Mitä kokkasit?

Avatar
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:
Viestit: 364
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 07:24

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

Tässä kuva toisenlaisesta juustoprässistä jonka tein. Nuo painot on kyllä paremmat. Lisäksi kuva tarvittavasta maito- ja piimämäärästä n. kiloon juustoa.
IMG_20190820_175221.jpg
IMG_20190822_084045.jpg
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Avatar
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:
Viestit: 364
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 07:24

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

John Carter kirjoitti: 22 Joulu 2022, 16:05 Oletko kokeillut tehdä noita pidempään kypsytettäviä "itkeviä" juustoja. Ne ovat myös maukkaita homejuustojen ohella. Monesti tulee ostettua hollantilaisia ja saksalaisia pitkään kypsytettyjä juustoja.
Totta. Olen tehnyt kerran emmentalia itse ja ei kyllä maksa vaivaa. Valion mustaleima on tarpeeksi edukasta ja hyvää. Ja eihän tämäkään rahallisesti kovin järkevää ole, mutta pitkinä talvi- iltoina mainiota ajankulua kyllä. Ja yleensä maku on jotain aivan muuta, kuin kaupan aurajuustossa.

Edit. Mulla on pakkasessa Emmentaliin tarvittava bakteerikanta tallella, mutta halkeilevat juustovahat, liikaa itkevät (ja samalla kuivuvat) juustot ei ole kyllä mun juttu.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 22 Joulu 2022, 15:59
Enigma kirjoitti: 22 Joulu 2022, 15:35 Pystyykö muuten kaupan juustoja kopioimaan? Eli voiko tuon homeen ottaa valmiista juustosta?
Kyllä pystyy kopioimaan. Sillä itsekin aloitin. Kannattaa ostaa mahdollisimman luomujuusto, mistä aloittaa. Eikä sitä edes kannata kuivattaa ensimmäisellä kerralla vaan ostat esim. 150g palan laadukasta roquefortii- juustoa, laitat sen kädenlämpöiseen veteen ja sekoitat sen vaikka bamixilla tasaiseksi. Lopputuleman pitää olla aika juoksevaa, että se sekoaa tasaisesti juustomassaan. Tuo kuivattaminen on sitten vain sitä varten, että sitä voi sitten säilyttää pidempiä aikoja vaikka pakkasessa.
Hyviä juustontekovärkkejä löytyy sitten Ruotsista tilaamalla. Suomesta ei saa. Googlaa ost formar tai ostlöp niin sieltä löytyy, myös bakteereita vaikka emmentalin tekoon, vahaa, kaikkea mahdollista.
Hyvä tietää. En ole nyt tekemässä, mutta laitan asian hautumaan.

Oma suosikkini on ranskalainen Saint Agur, joka kaupassa noin 35€/kg.
Avatar
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:
Viestit: 364
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 07:24

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

Enigma kirjoitti: 22 Joulu 2022, 16:24
Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 22 Joulu 2022, 15:59
Enigma kirjoitti: 22 Joulu 2022, 15:35 Pystyykö muuten kaupan juustoja kopioimaan? Eli voiko tuon homeen ottaa valmiista juustosta?
Kyllä pystyy kopioimaan. Sillä itsekin aloitin. Kannattaa ostaa mahdollisimman luomujuusto, mistä aloittaa. Eikä sitä edes kannata kuivattaa ensimmäisellä kerralla vaan ostat esim. 150g palan laadukasta roquefortii- juustoa, laitat sen kädenlämpöiseen veteen ja sekoitat sen vaikka bamixilla tasaiseksi. Lopputuleman pitää olla aika juoksevaa, että se sekoaa tasaisesti juustomassaan. Tuo kuivattaminen on sitten vain sitä varten, että sitä voi sitten säilyttää pidempiä aikoja vaikka pakkasessa.
Hyviä juustontekovärkkejä löytyy sitten Ruotsista tilaamalla. Suomesta ei saa. Googlaa ost formar tai ostlöp niin sieltä löytyy, myös bakteereita vaikka emmentalin tekoon, vahaa, kaikkea mahdollista.
Hyvä tietää. En ole nyt tekemässä, mutta laitan asian hautumaan.

Oma suosikkini on ranskalainen Saint Agur, joka kaupassa noin 35€/kg.
Sopii mainiosti "juureksi", taidampa itseki pistää to do- listalle.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3546
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja asdf »

Mulla on lähes perverssi rakkaus gorgonzolaan, joten sitä vois kyllä kokeilla.
Salmon Snake of the East
Avatar
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:
Viestit: 364
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 07:24

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

IMG_20221222_164643.jpg
Kuvassa n. vuoden vanhaa Roquefort. Mystisesti alkanut tekemään Camembert- tyyppistä hometta pintaan. Maku on todella voimakas ja tyypillinen sinihomejuustolle. Mutta pinnan home maistuu pähkinäiseltä kuten valkohome tyypillisesti maistuu. Erikoista.

Edit. Onpas etovan näkönen kuva.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18440
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 22 Joulu 2022, 16:14
John Carter kirjoitti: 22 Joulu 2022, 16:05 Oletko kokeillut tehdä noita pidempään kypsytettäviä "itkeviä" juustoja. Ne ovat myös maukkaita homejuustojen ohella. Monesti tulee ostettua hollantilaisia ja saksalaisia pitkään kypsytettyjä juustoja.
Totta. Olen tehnyt kerran emmentalia itse ja ei kyllä maksa vaivaa. Valion mustaleima on tarpeeksi edukasta ja hyvää. Ja eihän tämäkään rahallisesti kovin järkevää ole, mutta pitkinä talvi- iltoina mainiota ajankulua kyllä. Ja yleensä maku on jotain aivan muuta, kuin kaupan aurajuustossa.

