Voi kun autoissakin olisi samanmoinen vakuutus kuin oli moottoripyörässäni, maksaa piti vain niiltä päiviltä jotka pyörä oli käytössä. Autollahan pitää olla 30pv liikenteestäpoistoaikaa, jotta saa vakuutuksiin alennusta, ja ajoneuvoveron minimi lasku on 10€, vaikka yhdeltä päivältä.Tauko kirjoitti: ↑08 Kesä 2023, 21:20Joo, joskus tullut mieleen, että pienempi vaikka sitten bensa tai täyssähkökin kakkosautona kävisi useimpiin ajoihin ja sitten nykyinen isompi dieseli kesän mökki ja pidempiin reissuihin.Susa kirjoitti: ↑06 Kesä 2023, 23:45Ei hyvää ja tarpeellista polttomoottoriautoa kannata sähköautoon vaihtaa jos sähköauto ei kaikkia tarpeita tyydytä, mutta sähköauto on kiva sellaisen kaveriksi.
Suomen ajoneuvovero- ja vakuutussysteemi vain on niin typerä, että moni joutuu tyytymään yhteen polttomoottoriautoon, vaikka vihreidenarvojen kannalta järkevämpää olisi kaksi autoa, joista toinen olisi sähköauto.
Harmi, että pyytävät niistä autoista rahaa ja sijoituksena auto on huono, arvo laskee vaikkei ajaisi ollenkaan. Sähköautoista en tiedä, mutta muista näppituntuma, että neljässä vuodessa arvo puoliintuu. Ja silläkin rahalla ostaisi polttoainetta aika määrän.
Toki jos on kaksi autoa, voi toisen laittaa netin kautta seisontaan jolloin vero ja liikennevakuutus maksut lakkaa (kasko ei) ja tarpeen mukaan ottaa netti-ilmoituksella taas käyttöön, ilmoituskulu taitaa olla 6€ per seisontajakso, eli ihan lyhyeksi aikaa ei sekään kannata.
Tosin pyörän vakuutus oli enemmän kuin iso jos rehellisiä ollaan. Mutta harmillista se on kun pieni vaikka sähkökinneri riittäisi päivittäiseen ajoon, mutta kun vähintään joka toinen viikko tarvii isoa autoa, niin sillä on taloudellisista syistä johtuen ajeltava pikkuajotkin, saasteista riippumatta.