pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

KultaKikkare kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:14
Susa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 10:57 Mittarit, varmaan kaikki, näyttävät sykkivää sydäntä silloin kun huomaavat sydämen sykkivän.
Eli sykkivä sydän mittarissa on hyvä merkki.
Huonomerkki on sellainen jossa on ikäänkuin monta sydäntä päällekkäin, eikä muistaakseni vilku.
Kannattaa tarkistaa käyttöohjeesta, ettei turhaan huolestu.
Juu, ainakin kaikissa mittareissa mitä itse olen käyttänyt sydän merkki näyttää sydämen lyönnit.
Mutta kaikki mittarit ei tunnista rytmihäiriöitä. https://apteq.fi/artikkeli/hyva-verenpa ... isvarinan/
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:35
Mutta kaikki mittarit ei tunnista rytmihäiriöitä.
Aikamoinen antiikkimittari pitänee olla silloin kyseessä.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Susa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:47
Tonttu kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:35
Mutta kaikki mittarit ei tunnista rytmihäiriöitä.
Aikamoinen antiikkimittari pitänee olla silloin kyseessä.
Ei välttämättä: "Terveyden kannalta tärkein kehityssuunta on sydämen rytmihäiriöanalyysit. Jo vuodesta 2010 alkaen edistyneimmät mittarit ilmoittivat mittauksen aikaisesta epäsäännöllisestä sykkeestä.

Tämä oli alkusoittoa, vaikka osin virheellisesti puhuttiin, että ”nyt on rytmihäiriön merkki verenpainemittarissa”. Kyseinen toiminto ilmoitti ainoastaan mittauksen aikaisesta epäsäännöllisestä sykkeestä, joka usein toistuessaan saattoi kieliä sydämen rytmihäiriöstä – tai sitten ei. Tänä päivänä paras verenpainemittari tunnistaa suurella tarkkuudella mm. henkeä uhkaavan eteisvärinän."
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Susa »

Eteisvärinä ja rytmihäiriö ovat aivan eri asioita.
Kumpikaan ei ole mikään "kuoleman vakava asia tässä ja heti nyt", mittarin ilmoittamana.
Älä lue noita tuotemainoksia, ettet mene vallan sekaisin.
Esitä edes yksi verenpainemittari mikä ei rytmihäiriötä ilmoita?
Viimeksi muokannut Susa, 02 Tammi 2024, 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tonttu kirjoitti: 02 Tammi 2024, 09:51
Kontra kirjoitti: 01 Tammi 2024, 20:46 Verenpaine ja pulssi ovat sillä tavalla kompuksessa, että verenpaineen ollessa korkea, pulssi laskee ja ja verenpaineen ollessa matala pulssi nousee.
Ei se noin mene. Kyllä sitä pulssia säätelee muu kuin verenpaine. Sähköisen toiminnan normaali käynnistäjä eli sydämen luontainen tahdistaja on oikean eteisen yläosassa sijaitseva sinussolmuke . Sille on ominaista, että se synnyttää sähkösignaalin lepotilassa 50-90 kertaa minuutissa. Tahdosta riippumattoman hermoston ja veressä kiertävien hormonien vaikutuksesta sinussolmukkeen toiminta kuitenkin kiihtyy tai hidastuu tilanteeseen sopivasti.
Sinulla kun on tuo vittuilugeeni hallitsevana, se pakottaa aina vaan vääristelemään toisten sanomisia.
Ketjun avaaja kun arveli pulssin määräävän verenpaineen, halusin oikaista sen käsityksen omalla kokemuksellani.
En minä väittänyt, että verenpaine säätäisi pulssia. Verenpaine ja pulssi vaan käyttäytyvät samalla ihmisellä niin, että alhaisella verenpaineelle pulssi kasvaa, ja korkealla paineella laskee.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Susa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:54 Eteisvärinä ja rytmihäiriö ovat aivan eri asioita.
Kumpikaan ei ole mikään "kuoleman vakava asia tässä ja heti nyt", mittarin ilmoittamana.
Älä lue noita tuotemainoksia, ettet mene vallan sekaisin.
Olen itse käynyt sydämenpysäytyksessä useita kertoja ja minulle on tehty ablaatio joten tiedän kyllä asiasta jonkun verran. :D
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Kontra kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:56 Verenpaine ja pulssi vaan käyttäytyvät samalla ihmisellä niin, että alhaisella verenpaineelle pulssi kasvaa, ja korkealla paineella laskee.
Ei välttämättä.
Tosikko
Reactions:
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 19:59

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Tosikko »