Edit. Mulla on pakkasessa Emmentaliin tarvittava bakteerikanta tallella, mutta halkeilevat juustovahat, liikaa itkevät (ja samalla kuivuvat) juustot ei ole kyllä mun juttu.
Tykkään syödä noita pitkään kypsytettyjä juustoja juuri kovina. Eli annan olla niiden ilman muovia, tai käärettä muutaman päivän jääkaapissa, jonka jälkeen niistä saa vuoltua lastuja. Ilmakuivatun poronlihan, tai kinkun kanssa herkkunaposteltavaa punaviinin kylkeen.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:
Viestit: 364
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 07:24

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

John Carter kirjoitti: 22 Joulu 2022, 17:04
Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 22 Joulu 2022, 16:14
John Carter kirjoitti: 22 Joulu 2022, 16:05 Oletko kokeillut tehdä noita pidempään kypsytettäviä "itkeviä" juustoja. Ne ovat myös maukkaita homejuustojen ohella. Monesti tulee ostettua hollantilaisia ja saksalaisia pitkään kypsytettyjä juustoja.
Totta. Olen tehnyt kerran emmentalia itse ja ei kyllä maksa vaivaa. Valion mustaleima on tarpeeksi edukasta ja hyvää. Ja eihän tämäkään rahallisesti kovin järkevää ole, mutta pitkinä talvi- iltoina mainiota ajankulua kyllä. Ja yleensä maku on jotain aivan muuta, kuin kaupan aurajuustossa.

Edit. Mulla on pakkasessa Emmentaliin tarvittava bakteerikanta tallella, mutta halkeilevat juustovahat, liikaa itkevät (ja samalla kuivuvat) juustot ei ole kyllä mun juttu.
Tykkään syödä noita pitkään kypsytettyjä juustoja juuri kovina. Eli annan olla niiden ilman muovia, tai käärettä muutaman päivän jääkaapissa, jonka jälkeen niistä saa vuoltua lastuja. Ilmakuivatun poronlihan, tai kinkun kanssa herkkunaposteltavaa punaviinin kylkeen.
Samikset, pitkään kypsyneet juustot, aamulla ulos jääkaapista, illalla lastuja piparkaakun päälle, päälle hyvää, täyteläistä punaviiniä. Voi veljet, että alkoi kuola valumaan suupielistä.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18440
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Sama juttu. Outoa kyllä, että joidenkin makujen ajattelu aiheuttaa Pavlovin teorian mukaisen efektin, kun tulee vesi kielelle pelkästä ajattelusta.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Moilanen
Reactions:
Viestit: 1437
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 14:42

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Laitetaan nyt kuvakin. Toimii Srirachan ja halvan punkun kanssa ihan hyvin. Pahoittelut pöytäliinan väreistä.
Liitteet
20221222_175817.jpg
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18440
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Moilanen kirjoitti: 22 Joulu 2022, 18:09 Laitetaan nyt kuvakin. Toimii Srirachan ja halvan punkun kanssa ihan hyvin. Pahoittelut pöytäliinan väreistä.
Toi Sriracha on sellainen maustekastike Heinzin-ketsupin, sekä Kikkomanin-soijan ohella, jota on pakko olla aina jääkaapissa.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Moilanen
Reactions:
Viestit: 1437
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 14:42

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

John Carter kirjoitti: 22 Joulu 2022, 18:13
Moilanen kirjoitti: 22 Joulu 2022, 18:09 Laitetaan nyt kuvakin. Toimii Srirachan ja halvan punkun kanssa ihan hyvin. Pahoittelut pöytäliinan väreistä.
Toi Sriracha on sellainen maustekastike Heinzin-ketsupin, sekä Kikkomanin-soijan ohella, jota on pakko olla aina jääkaapissa.
Niin on. Tosin itsellä on avautunut sen ihanuus pikkuhiljaa, vasta viimeisen vuoden aikana. Alkuun en kauheasti tykännyt. Nyt olen aivan koukussa.
Avatar
Moilanen
Reactions:
Viestit: 1437
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 14:42

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Srirachasta muuten on tehty mielenkiintoinen dokkari. Taisi aikoinaan olla Netflixillä.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Musta tää Lidlin piripiri on ihan huippukastike chiliksi. Menee nykyään joka keittoon ja aika moneen muuhunkin ruokaan.

Kuva
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3546
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Mitä kokkasit?

Viesti Kirjoittaja asdf »

John Carter kirjoitti: 22 Joulu 2022, 18:13
Moilanen kirjoitti: 22 Joulu 2022, 18:09 Laitetaan nyt kuvakin. Toimii Srirachan ja halvan punkun kanssa ihan hyvin. Pahoittelut pöytäliinan väreistä.
Toi Sriracha on sellainen maustekastike Heinzin-ketsupin, sekä Kikkomanin-soijan ohella, jota on pakko olla aina jääkaapissa.
Oiva tuote siihen mihin ketsuppikin, eli häivyttämään alkuperäiset maut. Suolaa, sokeria ja etikkaa, mikä voi mennä pieleen?
Salmon Snake of the East
Vastaa Viestiin