Oman asunto-osakkeen myynti itse

Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 464
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Aamulehti on varmaan sitä mieltä että (joku muu kuin minä itse) voisi ampua koko lainhuudannon tykillä venäjälle.
Susa
Reactions:
Viestit: 7910
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja Susa »

apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:20
Susa kirjoitti: 01 Helmi 2024, 20:34
apetteri kirjoitti: 01 Helmi 2024, 19:56 Eikös lainhuudannon alkuperäinen tarkoitus ollut joku kirjoitus lehdessä tai vastaavassa, jossa "huudettiin laillisuutta" toimenpiteeseen koska silloin kaikkia asioita ei ollut missään virallisissa papereissa, ATK.ta puhumattakaan.
E tiedä kuinka kauhean vanhoista ajoista nyt puhut, mutta maarekisteriä on pidetty jo 1800-luvulla.
Maanomistaminen on ollut "aina" iso asia, josta on pidetty kirjaa.

Omakotitalon myynnistäkään ei muuten aina tarvitse tehdä lainhuudatusta.
Milloin ei?
Lainhuudatus koskee kiinteistökauppaa. Omistamaasi omakotitaloa voit myydä periaatteessa aivan vapaasti ilman minkäänlaista byrokratiaa, mutta usein siitä kuitenkin seuraa kaikenlaista ilmoitusta maanmittauslaitokselle ja verotukseen yms.
Eikös nuo ilmoitukset maanmittaustoimistolle (=lainhuudatus) ja verottajalle ole juuri sitä byrokratiaa?
Eli omakotitalon myymisestä seuraa aina byrokratiaa, mutta ei välttämättä lainhuudatusta.
Susa
Reactions:
Viestit: 7910
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja Susa »

apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:23 Aamulehti on varmaan sitä mieltä että (joku muu kuin minä itse) voisi ampua koko lainhuudannon tykillä venäjälle.
Miksi niin pitäisi tehdä?
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 464
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Susa kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:24
apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:20
Susa kirjoitti: 01 Helmi 2024, 20:34
apetteri kirjoitti: 01 Helmi 2024, 19:56 Eikös lainhuudannon alkuperäinen tarkoitus ollut joku kirjoitus lehdessä tai vastaavassa, jossa "huudettiin laillisuutta" toimenpiteeseen koska silloin kaikkia asioita ei ollut missään virallisissa papereissa, ATK.ta puhumattakaan.
E tiedä kuinka kauhean vanhoista ajoista nyt puhut, mutta maarekisteriä on pidetty jo 1800-luvulla.
Maanomistaminen on ollut "aina" iso asia, josta on pidetty kirjaa.

Omakotitalon myynnistäkään ei muuten aina tarvitse tehdä lainhuudatusta.
Milloin ei?
Lainhuudatus koskee kiinteistökauppaa. Omistamaasi omakotitaloa voit myydä periaatteessa aivan vapaasti ilman minkäänlaista byrokratiaa, mutta usein siitä kuitenkin seuraa kaikenlaista ilmoitusta maanmittauslaitokselle ja verotukseen yms.
Eikös nuo ilmoitukset maanmittaustoimistolle (=lainhuudatus) ja verottajalle ole juuri sitä byrokratiaa?
Eli omakotitalon myymisestä seuraa aina byrokratiaa, mutta ei välttämättä lainhuudatusta.
Omakotitalo on eri asia kuin kiinteistö.

Kiinteistökaupassa pitää tehdä lainhuudanto, omatkotitaloja voit myydä ilman lainhuudantoa esim niin,että talo siirretään pois, mutta sit tästä pitää tehdä ilmoitus että kyseinen talo ei sijaitse enää kiinteistöllä yms. Jos talo on uusi ja rakentamaton minkä myyt kuin sian säkissä konsanaan, ei tuosta kaupasta tarvitse suoraan tehdä mitään ilmoituksia minnekkään. Mutta siinä vaiheessa jos taloa taas aletaan rakentamaan kiinteistölle, alkaa byrokratiakierros.
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 464
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Susa kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:29
apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:23 Aamulehti on varmaan sitä mieltä että (joku muu kuin minä itse) voisi ampua koko lainhuudannon tykillä venäjälle.
Miksi niin pitäisi tehdä?
En tiedä enkä pysty käsittämään. Spekuloin puhtaasti sen perusteella, mitä yleisesti kirjoitellaan ja ehdotellaan tyhmiä ratkaisuja tyhmiin asioihin.
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 464
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Kiinteistöjä koskevissa lainsäädännöissä yleisesti huomiodaan asiaa pidemmällä aikavälillä. Kyseinen maa-ala on ollut olemassa miljoonia vuosia ennen nykyistä omistajaa, ja suurella todennäköisyydellä myös jatkossa. Siksi käyttö ja siihen liittyvät oikeudet eivät oikeasti ole niin laajoja ja rajattommia, kuin moni "ilmaiseksi" perintönä saaneita maa-alojaan ajattelee ja hallitsee niitä "miun maita". Sinne esim. ei saa vapaasti kaataa omia ydinjätteitään koska toiminta voi aihettaa merkittävää haittaa muille kaukana tulevaisuudessa.
Itse ajattelen asiaa niin, että minulla on lähinnä hallintaoikeus omistamaani kiinteistöön sen ajan kun sen omistan, jos omistan sen koko elämäni ajan niin sitten se on ollut elämäni aikainen hallintaoikeus.
Susa
Reactions:
Viestit: 7910
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja Susa »

apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:31
Omakotitalo on eri asia kuin kiinteistö.

