Portti ulos
Portti ulos
Ukrainassa tuhottu venäläispanssarivaunu aiheutti viranomaisoperaation Vuosaaren satamassa
Ukrainaa tukevat yhdistykset toivat taistelupanssarivaunun perjantaina Tallinnasta Suomeen muistuttamaan sodan raadollisuudesta. Satamassa vaunua tarkastettiin mahdollisen säteilyvaaran takia.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010004659.html
Venäläispanssari luonnollisesti herättää ristiriitaisia tuntemuksia ja esimerkiksi Tallinnassa aktivoi osoittamaan tukea myös venäläissotilaille. Kannoston mukaan vastaavaa on ehtinyt tapahtua myös Helsingissä.
”Olemme huomanneet, että jotkut masinoivat venäjän kielellä Tiktokissa, että käykää viemässä ruusuja kaatuneiden venäläisten muistoksi. Olemme siivonneet ruusuja pois koko ajan”, hän kertoo.
”Ei tämä tullut yllätyksenä.”
Näyttelyn järjestäjät toivovat, että vaunu ja sen ympäristö pidetään siistinä kaikilta mielenilmauksilta.
”Emme halua luoda mahdollisuuksia riitoihin.”
Kannosto kertoo, että olisi halunnut panssarivaunun lähemmäs Venäjän suurlähetystöä, mutta Helsingin kaupungin ehdotus Kansalaistorista vaikuttaa ensimmäisten päivien perusteella onnistuneelta.
Tämä on mielipide ja selkeä näkemykseni. On keskusteltu onko suotavaa käyttää sanaa "Ryssä". Ikävä kyllä olen käyttänyt sanaa jo yli 50 vuotta ja ryssä on ryssä minulle, ei mikään pensasvenäläinen tai pensasneuvostoliittolainen.
Olen lukenut jo kouluikäisestä lähtien "Kansa Taisteli"-lehteä ja kaiken Suomen Talvi- ja Jatkosotaan liittyvän kirjallisuuden isoisäni kirjahyllystä. Se on antanut hyvin selkeän näkemyksen itäisestä naapuristamme ja se on ikävä kyllä vielä aika siloiteltu kuva ryssistä. Ainut hyvä ryssä on kuollut ryssä. Tämä saattaa herättää pahennusta joissakin. Varmasti herättää sittenkin pahennusta vielä kun tuoijottaa Kalašnikovin piippuun. Luulen että silloin on jo myöhäistä.
Moni luulee ja kuvittelee ruusuisissa unelmissaan että diktatuurin kanssa voi neuvotella ja sopia asioita. Terroristien kanssa ei voi neuvotella. ilmeisen harvalle tämä totuus on selvä. Putin on terroristi ja johtaa maailman vahvinta terroristivaltiota. Myös näyttää olevan harhoja että pahin on jo nähty. Historiaa tuntien tiedän että tämä on vasta alku. Ne jotka tämän ymmärtävät tietävät mitä tulevan pitää.
Jos Suomi on huono maa ja tuntuu huonolta niin täältä pääsee myös ulos. Jokainen joka tuntee olonsa epämukavaksi voivat muuttaa demokratioihin kuten Afghanistan, Iran, Irak, Syyria, Kiina, Jemen, Venäjä ja Pohjois-Korea. Kukaan ei estä sitä. Itseasiassa moni muu kuten minä voimme auttaa pakkaamisessa ja jos on oikein varaton niin eiköhän kansalaiset jotka ovat järjissään voivat ostaa menolipun lähtijöille kun kolenti on kerätty.
Isänmaa saattaa kutsua sinuakin pian. Moni luulee että esimerkiksi minusta ei ole enää mihinkään. Mutta tosiasia on että nykysodankäynnissä on todellakin myös minulle paikka. Saatte miettiä mitä minä osaan, en auta.
