Sähköautoilun tulevaisuus ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Joku saattaa tarvita...kun sähkön määrä on pienempi kuin 2 tonnisella Teslalla.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Mihin sinä ajelisit tuollaisella epäkäytännöllisellä yhden hengen mopolla, joka painaisi 1000-1500 kiloa. Ota huomioon, että jos laittaisit siihen ison painavan akun, niin se vaatisi myös rungolta, pyöränripustuksilta ja muilta tukirakenteilta riittävää lujuutta ja kaikki ne lisäisivät myös painoa. Et sinä millään vanerikopilla voi lähteä liikenteeseen.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Kuinka paljon vekotin maksaisi?Tuulispää kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 11:26Tässä olis 1000 km range.Tonttu kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 11:06Mummomopo on jo tehty. Miksi yrität keksiä pyörää uudelleen. https://autotoday.fi/sahkoinen-kontio-a ... ettu-mopo/
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Se on 3 hengen.Tonttu kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 13:03Mihin sinä ajelisit tuollaisella epäkäytännöllisellä yhden hengen mopolla, joka painaisi 1000-1500 kiloa. Ota huomioon, että jos laittaisit siihen ison painavan akun, niin se vaatisi myös rungolta, pyöränripustuksilta ja muilta tukirakenteilta riittävää lujuutta ja kaikki ne lisäisivät myös painoa. Et sinä millään vanerikopilla voi lähteä liikenteeseen.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Olisko jossain 15-18 tonnin hujakoissa ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
3 hengen kulkuneuvon tehontarve on n. 10 kW/100 km, eli akuston pitäisi olla 100 kWh tai ylikin, koska akkuja ei voi ajaa tyhjäksi.
Pelkät 100kWh akut maksaisivat 15000 euroa, lisäksi tarvitaan moottori, säädin ja muu tekniikka sekä työtä muutaman tuhannen euron verran.
Valmistuskustannukset olisivat n. 20000 euroa, jos ei huomioida tehtaan laitteisiin ja muuhun perustamiseen meneviä kuluja.
Siihen verot, rahti ja yrityksen muut kulut päälle, mitkä katettava. 30000 euroa jos hinta olisi, saattaisi jäädä ehkä vähän voittoa.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
"Sunswift 7 -nimisellä aurinkopaneelein varustetulla sähköautolla onnistuttiin ajamaan tuhat kilometriä alle 12 tunnissa niin, että ennen ajoa tehtiin yksi ainoa lataus verkkosähköllä – lopun käyttövoiman auto sai matkan varrella suoraan auringosta.
Auton keskinopeus matkalla oli hieman alle 85 kilometriä tunnissa.
Sunswift 7 painaa noin 500 kg ja se on suunniteltu mahdollisimman aerodynaamiseksi ja vierintävastukseltaan pieneksi.
Ennätys ajettiin Australian autotutkimuskeskuksen AARCin radalla Victorian osavaltiossa.
Ennätysajon aikana auton energiankulutus oli vaivaiset 3,8 kWh sataa kilometriä kohti. Professori Hopkinsin mukaan energiatehokkaimmat kaupalliset sähköautot kuluttavat noin 15 kWh sadalla kilometrillä, ja tyypillinen luku on 20 kWh satasella."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/6 ... parit:2723
Auton keskinopeus matkalla oli hieman alle 85 kilometriä tunnissa.
Sunswift 7 painaa noin 500 kg ja se on suunniteltu mahdollisimman aerodynaamiseksi ja vierintävastukseltaan pieneksi.
Ennätys ajettiin Australian autotutkimuskeskuksen AARCin radalla Victorian osavaltiossa.
Ennätysajon aikana auton energiankulutus oli vaivaiset 3,8 kWh sataa kilometriä kohti. Professori Hopkinsin mukaan energiatehokkaimmat kaupalliset sähköautot kuluttavat noin 15 kWh sadalla kilometrillä, ja tyypillinen luku on 20 kWh satasella."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/6 ... parit:2723
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Jää tosiaan nähtäväksi, että onko nykyisillä verkosta ladattavilla sähköautoilla kuinka pitkä tulevaisuus. Itse olen enemmän sen kannalla, että se tarvittava sähkö täytyy pystyä tuottamaan autossa itsessään. Polttokennoautot lienevät lähinnä se, jota tässä nyt eniten kaivattaisiin. https://www.toyota.fi/sahko/polttokennoauto
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
"Salon langattoman latauksen hankkeessa yhdistyy sekä sähkö- että infrarakentaminen. Magment toimittaa erikoisbetonilaatat, joiden sisään latauskäämi on upotettu. Laatan valmistamisessa käytettävä magneettinen betoni on Magmentin patentoima tuote, jolla latauskenttä saadaan kohdistettua ja hyötysuhdetta parannettua. Magneettisen betonin rakenne vastaa lujuudeltaan tavallista betonilaattaa, mistä johtuen se sopii erinomaisesti tiehen asennettavaksi.
Metrin levyiset ja kaksi metriä pitkät betonilaatat asennetaan asfaltin alle noin parinkymmenen sentin syvyyteen. Asfalttikerrosta voidaan huoltaa ja uusia kuten normaalia kadun pintaa.
