Suihku- ja rakettimoottoreista

Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Nykyisten rakettien suihkun nopeus

https://www.britannica.com/technology/r ... nd-vehicle

Values of ve are in the range 2,000–5,000 metres (6,500–16,400 feet) per second for chemical propellants
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 18 Tammi 2024, 09:22
Kontra kirjoitti: 18 Tammi 2024, 06:22
Kontra kirjoitti: 17 Tammi 2024, 11:49
Kontra kirjoitti: 17 Tammi 2024, 08:25 jatko edelliseen
n vastusta.
Tekstisi on välillä vähän Kapteeni Haddockmaista. 😄 Tämä ei ole trollailua, eikä tarkoitukseni ole loukata. Sanon tämän Tintti-kirjojen ystävänä. Ota se siis sympaattisena kunniansosoituksena. 😊

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapteeni_Haddock

Kuva
Jatkan vielä minun ja kapteeni Haddockin yhtäläisyyksistä.

Ulkonäöstä tämän verran:
Joskus alle 10 vuotta sitten, olin S-marketin ovella lähdössä ulos, avasin tuulikaapin sisäoven ja astuin siitä tuulikaappiin, kun joku vanhempi mies avasi ulko-oven vanhemmalle rouvalle, joka oli tulossa sisään. Minä ajattelin, että tulee tunkua tuulikaappiin ja astuin ulos avatusta ulko-ovesta ja kiitin tietysti. Ovea auki pitävä mies mutisi "tommosia noi nuoret on". Minä täytän ensi kuussa 82.
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2140
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Kontra kirjoitti: 19 Tammi 2024, 11:49 Jatkan vielä minun ja kapteeni Haddockin yhtäläisyyksistä.

Ulkonäöstä tämän verran:
Joskus alle 10 vuotta sitten, olin S-marketin ovella lähdössä ulos, avasin tuulikaapin sisäoven ja astuin siitä tuulikaappiin, kun joku vanhempi mies avasi ulko-oven vanhemmalle rouvalle, joka oli tulossa sisään. Minä ajattelin, että tulee tunkua tuulikaappiin ja astuin ulos avatusta ulko-ovesta ja kiitin tietysti. Ovea auki pitävä mies mutisi "tommosia noi nuoret on". Minä täytän ensi kuussa 82.

Ei hitto 😄😄👍

Voikos udella harrastatko ilmailuhommia muutenkin kuin teoriatasolla? Esim. lennokeja tai jopa oikeita koneita?
Mulla on vaan pieni "isä-poika" -lennokkiharrastus itsellä ja näytöksissä käyminen.
Niin ja simulaattoreita vähän.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 19 Tammi 2024, 11:54
Kontra kirjoitti: 19 Tammi 2024, 11:49 Jatkan vielä minun ja kapteeni Haddockin yhtäläisyyksistä.

Ulkonäöstä tämän verran:
Joskus alle 10 vuotta sitten, olin S-marketin ovella lähdössä ulos, avasin tuulikaapin sisäoven ja astuin siitä tuulikaappiin, kun joku vanhempi mies avasi ulko-oven vanhemmalle rouvalle, joka oli tulossa sisään. Minä ajattelin, että tulee tunkua tuulikaappiin ja astuin ulos avatusta ulko-ovesta ja kiitin tietysti. Ovea auki pitävä mies mutisi "tommosia noi nuoret on". Minä täytän ensi kuussa 82.

Ei hitto 😄😄👍

Voikos udella harrastatko ilmailuhommia muutenkin kuin teoriatasolla? Esim. lennokeja tai jopa oikeita koneita?
Mulla on vaan pieni "isä-poika" -lennokkiharrastus itsellä ja näytöksissä käyminen.
Niin ja simulaattoreita vähän.
Mekaniikka, sähkö ja elektroniikka on minua aina kiinnostanut. Tuon oheisen kuvan vesimyllygeneraattorin minä kuulemma rakensin tuo pienempi konemestari niin vakuutti. Minä putosin koulun portaissa päälleni tuon jälkeen enkä muista tuota vesimyllyä enkä kuvan ottoa lainkaan.

Liidokkeja rakentelin lapsena useampiakin ja pieniä kumimoottorilennokkeja, tuolle pienemmälle konemestarillekin. PIK 5 Malliliidokki PIK 5 oli suurin liidokki. Keskikoulun jälkeen ne hommat jäivät.