Ukrainaa tukevat yhdistykset toivat taistelupanssarivaunun perjantaina Tallinnasta Suomeen muistuttamaan sodan raadollisuudesta. Satamassa vaunua tarkastettiin mahdollisen säteilyvaaran takia.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010004659.html
Venäläispanssari luonnollisesti herättää ristiriitaisia tuntemuksia ja esimerkiksi Tallinnassa aktivoi osoittamaan tukea myös venäläissotilaille. Kannoston mukaan vastaavaa on ehtinyt tapahtua myös Helsingissä.
”Olemme huomanneet, että jotkut masinoivat venäjän kielellä Tiktokissa, että käykää viemässä ruusuja kaatuneiden venäläisten muistoksi. Olemme siivonneet ruusuja pois koko ajan”, hän kertoo.
”Ei tämä tullut yllätyksenä.”
Näyttelyn järjestäjät toivovat, että vaunu ja sen ympäristö pidetään siistinä kaikilta mielenilmauksilta.
”Emme halua luoda mahdollisuuksia riitoihin.”
Kannosto kertoo, että olisi halunnut panssarivaunun lähemmäs Venäjän suurlähetystöä, mutta Helsingin kaupungin ehdotus Kansalaistorista vaikuttaa ensimmäisten päivien perusteella onnistuneelta.
Tämä on mielipide ja selkeä näkemykseni. On keskusteltu onko suotavaa käyttää sanaa "Ryssä". Ikävä kyllä olen käyttänyt sanaa jo yli 50 vuotta ja ryssä on ryssä minulle, ei mikään pensasvenäläinen tai pensasneuvostoliittolainen.
Olen lukenut jo kouluikäisestä lähtien "Kansa Taisteli"-lehteä ja kaiken Suomen Talvi- ja Jatkosotaan liittyvän kirjallisuuden isoisäni kirjahyllystä. Se on antanut hyvin selkeän näkemyksen itäisestä naapuristamme ja se on ikävä kyllä vielä aika siloiteltu kuva ryssistä. Ainut hyvä ryssä on kuollut ryssä. Tämä saattaa herättää pahennusta joissakin. Varmasti herättää sittenkin pahennusta vielä kun tuoijottaa Kalašnikovin piippuun. Luulen että silloin on jo myöhäistä.
Moni luulee ja kuvittelee ruusuisissa unelmissaan että diktatuurin kanssa voi neuvotella ja sopia asioita. Terroristien kanssa ei voi neuvotella. ilmeisen harvalle tämä totuus on selvä. Putin on terroristi ja johtaa maailman vahvinta terroristivaltiota. Myös näyttää olevan harhoja että pahin on jo nähty. Historiaa tuntien tiedän että tämä on vasta alku. Ne jotka tämän ymmärtävät tietävät mitä tulevan pitää.
Jos Suomi on huono maa ja tuntuu huonolta niin täältä pääsee myös ulos. Jokainen joka tuntee olonsa epämukavaksi voivat muuttaa demokratioihin kuten Afghanistan, Iran, Irak, Syyria, Kiina, Jemen, Venäjä ja Pohjois-Korea. Kukaan ei estä sitä. Itseasiassa moni muu kuten minä voimme auttaa pakkaamisessa ja jos on oikein varaton niin eiköhän kansalaiset jotka ovat järjissään voivat ostaa menolipun lähtijöille kun kolenti on kerätty.
Isänmaa saattaa kutsua sinuakin pian. Moni luulee että esimerkiksi minusta ei ole enää mihinkään. Mutta tosiasia on että nykysodankäynnissä on todellakin myös minulle paikka. Saatte miettiä mitä minä osaan, en auta.
