sitähän se Putinkin vain tekee, puolustaa itseään ja omaa asemaansa, ajattelee että hyökkäys on paras puolustus Venäjällekin.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 08:05Mitä pahaa itsensä puolustamisessa on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:56Niinpä niin puolueellinen itsensä puolustaja on epäoikeudenmukainen, mutta silti haluaisi itselle oikeutta, ja henkilön mitä syyttäisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:44Ei tuo taas liity asiaan mitenkään. Oikeudessa todistajalta kysytään asioita, jotka liittyvät hänen todistukseensa. Ei niitä muilta kysytä. Sama on tillanne myös väitöstilaisuudessa. Sielläkin asiat puidaan halki väittelijän ja opponentin kesken, eikä yleisölle esitetä välikysymyksiä. Ja jos väitöstilaisuus ei ole tieteellistä keskustelua, niin mikä sitten on?Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Juu, ei ole valinta, minäkeskeinen on arvomaailmansa , mielensä peräkammarin ja egon kuplansa vanki, on pakotettu fokusoitumaan puihin, ettei näkisi pelottavaa metsää, totuutta joka omaa subjektiivisuuden harhaa ahdistaisi, harhan "menestymistä" uhkaisi.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:34Mutta jos sinun esittämäsi asia mietityttää, kysyn tarkennusta sinulta, en muilta. Typeräähän se olisi, jos vaikka kukaan muu ei asiasta tiedäkään mitään.
Että mitähän pahaa siinä nyt on?
B) Hyökkäys ei varsinaisesti ole puolustus, mutta sillä saatetaan puolustautua kuviteltua uhkaa vastaan ennakoivasti
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Aivojen ja mielen suhde
Ei voida sijoittaa kaikkien yksilöiden korvien välissessä maailmassa.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 22:49
Ateistien henkisyys voidaan sijoittaa ilman ongelmia aivojen prosesseiksi, mutta uskiksilke ei riitä, että nuo jumalakokemukset olisi vain aivotoimintaa. He haluavat uskoa niiden olevan jotakin muuta, mikä ei kai mahdu materialistiseen monismiin millään konstilla.
Kerro vähän tarkemmin, mikä tuo sumean logiikan määritelmä jumalakäsitteestä voisi olla.
Valtaosa ateisteista ei edes tiedä mikä on dualismi tai monismi. Valta osalla ateisteista ei ole mitään käsitystä siitä mistä se kokemus tulee, kun he kokevat jotain "henkistä". Vaan ovat ymmällää. Siksi todella moni pohtii mielessään erilaisia kyhäelmiä siitä, mistä tämä henkinen kokemus tulee. Ja päätyy rajalle jossa pohtii vaikka sitä, olemmeko ulkoavaruuden olentojen ohjelmiston osakomponentteja tai älyllisen entiteetin laboratoriokoe, jossa meitä tarkkaillaan.
Mielestäni tunnustukselinen filosofinen pohdinta ei ole kovin mielekästä muutenkaan.
Kun pohjana on ajatus tunnustaa ensin jotakin.
Sen pohja rysähtää roskakoriin siinä vaiheessa kun tunnustukselinen uskis kiroaa jumalansa tai tunnstuksellinen vankka ateisti hypotermiassa houriessaan, kokee jumalan ja tulee hetkellisesti todenneeksi, "että nyt jos olet olemassa, pelasta minut".
Totta kai edelliset esimerkit voidaan siivuttaa ja pilkkoa palasiksi, ja löytää ilmiölle tieteelinen selitys. Mutta emme pääse karkuun sitä tosi seikkaa että kumpikin on toiminut tilanteessa oman tunnustuksellisen logiikkansa vastaisesti. Miksi?
Menen jopa niin pitkälle että väitän, ateistien ja uskisten lähinnä repivän järkeilyllään ja argumenteillaan jatkuvasti kappaleiksi sitä todellisuutta missä elämme. Todellisuutta johon kuuluu selittämättömiä kokemuksia ja selittämätöntä käytöstä.
