Miksi niin olisi tehty? Ja jos niin olisi tapahtunut, niin tuskin homma olisi enää takuuseen mennyt. Nyt meni.
Sähköautoilun tulevaisuus ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Tuo on hyvä kysymys. Jos lähden kesäperjantaina Keski-Suomeen, montako autoa on jonossa pikalaturelle ja mikä on todellinen odotusaika, kun kaikki muutkin haluavat viikonlopuksi mökille. Senkin voi ehkä perustella sillä, että tuskin saan ikinä töistä sellaista tuntipalkkaa, ja se voi olla tottakin, mutta toisaalta sitten taas jos laitan kymmeniä tuhansia autoon, haluan sillä rahalla mukavuutta ja elämänlaatua - ja en valitettavasti löydä kumpaakaan nuhjuisilta huoltoasemilta.
Minä ostaisin työssäkäyntiautoksi pienen sähköisen, jos nyt olisi vaihdon aika. Se on niin säännöllinen ajotarve, että menisi mainiosti. Yöllä hidas lataus kotona ja päivällä reilun 100 km:n työkeikka. Mutta perheen ykkösautoksi pitää katsella plug in -hybridiä, niin ei tarvitse sitten matkoilla stressata keskeneräisen ja myyntibuumistä jälkeen jääneen infran puutteita.Toki tulevaisuus on sähkörien, mutta ihan vielä en kelkkaan hyppäisi. Moni hyppäsi vuosia sitten huutaen twitterissä miten muut ovat kuin polttomoottorilla toimivaa matkapuhelinta käyttävät juntit. Hymyt ovat nyt hyytyneet.
Mutta jos ei ole edes muutamaa kertaa vuodessa tarvetta tai halua pitemmille reissuille, niin kyllä sähköauto alkaisi toimia Etelä-Suomen ajomatkoilla ihan hyvin ilman, että pitää mukauttaa elämäntapa auton ehdoilla elämiseksi.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ei tuo hyväksyttävää ole, mutta noita kuitenkin tapahtuu, kun laadunvarmistus on huonoa bisnestä ja takuut ja virhevastuut on tarkoitettu tuollaisten tilanteiden korjaamiseen. Niin kuin ilmeisesti tuossakin oli tapahtunut. Maanantaikappaleita löytyy perinteisistäkin autoista.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Jos johonkin sähkäriin vaihdetaan akut 15000 km kohdalla, niin kuka tietää sen, etteikö niitä vaihdettaisi saman ajomatkan päästä uudestaan. Eli, pahimmillaan autossa on jo kolmannet akut 30 000 km ajokilsojen jälkeen. Ja voikin olla, että ne kolmannet kustantaakin sähkärin omistaja aivan itse.
Eihän tästä kovinkaan kauaa ole kun yksi Tesla Model S räjäytettiin taivaan tuuliin juuri näitten akkuhommien vuoksi. Alkaa vituttamaan hiljaisempaakin miestä äkkiä sellanen. Se räjäytys olikin oikea spektaakkeli.
Eihän tästä kovinkaan kauaa ole kun yksi Tesla Model S räjäytettiin taivaan tuuliin juuri näitten akkuhommien vuoksi. Alkaa vituttamaan hiljaisempaakin miestä äkkiä sellanen. Se räjäytys olikin oikea spektaakkeli.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Pelkät kuoret. Vain pelkät kuoret räjäytettiin.
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2121
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Alla on tietoa Teslan takuuasoista. Kannattaa käydä vaikka juristin kanssa paperit läpi ennen kauppaa, jos mieltä askarruttaa. Luultavasti selviät muutamalla satasella ja saat mielenrauhan.Pattinero kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 17:42 Jos johonkin sähkäriin vaihdetaan akut 15000 km kohdalla, niin kuka tietää sen, etteikö niitä vaihdettaisi saman ajomatkan päästä uudestaan. Eli, pahimmillaan autossa on jo kolmannet akut 30 000 km ajokilsojen jälkeen. Ja voikin olla, että ne kolmannet kustantaakin sähkärin omistaja aivan itse.
https://www.tesla.com/fi_fi/support/vehicle-warranty
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Jos joku haluaa järkevän sähköautokonseptin...niin soittaa minulle.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Eihän tuo nyt ole mikään pahin skenaario. Jos skenaroimalla kilpailemaan ryhdytään, niin miksei suoraan ajatella että joka kerta kilometrin päässä verstaasta akku tuhoutuu totaalisesti. Siinä olisi verraton skenaario.Pattinero kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 17:42 Jos johonkin sähkäriin vaihdetaan akut 15000 km kohdalla, niin kuka tietää sen, etteikö niitä vaihdettaisi saman ajomatkan päästä uudestaan. Eli, pahimmillaan autossa on jo kolmannet akut 30 000 km ajokilsojen jälkeen. Ja voikin olla, että ne kolmannet kustantaakin sähkärin omistaja aivan itse.
