Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Muskin mukaan 400 Wh/kg olisi riittävä muun muassa lentämiseen.
https://www.reuters.com/article/idUSKBN25L0MV/
https://www.reuters.com/article/idUSKBN25L0MV/
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Kerosiinissa on 9.7Kwh / kg. Huippuja ei todellakaan ala olla läheskään.
Lentokoneissa halutaan yleensä maksimi määrä kantokykyä rahdille tai matkustajille. Se mikä riittää lentämiseen ei tarkoita samaa kuin mikä on kannattavaa. Tietty jos sähkö on halpaa ja fossiilisten verotusta ja muita haittamaksuja nostetaan tarpeeksi hommasta tulee järkevää jo kauan ennenkö kerosiinin energistiheysn saavutetaan.
Kuinka paljon enemmän painaisi 711Wh/kg akusto jossa on sama määrä energiaa kuin perus reittilennon tankillisessa? Ja paljonko noissa on kantavuus, kuinka paljon vähemmän hyötykuormaa sopii kyytiin?
Lentokoneissa halutaan yleensä maksimi määrä kantokykyä rahdille tai matkustajille. Se mikä riittää lentämiseen ei tarkoita samaa kuin mikä on kannattavaa. Tietty jos sähkö on halpaa ja fossiilisten verotusta ja muita haittamaksuja nostetaan tarpeeksi hommasta tulee järkevää jo kauan ennenkö kerosiinin energistiheysn saavutetaan.
Kuinka paljon enemmän painaisi 711Wh/kg akusto jossa on sama määrä energiaa kuin perus reittilennon tankillisessa? Ja paljonko noissa on kantavuus, kuinka paljon vähemmän hyötykuormaa sopii kyytiin?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Sähkömoottori on huomattavasti kevyempi kuin polttomoottori...lisäksi sen jäähdytystarve on paljon pienempi. Polttomoottorilentokoneen ilnmanvastuksesta jäähdytys vie puolet.KultaKikkare kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 08:36 Kerosiinissa on 9.7Kwh / kg. Huippuja ei todellakaan ala olla läheskään.
Lentokoneissa halutaan yleensä maksimi määrä kantokykyä rahdille tai matkustajille. Se mikä riittää lentämiseen ei tarkoita samaa kuin mikä on kannattavaa. Tietty jos sähkö on halpaa ja fossiilisten verotusta ja muita haittamaksuja nostetaan tarpeeksi hommasta tulee järkevää jo kauan ennenkö kerosiinin energistiheysn saavutetaan.
Kuinka paljon enemmän painaisi 711Wh/kg akusto jossa on sama määrä energiaa kuin perus reittilennon tankillisessa? Ja paljonko noissa on kantavuus, kuinka paljon vähemmän hyötykuormaa sopii kyytiin?
Eli kuin kaikki asiat huomioidaan alkaa 700 kw/kg olla jo erityisen hyvä....varsinkin kennoilla avustettuna jopa ohittaa polttomoottorin hyvissä olosuhteissa.
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
No esimerkiksi sähköavusteisissa purjekoneissa on vain 9% akkujen paino....sen sijaan matkustajakoneissa löpöä on 44%.KultaKikkare kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 08:36 Kerosiinissa on 9.7Kwh / kg. Huippuja ei todellakaan ala olla läheskään.
Lentokoneissa halutaan yleensä maksimi määrä kantokykyä rahdille tai matkustajille. Se mikä riittää lentämiseen ei tarkoita samaa kuin mikä on kannattavaa. Tietty jos sähkö on halpaa ja fossiilisten verotusta ja muita haittamaksuja nostetaan tarpeeksi hommasta tulee järkevää jo kauan ennenkö kerosiinin energistiheysn saavutetaan.
Kuinka paljon enemmän painaisi 711Wh/kg akusto jossa on sama määrä energiaa kuin perus reittilennon tankillisessa? Ja paljonko noissa on kantavuus, kuinka paljon vähemmän hyötykuormaa sopii kyytiin?
