Tili poisto

Tässä ohjeita / niksejä palstan toimintoihin liittyen
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Enigma »

MooM kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:30
Enigma kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:19
MooM kirjoitti: 16 Joulu 2022, 14:53 Puhuin nyt vain tietorekistereistä (henkilötietoreistereistä) ja siitä, millaisia oikeuksia rekisterissä olavalla on omiin tietoihinsa.
Mahtaako anonyymipalsta olla edes tietorekisteri? Siis tämän GDPR:n mukaan. Eihän täällä kerätä henkilötietoja.
En tiedä, missä raja menee. Emme ole täysin ja varauksetta anonyymejä, koska rekisteröityminen on tehtävä. Siihen taas tarvitaan sähköpostiosoite, joka periaatteessa voi olla identiteetin paljastava. Täysin tämä ei vertaudu esim. asiakasrekisteriin, koska yhteystiedot ovat niin vähäiset.
En minkään. Mutta kun käyttäjä voi valita niin nimimerkin kuin jonkun ei-omanimisen-sähköpostin, niin mielestäni täällä ei kerätä henkilötietoja rekisteröitymisen yhteydessä. Se, että jos joku kertoo julkisesti kuka on, on hänen oma asiansa ja vastuu ihmisellä itsellään.
Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Enigma kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:19
MooM kirjoitti: 16 Joulu 2022, 14:53 Puhuin nyt vain tietorekistereistä (henkilötietoreistereistä) ja siitä, millaisia oikeuksia rekisterissä olavalla on omiin tietoihinsa.
Mahtaako anonyymipalsta olla edes tietorekisteri? Siis tämän GDPR:n mukaan. Eihän täällä kerätä henkilötietoja.

Sähköpostiosoitteet on GDPR:n alaisia vaikka niitä ei muihin henkilötietoihin olisikaan linkattu.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Enigma »

KultaKikkare kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:38
Enigma kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:19
MooM kirjoitti: 16 Joulu 2022, 14:53 Puhuin nyt vain tietorekistereistä (henkilötietoreistereistä) ja siitä, millaisia oikeuksia rekisterissä olavalla on omiin tietoihinsa.
Mahtaako anonyymipalsta olla edes tietorekisteri? Siis tämän GDPR:n mukaan. Eihän täällä kerätä henkilötietoja.

Sähköpostiosoitteet on GDPR:n alaisia vaikka niitä ei muihin henkilötietoihin olisikaan linkattu.
Tietosuoja.fi sivun mukaan pitää olla tuo tunnistettavuus. Pelkkä sähköposti ei sitä luultavasti täytä, koska voi olla mikä merkkijono vain.

"Henkilötietoja ovat kaikki tiedot, jotka liittyvät tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan henkilöön."
https://tietosuoja.fi/gdpr
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Enigma kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:43
KultaKikkare kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:38
Enigma kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:19
MooM kirjoitti: 16 Joulu 2022, 14:53 Puhuin nyt vain tietorekistereistä (henkilötietoreistereistä) ja siitä, millaisia oikeuksia rekisterissä olavalla on omiin tietoihinsa.
Mahtaako anonyymipalsta olla edes tietorekisteri? Siis tämän GDPR:n mukaan. Eihän täällä kerätä henkilötietoja.

Sähköpostiosoitteet on GDPR:n alaisia vaikka niitä ei muihin henkilötietoihin olisikaan linkattu.
Tietosuoja.fi sivun mukaan pitää olla tuo tunnistettavuus. Pelkkä sähköposti ei sitä luultavasti täytä, koska voi olla mikä merkkijono vain.

"Henkilötietoja ovat kaikki tiedot, jotka liittyvät tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan henkilöön."
https://tietosuoja.fi/gdpr

Joo, pelkkä sähköpostiosotteiden säilyttäminen ei sinällään ole henkilötietorekisteri. Niitä ei kuitenkaan mun ymmärtääkseni saa käyttää esimerkiksi suoramarkkinointiin GDPR:n vastaisesti, eli kysymättä käyttäjältä lupaa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Tuo on sitten kinkkisempi kysymys, että ovatko käyttäjän itse palveluun lataamat tiedot kerättyä tietoa? Eli muuttuuko nimimerkki henkilötiedoksi, kun ko. nimimerkin omistaja itse kertoo kuka on?
Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4969
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Enigma kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:53 Tuo on sitten kinkkisempi kysymys, että ovatko käyttäjän itse palveluun lataamat tiedot kerättyä tietoa? Eli muuttuuko nimimerkki henkilötiedoksi, kun ko. nimimerkin omistaja itse kertoo kuka on?
Samaa mietin itsekin, jos vaikka käyttää nimimerkkinä oikeaa nimeään. Eikai se voi niin mennä, mistä kukaan voi tietää onko se oikea nimi vai ei.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Enigma »