Esimerkiksi rukoilemisella tai voodoo- rituaaleilla voidaan vaikuttaa kokemusmaailmaamme.
Ateisti siis kiistää pelkästään ne "työkalut" joita uskis käyttää. Ei hengellistä kokemusta joka siitä seuraa, koska kokee sitä itsekkin.
Kummallakaan ei kuitenkaan ole merkittäviä vastauksia olemisen ja kokemisen syvimpiin kysymyksiin.
Jää vain väittely siitä mikä on oikea tapa olla olemassa, ja mikä on oikea tapa tai työkalu käsitellä kokemuksia.
Se ei ole mielekästä minun näkökulmastani, jos puhutaan niin isosta asiasta kuin todellisuuden ja kokemusmaailmaamme luonteesta.
Lord knows I'm a Voodoo Child
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Aivojen ja mielen suhde
Uskonnollinen järjestelmä alkaa näytäytyä varsin fiksulta vaihtoehdolta, kun pitää johtaa suoraviivaisesti kanssa jonka koulutustaso on nolla ja jolla on nälkää ja sairautta.
Miksi näin on? Miksi alusta saakka ihminen ei ole kehittänyt filosofisia himmeleitä, joita sitten viisaat olisivat takoneet tyhmempien päähän. Miksi on kehittunyt usko yliluonnolliseen ja jumaliin? Ja miksi se on saanut niin suuret mittasuhteet ja on sitä edelleen?
Minun on vaikea nähdä että uskonnot johtamisen ja kokemisen työkaluna olisivat ollut pelkästään jokin tuhoava voima, jota saatanalliset ylipapit ovat käyttäneet pelkästään tuhoamiseen ja väkivaltaan.
Miksi näin on? Miksi alusta saakka ihminen ei ole kehittänyt filosofisia himmeleitä, joita sitten viisaat olisivat takoneet tyhmempien päähän. Miksi on kehittunyt usko yliluonnolliseen ja jumaliin? Ja miksi se on saanut niin suuret mittasuhteet ja on sitä edelleen?
Minun on vaikea nähdä että uskonnot johtamisen ja kokemisen työkaluna olisivat ollut pelkästään jokin tuhoava voima, jota saatanalliset ylipapit ovat käyttäneet pelkästään tuhoamiseen ja väkivaltaan.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Aivojen ja mielen suhde
KVG.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:50Juuri kun luulin, ettei typerämmäksi enää mene...Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:45Kyllä se ole se näyttö, joka sen on esittänyt ja siihen silmien eteen tuonut, joten esittää kysymyksen sille näytölle jos haluaa lyhytnäköisyyteen ja yksilöön fokusoitua.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:40Itse olet ainakin esittänyt,Keijona kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:31Jaa, että yhtäkkiä ne mielipiteet eivät olekaan henkilökohtaisia ja subjektiivisia.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 07:19Ei se ole henkilökohtaista, jos pyydetäään tarkennusta esittämääsi asiaan. Se asiahan voi olla aivan muun henkilön ideoima. Sama kuin kysyisi polkupyöräsi väriä, ei se ole sinun henkilökohtainen ominaisuutesi, vaan pyöräsi ominaisuus. Samalla tavalla toimitaan tieteellisten käsitysten kanssa. Niistä keskustelu ei liity henkilöön, vaan hänen "hallussaan" olevaan käsitykseen.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 22:50Höpöhöpö, ei asian objektiivinen ymmärtäminen vaadi persoonaa tai henkilön subjektiivisuutta, sinäminä dikotomiaa sekoittamaan. Asia on juuri päinvastoin, mitä vähemmän henkilökohtaisuuksia ja adhomineita, siis virheargumentteja debatissa on, sitä paremmin totuus tulee selville.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 22:10Ehdottamasi tapa tarkoittaisi käytännössä rinnakkaisia monologeja, jossa kuikin puhuu omaa tarinaansa ymmärtämättä välttämättä, mitä muut siinä sivussa puhuvat. Tämä ei mielestäni ole keskustelua.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 18:27Ihmisen henkilökohtaisten asioiden utelu ei ole mitään rationaalista keskustelua, se on stalkkaamista, jonka motiivit tällaisilla palstalla näkyy vähän liiankin selkeästi. Jos haluaa puhua asioista niin täytyy puhua asioista eikä kysellä henkilökohtaisuuksia.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 13:15Hyvä, tästä on mahdollista aloittaa rationaalinen keskustelu. Pyytäisin kuitenkin vielä seuraavan tarkennuksen.Keijona kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 07:53
Ainoastaan minäkeskeinen siis egosentrinen ihminen kuvittelee että se käsitys olisi oma, eikä ympäristöstä kopioitu.
Maailman pisimpään ihmisen minää, egoa tutkinut oppisuuntaus buddismi on kuvannut ihmisen egoa varsin laajasti, mutta ettei hukuttaisi yksityiskohtiin, nähdäkseen kokonaiskuvan asiat on hyvä aina yleistää ja kiteyttää. Ego on ihmisen minäkuva, se voi olla tietoinen tai tiedostamaton, alitajuinen.
Edustaako näkemyksesi naturalistista buddhalaisuutta [ 1 ], koska tukeudut yleensä tieteellisiin tutkimuksiin?” Onko ego-käsityksesi yhteensopiva länsimaisen psykologian näkemyksen kanssa?
Keskustelu edellyttää vuoropuhelua, joka on täsmällisesti kohdistettu ja askel askeleelta jatkon mahdollistavalla tavalla perusteltu. Miksi ihmeessä esitä mitään, jos et halua tulla ymmärretyksi?
Tarkennuspyyntöjä tehdään juuri siksi, että voisi ymmärtää mitä toinen sanoo. Äläkä sitten esitä väitteitä, joihin liittyvät tarkennuspyynnöt koet henkilökohtaisuuksien uteluksi.
Päivitin äsken tähän mahdollisesti liittyvän Buddhalainen naturalismi ja kulttuuri -keskusteluun avauksen ja avasin sen jatkokeskustelulle, Ajattelin että sinulla voisi olla tähän keskusteluun jotakin annettavaa, kun itse tuossa edellä nosti asian esille.
viewtopic.php?p=63569#p63569
Miten siltä NÄYTÖLTÄ kysytään mitään?
Niin onhan se todella typerää, syyttää sitä postilaatikkoa, tai edes postinkantajaa, viestintuojaa siitä mitä maailmassa tapahtuu. Mutta enhän minäkeskeisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin puolustaa siitä minää, refleksinomaisesti hyökätä sitä vastaan mikä sen ei sopimattoman viestin on hänelle kertonut. Joten heittää sen puhelimen lattiaan, sammuttaa näytön, tai hyökkää näytöllä olevan viestin kirjoittajaa vastaan. Älykästähän olisi analysoida syitä eikä seurauksia, fokusoitua asiaan eikä ihmiseen.
Same same but different
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2140
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Aivojen ja mielen suhde
Me voidaan nyt vapaasti valita tälle kolmannelle tielle. Tälle idealle työnimeksi vaikka "ollostus".
Ja alkaa liittää "ollostukseen" käsitteitä kuten: pyhyys, tarkoitus, rakkaus ja muuta kivaa.
Ja tarkastella minkälaisin metodein ihminen on kautta aikain pyrkinyt lähentymään "ollostusta".
Mukaan lukien, filosofit, ateisti ja uskovaiset.
Näin alennamme hetkeksi filsofiat, uskonnot ja kouristuksen omaisen ateismin yhteisen tavoitteemme alapuolelle, ja pääsemme tarkastelemaan riitelyn sijaan, miksi on olemassa tämä "ollostus" miksi kaikki haikailemme sen perään. Miksi kehitämme jatkuvasti työkaluja saadaksemme siitä kiinni. Mikä se edes on?