Todellisuuden kanssa sillä ei tietenkään ole mitään tekemistä.
KGM Torres tarjoaa 1 000 000 km akkutakuun. Siinä ehtisi jo miljoona akkua olemaan autossa - pahimmillaan.
https://www.kgm-auto.fi/mallisto/torres-evx/tekniikka/Blade-akun akkutakuu on 10 vuotta tai 1 000 000 km!
Yleinen mielipide on aina väärässä.
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2121
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Tässä kaksi todella mielenkiintoista sähköautokonseptia jotka jossain muodossa tulossa kai? Suzukista kaiketi plugari jo myynnissä 2024? Ois kyllä omaan tarpeeseen kaikki kohdallaan.
https://www.autoevolution.com/news/revi ... 91639.html
https://www.autoevolution.com/news/revi ... 91639.html
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Joo, muuttujia on monia ja kukin miettii ne itsellensä tärkeät ja tarpeelliset tykönänsä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 09:07Nämä on vähän ongelmallisia nämä autokeskustelut etenkin, jos ainoa muuttuja on raha.Tauko kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 01:29Jaa, siinä ja siinä, että noinkohan on?Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 00:34Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa ladattavasta hybridistä. Pääasiassa mennään sähköllä koko ajan. 50 km menee sähköllä.
En ikinä ottaisi esim. mitään DSG -nokilekaa, tai sinertävää ureasuihkumoottoria nakuttamaan vaivoikseni. Kun remontit maksaa 10 vuodessa enemmän kuin uusi akkupaketti sähköautoon.
Kuka ostaa 10v ikäiseen sähköautoon uuden akkupaketin ja miksi ostaisi, jos auton arvo on muuten nolla.
Ai niin kyseessä oli hybridi, joka käyttää bensaa tai dieseliä, että matka jatkuu akun tyhjettyä, eikä täyssähkö. Vaan kai niissäkin sitä polttomoottoria tarvii huoltaa ja jopa remontoida aika ajoin tai tarvittaessa. Ja sitten se akkujuttu päälle.
Oma A6 quattro 3.0tdi nokileka vuodelta 2006, nyt ajettuna 180tkm, pelittää hyvin enkä keksi mitään syytä vaihtaa sitä mihinkään.
Viimeisen 7v aikana remppaan mennyt 1500€, nekin kuluvia osia, jarrut ja takajouset.
Toki joku vuosi sitten katselin hybridivaihtoehtoa, vaan mokomat tahtovat rahaa vaihdossa. Nyt keväällä, on ehkä autokuumeen aikaa, selasin kakkosautoksi A8'a, mutta asiaa ajatellen tulin tulokseen, että kiva olis, vaan en tarvi.
Koska tien päässä on aina vaihtoehto että asuu teltassa ja ajaa polkupyörällä, jonka korjaa itse romulavoilta kerätyistä osista.
Muuttujia on kuitenkin valtava määrä:
-Hankintahinta
-Polttoainetalous
-Vuotuiset kilometrit
-Vihreät arvot (joo jonkun on ostettava myös sitä uutta teknologiaa, muuten mikään ei kehity)
-Omat mieltymykset (Sähköauto vaan on todella paljon mukavampi ajaa. Tankkaamisesta vapautuminen on yllättävän kiva juttu.)
-Oma huolto-osaaminen
-Muut tarpeet: Tehdäänkö esim. lapinreissuja asuntovaunu perässä?
Listaa varmasti voisi jatkaa. Ja kannattaa pitää mielessä, että myös sähköautot ja niiden markkinat kehittyvät.
Minulla listassa tarpeet
- tilava (farmari), neliveto, automaatti, koukku, ilmastointi, vakionopeus, hiljainen.
Sen jälkeen
- hinta ja käyttökulut
Noitten perusteella sitten katsomaan tarjontaa ja vielä sitten mietintä, että onko sitä syytä vaihtaa autoa.
Tuossa kun oli juttua lataushybrideistä, niin Nettiautosta katsoin mitä tarjontaa siellä on spekseilläni. Kaksi vaihtoehtoa oli sinnepäin,
Mitsubishi Outlander PHEV (bensa/sähkö) ja Volvo V60 AWD (diesel/sähkö).
