Energian ja sen hinta

Keskustelua uutisista ja kaikenlaisista ajankohtaisista aiheista.
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Justis »

Puupelletin hinta on yli tuplaantunut parissa vuodessa. Vielä keväällä 2022 sai kotimaista pellettiä hintaan 240 euroa/tonni 500kg säkissä. Nyt hinta on halvimmillaan 450 euroa/tonni ja paikallisesta k-raudasta sai hintaan 550/tonni kun hieman tinkasi. Eli alkaa olla pian samoissa hinnoissa kuin öljy.

Syitä moiseen hinnannousuun on useita mutta jos nyt mainitaan se sähkön hinnan nousu kun ne pellettipuristimet toimii sähköllä. No sen hinta on tasaantunut, mutta Venäjän tuonnin loppuminen ja ja se että Helen on muuttanut lämpölaitoksiaan toimimaan pelletillä aiheuttaa sen että kysyntää on enemmän kuin tuotantoa ja silloin ymmärrettävästi hinta nousee.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1698
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Stalker »

JeeSe kirjoitti: 19 Tammi 2024, 23:50
Stalker kirjoitti: 19 Tammi 2024, 23:12
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 23:01
Stalker kirjoitti: 19 Tammi 2024, 22:43
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 22:33
Stalker kirjoitti: 19 Tammi 2024, 22:02
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 21:56 Sitä ihmettelen, että saha- ja puusepänteollisuuden puruista ja lastuista, eli jätteistä, tehty puupelletti maksaa samanverran kilo kuin sokeri 0,85€/kg.

https://www.k-rauta.fi/tuote/puupellett ... 0032631134
Raaka-aineen jalostus tasalaatuiseksi ja oikean muotoiseksi ;)
Yritäs syöttää pellettikattilaan lastuja :shock:
Jopas on muotoonpuristus kallista puuhaa, sokerinvalmistus on varmaan sitten paljon yksinkertaisempaa puuhaa.
Otetaan yhtälöön lisäksi valmistuksen laajuus. Sokeria valmistetaan isoissa tehtaissa, luulisin. Pellettitehtaat lienee pienempiä ja menekkikin vähäinen, kukapa niin kallista tuotetta ostaisikaan :o
Entä jos laitetaan muuttujaksi myös valmistusaika. Sokerinvalmistusta varten tarvitaan suuri tehdas jota sitten voidaan käyttää vain 3 kuukautta vuodessa! Sellainen tehtaan seisottaminen ja pitäminen käyttökunnossa maksaa varmasti paljon. Harva teollisuus toimii niin. Pellettiä taasen voi valmistaa ympäri vuoden, se pienentää kustannuksia.
Kumpikin teollisuusala on minulle vieras, mutta DanSukker taitaa olla suuri lähes monopoli ja pellettitehtaat rypenevät lähes kannattamattomina.
Ei ole kyllä kokemusta, mutta luulisin sokerin polttamisen aiheuttavan jotain ongelmia tulipesässä ja/tai piipussa.
Onkohan sokeria edes kokeiltu polttaa pellettikattilassa. Maanviljelijäthän polttaa viljaa, lieneekö pelletti- vai hakekattiloissa?
https://www.helen.fi/uutiset/2017/pelle ... kattilassa
Höh, jauhaminen->pelletöinti->kuljetus->jauhaminen->poltto!!
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1698
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Stalker »

https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/61423
Pellettien historiaakin mielipidekirjoituksessa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11079
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Täällä mun asunnossa mittasin juuri + 11 C asteen lämmöt...parempi siirtyä kellariin...siellä on paljon lämpimämpää.
JeeSe
Reactions:
Viestit: 794
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Tuulispää kirjoitti: 20 Tammi 2024, 13:21 Täällä mun asunnossa mittasin juuri + 11 C asteen lämmöt...parempi siirtyä kellariin...siellä on paljon lämpimämpää.
Kannattaa laittaa ikkuna kiinni.
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Justis »

Stalker kirjoitti: 20 Tammi 2024, 13:20 https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/61423
Pellettien historiaakin mielipidekirjoituksessa.
Eipä siinä nyt paljon muuta ollutkaan kuin historiaa. Metsäalaa jos haluaa opiskella hieman toiseltakin kantilta niin kannattaa kyllä lukea Veli Pohjosen kirjoituksia, niissä on paljon asiaa.

Itse olen käyttänyt pellettejä lämmityksessä jollain tapaa enemmän tai vähemmän aika tarkalleen 20 vuoden ajan. Mistään voimalakäytöstä mulla ei tietenkään ole kokemusta mutta aina muutaman kw pellettitakasta tuonne 60 kw biokattilaan.
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Justis »

Stalker kirjoitti: 20 Tammi 2024, 12:34
JeeSe kirjoitti: 19 Tammi 2024, 23:50
Stalker kirjoitti: 19 Tammi 2024, 23:12
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 23:01
Stalker kirjoitti: 19 Tammi 2024, 22:43
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 22:33
Stalker kirjoitti: 19 Tammi 2024, 22:02
ROOSTER kirjoitti: 19 Tammi 2024, 21:56 Sitä ihmettelen, että saha- ja puusepänteollisuuden puruista ja lastuista, eli jätteistä, tehty puupelletti maksaa samanverran kilo kuin sokeri 0,85€/kg.

