Sivu 10/85

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 05 Kesä 2023, 22:21
Kirjoittaja Tonttu
Pattinero kirjoitti: 05 Kesä 2023, 21:19
Tuulispää kirjoitti: 05 Kesä 2023, 07:21 Ihmettelen kun sähköautot ovat täällä asuntoaluuellani tolpannokassa ja imee tuota talvilämmitykseen käytettävää sähköä 24/7.
Siis, onko niissä tolpissa koko ajan sähkö vai? Yleensä se lämmitystolppa on varustettu n. 2h ajastimilla.
Tonttu kirjoitti: Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.
Niin, mutta sähköautoon ei tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä ja suodattimia ollenkaan. Ei edes 15 tkm välein, koska niitä ei ole. Tulpista ja jakopään remmeistä puhumattakaan. Ja totta helvetissä jarrujen huoltoa täytyy tehdä, mutta niiden huoltoväli on paljon pidempi kuin polttiksen öljynvaihtoväli. Eli, en oikein ymmärrä, että mitä yrität tuolla kommentillasi edes sanoa. Liirumlaarum.

Ja jos tekniikka pettää oikein kunnolla niin kallista se on sitten aina. Sähkäreissähän ei ole edes vaihteita.
Esimerkiksi sähköautojen jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein kun polttisautossa vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 tuhatta.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 05 Kesä 2023, 23:17
Kirjoittaja Pattinero
Tonttu kirjoitti: 05 Kesä 2023, 22:21
Pattinero kirjoitti: 05 Kesä 2023, 21:19
Tuulispää kirjoitti: 05 Kesä 2023, 07:21 Ihmettelen kun sähköautot ovat täällä asuntoaluuellani tolpannokassa ja imee tuota talvilämmitykseen käytettävää sähköä 24/7.
Siis, onko niissä tolpissa koko ajan sähkö vai? Yleensä se lämmitystolppa on varustettu n. 2h ajastimilla.
Tonttu kirjoitti: Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.
Niin, mutta sähköautoon ei tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä ja suodattimia ollenkaan. Ei edes 15 tkm välein, koska niitä ei ole. Tulpista ja jakopään remmeistä puhumattakaan. Ja totta helvetissä jarrujen huoltoa täytyy tehdä, mutta niiden huoltoväli on paljon pidempi kuin polttiksen öljynvaihtoväli. Eli, en oikein ymmärrä, että mitä yrität tuolla kommentillasi edes sanoa. Liirumlaarum.

Ja jos tekniikka pettää oikein kunnolla niin kallista se on sitten aina. Sähkäreissähän ei ole edes vaihteita.
Esimerkiksi sähköautojen jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein kun polttisautossa vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 tuhatta.
Hahhah. Kaikkea on väkisin keksittävä kun oikeita huoltokohteita ei ole.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 05 Kesä 2023, 23:39
Kirjoittaja Susa
Tonttu kirjoitti: 05 Kesä 2023, 22:21 Esimerkiksi sähköautojen jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein kun polttisautossa vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 tuhatta.
Juu, suosituksia on monenlaisia, mutta moniko niitä noudattaa?
Eipä suositusten noudattamattomuudesta ole mitään haittaa tullut huomattua.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 04:42
Kirjoittaja Tuulispää
Pattinero kirjoitti: 05 Kesä 2023, 21:19
Tuulispää kirjoitti: 05 Kesä 2023, 07:21 Ihmettelen kun sähköautot ovat täällä asuntoaluuellani tolpannokassa ja imee tuota talvilämmitykseen käytettävää sähköä 24/7.
Siis, onko niissä tolpissa koko ajan sähkö vai? Yleensä se lämmitystolppa on varustettu n. 2h ajastimilla.
Tonttu kirjoitti: Polttiksen öljyt kannattaa vaihtaa n. 15 tuhannen eli vuoden välein. Tulpanvaihto on ehkä 50 tuhannen välein. Kaikki muu huolto on samaa mitä sähköautossakin joutuu tekemään. Sähköautossa on samanlaiset jarrut, ilmastointi ja jäähdytys.
Niin, mutta sähköautoon ei tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä ja suodattimia ollenkaan. Ei edes 15 tkm välein, koska niitä ei ole. Tulpista ja jakopään remmeistä puhumattakaan. Ja totta helvetissä jarrujen huoltoa täytyy tehdä, mutta niiden huoltoväli on paljon pidempi kuin polttiksen öljynvaihtoväli. Eli, en oikein ymmärrä, että mitä yrität tuolla kommentillasi edes sanoa. Liirumlaarum.

Ja jos tekniikka pettää oikein kunnolla niin kallista se on sitten aina. Sähkäreissähän ei ole edes vaihteita.
Senhän saa ohitettua.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 06:20
Kirjoittaja Pattinero
Tuulispää kirjoitti: 06 Kesä 2023, 04:42
Pattinero kirjoitti: 05 Kesä 2023, 21:19
Tuulispää kirjoitti: 05 Kesä 2023, 07:21 Ihmettelen kun sähköautot ovat täällä asuntoaluuellani tolpannokassa ja imee tuota talvilämmitykseen käytettävää sähköä 24/7.
Siis, onko niissä tolpissa koko ajan sähkö vai? Yleensä se lämmitystolppa on varustettu n. 2h ajastimilla.
Senhän saa ohitettua.
Mahtaako paukut kestää, jos niitä autoja on useampia siellä? Vaan tuskin on, mutta eihän ne lämmitystolpat ole kai tarkoitettu sähkäreiden lataamiseen. Voihan niitä tietenkin siihen käyttää. Ja mitä tuohon kellon ohitukseen tulee, niin ei sitä ainakaan itse auta menmä tekemään.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 10:37
Kirjoittaja Tonttu
Susa kirjoitti: 05 Kesä 2023, 23:39
Tonttu kirjoitti: 05 Kesä 2023, 22:21 Esimerkiksi sähköautojen jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein kun polttisautossa vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 tuhatta.
Juu, suosituksia on monenlaisia, mutta moniko niitä noudattaa?
Eipä suositusten noudattamattomuudesta ole mitään haittaa tullut huomattua.
On huomattu: https://www.is.fi/autot/art-2000009440556.html "JARRUISSA vikoja esiintyy keskimääräistä enemmän kaikissa tutkituissa sähköautoissa, TÜV:n toimitusjohtaja Joachim Bühler sanoo." https://www.is.fi/autot/art-2000009203734.html Miksi sähköautoissa käytetään erilaista jarrunestettä?