Räyskälän kentällä 60-70-luvun vaihteessa opettelin purjelentoa saksalaisella metalliputkirunkoisella harjoituskoneella, jotain kai vajaa 40 tuntia (lentopäiväkirja on kesäasunnolla etten voi tarkistaa). Siihen aikaan koneet hinattiin vintturilla ylös. Horman Janne veti Stiglitsillä hinausharjoitukset, mutta kun teki kaikenlaista koukeroa, enhän minä pystynyt seuraamaan, enkä saanut sitä kelpuutusta. Kun oli siihen aikaan kentällä niin pitkät jonot joka koneelle, saattoi päivä mennä ihan pelkään juoksuun vetämänään laskeutuvia koneita ja ilmaan saattamaan, että illalla vasta saattoi päästä koneeseen. Se ei minulle sopinut ja lopetin homman.

Moottorilentoa en ole opetellut, muuten kuin kaverien kyydissä vähän ohjannut. Kaverini ihmetteli, miksi minä sivuvakaajaa poljin kaartaessa, kun pursikoneella olin siihen oppinut.

Suihkumoottori ei ilmailumielessä niinkään kiinnostanut vaan sen fysiikka lähinnä. Se mitä sanoin Newtonista sen vitsin keskustelun alussa, oli juuri yksi syy ymmärtää niitä tehoja ja voimia.

Vaimo kahville huutelee, että tässä tämä tällä kertaa.
Liitteet
Vesimyllygeneraattori. Suunnittelija ja konemestarit.jpg
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2140
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Kontra kirjoitti: 19 Tammi 2024, 13:12 Tuon oheisen kuvan vesimyllygeneraattorin minä kuulemma rakensin tuo pienempi konemestari niin vakuutti. Minä putosin koulun portaissa päälleni tuon jälkeen enkä muista tuota vesimyllyä enkä kuvan ottoa lainkaan.
Onpa upea tiedeaiheinen kuva. 👍 Ja kiva tarina myös. Pikku kolhuista huolimatta. 😊
Lord knows I'm a Voodoo Child
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 19 Tammi 2024, 13:18
Kontra kirjoitti: 19 Tammi 2024, 13:12 Tuon oheisen kuvan vesimyllygeneraattorin minä kuulemma rakensin tuo pienempi konemestari niin vakuutti. Minä putosin koulun portaissa päälleni tuon jälkeen enkä muista tuota vesimyllyä enkä kuvan ottoa lainkaan.
Onpa upea tiedeaiheinen kuva. 👍 Ja kiva tarina myös. Pikku kolhuista huolimatta. 😊
Ei ollut pikkukolhu. Oppikoulun ensimmäisellä luokalla liu'uin koulun toisen kerroksen kaidetta mahallani, kun isommat kaveritkin niin tekivät, mutta jostakin syystä olin liukunut siitä yli, ja luultavasti alakerran kaiteen päälle, ja siellä alakerran alimman portaan kohdalla heräsin pää auki vasemman silmäkulman yläpuolelta - aivotärähdys ja kallon murtuma. Kolme viikkoa sairaalassa, enkä päässyt edes kevätkauden päättäjäisiin. Kyllähän se arpi otsassa harmitti, ja jotkut kyselivät, miten sille toiselle kävi.

Se valokuva on tuon pienemmän konemestarin isän ottama kuva, ja minä näin sen vasta jotain kymmenen vuotta siten ja olin ihmeissäni. Kun aloin muistella, niin autotallissa olin tuollaisia myllyssä olevia siivapyörien kanssa jotain räplännyt, mutta yhtään en muista, mistä ne olin saanut.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Where have all the trolls gone
long time passing
Where have all the trolls gone
long time ago
Where have all the trolls gone
In the shame bench they spend their time
everyone
Oh, when will they ever learn
oh, when will they ever learn
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Ai niin, eihän laulusta ilman nuotteja mitään tule
Liitteet
Where have all the trolls gone.jpg
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Siinä RDRE moottorin esityksessä kaverin sanonta ihmetyttää?

Instead of allowing the detonation wave to escape the engine

Eikö tuo käännetä: Sen sijaan että sallitaan räjähdysaallon paeta moottoria.

Voi saada tämäkin käsityksen: Sen sijaan, että sallitaan räjähdysaallon paeta moottoriin.

Eikös pitäisi sanoa: Instead of allowing the detonation wave to escape from the engine

Silloin se tarkoittaa: Sen sijaan, että sallitaan räjähdysaallon paeta moottorista.