“if you quote this, you can be the first person to quote someone quoting someone quoting himself quoting someone”
― Sabine Hossenfelder, Lost in Math: How Beauty Leads Physics Astray
Re: Portti ulos
Toivottavasti viestini tavoittaa ryssät ja Putinin:
Näin Venäjä vakoilee
Ylen hankkimien tietojen mukaan Venäjä todennäköisesti vakoilee suomalaisten ja useiden muiden maiden tietoliikennettä avaruudesta käsin Luch-nimisillä sotilassatelliiteilla.
https://yle.fi/a/74-20060257
Näin Venäjä vakoilee
Ylen hankkimien tietojen mukaan Venäjä todennäköisesti vakoilee suomalaisten ja useiden muiden maiden tietoliikennettä avaruudesta käsin Luch-nimisillä sotilassatelliiteilla.
https://yle.fi/a/74-20060257
“if you quote this, you can be the first person to quote someone quoting someone quoting himself quoting someone”
-
- Reactions:
Minun mielestäni on erittäin huono asia että yksilötasolla demonisoidaan henkilöitä sen perusteella että on Venäjän kansalainen, tai oli kansalaisuus taikka etnisyys mikä tahansa. Sitten kun on kanssakäynyt henkilön kanssa, olipa tämä sitten venäläinen, irakilanen taikka Ghanasta kotoisin, ja tulee tulokseen että ei pidä kyseisestä henkilöstä, niin se on eri juttu. Itselläni on asiakkaita melko monista eri maista ja kulttuureista, ja ainoa etninen ryhmä jonka kanssa vältän aktiivisesti tekemissiäolemisen ovat mustalaiset, mutta tämä todettuna niin on heissä hyviäkin tyyppejä, ikävän harvassa vain.

En demonisoi, olen realisti.Brainwashed kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:16 Minun mielestäni on erittäin huono asia että yksilötasolla demonisoidaan henkilöitä sen perusteella että on Venäjän kansalainen, tai oli kansalaisuus taikka etnisyys mikä tahansa. Sitten kun on kanssakäynyt henkilön kanssa, olipa tämä sitten venäläinen, irakilanen taikka Ghanasta kotoisin, ja tulee tulokseen että ei pidä kyseisestä henkilöstä, niin se on eri juttu. Itselläni on asiakkaita melko monista eri maista ja kulttuureista, ja ainoa etninen ryhmä jonka kanssa vältän aktiivisesti tekemissiäolemisen ovat mustalaiset, mutta tämä todettuna niin on heissä hyviäkin tyyppejä, ikävän harvassa vain.
![]()
Mielenkiintoinen yhtymä Pearl Harbouriin. Hawaijilla sattui olemaan todella paljon japanilaisia ennen Yhdysvaltojen pakollista liittymistä sotaan. Arvaa mikä tarkoitus oli? Et arvaa.
Aikamoinen yhteensattuma kun katsoo Suomen nykytilaa.
Kulkevatko kivat ryssät kyltti kaulassa jossa lukee että olen kiva ja luotettava ryssä? Jos joku sanoo että olen luotettava niin sinä kielet sen kaikkineen päivineen?
Olemme vieläkin liian sinisilmäisiä ja olemme jo sodassa jossa emme halua olla mukana. Siihen eivät Suomen päätökset vaikuta. Voimme toki ummistaa silmämme todellisuudesta kuten valtaosa tekee. Jos et selkeästi ole Suomen puolella ole Suomea vastaan.
Jokaisella ryssällä on mahdollisuus tuomita sota jonka aloittivat ja aloittaa toimet sotimista vastaan. Hiljaisuus on myös terrorismin hyväksymistä ja olet silloin yhtä syyllinen kuin ne mukas sotillaat Venäjällä jotka raiskaavat, teloittavat ja tappavat naisia, lapsia ja vanhuksia.
Terroristit kuuntelevat yhtä viestiä ja se on kylmä, tappava teräs.
Kyllä mustalaisissa varmasti hyviäkin on. Mutta en ole eläessäni tavannut yhtään rehellistä. Ehkä olen tavannut vain vääriä mustalaisia?