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Huhujen mukaan tuo volvo on huonoin volvoista.Tauko kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 19:13Joo, muuttujia on monia ja kukin miettii ne itsellensä tärkeät ja tarpeelliset tykönänsä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 09:07Nämä on vähän ongelmallisia nämä autokeskustelut etenkin, jos ainoa muuttuja on raha.Tauko kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 01:29Jaa, siinä ja siinä, että noinkohan on?Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 00:34Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa ladattavasta hybridistä. Pääasiassa mennään sähköllä koko ajan. 50 km menee sähköllä.
En ikinä ottaisi esim. mitään DSG -nokilekaa, tai sinertävää ureasuihkumoottoria nakuttamaan vaivoikseni. Kun remontit maksaa 10 vuodessa enemmän kuin uusi akkupaketti sähköautoon.
Kuka ostaa 10v ikäiseen sähköautoon uuden akkupaketin ja miksi ostaisi, jos auton arvo on muuten nolla.
Ai niin kyseessä oli hybridi, joka käyttää bensaa tai dieseliä, että matka jatkuu akun tyhjettyä, eikä täyssähkö. Vaan kai niissäkin sitä polttomoottoria tarvii huoltaa ja jopa remontoida aika ajoin tai tarvittaessa. Ja sitten se akkujuttu päälle.
Oma A6 quattro 3.0tdi nokileka vuodelta 2006, nyt ajettuna 180tkm, pelittää hyvin enkä keksi mitään syytä vaihtaa sitä mihinkään.
Viimeisen 7v aikana remppaan mennyt 1500€, nekin kuluvia osia, jarrut ja takajouset.
Toki joku vuosi sitten katselin hybridivaihtoehtoa, vaan mokomat tahtovat rahaa vaihdossa. Nyt keväällä, on ehkä autokuumeen aikaa, selasin kakkosautoksi A8'a, mutta asiaa ajatellen tulin tulokseen, että kiva olis, vaan en tarvi.
Koska tien päässä on aina vaihtoehto että asuu teltassa ja ajaa polkupyörällä, jonka korjaa itse romulavoilta kerätyistä osista.
Muuttujia on kuitenkin valtava määrä:
-Hankintahinta
-Polttoainetalous
-Vuotuiset kilometrit
-Vihreät arvot (joo jonkun on ostettava myös sitä uutta teknologiaa, muuten mikään ei kehity)
-Omat mieltymykset (Sähköauto vaan on todella paljon mukavampi ajaa. Tankkaamisesta vapautuminen on yllättävän kiva juttu.)
-Oma huolto-osaaminen
-Muut tarpeet: Tehdäänkö esim. lapinreissuja asuntovaunu perässä?
Listaa varmasti voisi jatkaa. Ja kannattaa pitää mielessä, että myös sähköautot ja niiden markkinat kehittyvät.
Minulla listassa tarpeet
- tilava (farmari), neliveto, automaatti, koukku, ilmastointi, vakionopeus, hiljainen.
Sen jälkeen
- hinta ja käyttökulut
Noitten perusteella sitten katsomaan tarjontaa ja vielä sitten mietintä, että onko sitä syytä vaihtaa autoa.
Tuossa kun oli juttua lataushybrideistä, niin Nettiautosta katsoin mitä tarjontaa siellä on spekseilläni. Kaksi vaihtoehtoa oli sinnepäin,
Mitsubishi Outlander PHEV (bensa/sähkö) ja Volvo V60 AWD (diesel/sähkö).
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
No onneksi oli edes sen verran älykästä touhua, että se tekniikka, ja erityisesti akut oli purettu pois. Kuinkakohan kalliiksi toikin temppu tuli. Voi olla, että olisi maksanut sen akun vaihdonkin sillä rahalla. Mutta, kaveria taisi aika paljon nyppiä se homma.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
En jaksa asiaa esiin kaivella, mutta muistaakseni räjäytys ja osien myynti tuottivat lähes auton osto hinnan.Pattinero kirjoitti: ↑21 Huhti 2024, 19:30No onneksi oli edes sen verran älykästä touhua, että se tekniikka, ja erityisesti akut oli purettu pois. Kuinkakohan kalliiksi toikin temppu tuli. Voi olla, että olisi maksanut sen akun vaihdonkin sillä rahalla. Mutta, kaveria taisi aika paljon nyppiä se homma.
Tai enemmän.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Asiaan perehtyneet ovat varmasti tämänkin jo nähneet. Sähköautojen akkujen korjausta. Tuo toiminta tulee varmasti lisääntymään.
Kosteus on aika suuri ongelmien aiheuttaja akuissa ilmeisesti. Ja niissä saattaa olla useampiakin vikoja samassa akussa.
Kosteus on aika suuri ongelmien aiheuttaja akuissa ilmeisesti. Ja niissä saattaa olla useampiakin vikoja samassa akussa.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein