Miksi se uusiutuva diesel pitäisi käyttää lentokoneessa kun se on helpompi käyttää muualla?
Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Siksi, että lentoliikenteen päästöistä aina vouhkataan. Lentoliikenteen päästöt ovat vain 2% kaikista ihmisen tuottamista päästöistä, mutta silti niistä vouhkataan kaikkein eniten.
-
- Reactions:
- Viestit: 6061
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Ääliömäinen argumentti.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous admirer
- anonymous admirer
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Et voi väittää, etteikö noin olisi.Brainwashed kirjoitti: ↑28 Marras 2023, 17:52Ääliömäinen argumentti.
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Sää oot aivan sekasin tuon vanerikoneen kanssa.Tuulispää kirjoitti: ↑28 Marras 2023, 15:31 Huomasin, että HK-1 Hercules ( Spruce Goose ) painoi alle puolet superjumbosta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380
Kapasiteetti vastaava.
Eli samalla kuormalla hiljempaa lentävä lentokonen kuluttaisi noin 10% jumbon pensasta.
Aika siirtyä takaisin rupellikoneisiin ?
Vanerikoneen hyötykuorma vajaa 60ton ja A380 vastaavan olisi 150ton.
Ja Hercules oli suoraansanoen lentokyvytön kana.
-
- Reactions:
- Viestit: 6061
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Juu ei, se on noin, eli tuo argumenttisi on ääliömäinen, mikä on ihan päivänselvä asia jos edes hieman vaivautuu miettimään moisen projektin vaatimaa käytännön puolta, eli sille on selkeän loogiset syynsä miksi tuota on kokeiltu vain parisen kertaa tyhjillä koneilla. Se että sillä asialla viherhyvesignaloidaan on toinen juttu, eikä sillä ole mitään tekemistä asiaan liittyvien realiteettien kanssa.Ertsu kirjoitti: ↑28 Marras 2023, 17:57Et voi väittää, etteikö noin olisi.Brainwashed kirjoitti: ↑28 Marras 2023, 17:52Ääliömäinen argumentti.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous admirer
- anonymous admirer
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Kertoisitko tarkemmin niistä selkeän loogisista syistä?Brainwashed kirjoitti: ↑28 Marras 2023, 18:30 ...eli sille on selkeän loogiset syynsä miksi tuota on kokeiltu vain parisen kertaa tyhjillä koneilla. Se että sillä asialla viherhyvesignaloidaan on toinen juttu, eikä sillä ole mitään tekemistä asiaan liittyvien realiteettien kanssa.
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Ilmailussa suurin este on byrokratia. Mitään, mikä toimii, ei haluta muuttaa. Lentokoneteknologia on suurimmalta osaltaan 50 vuotta ajastaan jäljessä. Kyse ei siis ole siitä voiko moottorin muuntaa teknisesti toimimaan jäteöljyllä, vaan voiko sellaisen muutoksen sertifioida ilmailukäyttöön hyväksytyksi. Jos ainoa syy on epäuskottava viherpesu, tuota tuskin tullaan näkemään kaupallisessa liikenteessä meidän elinaikana. Eikä sille ole tarvettakaan, koska kierrätysöljyä voidaan tehdä mitätön murto-osa kokonaiskulutuksesta vaikka jokainen jätetippa kerättäisiin talteen, ja sen voi käyttää kätevämmin maanpäällisissä sovelluksissa, joissa byrokratian rasitteet ovat pienempiä ja kierrätysöljyn viherpesuarvo suurempi..Ertsu kirjoitti: ↑28 Marras 2023, 16:15 Kuten siinä avausviestissäni kerroin, niin sitä biodieseliä voisi käyttää myös lentokoneessa, jos vain viitsisit lukea. Turbiinimoottorille kelpaa mikä tahansa nestemäinen polttoaine, mutta siipitankkeihin pitäisi ehkä rakentaa joku lämmityssysteemi jähmettymisen estämiseksi?
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Ranskalaisia vois valmistaa myös uunissa, mutta kuinka energiatehokasta se on verrattuna öljyssä paistsmiseen?
Pohjolan neekeri ja paskat jutut.
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
https://www.facebook.com/reel/316640184 ... tid=Ls6BEq
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Hercules oli hyvin kyvykäs ja kuljetti saman määrän ihmisiä kuin A380. Mutta noin 1/10lla samasta bensamäärästä. Massiivinen todiste puukomposiitin ylivoimasta. Motivoi saneeraamaan oman komposiittipuristemeni jälleen.Susa kirjoitti: ↑28 Marras 2023, 18:07Sää oot aivan sekasin tuon vanerikoneen kanssa.Tuulispää kirjoitti: ↑28 Marras 2023, 15:31 Huomasin, että HK-1 Hercules ( Spruce Goose ) painoi alle puolet superjumbosta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380
Kapasiteetti vastaava.
Eli samalla kuormalla hiljempaa lentävä lentokonen kuluttaisi noin 10% jumbon pensasta.
Aika siirtyä takaisin rupellikoneisiin ?
Vanerikoneen hyötykuorma vajaa 60ton ja A380 vastaavan olisi 150ton.
Ja Hercules oli suoraansanoen lentokyvytön kana.
Duramold ihmeen hyötykuorma oli 70 tonnia. A380 on esimerkki pöhöttyneisyydestä.
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
"Globaalilla tasolla lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat noin 2 prosenttia ihmisen toiminnan aiheuttamista päästöistä."
https://www.lentoliikennejailmasto.fi/
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Ihan alussa sanotaan kuitenkin "Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat globaalisti 2-3 % kaikista ihmisen aiheuttamista päästöistä".Ertsu kirjoitti: ↑29 Marras 2023, 08:00"Globaalilla tasolla lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat noin 2 prosenttia ihmisen toiminnan aiheuttamista päästöistä."
https://www.lentoliikennejailmasto.fi/
Kyse on joka tapauksessa marginaalisesta osuudesta. Miksi siis kinastella lillukanvarsista?
Re: Ensimmäinen täysin uusiutuvaa polttoainetta käyttävä Atlantin ylittävä lento tiistaina
Mikä Hercules kuljetti saman määrän ihmisiä kuin A380? Eikö sulla ole linkkiä?Tuulispää kirjoitti: ↑29 Marras 2023, 07:00 Hercules oli hyvin kyvykäs ja kuljetti saman määrän ihmisiä kuin A380. Mutta noin 1/10lla samasta bensamäärästä. Massiivinen todiste puukomposiitin ylivoimasta. Motivoi saneeraamaan oman komposiittipuristemeni jälleen.
Duramold ihmeen hyötykuorma oli 70 tonnia. A380 on esimerkki pöhöttyneisyydestä.
"A380 on vuodesta 2007 ollut maailman suurin matkustajakone, ja siihen mahtuu enimmillään 853 matkustajaa."