Susa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:54 Eteisvärinä ja rytmihäiriö ovat aivan eri asioita.
Ei se nyt ihan välttämättä ole noin kuin kerroit.
Lainaus Käypähoito-sivustolta:
"Eteisvärinä eli flimmeri on yleisin sydämen rytmihäiriö, jossa sydämen rytmi muuttuu nopeaksi ja epäsäännölliseksi. Hoitamaton eteisvärinä altistaa aivohalvaukselle ja voi aiheuttaa sydämen vajaatoiminnan."

https://www.kaypahoito.fi/khp00103
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:58 Olen itse käynyt sydämenpysäytyksessä useita kertoja ja minulle on tehty ablaatio joten tiedän kyllä asiasta jonkun verran. :D
Ilmankos sinä Kontra tunnutte tietävän hyvin nämä sydän asiat.
Kontran kyllä pitäisi mennä levolle.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Kontra kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:56 Verenpaine ja pulssi vaan käyttäytyvät samalla ihmisellä niin, että alhaisella verenpaineelle pulssi kasvaa, ja korkealla paineella laskee.
Esimerkiksi rasituksessa pulssi nousee ja verenpaine nousee.
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tosikko kirjoitti: 02 Tammi 2024, 12:00
Susa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:54 Eteisvärinä ja rytmihäiriö ovat aivan eri asioita.
Ei se nyt ihan välttämättä ole noin kuin kerroit.
Lainaus Käypähoito-sivustolta:
"Eteisvärinä eli flimmeri on yleisin sydämen rytmihäiriö, jossa sydämen rytmi muuttuu nopeaksi ja epäsäännölliseksi. Hoitamaton eteisvärinä altistaa aivohalvaukselle ja voi aiheuttaa sydämen vajaatoiminnan."

https://www.kaypahoito.fi/khp00103
Kyllä se on kuten sanoin. "Mittarin ilmoittamana".
Mittari kun ilmoittaa rytmihäiriöiksi niin ylimääräiset kuin väliin jäävätkin lyönnit.
Ei niistä heti tarvitse hätääntyä. Kuten ei eteisvärinästäkään.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Susa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 12:06 Ei niistä heti tarvitse hätääntyä. Kuten ei eteisvärinästäkään.
Ei tarvitse hätääntyä mutta suositus on mennä päivystykseen melko pikaisesti jos on flimmeri joka jää päälle.
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 02 Tammi 2024, 12:12 Ei tarvitse hätääntyä mutta suositus on mennä päivystykseen melko pikaisesti jos on flimmeri joka jää päälle.
No kerropa mikä on "melko pikaisesti" ja "jäänyt päälle", kun häiriö on todettu vain mittarilla?
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tonttu kirjoitti: 02 Tammi 2024, 12:04
Kontra kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:56 Verenpaine ja pulssi vaan käyttäytyvät samalla ihmisellä niin, että alhaisella verenpaineelle pulssi kasvaa, ja korkealla paineella laskee.
Esimerkiksi rasituksessa pulssi nousee ja verenpaine nousee.
Olet tosiaan tonttu.
Kun ihminen mittaa kotona verenpaineensa seuratakseen terveystilaansa, hän mittaa sen levossa, oltuaan paikallaan niin kauan, että pulssi tasoittuu. Minä kirjoitin siitä, kun ketjun aloittaja kirjoitti juuri tuosta lepomittauksesta.
Jokainen on juostessaan huomannut, että pulssi nousee ja normaalijärjellä varusttuu tietää myös että verenpainekin nousee silloin.
Kun ihminen haluaa tietää kuntonsa, hän voi mitata verenpaineensa ja pulssinsa rasituksessa esimerkisi polkutestissä. Ja se on viisasta tehdä lääkärin valvonnassa, ja tehdäänkin yleensä silloin, jos haluaa testata sydämen kuntoa.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: pulssi ja verenpaine, verenpainemittari

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Susa kirjoitti: 02 Tammi 2024, 12:02
Tonttu kirjoitti: 02 Tammi 2024, 11:58 Olen itse käynyt sydämenpysäytyksessä useita kertoja ja minulle on tehty ablaatio joten tiedän kyllä asiasta jonkun verran. :D
Ilmankos sinä Kontra tunnutte tietävän hyvin nämä sydän asiat.
Kontran kyllä pitäisi mennä levolle.
Vaikka mitään järjellistä sanottavaa sinulla ei ole, vittuilun ja ekshibitonismin geenit pakottavat sinut kumminkin aina jotakin möläyttämään.
Vastaa Viestiin