Sähköautoilun tulevaisuus ?

Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tauko kirjoitti: 08 Kesä 2023, 21:20
Susa kirjoitti: 06 Kesä 2023, 23:45
Tauko kirjoitti: 06 Kesä 2023, 21:04 Ainakaan tuolla lasketun kustannuksen perusteella en nykyisestä 17v ikäisestä dieselistä sähköiseen vaihda.
Ei hyvää ja tarpeellista polttomoottoriautoa kannata sähköautoon vaihtaa jos sähköauto ei kaikkia tarpeita tyydytä, mutta sähköauto on kiva sellaisen kaveriksi.
Suomen ajoneuvovero- ja vakuutussysteemi vain on niin typerä, että moni joutuu tyytymään yhteen polttomoottoriautoon, vaikka vihreidenarvojen kannalta järkevämpää olisi kaksi autoa, joista toinen olisi sähköauto.
Joo, joskus tullut mieleen, että pienempi vaikka sitten bensa tai täyssähkökin kakkosautona kävisi useimpiin ajoihin ja sitten nykyinen isompi dieseli kesän mökki ja pidempiin reissuihin.
Harmi, että pyytävät niistä autoista rahaa ja sijoituksena auto on huono, arvo laskee vaikkei ajaisi ollenkaan. Sähköautoista en tiedä, mutta muista näppituntuma, että neljässä vuodessa arvo puoliintuu. Ja silläkin rahalla ostaisi polttoainetta aika määrän.
Toki jos on kaksi autoa, voi toisen laittaa netin kautta seisontaan jolloin vero ja liikennevakuutus maksut lakkaa (kasko ei) ja tarpeen mukaan ottaa netti-ilmoituksella taas käyttöön, ilmoituskulu taitaa olla 6€ per seisontajakso, eli ihan lyhyeksi aikaa ei sekään kannata.
Voi kun autoissakin olisi samanmoinen vakuutus kuin oli moottoripyörässäni, maksaa piti vain niiltä päiviltä jotka pyörä oli käytössä. Autollahan pitää olla 30pv liikenteestäpoistoaikaa, jotta saa vakuutuksiin alennusta, ja ajoneuvoveron minimi lasku on 10€, vaikka yhdeltä päivältä.
Tosin pyörän vakuutus oli enemmän kuin iso jos rehellisiä ollaan. Mutta harmillista se on kun pieni vaikka sähkökinneri riittäisi päivittäiseen ajoon, mutta kun vähintään joka toinen viikko tarvii isoa autoa, niin sillä on taloudellisista syistä johtuen ajeltava pikkuajotkin, saasteista riippumatta.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Näinon0070 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 19:13
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:31 Siis peruneet kaupan
No itse en perunut vaan odotin, noin 5 teurin ennakkotilaus alennuksella ja 2teurin sähkötuella 🤑
Motaria tullut ajettua 340km / n. 120km nopeudella yhdellä latauksella, minusta ihan hyvä suoritus. Autohan painaa alle 2 tonnia ja sisältä Ravia tilavampi.
Se että kilpailjat kun vastaavat tuohon akkutakuuseen niin katsotaan sitten, tarviiko vaihtaa. Vaimon ennakko tilatusta sähkäristä sai 2 vuotta kaupan jälkeen omat pois, eli hirveää dumppausta ei näillä muilla kuin Teslalla näytä olevan.
No Teslaahan voi ladata vaikka millä nopeudella ja vaikka kuinka kylmänä, eli lienee jostain tuokin ominaisuus on pois 🤔
liekö kestävyydessä?
Ja paljonko oli hinta? Tekniset tiedot kertoo, että auton paino on 2005 kg Ei siis ole Ravia kevyempi eikä halvempi vaikka niin väitit.
Näinon0070
Reactions:
Viestit: 1129
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Näinon0070 »

Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:08
Näinon0070 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 19:13
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:31 Siis peruneet kaupan
No itse en perunut vaan odotin, noin 5 teurin ennakkotilaus alennuksella ja 2teurin sähkötuella 🤑
Motaria tullut ajettua 340km / n. 120km nopeudella yhdellä latauksella, minusta ihan hyvä suoritus. Autohan painaa alle 2 tonnia ja sisältä Ravia tilavampi.
Se että kilpailjat kun vastaavat tuohon akkutakuuseen niin katsotaan sitten, tarviiko vaihtaa. Vaimon ennakko tilatusta sähkäristä sai 2 vuotta kaupan jälkeen omat pois, eli hirveää dumppausta ei näillä muilla kuin Teslalla näytä olevan.
No Teslaahan voi ladata vaikka millä nopeudella ja vaikka kuinka kylmänä, eli lienee jostain tuokin ominaisuus on pois 🤔
liekö kestävyydessä?
Ja paljonko oli hinta? Tekniset tiedot kertoo, että auton paino on 2005 kg Ei siis ole Ravia kevyempi eikä halvempi vaikka niin väitit.
Sähköautotuen yläraja oli alle 50teurin autoille. Tätä tukea ei käsittääkseni enää ole ☹️
Mutta voihan noista halkoa noita grammoja mitä autonpaino tarkoittaa , fossilisessa se kuormaamaton lienee tarkoittaa tankki tyhjänä. Ja malleissa molemmissa on eroja. Omani on etuvetoinen mikä antaa n. 40km pidemmän toiminta matkan.
Ja paino sekä hinta alle Ravin version mistä löytyy samat herkut.
Sanoisin 2kk autoilulla ja pörssisähkö hinnoittelulla ” soivaksi ” peliksi 👍
Vielä kun ottaa huomioon pössisähkön 0 päivät, niin aurinkopaneli tuotannolle on hyvä sijoituskohde 👍
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Näinon0070 kirjoitti: 09 Kesä 2023, 06:16
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:08
Näinon0070 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 19:13
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:31 Siis peruneet kaupan
No itse en perunut vaan odotin, noin 5 teurin ennakkotilaus alennuksella ja 2teurin sähkötuella 🤑
Motaria tullut ajettua 340km / n. 120km nopeudella yhdellä latauksella, minusta ihan hyvä suoritus. Autohan painaa alle 2 tonnia ja sisältä Ravia tilavampi.
Se että kilpailjat kun vastaavat tuohon akkutakuuseen niin katsotaan sitten, tarviiko vaihtaa. Vaimon ennakko tilatusta sähkäristä sai 2 vuotta kaupan jälkeen omat pois, eli hirveää dumppausta ei näillä muilla kuin Teslalla näytä olevan.
No Teslaahan voi ladata vaikka millä nopeudella ja vaikka kuinka kylmänä, eli lienee jostain tuokin ominaisuus on pois 🤔
liekö kestävyydessä?
Ja paljonko oli hinta? Tekniset tiedot kertoo, että auton paino on 2005 kg Ei siis ole Ravia kevyempi eikä halvempi vaikka niin väitit.
Sähköautotuen yläraja oli alle 50teurin autoille. Tätä tukea ei käsittääkseni enää ole ☹️
Mutta voihan noista halkoa noita grammoja mitä autonpaino tarkoittaa , fossilisessa se kuormaamaton lienee tarkoittaa tankki tyhjänä. Ja malleissa molemmissa on eroja. Omani on etuvetoinen mikä antaa n. 40km pidemmän toiminta matkan.
Ja paino sekä hinta alle Ravin version mistä löytyy samat herkut.
Sanoisin 2kk autoilulla ja pörssisähkö hinnoittelulla ” soivaksi ” peliksi 👍
Vielä kun ottaa huomioon pössisähkön 0 päivät, niin aurinkopaneli tuotannolle on hyvä sijoituskohde 👍
Ihme selittelyä Toyota Rav bensiiniversio omapaino n. 1600kg ja hinta vähän päälle 40 tuhatta sinun autosi paino 2000 kg ja hinta yli 50 tuhatta. Miten autosi on halvempi ja kevyempi?
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Justis »

Mutta kuinka käy niille 7-10 vuotiaille sähköautoille joista akusto on jo totaalisesti ehtoopuolella ja sen uusiminen maksaa enemmän kuin auton arvo on? Meneekö ne paaliin vai kerätäänkö niitä odottamaan aikoja parempia?