Totesin jo erään tuttuni kanssa vuosia sitten. "Maassa maan tavalla". En voi mennä riehumaan arabimaihin, Afrikkaan tai Thaimaaseen kuten olen Suomessa tottunut. Jos en sopeudu paikalliseen kulttuuriin minun on parempi pysyä Suomessa. Vai eikö?
Hyvä ihminen on siis hyvä kun hän sanoo että on hyvä.
Totesin jo erään tuttuni kanssa vuosia sitten. "Maassa maan tavalla". En voi mennä riehumaan arabimaihin, Afrikkaan tai Thaimaaseen kuten olen Suomessa tottunut. Jos en sopeudu paikalliseen kulttuuriin minun on parempi pysyä Suomessa. Vai eikö?
Hyvä ihminen on siis hyvä kun hän sanoo että on hyvä.
-
- Reactions:
Salkkaritasoista tuubaa. Useimmilla Suomeen tulleilla venäläistaustaisilla on pinkat huomattavasti paremmassa kunnossa keskivertokantasuomalaiseen verrattuna, eivätkä he diggaa pätkääkään mihin suuntaan asiat ovat menneet kotimaassaan ja haluavat pikemmin tehdä siihen pesäeroa kuin kaivaa kuoppaa meidän maaperäämme. Toki on täällä myös agenttejakin, mutta lienevät hyvin marginaalinen ryhmä, joten en koe että olisi järkevää känslätä ketään pelkästään jonkun kansalaisuuteen perustuen.
Edit: Vastauksena edelliseen viestiisi.

Mutta olemme syyllisiä myös itse ja tehneet ongelmat itse. Syynä ahneus.
Suhtauduin venäläisten maakauppoihin erittäin kyynisesti jo silloin kun ilmiö alkoi. Mökkikunnassani rahanahneuksissaan myytin kaikkea venäläisille. Osa ihmisistä on valmis myymään isoäitinsä kunhan siitä saa rahaa. Myös yritysten ahneus ihmetytti. Niin epävakaa kuin itäinen naapuri on aina ollut niin opit ovat kaikuneet kuuroille korville. Mutta koska ja ainoastaan raha. Jos joku yritys menee konkurssiin en sure jos idänkauppa on syynä. Ihmettelin jo nuorena tuota vaihtokauppaa Neuvostoliiton kanssa kun mielestäni olisi suunnattava katse länteen. Mutta me olimme rähmällämme itään. Voitimme sodan, siitä ei ole epäilystäkään mutta emme oppineet Viron tappiosta.
Onneksi mädännäisyys ei täysin tuhonnut puolustusvoimia. Siellä on nähdäkseni ymmärretty idän arvaamattomuus koko ajan.
Suhtauduin venäläisten maakauppoihin erittäin kyynisesti jo silloin kun ilmiö alkoi. Mökkikunnassani rahanahneuksissaan myytin kaikkea venäläisille. Osa ihmisistä on valmis myymään isoäitinsä kunhan siitä saa rahaa. Myös yritysten ahneus ihmetytti. Niin epävakaa kuin itäinen naapuri on aina ollut niin opit ovat kaikuneet kuuroille korville. Mutta koska ja ainoastaan raha. Jos joku yritys menee konkurssiin en sure jos idänkauppa on syynä. Ihmettelin jo nuorena tuota vaihtokauppaa Neuvostoliiton kanssa kun mielestäni olisi suunnattava katse länteen. Mutta me olimme rähmällämme itään. Voitimme sodan, siitä ei ole epäilystäkään mutta emme oppineet Viron tappiosta.
Onneksi mädännäisyys ei täysin tuhonnut puolustusvoimia. Siellä on nähdäkseni ymmärretty idän arvaamattomuus koko ajan.