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_fraction
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Tuulispää kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 10:35Sähkömoottori on huomattavasti kevyempi kuin polttomoottori...lisäksi sen jäähdytystarve on paljon pienempi. Polttomoottorilentokoneen ilnmanvastuksesta jäähdytys vie puolet.KultaKikkare kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 08:36 Kerosiinissa on 9.7Kwh / kg. Huippuja ei todellakaan ala olla läheskään.
Lentokoneissa halutaan yleensä maksimi määrä kantokykyä rahdille tai matkustajille. Se mikä riittää lentämiseen ei tarkoita samaa kuin mikä on kannattavaa. Tietty jos sähkö on halpaa ja fossiilisten verotusta ja muita haittamaksuja nostetaan tarpeeksi hommasta tulee järkevää jo kauan ennenkö kerosiinin energistiheysn saavutetaan.
Kuinka paljon enemmän painaisi 711Wh/kg akusto jossa on sama määrä energiaa kuin perus reittilennon tankillisessa? Ja paljonko noissa on kantavuus, kuinka paljon vähemmän hyötykuormaa sopii kyytiin?
Eli kuin kaikki asiat huomioidaan alkaa 700 kw/kg olla jo erityisen hyvä....varsinkin kennoilla avustettuna jopa ohittaa polttomoottorin hyvissä olosuhteissa.
Uusia sähköisiä propulsio moottoreita kehitetään, ja ongelmaa ratkotaan myös toisesta päästä, eli koitetaan saada parempi hyötysuhde moottoreihin. Enemmän työntöä per watti.
REVOLUTIONARY NEW ELECTRIC EJET MOTOR COULD SIGNAL A BREAKTHROUGH IN ELECTRIC PROPULSION FOR AVIATION
https://thedebrief.org/revolutionary-ne ... -aviation/
"
However, the path to electrification has its challenges. The aviation sector, much like its automotive counterpart, is grappling with the intrinsic difficulties of battery-powered engines, where the weight of the batteries often undermines the lift required for flight. The answer lies in efficiency – the amount of thrust produced per watt of power. This has spurred companies like Wright and H3x to innovate, developing lighter, more reliable electric engines that can power large-scale electric passenger planes with unprecedented efficiency.
"
Hybridi lentokoneesta visioivat myös.
"
Wright Electric’s 2-megawatt engine, capable of delivering 2,700 horsepower, illustrates the potential of electric propulsion. It’s a motor born of a comprehensive redesign, utilizing high-voltage and advanced thermal strategies to achieve the power and efficiency levels necessary for large aircraft flight. Wright’s vision extends beyond retrofitting existing airframes; they are collaborating with established manufacturers to build a hybrid electric aircraft that combines efficient propulsion with the range of liquid fuel engines.
"
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Joo mut ei kukaan lennä purjekoneella thaikkuihin lomamatkalle tai bisnestapaamiseen jenkkeihin. Toki niistä voidaan lähteä liikkeelle, ja niiden kehitys voi poikia jotain innovaatioita isompiin koneisiin.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 10:52No esimerkiksi sähköavusteisissa purjekoneissa on vain 9% akkujen paino....sen sijaan matkustajakoneissa löpöä on 44%.KultaKikkare kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 08:36 Kerosiinissa on 9.7Kwh / kg. Huippuja ei todellakaan ala olla läheskään.
Lentokoneissa halutaan yleensä maksimi määrä kantokykyä rahdille tai matkustajille. Se mikä riittää lentämiseen ei tarkoita samaa kuin mikä on kannattavaa. Tietty jos sähkö on halpaa ja fossiilisten verotusta ja muita haittamaksuja nostetaan tarpeeksi hommasta tulee järkevää jo kauan ennenkö kerosiinin energistiheysn saavutetaan.
Kuinka paljon enemmän painaisi 711Wh/kg akusto jossa on sama määrä energiaa kuin perus reittilennon tankillisessa? Ja paljonko noissa on kantavuus, kuinka paljon vähemmän hyötykuormaa sopii kyytiin?