Itse en ole juurikaan harkinnut uuden auton ostamista koska sen arvon pudotus on niin kova. Poikkeuksena oli muutama vuosi sitten kun Isuzu kauppasi 100 vuotisjuhlan kunniaksi uutta D-maxia halvemmalla kuin pari vuotta käytetyt. Olisi ehkä pitänyt ostaa mutta ei ollut niin paljon rahaa ja rahoituksella en ole ikinä autoa ostanut enkä osta.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11040
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tonttu kirjoitti: 09 Kesä 2023, 10:11
Näinon0070 kirjoitti: 09 Kesä 2023, 06:16
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:08
Näinon0070 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 19:13

No itse en perunut vaan odotin, noin 5 teurin ennakkotilaus alennuksella ja 2teurin sähkötuella 🤑
Motaria tullut ajettua 340km / n. 120km nopeudella yhdellä latauksella, minusta ihan hyvä suoritus. Autohan painaa alle 2 tonnia ja sisältä Ravia tilavampi.
Se että kilpailjat kun vastaavat tuohon akkutakuuseen niin katsotaan sitten, tarviiko vaihtaa. Vaimon ennakko tilatusta sähkäristä sai 2 vuotta kaupan jälkeen omat pois, eli hirveää dumppausta ei näillä muilla kuin Teslalla näytä olevan.
No Teslaahan voi ladata vaikka millä nopeudella ja vaikka kuinka kylmänä, eli lienee jostain tuokin ominaisuus on pois 🤔
liekö kestävyydessä?
Ja paljonko oli hinta? Tekniset tiedot kertoo, että auton paino on 2005 kg Ei siis ole Ravia kevyempi eikä halvempi vaikka niin väitit.
Sähköautotuen yläraja oli alle 50teurin autoille. Tätä tukea ei käsittääkseni enää ole ☹️
Mutta voihan noista halkoa noita grammoja mitä autonpaino tarkoittaa , fossilisessa se kuormaamaton lienee tarkoittaa tankki tyhjänä. Ja malleissa molemmissa on eroja. Omani on etuvetoinen mikä antaa n. 40km pidemmän toiminta matkan.
Ja paino sekä hinta alle Ravin version mistä löytyy samat herkut.
Sanoisin 2kk autoilulla ja pörssisähkö hinnoittelulla ” soivaksi ” peliksi 👍
Vielä kun ottaa huomioon pössisähkön 0 päivät, niin aurinkopaneli tuotannolle on hyvä sijoituskohde 👍
Ihme selittelyä Toyota Rav bensiiniversio omapaino n. 1600kg ja hinta vähän päälle 40 tuhatta sinun autosi paino 2000 kg ja hinta yli 50 tuhatta. Miten autosi on halvempi ja kevyempi?
Niin bensa painaa korkeintaa 40 kg...10 prosentin verran ylipainosta sähköisenä.
Näinon0070
Reactions:
Viestit: 1129
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Näinon0070 »

Tonttu kirjoitti: 09 Kesä 2023, 10:11
Näinon0070 kirjoitti: 09 Kesä 2023, 06:16
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:08
Näinon0070 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 19:13