Mitä muuta voi odottaa trumppilsiselta kuin sinä. Trumppilsille uppoaa kyllä kaikki muu paitsi faktat.Brainwashed kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:46 Salkkaritasoista tuubaa. Useimmilla Suomeen tulleilla venäläistaustaisilla on pinkat huomattavasti paremmassa kunnossa keskivertokantasuomalaiseen verrattuna, eivätkä he diggaa pätkääkään mihin suuntaan asiat ovat menneet kotimaassaan ja haluavat pikemmin tehdä siihen pesäeroa kuin kaivaa kuoppaa meidän maaperäämme. Toki on täällä myös agenttejakin, mutta lienevät hyvin marginaalinen ryhmä, joten en koe että olisi järkevää känslätä ketään pelkästään jonkun kansalaisuuteen perustuen.
![]()
Mielenkiintoinen tuo Deimoksen väite, että jokaisella venäläisellä on mahdollisuus ja ilmeisesti jopa velvollisuus nousta vastustamaan sotaa ja Putinia. Väitän kyllä, että isolla osalla ei ole mitään mahdollisuuksia ja niiiltäkään, jotka voisivat, ei voi vaatia, että uhraa koko elämänsä, hyvinvointinsa ja henkensä. Moni yritti osallistua mielenosoituksiin yms, mutta so what. Yksittäisen kansalaisen ääni ei tuolla paljon paina, jos ei tuhansien ihmisten mielenosoituksetkaan tehoa. Ulkomailta käsin vaikuttaminen on turvallisempaa, mutta aika tehotonta.Brainwashed kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:46 Salkkaritasoista tuubaa. Useimmilla Suomeen tulleilla venäläistaustaisilla on pinkat huomattavasti paremmassa kunnossa keskivertokantasuomalaiseen verrattuna, eivätkä he diggaa pätkääkään mihin suuntaan asiat ovat menneet kotimaassaan ja haluavat pikemmin tehdä siihen pesäeroa kuin kaivaa kuoppaa meidän maaperäämme. Toki on täällä myös agenttejakin, mutta lienevät hyvin marginaalinen ryhmä, joten en koe että olisi järkevää känslätä ketään pelkästään jonkun kansalaisuuteen perustuen.
![]()
"Jokaisella ryssällä on mahdollisuus tuomita sota jonka aloittivat ja aloittaa toimet sotimista vastaan. Hiljaisuus on myös terrorismin hyväksymistä ja olet silloin yhtä syyllinen kuin ne mukas sotillaat Venäjällä jotka raiskaavat, teloittavat ja tappavat naisia, lapsia ja vanhuksia."
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Vallankumoukset ovat verisiä ja vaativat uhrinsa. Baltiassa noustiin vastaan 90-luvulla ja se vaati verta, tosin vähän.
Kun Venäjällä ei tapahdu mitään on se hiljainen hyväksyntä diktatuurille. Natsi-Saksa alkoi samalla periaatteella. Samoin nousivat valtaan Mussolinin fasistit.
Myös me olemme hiljaisesti hyväksyneet Venäjän tapahtumat koko EU mukaan lukien.
Trump ja Putin saavat rauhan aikaiseksi. Se on päivän selvää.
Kun Venäjällä ei tapahdu mitään on se hiljainen hyväksyntä diktatuurille. Natsi-Saksa alkoi samalla periaatteella. Samoin nousivat valtaan Mussolinin fasistit.
Myös me olemme hiljaisesti hyväksyneet Venäjän tapahtumat koko EU mukaan lukien.
Trump ja Putin saavat rauhan aikaiseksi. Se on päivän selvää.
-
- Reactions:
Tuollainen toimii molemmin päin, eli moni suomalainen osti esim Virosta halpoja kiinteistöjä ja tontteja kun rajat aukesivat, Suomen tontit ollen luonnollisesti suhteessa kalliimpia, mutta kuten edellä totesin, niin tänne muuttaneet venäläiset ovat suurelta osin varakkaita ja töitä tekeviä, joten hyödyllisiä Suomelle esim netto BKT kasvattajina. Toki on varmaan myös olemassa yksittäisiä tapauksia joissa venäläisen kiinteistömaakaupoilla voi olla muitakin intressejä kuin pelkästään perheelleen paikan hankkiminen, mutta ne tapaukset ovat varmaan melkoisen ilmiselvät ja viranomaistemme tiedossa ja tarkkailussa, tai ainakin toivon niin olevan...Deimos kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:49 Mutta olemme syyllisiä myös itse ja tehneet ongelmat itse. Syynä ahneus.

