Vuorovaikutus, informaatio ja tieto

Futurologista keskustelua keinomielestä
Paikalla
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2843
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Vuorovaikutus, informaatio ja tieto

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Käsitteitä vuorovaikutus, informaatio ja tieto käytetään usein synonyymisesti, mistä seuraa monenlaisia sekaannuksia. Tietämättä onko näiden käsitteiden merkitysten erittelystä olemassa mitään virallisia määrittelyjä ehdotan alustavasti seuraavaa selventävää määrittelyä: fysikaalisessa systeemeissä on vain vuorovaikutuksia; informaatiota käsittelee vain elävät organismit ja tietoisten olentojen artefaktit; tietoa voi olla vain tietoisilla olennoilla (pitkälle kehittyneillä eläimillä ja tietoisilla artefakteilla).

Tämän määritelmän mukaan esimerkiksi panpsykismi olisi humpuukia; tietoa voi olla vain tietoisilla olennoilla.

Määritelmä selventää myös toiminnallisuuden kolmitasoista mallia: fysikaaliset systeemit, geneettiset systeemit (elämä) ja memeettiset systeemit (subjektiiviset mielet ja kulttuurit).

Erityisen hyvin määrittely selventää sitä, että vain tietoisten olentojen mielessä on tietoa ja se on viimekädessä aina subjektiivista. Tämä siis pätee myös tieteen tavoittelemaan objektiivisen tietoon, josta kullakin yksilöllä voi olla vain subjektiivinen ensimmäisen persoonan näkemys.

Tämä näkemys on yhteensopiva myös naturalisoidun kanttilaisuuden ja epäsuoran realismin kanssa: Kantin tosioleva voidaan samaistaa reaalitodellisuudeksi ja Kantin tietoisuus mielen tuottamaksi todellisuuden representaatioiksi eli subjektiiviseksi tietoisuudeksi. Mieli on materiaalisesti olemassa aivojen käynnissäolevina prosesseina ja sen olemassaolo päättyy aivokuolemassa.

Tämän mukaan suoraan jaettavissa olevaa kollektiivista käsitystä todellisuudesta ei ole olemassa; se on vain subjektiivisten käsitysten näennäinen horisontti. Tämä on yhteensopivaa sen kanssa, ettemme voi kokea todellisuutta suoraan kuten naiivi realismi olettaa. Subjektiivisten mielten ja kulttuurin suhdetta voidaan havainnollistaa reduktiivisen emergenssin viitekehyksellä.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.