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_fraction
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Mutta paras fuel fraction on 85%.KultaKikkare kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 10:59Joo mut ei kukaan lennä purjekoneella thaikkuihin lomamatkalle tai bisnestapaamiseen jenkkeihin. Toki niistä voidaan lähteä liikkeelle, ja niiden kehitys voi poikia jotain innovaatioita isompiin koneisiin.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 10:52No esimerkiksi sähköavusteisissa purjekoneissa on vain 9% akkujen paino....sen sijaan matkustajakoneissa löpöä on 44%.KultaKikkare kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 08:36 Kerosiinissa on 9.7Kwh / kg. Huippuja ei todellakaan ala olla läheskään.
Lentokoneissa halutaan yleensä maksimi määrä kantokykyä rahdille tai matkustajille. Se mikä riittää lentämiseen ei tarkoita samaa kuin mikä on kannattavaa. Tietty jos sähkö on halpaa ja fossiilisten verotusta ja muita haittamaksuja nostetaan tarpeeksi hommasta tulee järkevää jo kauan ennenkö kerosiinin energistiheysn saavutetaan.
Kuinka paljon enemmän painaisi 711Wh/kg akusto jossa on sama määrä energiaa kuin perus reittilennon tankillisessa? Ja paljonko noissa on kantavuus, kuinka paljon vähemmän hyötykuormaa sopii kyytiin?
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_fraction
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Akkuteknologia on koko lailla tiensä päässä. Kemialliseen akkuteknologiaan ei voi saada enää hyppäystä, tie on menty loppuun. Sorry,
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Niin 711 wh/kg on varmaan huippu.
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Kerosiinin energia poltetaan lämmöksi ja lämpö muutetaan lämpövoimakoneessa liikkeeksi. Hyötysuhde on huono ja ylimääräistä moottorin painoa kulkee mukana. Ensin sähkömoottoreilla kannattanee lentää lyhyen reittilennot joissa akut ehditään ladata. Samoin kuin bussiliikenteessä.KultaKikkare kirjoitti: ↑25 Tammi 2024, 08:36 Kerosiinissa on 9.7Kwh / kg. Huippuja ei todellakaan ala olla läheskään.
Lentokoneissa halutaan yleensä maksimi määrä kantokykyä rahdille tai matkustajille. Se mikä riittää lentämiseen ei tarkoita samaa kuin mikä on kannattavaa. Tietty jos sähkö on halpaa ja fossiilisten verotusta ja muita haittamaksuja nostetaan tarpeeksi hommasta tulee järkevää jo kauan ennenkö kerosiinin energistiheysn saavutetaan.
Kuinka paljon enemmän painaisi 711Wh/kg akusto jossa on sama määrä energiaa kuin perus reittilennon tankillisessa? Ja paljonko noissa on kantavuus, kuinka paljon vähemmän hyötykuormaa sopii kyytiin?
Viimeksi muokannut Lyde19, 26 Tammi 2024, 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Litium-rikki akkujen teoreettinen maksimi on 6kwh/kg. Ei olla vielä ollenkaan lähellä.
Sitten tulee kokonaan uudentyyppisiä akkuja, esim. erilaisiin nanoteknologioihin perustuvia.
Sitten tulee kokonaan uudentyyppisiä akkuja, esim. erilaisiin nanoteknologioihin perustuvia.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Kännyköihin on jo myynnissä ydinparistoja.KultaKikkare kirjoitti: ↑26 Tammi 2024, 08:45 Litium-rikki akkujen teoreettinen maksimi on 6kwh/kg. Ei olla vielä ollenkaan lähellä.
Sitten tulee kokonaan uudentyyppisiä akkuja, esim. erilaisiin nanoteknologioihin perustuvia.
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Eka e-leko lensi 1973...silloin NiCd akuilla oli ilmeisesti 50 wh/kg tuo density.
https://www.eeworldonline.com/lead-acid ... thium-ion/
Lyijyakut on edelleen myydyin akku.
https://www.eeworldonline.com/lead-acid ... thium-ion/
Lyijyakut on edelleen myydyin akku.
Re: Ihmeakut...alkaako jo olla ?
Mäntämoottorilentokoneiden kaupallinen merkitys on hyvin pieni ja tavaran tai ihmisten kuljetuksessa mitätön. Liikennelentokoneiden kaasuturbiinien tehopainosuhde on ihan omissa sfääreissään mihinkään muuhun voimalaitteeseen verrattuna.