-
- Reactions:
Luisuu vinouman puolelle. Itse nimenomaisesti yritän olla objektiivinen toimissani, mutta saat toki olla siitä asiasta eri mieltä.Deimos kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:51Mitä muuta voi odottaa trumppilsiselta kuin sinä. Trumppilsille uppoaa kyllä kaikki muu paitsi faktat.Brainwashed kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:46 Salkkaritasoista tuubaa. Useimmilla Suomeen tulleilla venäläistaustaisilla on pinkat huomattavasti paremmassa kunnossa keskivertokantasuomalaiseen verrattuna, eivätkä he diggaa pätkääkään mihin suuntaan asiat ovat menneet kotimaassaan ja haluavat pikemmin tehdä siihen pesäeroa kuin kaivaa kuoppaa meidän maaperäämme. Toki on täällä myös agenttejakin, mutta lienevät hyvin marginaalinen ryhmä, joten en koe että olisi järkevää känslätä ketään pelkästään jonkun kansalaisuuteen perustuen.
![]()
En ole Trumpisti per se, mutta ymmärrän hyvin ettei tämä Trump juttuni aukene kaikille, eikä se ole tarkoituskaan.

Suomi on ollut aika sinisilmäinen noiden kriittisen infran ja väylien lähellä sijaitsevien kiinteistöjen ja tonttien myymisen suhteen. Niissä on ihan selkeästi taustalla muutakin kuin halu saada huvila puhtaan ja rauhallisen järven rannalta maassa, jossa ei juurikaan tarvitse pelätä murtovarkaita tai ilkivaltaa. Mutta Itä-Suomessa varsinkin on paljon ihan tavallisia perheitä, jotka halusivat kesämökin Suomesta.Brainwashed kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 10:01 Toki on varmaan myös olemassa yksittäisiä tapauksia joissa venäläisen kiinteistömaakaupoilla voi olla muitakin intressejä kuin pelkästään perheelleen paikan hankkiminen, mutta ne tapaukset ovat varmaan melkoisen ilmiselvät ja viranomaistemme tiedossa ja tarkkailussa, tai ainakin toivon niin olevan...
![]()
TOinen asia on, että nyt nämäkesämökkiläiset ja tänne pysyvästi muuttaneet ovat venäjälle yksi ase lisää. Omaa kansaa, jota pitää "suojella", halusivat tai eivät.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010004797.html
LAUANTAINA Venäjän tärkeimmät propagandakanavat huomioivat näyttävästi Suomen venäläistaustaisten mielenosoitukset rajanylityspaikkojen sulkemista vastaan.
”Kärsijöinä ovat tavalliset suomalaiset ja tietysti venäläiset”, sanoi Vestin haastattelema Kosti Heiskanen, joka on venäläissyntyinen Suomen kansalainen.
Heiskanen tunnetaan Venäjän propagandan äänitorvena. Rajojen sulkemista vastustaneessa joukossa oli kuitenkin varmasti paljon sellaisia, joiden elämää tilanne aidosti hankaloittaa. Kaikki heistä eivät ehkä silti halua, että heidän oikeuksiaan aletaan puolustaa Moskovasta.