https://www.k-rauta.fi/tuote/puupellett ... 0032631134
Raaka-aineen jalostus tasalaatuiseksi ja oikean muotoiseksi ;)
Yritäs syöttää pellettikattilaan lastuja :shock:
Jopas on muotoonpuristus kallista puuhaa, sokerinvalmistus on varmaan sitten paljon yksinkertaisempaa puuhaa.
Otetaan yhtälöön lisäksi valmistuksen laajuus. Sokeria valmistetaan isoissa tehtaissa, luulisin. Pellettitehtaat lienee pienempiä ja menekkikin vähäinen, kukapa niin kallista tuotetta ostaisikaan :o
Entä jos laitetaan muuttujaksi myös valmistusaika. Sokerinvalmistusta varten tarvitaan suuri tehdas jota sitten voidaan käyttää vain 3 kuukautta vuodessa! Sellainen tehtaan seisottaminen ja pitäminen käyttökunnossa maksaa varmasti paljon. Harva teollisuus toimii niin. Pellettiä taasen voi valmistaa ympäri vuoden, se pienentää kustannuksia.
Kumpikin teollisuusala on minulle vieras, mutta DanSukker taitaa olla suuri lähes monopoli ja pellettitehtaat rypenevät lähes kannattamattomina.
Ei ole kyllä kokemusta, mutta luulisin sokerin polttamisen aiheuttavan jotain ongelmia tulipesässä ja/tai piipussa.
Onkohan sokeria edes kokeiltu polttaa pellettikattilassa. Maanviljelijäthän polttaa viljaa, lieneekö pelletti- vai hakekattiloissa?
https://www.helen.fi/uutiset/2017/pelle ... kattilassa
Höh, jauhaminen->pelletöinti->kuljetus->jauhaminen->poltto!!
Enpä oikein usko että jalostettua sokeria olisi ainakaan sellaisenaan edes yritetty polttaa missään merkittävissä määrin kun halvempaa polttoainetta löytyy kyllä.

Näissä pienemmän mittakaavan kuten maatalouden ja suurempien kotitalouden yksiköissä ei ole erikseen pellettikattilaa tai hakekattilaa. Itse kattila on hyvin usein samanlainen mutta poltin vain muuttuu. Öljykattilan voi aivan hyvin varustaa pellettipolttumella vaikka ei se siihen ihan ideaali olekaan. Parempi hommata tilalle ns biokattila joka on tarkoitettu monenlaiseen polttoaineeseen. Siihen voi ruuvata kiinni öljypolttimen tai pellettipolttimen tai stokerin. Ja stokerissa voi sitten polttaa mitä vain kiinteää ainetta mikä palaa, vaikka viljaa. Pitää vain etsiä oikeat säädöt ja mikä on kannattavaa.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3701
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Toope »

Tuulispää kirjoitti: 20 Tammi 2024, 13:21 Täällä mun asunnossa mittasin juuri + 11 C asteen lämmöt...parempi siirtyä kellariin...siellä on paljon lämpimämpää.
Venäjälläkö asut? Tuskin Suomessa!
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3701
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Toope »

Mitäs jos rakennettaisiin muutamia pienydinvoimaloita tuottamaan maallemme sähköä säistä riippumatta. Otetaan osa kustannuksista tuulivoimaprojekteista? Onko tuo ihan paska idea?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11079
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Toope kirjoitti: 20 Tammi 2024, 19:02
Tuulispää kirjoitti: 20 Tammi 2024, 13:21 Täällä mun asunnossa mittasin juuri + 11 C asteen lämmöt...parempi siirtyä kellariin...siellä on paljon lämpimämpää.
Venäjälläkö asut? Tuskin Suomessa!
Kyllä tämä on Suomessa...olen lämmittänyt pakkasilla lämpökynttilöillä, mutta ne loppuivat.
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 20 Tammi 2024, 19:43 Kyllä tämä on Suomessa...olen lämmittänyt pakkasilla lämpökynttilöillä, mutta ne loppuivat.
Onpas Alvar Aalto suunnitellut viileitä taloja. :shock:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11079
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 20 Tammi 2024, 19:44
Tuulispää kirjoitti: 20 Tammi 2024, 19:43 Kyllä tämä on Suomessa...olen lämmittänyt pakkasilla lämpökynttilöillä, mutta ne loppuivat.
Onpas Alvar Aalto suunnitellut viileitä taloja. :shock:
Niin siis 30 cm ikkunasta 30 cm lattiasta .....jalat alkoi tuntua kylmältä...sisälämpö on kyllä jossain osassa jopa +17 C.
Susa
Reactions:
Viestit: 7769
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Susa »

Varmaan kannattaisi tiivistää ikkunat ja ilmata patterit. :geek:
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3701
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Toope »

Susa kirjoitti: 20 Tammi 2024, 20:47 Varmaan kannattaisi tiivistää ikkunat ja ilmata patterit. :geek:
Sitäkin, mutta pitää luoda luotettavaa energiahuoltoa ydinvoiman varaan.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3701
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Energian ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Toope »

Susa kirjoitti: 20 Tammi 2024, 19:44
Tuulispää kirjoitti: 20 Tammi 2024, 19:43 Kyllä tämä on Suomessa...olen lämmittänyt pakkasilla lämpökynttilöillä, mutta ne loppuivat.
Onpas Alvar Aalto suunnitellut viileitä taloja. :shock:
Alvar Aalto ei ollut asiantuntja. Hän loi huonoa modernismirakentamista.
Vastaa Viestiin