Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

SHT
Reactions:
Viestit: 660
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja SHT »

Lainasin eilen kirjastosta kirjan Asimov: Säätiön alkusoitto. Olen lukenut sen noin 15 vuotta sitten, mutta haluaisin lukea Säätiö-kirjat aikajärjestyksessä (tapahtumien mukaisessa aikajärjestyksessä ei kirjoittamisajankohtien mukaisessa järjestyksessä).
Aloitin kirjan ja kymmenen sivua myöhemmin muistin kirjan yllättävän loppuratkaisun, jonka luulin unohtaneeni. Muita Asimovin kirjoja en ole lukenut. Nyt tässä mietin, siirrynkö suosiolla seuraavaan kirjaan vilkaistuani kirjan lopusta, että muistan loppuratkaisun oikein.
Luetteko te kirjoja uudestaan ?
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4867
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja MooM »

Luen. Dekkareissa yms se ei ole mielekästä, mutta monissa kirjoissa se tarina, ihmiset ja tunnelma ovat se juttu ja niihin palaaminen on kuin menisi käymään kylässä. 15 vuotta on sen verran pitkä aika, että kirjasta löytää jotain uutta.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Kato se telkusta.
Can I pet that dog?
SHT
Reactions:
Viestit: 660
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja SHT »

Minimus Yahves kirjoitti: 03 Tammi 2024, 13:57 Kato se telkusta.
Onko siitä tehty elokuva ja mistä se löytyy ? Minulla ei ole YLE Areenan lisäksi mitään suoratoistopalveluja. Eikä ole DVD-laitetta (sisareni on luvannut lainata omaansa, muttei ole vielä tuonut sitä. Jos siitä on DVD:nä elokuva se löytyy varmaan kirjastosta.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

SHT kirjoitti: 03 Tammi 2024, 14:05
Minimus Yahves kirjoitti: 03 Tammi 2024, 13:57 Kato se telkusta.
Onko siitä tehty elokuva ja mistä se löytyy ? Minulla ei ole YLE Areenan lisäksi mitään suoratoistopalveluja. Eikä ole DVD-laitetta (sisareni on luvannut lainata omaansa, muttei ole vielä tuonut sitä. Jos siitä on DVD:nä elokuva se löytyy varmaan kirjastosta.
Apple tv pari tuotantokautta paketissa ja lisää pukkaa. Sarja siis, ei elokuva.
En osaa antaa arviota kun on mullakin vasta listalla enkä ole edes aloittanut. En näe mitään syytä miksi olisi huono.

Löytyy piratoituna jos ei oo ompputelkkua.
Can I pet that dog?
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Saattaa hyvin esim yle ostaa joidenkin vuosien päästä, mutta kuka sellaista ehkää jaksaa nykyään odottaa.

Varmaan löytyy myös dvd-pakettina tms kun sarja valmis ja taputeltu.
Can I pet that dog?
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Jos aikoo sarjan katsoa, ei ehkä kannata uudelleenlukea juuri ennen. Tai itse en niin tekisi.
Can I pet that dog?
Erakko
Reactions:
Viestit: 747
Liittynyt: 14 Joulu 2022, 20:06

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Kaksi kirjaston poistoa olen korjannut talteen, joista pidin ensi lukemalla. Ne olivat Ossi Muurin Elin minäkin lapsuuden ja nuoruuden ja Hans Lidmanin Onnelliset vuodet. Ne eivät toisella kerralla maistuneet. Varmaan muistin liian hyvin sisällön.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7955
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Minimus Yahves kirjoitti: 03 Tammi 2024, 14:12 Jos aikoo sarjan katsoa, ei ehkä kannata uudelleenlukea juuri ennen. Tai itse en niin tekisi.
Hyvä sarja oli. Ei taida tulla enää.lisää? Päättyi vähän silleen että miten siitä jatkuisi.
SHT
Reactions:
Viestit: 660
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja SHT »

Minimus Yahves kirjoitti: 03 Tammi 2024, 14:12 Jos aikoo sarjan katsoa, ei ehkä kannata uudelleenlukea juuri ennen. Tai itse en niin tekisi.
Aha, minä ajattelin aivan päinvastoin, eli että luen kirjat ensin (olen ensimmäisessä osassa sivulla 45) ja sitten katson sarjan.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7955
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Tulee liikaa ennakkokäsityksiä kirjoista, parempi katsoa sarja omana juttunaan.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1705
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Aika kauan on Asimovin kirjojen fanittamisestani, pidin eniten hcscifi kirjoista, en niinkään noista avaruusooppera jutuista, vaikka tulihan nekin luettua.
En muista noista paljoakaan (varhaisdementia?). Useimmiten filmatisointi poikkeaa alkuperäisestä kirjasta, joten on mahdollisuus pettyä jos kirjan on lukenut.
Mikäli joku on kirjan lukenut ja sarjan katsonut, voinee esittää arvion, tietenkin ilman juonipaljastuksia.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7955
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Sarja meni mielestäni loppua kohti kirjoissa ja tv-sarjassa kohti fantasiaa. Jotkin asiat yllätti miten kuvattu tv-sarjassa mutta niin ne taisi kirjoissa olla. Kirjassa kun ei kuvata miltä jonkin näyttää todellisuudessa.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1087
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Asimov Säätiö, kirjojen lukeminen uudestaan

Viesti Kirjoittaja Molli »

hyvin monia kirjoja olen lukenut uudestaan ja joita kuita tavaan uudestaan silloin tällöin. Hyvä tarina, vetävä kerronta.
Asimovin säätiö on ihan uudelleen luettava, elokuvat on aina lyhennelmiä, ja osa kirjan lukijaa kiinnostaneista käänteistä saattaa puuttua.
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Vastaa Viestiin