Miksi joku "Jalo Arkkivalo" nimimerkki kehittelee tällaista aivan käsittämätöntä tajunnanvirtaa netissä ja nolaa itsensä täysin.
(Keksikää muuten vapaasti parempi nimitys. Yritin nopeasti vain kehittää jotain joka ei välittömästi tarkoita tai suuntaa ajatusta johonkin.)
Ja alkaa liittää "ollostukseen" käsitteitä kuten: pyhyys, tarkoitus, rakkaus ja muuta kivaa.
Ja tarkastella minkälaisin metodein ihminen on kautta aikain pyrkinyt lähentymään "ollostusta".
Mukaan lukien, filosofit, ateisti ja uskovaiset.
Näin alennamme hetkeksi filsofiat, uskonnot ja kouristuksen omaisen ateismin yhteisen tavoitteemme alapuolelle, ja pääsemme tarkastelemaan riitelyn sijaan, miksi on olemassa tämä "ollostus" miksi kaikki haikailemme sen perään. Miksi kehitämme jatkuvasti työkaluja saadaksemme siitä kiinni. Mikä se edes on?
Miksi joku "Jalo Arkkivalo" nimimerkki kehittelee tällaista aivan käsittämätöntä tajunnanvirtaa netissä ja nolaa itsensä täysin.
(Keksikää muuten vapaasti parempi nimitys. Yritin nopeasti vain kehittää jotain joka ei välittömästi tarkoita tai suuntaa ajatusta johonkin.)
Lord knows I'm a Voodoo Child
-
- Reactions:
- Viestit: 2920
- Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36
Re: Aivojen ja mielen suhde
Kaikki käsityksemme ovat subjektiivisen mielen kyhäelmiä; ajatustottumuksia eli meemejä eli representaatioita. Osalla representaatioista on likimääräinen vastine todellisuudessa ja osa on vain mielen luomia fiktioita (esimerkiksi uskonnot ja matematiikka). Selitin tässä yhden käsityksen, joka on mun korvien välissä. Mielen mekanismi mahdollistaa sen, että korvien välissäni voisi olla mikä tahansa muukin käsitys tästä asiasta.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 09:23Ei voida sijoittaa kaikkien yksilöiden korvien välissessä maailmassa.Naturalisti kirjoitti: ↑30 Loka 2023, 22:49
Ateistien henkisyys voidaan sijoittaa ilman ongelmia aivojen prosesseiksi, mutta uskiksilke ei riitä, että nuo jumalakokemukset olisi vain aivotoimintaa. He haluavat uskoa niiden olevan jotakin muuta, mikä ei kai mahdu materialistiseen monismiin millään konstilla.
Kerro vähän tarkemmin, mikä tuo sumean logiikan määritelmä jumalakäsitteestä voisi olla.
Valtaosa ateisteista ei edes tiedä mikä on dualismi tai monismi. Valta osalla ateisteista ei ole mitään käsitystä siitä mistä se kokemus tulee, kun he kokevat jotain "henkistä". Vaan ovat ymmällää. Siksi todella moni pohtii mielessään erilaisia kyhäelmiä siitä, mistä tämä henkinen kokemus tulee. Ja päätyy rajalle jossa pohtii vaikka sitä, olemmeko ulkoavaruuden olentojen ohjelmiston osakomponentteja tai älyllisen entiteetin laboratoriokoe, jossa meitä tarkkaillaan.
Ymmärrän oman ateismini kannaksi, ettei ole mielekästä olettaa mitään jumalia eikä muitakaan henkimaailmaa olevaksi. Vaikka maailmassa tapahtuu asioita joita emme voi (vielä) selittää, ei sen perusteella ole syytä olettaa mitään yliluonnollista olevaksi.
Tuolla korvienvälisellä koneella on hyvä mielikuvitus; villeillä kuvitelmilla ei ole mitään rajaa. Myöskään minkään ylhäältä saadun ilmoitustiedon tai metafyysisten totuuksien varaan ei ole mielekästä maailmankuvaa rakentaa.