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 11:50
Kirjoittaja Susa
Tonttu kirjoitti: 06 Kesä 2023, 10:37
Susa kirjoitti: 05 Kesä 2023, 23:39
Tonttu kirjoitti: 05 Kesä 2023, 22:21 Esimerkiksi sähköautojen jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein kun polttisautossa vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 tuhatta.
Juu, suosituksia on monenlaisia, mutta moniko niitä noudattaa?
Eipä suositusten noudattamattomuudesta ole mitään haittaa tullut huomattua.
On huomattu: https://www.is.fi/autot/art-2000009440556.html "JARRUISSA vikoja esiintyy keskimääräistä enemmän kaikissa tutkituissa sähköautoissa, TÜV:n toimitusjohtaja Joachim Bühler sanoo." https://www.is.fi/autot/art-2000009203734.html Miksi sähköautoissa käytetään erilaista jarrunestettä?
Eihän noilla jutuilla ollut mitään tekemistä jarrunesteen vaihdon kanssa?
Sähköautojen jarruviat johtuvat jarrujen vähäisestä käytöstä, ei jarrunesteestä.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 12:06
Kirjoittaja Tonttu
Susa kirjoitti: 06 Kesä 2023, 11:50
Tonttu kirjoitti: 06 Kesä 2023, 10:37
Susa kirjoitti: 05 Kesä 2023, 23:39
Tonttu kirjoitti: 05 Kesä 2023, 22:21 Esimerkiksi sähköautojen jarrunesteet vaihdetaan kahden vuoden välein kun polttisautossa vaihtoväli on 4 vuotta tai 60 tuhatta.
Juu, suosituksia on monenlaisia, mutta moniko niitä noudattaa?
Eipä suositusten noudattamattomuudesta ole mitään haittaa tullut huomattua.
On huomattu: https://www.is.fi/autot/art-2000009440556.html "JARRUISSA vikoja esiintyy keskimääräistä enemmän kaikissa tutkituissa sähköautoissa, TÜV:n toimitusjohtaja Joachim Bühler sanoo." https://www.is.fi/autot/art-2000009203734.html Miksi sähköautoissa käytetään erilaista jarrunestettä?
Eihän noilla jutuilla ollut mitään tekemistä jarrunesteen vaihdon kanssa?
Sähköautojen jarruviat johtuvat jarrujen vähäisestä käytöstä, ei jarrunesteestä.
– Sähköhammasharjan tai matkapuhelimen langattoman induktiolatauksen tavoin myös jarrujärjestelmässä voi siirtyä sähköjännitteitä, jotka voivat heikentää jarrunestettä tai aiheuttaa korroosiota.

Sähköauton huoltoväli voi olla sidottu joko pelkästään kuluvaan aikaan, tai sekä aikaan että ajomäärään.

Yleensä sähköauton jarrunesteet vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan viimeistään kahden vuoden välein.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 12:25
Kirjoittaja Tuulispää
Sähköautot painaa paljon...nivelet vaihdettava 30 000 välein jne.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 12:59
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: 06 Kesä 2023, 12:25 Sähköautot painaa paljon...nivelet vaihdettava 30 000 välein jne.
Premium-autot painavat jotakuinkin saman verran voimalähteestä riippumatta.
Ehkä sähköautoissa jokin sähkökorroosio kuluttaa niveliäkin? :D

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 16:57
Kirjoittaja Tuulispää
Susa kirjoitti: 06 Kesä 2023, 12:59
Tuulispää kirjoitti: 06 Kesä 2023, 12:25 Sähköautot painaa paljon...nivelet vaihdettava 30 000 välein jne.
Premium-autot painavat jotakuinkin saman verran voimalähteestä riippumatta.
Ehkä sähköautoissa jokin sähkökorroosio kuluttaa niveliäkin? :D
660 heppaa kun valoista lähtee.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 17:56
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: 06 Kesä 2023, 16:57 660 heppaa kun valoista lähtee.
Niin on Mersussakin, eikä tarvi 30kkm niveliä vaihdella.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 18:21
Kirjoittaja Susa
Höh. Ny se Volkkari sitten paloi.
Parkkihallissa räjähtänyt sähköauto syttyi nyt palamaan
Viikonloppuna räjähtänyt sähköauto oli ilmiliekeissä tiistaina

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6 ... 55e9009a48

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 18:27
Kirjoittaja Tuulispää
Susa kirjoitti: 06 Kesä 2023, 17:56
Tuulispää kirjoitti: 06 Kesä 2023, 16:57 660 heppaa kun valoista lähtee.
Niin on Mersussakin, eikä tarvi 30kkm niveliä vaihdella.
Sähkiksessä ?

Teslassa pitää vaihtaa 30 000 välein.

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 19:40
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: 06 Kesä 2023, 18:27 Teslassa pitää vaihtaa 30 000 välein.
Höpö höpö.