No itse en perunut vaan odotin, noin 5 teurin ennakkotilaus alennuksella ja 2teurin sähkötuella 🤑
Motaria tullut ajettua 340km / n. 120km nopeudella yhdellä latauksella, minusta ihan hyvä suoritus. Autohan painaa alle 2 tonnia ja sisältä Ravia tilavampi.
Se että kilpailjat kun vastaavat tuohon akkutakuuseen niin katsotaan sitten, tarviiko vaihtaa. Vaimon ennakko tilatusta sähkäristä sai 2 vuotta kaupan jälkeen omat pois, eli hirveää dumppausta ei näillä muilla kuin Teslalla näytä olevan.
No Teslaahan voi ladata vaikka millä nopeudella ja vaikka kuinka kylmänä, eli lienee jostain tuokin ominaisuus on pois 🤔
liekö kestävyydessä?
Ja paljonko oli hinta? Tekniset tiedot kertoo, että auton paino on 2005 kg Ei siis ole Ravia kevyempi eikä halvempi vaikka niin väitit.
Sähköautotuen yläraja oli alle 50teurin autoille. Tätä tukea ei käsittääkseni enää ole ☹️
Mutta voihan noista halkoa noita grammoja mitä autonpaino tarkoittaa , fossilisessa se kuormaamaton lienee tarkoittaa tankki tyhjänä. Ja malleissa molemmissa on eroja. Omani on etuvetoinen mikä antaa n. 40km pidemmän toiminta matkan.
Ja paino sekä hinta alle Ravin version mistä löytyy samat herkut.
Sanoisin 2kk autoilulla ja pörssisähkö hinnoittelulla ” soivaksi ” peliksi 👍
Vielä kun ottaa huomioon pössisähkön 0 päivät, niin aurinkopaneli tuotannolle on hyvä sijoituskohde 👍
Ihme selittelyä Toyota Rav bensiiniversio omapaino n. 1600kg ja hinta vähän päälle 40 tuhatta sinun autosi paino 2000 kg ja hinta yli 50 tuhatta. Miten autosi on halvempi ja kevyempi?
Lue ketju, vertasin Ravin Hybrid ladattavaan samoilla herkuilla.
Melko tulevaisuuden vastustaja täytyy olla, jos pelkän bensalla kulkevan uuden pelin hommaa vuonna 2023 😳
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Näinon0070 kirjoitti: 09 Kesä 2023, 13:57
Tonttu kirjoitti: 09 Kesä 2023, 10:11
Näinon0070 kirjoitti: 09 Kesä 2023, 06:16
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 22:08
Ja paljonko oli hinta? Tekniset tiedot kertoo, että auton paino on 2005 kg Ei siis ole Ravia kevyempi eikä halvempi vaikka niin väitit.
Sähköautotuen yläraja oli alle 50teurin autoille. Tätä tukea ei käsittääkseni enää ole ☹️
Mutta voihan noista halkoa noita grammoja mitä autonpaino tarkoittaa , fossilisessa se kuormaamaton lienee tarkoittaa tankki tyhjänä. Ja malleissa molemmissa on eroja. Omani on etuvetoinen mikä antaa n. 40km pidemmän toiminta matkan.
Ja paino sekä hinta alle Ravin version mistä löytyy samat herkut.
Sanoisin 2kk autoilulla ja pörssisähkö hinnoittelulla ” soivaksi ” peliksi 👍
Vielä kun ottaa huomioon pössisähkön 0 päivät, niin aurinkopaneli tuotannolle on hyvä sijoituskohde 👍
Ihme selittelyä Toyota Rav bensiiniversio omapaino n. 1600kg ja hinta vähän päälle 40 tuhatta sinun autosi paino 2000 kg ja hinta yli 50 tuhatta. Miten autosi on halvempi ja kevyempi?
Lue ketju, vertasin Ravin Hybrid ladattavaan samoilla herkuilla.
Melko tulevaisuuden vastustaja täytyy olla, jos pelkän bensalla kulkevan uuden pelin hommaa vuonna 2023 😳
Melko hölmö pitää olla jos ostaa 50-60tuhatta maksavan patteriauton ja kuvittelee sillä säästävänsä rahaa, kun hyviä bensa-autoja saa puolta halvemmalla.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

"Lue ketju, vertasin Ravin Hybrid ladattavaan samoilla herkuilla."
Niin molemmat patteriautot ovat kalliita ja painavia. Polttomoottoriautot halvempia ja kevyempiä :D
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:30
Näinon0070 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 12:54

Toyota bz4x, jo muutaman kuukauden ollut käytössä.
Ostit sitten paskan. On helvetin kallis ja lyhyt toimintamatka. Vai myydäänkö niitä jo alennusmyynnissä kun jotkut on perineet kaupan.
Miksi tuo on paska? Minusta 416–511km on ihan hyvä toimintamatka.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Susa kirjoitti: 09 Kesä 2023, 20:29
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:30
Näinon0070 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 12:54

Toyota bz4x, jo muutaman kuukauden ollut käytössä.
Ostit sitten paskan. On helvetin kallis ja lyhyt toimintamatka. Vai myydäänkö niitä jo alennusmyynnissä kun jotkut on perineet kaupan.
Miksi tuo on paska? Minusta 416–511km on ihan hyvä toimintamatka.
Ainakin alussa oli vaikeuksia: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... otellessa/
"Toimintasäde lopulta vain reilu 200 km
Toyotalla lähdettiin liikenteeseen ajoakku täynnä, jolloin auto näytti 240 kilometrin toimintasädettä. Range tosin supistui matkan edetessä. Kun ensimmäinen pikalataus tuli ajankohtaiseksi, autolla oli ajettu 180 kilometriä ja toimintamatkaa auto ilmoitti olevan jäljellä enää 37 kilometriä. Auto ilmoitti tämän etapin kulutukseksi 28,2 kilowattituntia sadalle. Autolla ajettiin tällöin normaalia matkavauhtia, 80 ja 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella lämpötilan ollessa nollan tienoilla."
"Koeajetun auton hinta varusteineen:
64 660 €"
Toivottavasti tuo on korjattu päivityksillä. On aika heikko toimintamatka noin kalliille autolle.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Tonttu kirjoitti: 09 Kesä 2023, 21:17
Susa kirjoitti: 09 Kesä 2023, 20:29
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:30
Näinon0070 kirjoitti: 08 Kesä 2023, 12:54