Kiinteistökaupassa pitää tehdä lainhuudanto, omatkotitaloja voit myydä ilman lainhuudantoa esim niin,että talo siirretään pois, mutta sit tästä pitää tehdä ilmoitus että kyseinen talo ei sijaitse enää kiinteistöllä yms. Jos talo on uusi ja rakentamaton minkä myyt kuin sian säkissä konsanaan, ei tuosta kaupasta tarvitse suoraan tehdä mitään ilmoituksia minnekkään. Mutta siinä vaiheessa jos taloa taas aletaan rakentamaan kiinteistölle, alkaa byrokratiakierros.
Sinähän nyt hassuja koukeroita keksit. :D
Omakotitalon purkamiseenkin tarvitaan lupa, eli byrokratiaa.
Minä en tuollaista talopaketin myymistä tarkoittanut, kun sanoin ettei omakotitalon myymisestä aina tarvitse lainhuudatusta suorittaa.
Vaikka talo olisi seisonut tontilla jo 10 vuotta ja seisoisi kaupan jälkeen edelleen samalla paikalla, niin aina ei tarvita sitä lainhuudatusta.
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 464
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Susa kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:39
apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:31
Omakotitalo on eri asia kuin kiinteistö.

Kiinteistökaupassa pitää tehdä lainhuudanto, omatkotitaloja voit myydä ilman lainhuudantoa esim niin,että talo siirretään pois, mutta sit tästä pitää tehdä ilmoitus että kyseinen talo ei sijaitse enää kiinteistöllä yms. Jos talo on uusi ja rakentamaton minkä myyt kuin sian säkissä konsanaan, ei tuosta kaupasta tarvitse suoraan tehdä mitään ilmoituksia minnekkään. Mutta siinä vaiheessa jos taloa taas aletaan rakentamaan kiinteistölle, alkaa byrokratiakierros.
Sinähän nyt hassuja koukeroita keksit. :D
Omakotitalon purkamiseenkin tarvitaan lupa, eli byrokratiaa.
Minä en tuollaista talopaketin myymistä tarkoittanut, kun sanoin ettei omakotitalon myymisestä aina tarvitse lainhuudatusta suorittaa.
Vaikka talo olisi seisonut tontilla jo 10 vuotta ja seisoisi kaupan jälkeen edelleen samalla paikalla, niin aina ei tarvita sitä lainhuudatusta.
Enkös :D

Olemassa olevan talon purku on taas ihan eri asia kuin kaupanteko. Siihenkään tosin ei lainhuudantoa tarvita, mutta edelleen menee taas toiseen asiaan. Tässä on tietääkseni puhuttu nimen omaan talon & ja/tai kiinteistökaupasta.

"Vaikka talo olisi seisonut tontilla jo 10 vuotta ja seisoisi kaupan jälkeen edelleen samalla paikalla, niin aina ei tarvita sitä lainhuudatusta." - jos kyseinen kiinteistö vaihtaa omistajuutta, omistajuuden vaihdon edellytyksenä on aina lainhuudanto, jos taas tarkoitat puhtaasti talokauppaa, ei lainhuudantoa tarvita, koska taloja saa kyllä myydä, ja se voi jäädä vaikka vuokralle sille kiinteistölle missä on 10 vuotta lojunut.
Susa
Reactions:
Viestit: 7910
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja Susa »

apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:46 jos taas tarkoitat puhtaasti talokauppaa, ei lainhuudantoa tarvita, koska taloja saa kyllä myydä, ja se voi jäädä vaikka vuokralle sille kiinteistölle missä on 10 vuotta lojunut.
Onnittelut! Vuokratontilla olevasta talokaupasta ei tarvitse tehdä lainhuudatusta.
Näinon0070
Reactions:
Viestit: 1143
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja Näinon0070 »

Se on virallinen omistusoikeuden todistus. Ilman tätä ei kohteeseen lainaa tipu, mikäli se toimii vakuutena.

https://asuntokauppiasanna.fi/hyva-tietaa/lainhuudatus/
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 464
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Susa kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:49
apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:46 jos taas tarkoitat puhtaasti talokauppaa, ei lainhuudantoa tarvita, koska taloja saa kyllä myydä, ja se voi jäädä vaikka vuokralle sille kiinteistölle missä on 10 vuotta lojunut.
Onnittelut! Vuokratontilla olevasta talokaupasta ei tarvitse tehdä lainhuudatusta.
Talokauppa kun voi tarkoittaa montaa muutakin koukeroa kuin vuokratontilla sijaitsevan talon kauppa.
Susa
Reactions:
Viestit: 7910
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja Susa »

apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:52 Talokauppa kun voi tarkoittaa montaa muutakin koukeroa kuin vuokratontilla sijaitsevan talon kauppa.
Kyllä, asia tuli jo selväksi äskettäiten. :D
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 464
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

Re: Oman asunto-osakkeen myynti itse

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Susa kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:53
apetteri kirjoitti: 02 Helmi 2024, 12:52 Talokauppa kun voi tarkoittaa montaa muutakin koukeroa kuin vuokratontilla sijaitsevan talon kauppa.
Kyllä, asia tuli jo selväksi äskettäiten. :D
Kyllä siinä saikin rosteritangosta koukeroita vääntää :D
Vastaa Viestiin