Sitähän tuo lause tarkoittaa minun logiikallani. Miksi from puuttuu escapen jälkeen
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Näin viime yönä unta Newtonista. Hän torui minua: Etkö sinä ymmärrä peruskoulun fysiikkaa? Ja onhan sinulle analyyttistä geometriaa opetettu. Minä siihen: Mutta ymmärtäkää nyt, että noista opinnoista on jo 60 vuotta. Mutta minä lupaan yrittää parhaani. Antakaa minulle anteeksi suuri oppi-isäni. Sitten hän sanoi: On 400 vuotta kun minä yhtälöni kehitin, enkä ole vieläkään niitä unohtanut. Ja minä siihen: No voi minua onnetonta, kyllä minua nyt hävettää..... Mutta kun palaatte sinne suureen tuntemattomaan, kertoisitteko terveisiä toiselle suurelle oppi-isälleni Einsteinille, niin ja Maxwellille, Lorentzille ja kaikille menneiden vuosisatojen koville kundeille. Newton vielä siihen: Ei pidä luovuttaa, vaikka joskus takkuakin. Minä kerron terveiset. Ja kerro sinä niille trolleille, että enkös ollutkin oikeassa.
……..
Pn = Fn x v = ṁ ∙ (vj – v) ∙ v = ṁ ∙ (vj – v) ∙ v = ṁ ∙ v ∙ vj – ṁ ∙ v² ; työntöteho lentonopeuden funktiona
Fn = Pn / v ; työntövoima työntötehon ja lentonopeuden funktiona

No kyllä minä tuosta funktiosta Fn raapaisen kuvaajan ja sehän jo osoittaa, että työntövoima lentonopeuden funtiona tosiaan noudattaa työntövoimahyötysuhdeyhtälöä, vaikka se työntöteholla onkin laskettu.

Tuon työntövoimatehon kuvaajan vääntämisen minä jätän nuoremmille, mutta enhän minä halunnut vanhuksen mieltä pahoittaa. Laittakaa se kuvaaja tänne, niin näytän sen Newtonille, jos tulee kyselemään, miten menee.
Liitteet
Työtövoiman kuvaaja.jpg
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Jalo Arkkivalo

Lentämisestä kun oli juttua, aikoinaan eräs Finnairin lentokapteeni Räyskälässä sanoi hyppäävänsä purjekoneeseen, kun halusi lentää ihan oikeasti.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tämän yhtälön kuvaajan saa realisoitua vaikka VIC 20 tai Commodore 64 konekielellä

Työntöteho lentonopeuden v funktiona Pn = ṁ ∙ v ∙ vj – ṁ ∙ v² ; vj vaan pitää vetää hatusta vakiona

Saattaa olla omassa läppärissäkin konekieli, mutta en ole siihen syventynyt. Ja tietysti noilla kehittyneillä kielillä homma hoituu, jos vain niitä hallitsee.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tuosta unesta vielä.
Unohdin mainita, että pyysin Newtonia kertomaan terveisiä tietenkin kaikkien aikojen suurimmalle yleisnerolle Leonardolle da Vincista. Minua kastettaessa kuiskasin papille kastamaan minutkin Leonardoksi, mutta ei - faijan kaimaksi minut kastoi. Aikuisena kuulin, että pappi oli kuulemma mennyt lääkärille valittamaan harhasta, kun vauvaa kastaessaan olisi ihan kuin kuullut pienen sylivauvan puhuvan.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Ennakkovaroituksena teille kahdeksaakymppiä lähestyville, mitä on odotettavissa.
Kun äsken tuosta unesta kirjoitin, meni kymmenen minuuttia, ennen kuin muistin Maxwellin nimen. Etsin vihjettä netistä valon nopeutta käsittelevistä suomenkielisistä tiedostoista, mutta ei niissä ollut sanaakaan hänestä. Sitten luettelin aakkoset mielessäni - se konsti hyvin usein toimii, mutta ei tärpännyt nyt M:n kohdalla. Sitten jo toivoni menettäneenä se vain yht'äkkiä putkahti mieleeni.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1123
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Molli »

Ranskalaiskehitelmä menee testeihin..
Tuuli tunneli valokuva, alussa on erikoinen, mikä tuo "pääty" on? Tuuleteko kone? Virtauksen tulosuunta?
https://www.reuters.com/business/aerosp ... 024-01-19/
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Vastaa Viestiin