Toyota bz4x, jo muutaman kuukauden ollut käytössä.
Ostit sitten paskan. On helvetin kallis ja lyhyt toimintamatka. Vai myydäänkö niitä jo alennusmyynnissä kun jotkut on perineet kaupan.
Miksi tuo on paska? Minusta 416–511km on ihan hyvä toimintamatka.
Ainakin alussa oli vaikeuksia: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... otellessa/
"Toimintasäde lopulta vain reilu 200 km
Toyotalla lähdettiin liikenteeseen ajoakku täynnä, jolloin auto näytti 240 kilometrin toimintasädettä. Range tosin supistui matkan edetessä. Kun ensimmäinen pikalataus tuli ajankohtaiseksi, autolla oli ajettu 180 kilometriä ja toimintamatkaa auto ilmoitti olevan jäljellä enää 37 kilometriä. Auto ilmoitti tämän etapin kulutukseksi 28,2 kilowattituntia sadalle. Autolla ajettiin tällöin normaalia matkavauhtia, 80 ja 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella lämpötilan ollessa nollan tienoilla."
"Koeajetun auton hinta varusteineen:
64 660 €"
Toivottavasti tuo on korjattu päivityksillä. On aika heikko toimintamatka noin kalliille autolle.
Tässä vielä toinen koeajo: https://kaasujalka.fi/2023/06/06/koeajo ... uri-murhe/
"suureen sähkönkulutukseen ja latausominaisuuksiin liittyvistä ongelmista kirjoitettiin jo talvella metri-, ellei peräti kilometrikaupalla, ei olisi reilua kerrata niitä enää toukokuussa.
Kuten muissakin Pohjoismaissa, myös Suomessa bZ4X:n tilauksia peruttiin poikkeuksellisen paljon."
"Sen verran on kuitenkin pakko sanoa noista bZ4X:n sähköisistä ominaisuuksista, että reissu Vantaalta Nokialle rouva kyydissä repi parisuhdetta. Matkan aikana tuli varmuuden vuoksi istuttua menomatkalla latautumista odotellessa 30–40 minuuttia Hämeenlinnan Tiiriön ABC:lla. Paluumatkalla sama sessio suoritettiin Pirkkalan ABC:llä.

–Tää on sitten viimeinen kerta, kun tulen näin pitkälle matkalle sähköauton kyytiin! rouva tuhahti."
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 09:26
Pattinero kirjoitti: 08 Kesä 2023, 06:02 Mahtoikohan kukaan ottaa huomioon sitä, että sähkäreiden tasauspyörästön öljyt pitää joskus sentään vaihtaa. No, se vaihtoväli on tosin jopa 100 tkm. Atoy tarjoaa Teslaan niiden vaihdon 139€ hintaan, jos on pelkkä takaveto malli. Pelkkä oven kahvan vaihto on 385€ arvoinen homma. Ja taitaa olla aika tyypillinen vika sekin, koska se noin erikseen ilmoitettuna tarjotaan. https://www.atoyautohuolto.fi/huolto/tesla/
Väitettiin, että sähköautossa on vähemmän huoltotöitä. No ainakin tuon teslan vuosihuollon hinta on kaksinkertainen verrattuna polttomoottoriautoni vuosihuoltoon.
Ja kun katsoo sen huollon sisältöä, niin se on täynnä diipadaapaa. Esimerkisi ohjauskulmat eivät muutu miksikään, jollei niihin vaikuta joku ulkopuoleinen tekijä. Ja jarrujen herkistely kuulostaa siltä, että ongelma on jossakin muualla. Sähkäreiden moottorijarru lienee syy siihen, ettei jarruja niin paljoa edes tarvitse käyttää.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Näinon0070
Reactions:
Viestit: 1129
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Näinon0070 »

Tonttu kirjoitti: 09 Kesä 2023, 21:41
Tonttu kirjoitti: 09 Kesä 2023, 21:17
Susa kirjoitti: 09 Kesä 2023, 20:29
Tonttu kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:30