Pilotin ensimmäisessä vaiheessa Saloon on kaavailtu rakennettavaksi 22 kW:n tehoinen langaton latausasema. Käytännössä ajoneuvo pysähtyy magnetisoivalle alustalle ja ajoneuvon vastaanotin lataa itsensä sitä kautta suoraan asfaltista. Johtoja tai pistorasioita ei tarvita. ”Latausteho vastaa nykyisiä pikalatausasemia, jolloin esimerkiksi uuden Nissan Leafin 40 kWh akun voisi ladata tyhjästä täyteen parissa tunnissa
Vastaanottokäämi voidaan jälkiasentaa mihin tahansa sähköautoon ja ajoneuvovalmistajien kanssa suunnitellaan myös tehdasasennettua ratkaisua.
Myöhemmin on tarkoitus rakentaa myös liikkuvan ajoneuvon lataamiseen soveltuva latauskaista. Tällöin sähköauton lataaminen olisi mahdollista jopa 80 kilometrin tuntivauhdissa."
https://www.grk.fi/autoilun-mullistavaa ... n-salossa/
Metrin levyiset ja kaksi metriä pitkät betonilaatat asennetaan asfaltin alle noin parinkymmenen sentin syvyyteen. Asfalttikerrosta voidaan huoltaa ja uusia kuten normaalia kadun pintaa.
Pilotin ensimmäisessä vaiheessa Saloon on kaavailtu rakennettavaksi 22 kW:n tehoinen langaton latausasema. Käytännössä ajoneuvo pysähtyy magnetisoivalle alustalle ja ajoneuvon vastaanotin lataa itsensä sitä kautta suoraan asfaltista. Johtoja tai pistorasioita ei tarvita. ”Latausteho vastaa nykyisiä pikalatausasemia, jolloin esimerkiksi uuden Nissan Leafin 40 kWh akun voisi ladata tyhjästä täyteen parissa tunnissa
Vastaanottokäämi voidaan jälkiasentaa mihin tahansa sähköautoon ja ajoneuvovalmistajien kanssa suunnitellaan myös tehdasasennettua ratkaisua.
Myöhemmin on tarkoitus rakentaa myös liikkuvan ajoneuvon lataamiseen soveltuva latauskaista. Tällöin sähköauton lataaminen olisi mahdollista jopa 80 kilometrin tuntivauhdissa."
https://www.grk.fi/autoilun-mullistavaa ... n-salossa/
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ei tuohon millään mahdu kolmea aikuista. Keskenkasvuisetkin joutuisi istumaan lattialla jalat suorana ja silti osuisi pää kattoon. En tosiaan näe tuollaisella koppimopolla mitään järkevää käyttöä. Alan ammattilaiset ovat suunnitelleet erilaisiin käyttötilanteisiin sopivia ja turvallisia autoja. Jätä se sähköautojen suunnittelu niille jotka sen osaa ja rakentele sinä niitä lennokkeja.Tuulispää kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 13:20Se on 3 hengen.Tonttu kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 13:03Mihin sinä ajelisit tuollaisella epäkäytännöllisellä yhden hengen mopolla, joka painaisi 1000-1500 kiloa. Ota huomioon, että jos laittaisit siihen ison painavan akun, niin se vaatisi myös rungolta, pyöränripustuksilta ja muilta tukirakenteilta riittävää lujuutta ja kaikki ne lisäisivät myös painoa. Et sinä millään vanerikopilla voi lähteä liikenteeseen.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Sori, että nipotan, mutta tämä on tiedepalsta. Tuossa pitäisi varmaan lukea "..energian tarve on on noin 10kWh/100km...
Tai jos puhut tehosta (kW), se pitää laskea ihan eri kaavalla ja huomioida myös nopeus.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Täytyy tarkistaa.Punkero kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 13:503 hengen kulkuneuvon tehontarve on n. 10 kW/100 km, eli akuston pitäisi olla 100 kWh tai ylikin, koska akkuja ei voi ajaa tyhjäksi.
Pelkät 100kWh akut maksaisivat 15000 euroa, lisäksi tarvitaan moottori, säädin ja muu tekniikka sekä työtä muutaman tuhannen euron verran.
Valmistuskustannukset olisivat n. 20000 euroa, jos ei huomioida tehtaan laitteisiin ja muuhun perustamiseen meneviä kuluja.
Siihen verot, rahti ja yrityksen muut kulut päälle, mitkä katettava. 30000 euroa jos hinta olisi, saattaisi jäädä ehkä vähän voittoa.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Niin nopeudella on iso merkitys.
300 km riittää hyvin rangeksi.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Jotain laskelmia pitäisi tehdä ennen kun alkaa kehittelemään mitään suurempaa ja selvittää onko tuotteelle kysyntää hinnalla, millä sitä pystyy myymään.Tuulispää kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 17:51Täytyy tarkistaa.Punkero kirjoitti: ↑15 Tammi 2023, 13:503 hengen kulkuneuvon tehontarve on n. 10 kW/100 km, eli akuston pitäisi olla 100 kWh tai ylikin, koska akkuja ei voi ajaa tyhjäksi.
Pelkät 100kWh akut maksaisivat 15000 euroa, lisäksi tarvitaan moottori, säädin ja muu tekniikka sekä työtä muutaman tuhannen euron verran.
Valmistuskustannukset olisivat n. 20000 euroa, jos ei huomioida tehtaan laitteisiin ja muuhun perustamiseen meneviä kuluja.
Siihen verot, rahti ja yrityksen muut kulut päälle, mitkä katettava. 30000 euroa jos hinta olisi, saattaisi jäädä ehkä vähän voittoa.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ttta kai, mutta design on jo 6 vuotias...ei muista enää.