Elokuva

TV-ohjelmat, Sarjat, Elokuvat, Dokumentit, Videot + Huumori
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Wisti kirjoitti: 26 Helmi 2023, 17:02 Olen muutaman kerran oopperassa käynyt. Aarioita kuuntelen kyllä kotona halukkaasti.
Nykyään, kun minulla on suht. hyvät äänentoistolaitteet ja teräväpiirto-tv, käyn oopperoissa, konserteissa ja elokuvissakin harvoin, kun voin nauttia kotona laadukkaista tallenteista. Ikääkin alkaa kertyä. Lisäksi kun esim. kuuntelen klassista musiikkia, voin istua kiikkustuolissa, lukea samalla partituuria tai nuotteja ja siemailla mallasviskiä. Lisäksi polkea jalalla tahtia ja vislata mukana (niillä hetkillä kun en siemaile).

Kun minulla on esim. Beethovenin cis-mollikvartetosta 18 eri levytystä - joita olen joutunut postitsekin tilaamaan aina Vancouveria myöten - ynnä partituuri, niin en usko minkään live-esityksen voivan antaa siitä minulle enää mitään ahaa-elämystä, tai tempaavan minua johonkin toiseen todellisuuteen sen tehokkaammin kuin nuo levytyksetkään. Minua myös häiritsee YY-kerho (Yhdistyneet Yskijät), joka etenkin näin talvisaikaan tuntuu löytävän tiensä yleisötilaisuuksiin.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

asdf kirjoitti: 26 Helmi 2023, 17:12 Minä olen kahdesti käynyt oopperassa, enkä todellakaan pidä.
Eihän kaikkien tarvitse pitää kaikesta. Jostakin syystä tekee kuitenkin mieleni muistuttaa säveltäjä Arnold Schönbergin sanoista: jos se on taidetta, se ei ole kaikkia varten, ja jos se on kaikkia varten, se ei ole taidetta. Kovin provokatiivista ja elitististä, tottakai. Itse ymmärrän nuo sanat siten, että kaikki vain eivät viitsi nähdä vaivaa. Kun esim. kuuntelin Brahmsin D-duurisinfonian levytystä ensimmäisen kerran, minä tuskittelin että eikö tämä puuro ikinä lopu (vaikka levytys oli yksi kaikkein parhaista, esittäjinä Leonard Bernstein & NY Philh.). Mutta nykyään, kun olen päässyt tuohon sinfoniaan "sisälle", se tuntuu loppuvan liian pian.
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3540
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja asdf »

Sulervo kirjoitti: 26 Helmi 2023, 18:39
asdf kirjoitti: 26 Helmi 2023, 17:12 Minä olen kahdesti käynyt oopperassa, enkä todellakaan pidä.
Eihän kaikkien tarvitse pitää kaikesta. Jostakin syystä tekee kuitenkin mieleni muistuttaa säveltäjä Arnold Schönbergin sanoista: jos se on taidetta, se ei ole kaikkia varten, ja jos se on kaikkia varten, se ei ole taidetta. Kovin provokatiivista ja elitististä, tottakai. Itse ymmärrän nuo sanat siten, että kaikki vain eivät viitsi nähdä vaivaa. Kun esim. kuuntelin Brahmsin D-duurisinfonian levytystä ensimmäisen kerran, minä tuskittelin että eikö tämä puuro ikinä lopu (vaikka levytys oli yksi kaikkein parhaista, esittäjinä Leonard Bernstein & NY Philh.). Mutta nykyään, kun olen päässyt tuohon sinfoniaan "sisälle", se tuntuu loppuvan liian pian.
Kyllä varmaan tanhuamisestakin löytää paljon positiivista, jos vaivautuu pääsemään sisälle. Kyse on valinnoista, mihin voimavaransa ja rajallisen aikansa käyttää ja arveleeko sen sisään pääsemisen jälkeisen nautinnon olevan sisään pääsemiseen käytettävän vaivan arvoista.
Salmon Snake of the East
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

asdf kirjoitti: 26 Helmi 2023, 19:28 Kyse on valinnoista, mihin voimavaransa ja rajallisen aikansa käyttää
Tosiaankin juuri niistä on kyse.
asdf kirjoitti: 26 Helmi 2023, 19:28 ja arveleeko sen sisään pääsemisen jälkeisen nautinnon olevan sisään pääsemiseen käytettävän vaivan arvoista.
Sitähän ei voi etukäteen tietää. Mutta tietysti on niinkin, että suht. komplisoidun musiikin sisään on vaikeampi päästä, ellei ole itse harrastanut musiikkia esim. soittamalla, ei vain kuuntelemalla.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Matu aiheeseen...Crossing Over 2009: https://123moviesfree-ma.123caches.re/w ... watchnow=1
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Mosquito Coast....kertoo keksijästä: https://123moviesfree-ma.123caches.re/w ... watchnow=1
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Preston Tucker....autosuunnittelija joka oli edellä aikaansa: https://123moviesfree-ma.123caches.re/w ... watchnow=1
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

m3gan...kun lelu ottaa vallan ihmisestä: https://123moviesfree-ma.123caches.re/w ... watchnow=1
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3540
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Elokuva

Viesti Kirjoittaja asdf »

Ainoa hyvä elokuva, jonka nimessä on american, on American Ninja kakkonen.
Salmon Snake of the East
Vastaa Viestiin