Ostit sitten paskan. On helvetin kallis ja lyhyt toimintamatka. Vai myydäänkö niitä jo alennusmyynnissä kun jotkut on perineet kaupan.
Miksi tuo on paska? Minusta 416–511km on ihan hyvä toimintamatka.
Ainakin alussa oli vaikeuksia: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... otellessa/
"Toimintasäde lopulta vain reilu 200 km
Toyotalla lähdettiin liikenteeseen ajoakku täynnä, jolloin auto näytti 240 kilometrin toimintasädettä. Range tosin supistui matkan edetessä. Kun ensimmäinen pikalataus tuli ajankohtaiseksi, autolla oli ajettu 180 kilometriä ja toimintamatkaa auto ilmoitti olevan jäljellä enää 37 kilometriä. Auto ilmoitti tämän etapin kulutukseksi 28,2 kilowattituntia sadalle. Autolla ajettiin tällöin normaalia matkavauhtia, 80 ja 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella lämpötilan ollessa nollan tienoilla."
"Koeajetun auton hinta varusteineen:
64 660 €"
Toivottavasti tuo on korjattu päivityksillä. On aika heikko toimintamatka noin kalliille autolle.
Tässä vielä toinen koeajo: https://kaasujalka.fi/2023/06/06/koeajo ... uri-murhe/
"suureen sähkönkulutukseen ja latausominaisuuksiin liittyvistä ongelmista kirjoitettiin jo talvella metri-, ellei peräti kilometrikaupalla, ei olisi reilua kerrata niitä enää toukokuussa.
Kuten muissakin Pohjoismaissa, myös Suomessa bZ4X:n tilauksia peruttiin poikkeuksellisen paljon."
"Sen verran on kuitenkin pakko sanoa noista bZ4X:n sähköisistä ominaisuuksista, että reissu Vantaalta Nokialle rouva kyydissä repi parisuhdetta. Matkan aikana tuli varmuuden vuoksi istuttua menomatkalla latautumista odotellessa 30–40 minuuttia Hämeenlinnan Tiiriön ABC:lla. Paluumatkalla sama sessio suoritettiin Pirkkalan ABC:llä.

–Tää on sitten viimeinen kerta, kun tulen näin pitkälle matkalle sähköauton kyytiin! rouva tuhahti."
Nyt pitää hiema suodattaa juttuja, tuo latauksen hitaus teholatauksessa perustuu tilanteeseen missä aletaan ladata kylmää akkua. Melko absurdi tilanne, koska ajettaessa akku lämpenee jo valmiiksi. Mutta onhan tuosta Polestarin ylistäjät saaneet aihetta narinaan. Kun akussa ei ole sähköäkuluttavaa esilämmitystä mihin ihmeeseen. Akku lämpenee aina ajettaessa, joten sitten valmis nopeaan lataukseen.
Kulutus Teslan on noin samaa luokkaa, mutta Toyotan huolto ja takuu aivan omalla tasolla👍

Toyota jättää nyt isomman varavirran, minkä arvoja tullaan päivityksellä muuttamaan. Kuten myös muita häiritseviä numeraalista arvoja. En kerennyt kuin huhtikuun pakkasiin, mutta autossa on paljon ominaisuuksia millä voidaan pidentää toimintasädettä mukavuuden kärsimättä 👍
Titenkin näitä ohittamalla saadaan toimitasädettä lyhennettyjä.
Mutta oikeasti Toyotan akkutakuu on mennyt muiden valmistajien ihon alle ja pahasti, tulee vaikuttamaan jälleenmyynti arvoon 🤑
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Ei näköjään akku lämpene tarpeeksi lyhyessä ajossa: "Toiseen latauspisteeseen Toyotalla saavuttiin ajoakun varaustason ollessa 43 prosenttia, toimintamatkaa oli jäljellä hieman alle sata kilometriä, auton keskikulutus oli edelleen yli 28 kilowattituntia. Tyhjällä latauskentällä auto vastaanotti vain 50 kilowatin lataustehoa ja latauslaite ilmoitti, että auto rajoittaa latausta.
Auton ajoakku oli oletettavasti ehtinyt jäähtyä eikä lämmetä tarpeeksi, koska autolla tehtiin runsas 40 kilometriä ennen noin puolen tunnin pysähdys"
Eikä lataa täyteen isolla teholla: " Lataus hidastui loppua kohti ja hiipui todella alhaiseksi, 11 kilowatin tehoon 70 prosentin varaustason jälkeen. Lopun hitaasta lataustehosta johtuen lataus päätettiin akun varaustason ollessa 75 prosentissa. Toimintasäteeksi auto ilmoitti tällöin 177 kilometriä."
Vastaa Viestiin