Venäjä ei ole vielä juurikaan hyödyntänyt Suomen venäjänkielisiä nykyisessä kriisissä, mutta korttia vilautellaan jo takataskusta.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
En ymmärrä miten saat asiaan sotkettua Viron joka on vapaa ja demokraattinen valtio?Brainwashed kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 10:01Tuollainen toimii molemmin päin, eli moni suomalainen osti esim Virosta halpoja kiinteistöjä ja tontteja kun rajat aukesivat, Suomen tontit ollen luonnollisesti suhteessa kalliimpia, mutta kuten edellä totesin, niin tänne muuttaneet venäläiset ovat suurelta osin varakkaita ja töitä tekeviä, joten hyödyllisiä Suomelle esim netto BKT kasvattajina. Toki on varmaan myös olemassa yksittäisiä tapauksia joissa venäläisen kiinteistömaakaupoilla voi olla muitakin intressejä kuin pelkästään perheelleen paikan hankkiminen, mutta ne tapaukset ovat varmaan melkoisen ilmiselvät ja viranomaistemme tiedossa ja tarkkailussa, tai ainakin toivon niin olevan...Deimos kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 09:49 Mutta olemme syyllisiä myös itse ja tehneet ongelmat itse. Syynä ahneus.
![]()
Olen käynyt Neuvosto-Virossa mutta se on jo ollut kuollut vuosikymmeniä. Perintönä erittäin rakastettu venäläisvähemmistö.
Ehkä ongelmana ovat suomalaisten tonttikaupat Karjalan kannaksella ja Venäjällä, vai?
-
- Reactions:
Mitä olen aiheesta lukenut, niin venäläistahojen epäilyttävät maakaupat Suomen maaperällä ovat kyllä viranomaisten tiedossa, joka tietenkin puolestaan synnyttää kysymyksen että miksi ovat olleet mahdollisia, johon epäilen olevan juridiset syyt. Miten lie, voivatko suomalaiset viranomaiset konfiskoida venäläisten ostamia tiluksia, kuten venäläiset omivat Venäjän maaperällä olevia ulkomaisten omistuksia? Toivottavasti.MooM kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 10:10Suomi on ollut aika sinisilmäinen noiden kriittisen infran ja väylien lähellä sijaitsevien kiinteistöjen ja tonttien myymisen suhteen. Niissä on ihan selkeästi taustalla muutakin kuin halu saada huvila puhtaan ja rauhallisen järven rannalta maassa, jossa ei juurikaan tarvitse pelätä murtovarkaita tai ilkivaltaa. Mutta Itä-Suomessa varsinkin on paljon ihan tavallisia perheitä, jotka halusivat kesämökin Suomesta.Brainwashed kirjoitti: ↑21 Marras 2023, 10:01 Toki on varmaan myös olemassa yksittäisiä tapauksia joissa venäläisen kiinteistömaakaupoilla voi olla muitakin intressejä kuin pelkästään perheelleen paikan hankkiminen, mutta ne tapaukset ovat varmaan melkoisen ilmiselvät ja viranomaistemme tiedossa ja tarkkailussa, tai ainakin toivon niin olevan...
![]()
TOinen asia on, että nyt nämäkesämökkiläiset ja tänne pysyvästi muuttaneet ovat venäjälle yksi ase lisää. Omaa kansaa, jota pitää "suojella", halusivat tai eivät.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010004797.html
LAUANTAINA Venäjän tärkeimmät propagandakanavat huomioivat näyttävästi Suomen venäläistaustaisten mielenosoitukset rajanylityspaikkojen sulkemista vastaan.
”Kärsijöinä ovat tavalliset suomalaiset ja tietysti venäläiset”, sanoi Vestin haastattelema Kosti Heiskanen, joka on venäläissyntyinen Suomen kansalainen.
Heiskanen tunnetaan Venäjän propagandan äänitorvena. Rajojen sulkemista vastustaneessa joukossa oli kuitenkin varmasti paljon sellaisia, joiden elämää tilanne aidosti hankaloittaa. Kaikki heistä eivät ehkä silti halua, että heidän oikeuksiaan aletaan puolustaa Moskovasta.
Venäjä ei ole vielä juurikaan hyödyntänyt Suomen venäjänkielisiä nykyisessä kriisissä, mutta korttia vilautellaan jo takataskusta.