KultaKikkare kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:55
Enigma kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:53 Tuo on sitten kinkkisempi kysymys, että ovatko käyttäjän itse palveluun lataamat tiedot kerättyä tietoa? Eli muuttuuko nimimerkki henkilötiedoksi, kun ko. nimimerkin omistaja itse kertoo kuka on?
Samaa mietin itsekin, jos vaikka käyttää nimimerkkinä oikeaa nimeään. Eikai se voi niin mennä, mistä kukaan voi tietää onko se oikea nimi vai ei.
Ei siitä ehkä voikaan, mutta jos on paljon kirjoituksia kuvineen, asuinpaikkoineen ja vieläpä joku muu tunnistaa noista henkilön, niin tuo tunnistettavuus lienee riittävän varmaa. Mutta kun kyseessä ei ole mikään varsinaisesti kerätty tieto, vaan ihmisen ihan omasta halusta paljastama, niin velvoittaako se yhä palstanpitäjän suojelemaan tuota henkilöllisyyttä GDPR:n mukaan.
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4873
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja MooM »

Mutta jos palataan aiheeseen, niin olipa tämä henkilörekisteri tai ei, niin täällä pitäisi olla selvät ohjeet sille, miten nimimerkki lopetetaan ja mahdollisuus siihen, että viestihistoria poistuu (siltä osin, kun sitä ei jää lainauksiin). Ehkä postaus tuonne palstan käyttöohjeketjuun + lisäys alareunan kohtiin Yksityisyys tai Ehdot
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Deimos »

No, ovatko ne tietoni hävitetty? Itse aika itsetuhoisella tuulella ja juna-asemalle matkaa sata metriä. Muutto helpotti asiaa kummasti. Nyt ei ole aikaa miettiä pariakymmentä minuuttia tapanko itseni. Nyt se on minuuteissa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Deimos kirjoitti: 17 Tammi 2023, 23:44 No, ovatko ne tietoni hävitetty? Itse aika itsetuhoisella tuulella ja juna-asemalle matkaa sata metriä. Muutto helpotti asiaa kummasti. Nyt ei ole aikaa miettiä pariakymmentä minuuttia tapanko itseni. Nyt se on minuuteissa.
Kriisipuhelin 09 2525 0111 - keskusteluapua kriisiin
https://mieli.fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin/
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 6058
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Deimos kirjoitti: 17 Tammi 2023, 23:44 No, ovatko ne tietoni hävitetty? Itse aika itsetuhoisella tuulella ja juna-asemalle matkaa sata metriä. Muutto helpotti asiaa kummasti. Nyt ei ole aikaa miettiä pariakymmentä minuuttia tapanko itseni. Nyt se on minuuteissa.
Muutitko Tikkurilaan?
Onko oma sauna?


8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Enigma kirjoitti: 18 Tammi 2023, 00:00
Deimos kirjoitti: 17 Tammi 2023, 23:44 No, ovatko ne tietoni hävitetty? Itse aika itsetuhoisella tuulella ja juna-asemalle matkaa sata metriä. Muutto helpotti asiaa kummasti. Nyt ei ole aikaa miettiä pariakymmentä minuuttia tapanko itseni. Nyt se on minuuteissa.
Kriisipuhelin 09 2525 0111 - keskusteluapua kriisiin
https://mieli.fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin/
Haista nyt paska! Noi on kokeiltu jo aikoja sitten. Laitatko laastarin jos jalasta on valtimo poikki????
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Brainwashed kirjoitti: 18 Tammi 2023, 00:06
Deimos kirjoitti: 17 Tammi 2023, 23:44 No, ovatko ne tietoni hävitetty? Itse aika itsetuhoisella tuulella ja juna-asemalle matkaa sata metriä. Muutto helpotti asiaa kummasti. Nyt ei ole aikaa miettiä pariakymmentä minuuttia tapanko itseni. Nyt se on minuuteissa.
Muutitko Tikkurilaan?
Onko oma sauna?


8-)
Korsossa edelleen. Oma sauna on todellakin ja testattu jo moneen kertaan. En tosin tiedä sähkölaskusta yhtään mitään...
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 6058
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Tili poisto

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Deimos kirjoitti: 18 Tammi 2023, 00:18
Brainwashed kirjoitti: 18 Tammi 2023, 00:06
Deimos kirjoitti: 17 Tammi 2023, 23:44 No, ovatko ne tietoni hävitetty? Itse aika itsetuhoisella tuulella ja juna-asemalle matkaa sata metriä. Muutto helpotti asiaa kummasti. Nyt ei ole aikaa miettiä pariakymmentä minuuttia tapanko itseni. Nyt se on minuuteissa.
Muutitko Tikkurilaan?
Onko oma sauna?


8-)
Korsossa edelleen. Oma sauna on todellakin ja testattu jo moneen kertaan. En tosin tiedä sähkölaskusta yhtään mitään...

Ok, pitääpi tulla testaamaan löylyt jossain välissä.
Pidä itsesi kunnossa siihen asti!

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Vastaa Viestiin