On parempi tyytyä siihen, että elämme rajallisen tietämyksen saarella rajattomalla tietämättömyyden valtamerellä. Siksi on parempi vain järjestää empiirinen tietämys sisäisesti ristiriidattomaksi.
Tästä tunnustuksellisuudesta olen täysin samaa mieltä. Ajattelen, että filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua ja ollakseen hyödyllistä, sen on otettava lähtökohdakseen aina tieteen tulokset. Puhtaalla järjellä ei saavuteta uutta tietoa todellisuudesta. Sillä voi vain organisoida empiirisesti hankittua tietoa.Mielestäni tunnustukselinen filosofinen pohdinta ei ole kovin mielekästä muutenkaan.
Kun pohjana on ajatus tunnustaa ensin jotakin.
Naturalismi on lääke tässä kuvaamiisi vaivoihin. Kaikki oleva on osa luontoa. Selittämättömiä ilmiöitä ei tarvitse selittää yliluonnollisilla syillä. Ne voi jättää toistaiseksi selittämättömiksi ja jatkaa tutkimuksia. Monia aikaisemmin selittämättömiä asioita on kyetty selittämään tieteen avulla ja osoittamaan siten luonnolliseksi eli osaksi luontoa. Miksei näin voisi tapahtua vastakin?Sen pohja rysähtää roskakoriin siinä vaiheessa kun tunnustukselinen uskis kiroaa jumalansa tai tunnstuksellinen vankka ateisti hypotermiassa houriessaan, kokee jumalan ja tulee hetkellisesti todenneeksi, "että nyt jos olet olemassa, pelasta minut".
Totta kai edelliset esimerkit voidaan siivuttaa ja pilkkoa palasiksi, ja löytää ilmiölle tieteelinen selitys. Mutta emme pääse karkuun sitä tosi seikkaa että kumpikin on toiminut tilanteessa oman tunnustuksellisen logiikkansa vastaisesti. Miksi?
Menen jopa niin pitkälle että väitän, ateistien ja uskisten lähinnä repivän järkeilyllään ja argumenteillaan jatkuvasti kappaleiksi sitä todellisuutta missä elämme. Todellisuutta johon kuuluu selittämättömiä kokemuksia ja selittämätöntä käytöstä.
Esimerkiksi rukoilemisella tai voodoo- rituaaleilla voidaan vaikuttaa kokemusmaailmaamme.
Ateisti siis kiistää pelkästään ne "työkalut" joita uskis käyttää. Ei hengellistä kokemusta joka siitä seuraa, koska kokee sitä itsekkin.
Turhaa väittelyä syntyy vain, kun vahvan uskon varaiseen maailmankuvaan (uskontojen ja ismien) kannattajat yrittävät käännyttää toisiaan. Asioista voi keskustella myös ilman käännytystä (edellyttäen, että keskustelijat uskaltaa edes leikisti irtautua mahdollisesta tunnustuksellisuudesta).Kummallakaan ei kuitenkaan ole merkittäviä vastauksia olemisen ja kokemisen syvimpiin kysymyksiin.
Jää vain väittely siitä mikä on oikea tapa olla olemassa, ja mikä on oikea tapa tai työkalu käsitellä kokemuksia.
Se ei ole mielekästä minun näkökulmastani, jos puhutaan niin isosta asiasta kuin todellisuuden ja kokemusmaailmaamme luonteesta.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Re: Aivojen ja mielen suhde
Mutta "minun subjektiivisuuteni oma" naturalismi tietenkin poikkeus.Naturalisti kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 11:22 Turhaa väittelyä syntyy vain, kun vahvan uskon varaiseen maailmankuvaan (uskontojen ja ismien) kannattajat yrittävät käännyttää toisiaan.
Käännyttäjänhän tunnistaa helposti siitä että käännyttäjä kohdistaa kommenttinsa aina henkilöön, jota haluaa käännyttää.
Same same but different