Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Futurologista keskustelua keinomielestä
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Tämä on vain mun MUTU mutta kerrankin mielenkiintoinen ketju. Ja jos mikään niin tämähän on filosofointia. Mutta hieman eri pohjalta kuin avaruus täynnä enkeleitä pörräämässä UFOjen seassa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Why kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:38 "Mitä ja miten voimme mitään tietää?"

Palataksemme otsikon aiheeseen, voimme lisätä tietoutta maailmasta ja asioista ensin vaan oppimalla ja kokemalla ulkopuolelta tulevia asioita. Ihminen itsessään ei mitään tietoa voi tuottaa, ellei saa pohjatietoa ulkopuolelta.

Mietitään vastasyntynyttä. Hänellä ei ole mitään tietoa eilisestä, ei huomisesta, ei kylmästä, ei lämpimästä, ei kivusta, ei väsymyksestä..ei mistään, ennenkuin niitä on ensin kokenut. Jos hän syntyy terveenä, hänen koko maailmankaikkeutensa rajoittuu siihen lämpimään sänkyyn. Jos hän syntyy kivuliaana, niin hänen kokemuksensa mukaan täällä ei ole mitään muuta, kuin kipua.
Jos synnyt sodan aikana se on normaalisi. Jos sinua koulukiusataan ja et muusta tiedä se on normaalia. Ihan hyvin ajateltu nuo esimerkkisi. Pahimman esimerkin lasten kohdalla jätän pois.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Ei ole mitään varmaa tapaa vahvistaa, että tiedämme yhtään mitään paitsi kokemamme kautta. Minä tiedän että villasukat lämmittävät kylmiä jalkoja koska olen kokenut sen. Toisaalta minulla on myös kokemuksia jotka eivät ole totta mutta se ei lienee kovin yleistä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Kissatäti kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:47 Toisaalta minulla on myös kokemuksia jotka eivät ole totta mutta se ei lienee kovin yleistä.
Riippuu mitä näillä tarkoitetaan. Esim. kaikenlaiset unen ja valveen osittaiset sekoittumiset, ovat todella yleisiä.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Yritin littumaa uskovaisen kanssa tuota todisteluani. Eli klassinen esimerkki: radiomastot. Maahan "Kaareutuu" eli radiosignaali kantaa tiettyyn rajaan asti ja sen taakse jäävä alue on katveessa. Riittäsi Suomeenkin yksi masto. Luultavasti sen pitäisi olla aika helvetin korkea? Trigonometriaa siis kai. Hienon esityksen jälkeen vastaus oli: "Tuo ei todista yhtään mitään.".

Tuo oli yksi koulutehtävistä. Jos kuvauksessani on virheitä oikaiskaa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Mutta tietty osa radioaalloista heijastuu takaisin siis ilmakehän takia? Eli on mahdollista kuunnella radiolähetystä Ausseista?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Unessa mielenkiintoista on se, että vastaanotettu informaatio voi olla oikeaa, mutta tulkinta väärä.

Itse ainakin olen kokenut useamman kerran tilanteen jossa kuulen unessa ääntä, herään ja huomaan äänen olevan todellinen. Mutta äänen lähde onkin aivan eri kuin unessa koettu.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:59 Unessa mielenkiintoista on se, että vastaanotettu informaatio voi olla oikeaa, mutta tulkinta väärä.

Itse ainakin olen kokenut useamman kerran tilanteen jossa kuulen unessa ääntä, herään ja huomaan äänen olevan edelleen todellinen, mutta lähde eri kuin unessa koettu.
Tuolla ilmiöllä taitaa olla nimikin.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Why »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:50 Esim. kaikenlaiset unen ja valveen osittaiset sekoittumiset, ovat todella yleisiä.
Unissa on oma logiikkansa ja valvetilassa omansa; nämä keskenään ovat vahvasti ristiriidassa.

Kumpi on totta, uni- vai valvetila? Onko molemmat omassa ympäristössään?
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Ylipäätään, ihmisellä tuntuu olevan kaipuu tietoon. Välillä kirkkaaseen puhtaaseen, lopulliseen totuuteen. Joskus vain johonkin korkeampaan tietoisuuden tasoon. Vai ovatko nämä sama asia.
Jotenkin päästä käsiksi salaisuuteen. Ratkaista se. Vai onko se mysteeri sittenkin se pointti.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Tätä en ole vielä katsonut. Voi olla täyttä potaskaa. Mutta teen itse päätelmäni. Jokainen tehköön.

Ja onneksi oikeastaan siis jokaisen kokemus ja näkemykset tavallaan ovat oikeita. Oma nihilismini on oma juttuni. Jonkun muun tapa on yhtä oikea. En oikein osaa ilmaista asiaa mutta...



Tiede??? Tiede on tavallaan se että voimme olla yhtä mieltä asioista. Voin mitata valon nopeuden. Oikeastaan ei tarvitse. Tulos on varmuudella sama. Tiede siis on objektiivinen. Minun nihilismini subjektiivinen näkemys.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Why kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:06
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:50 Esim. kaikenlaiset unen ja valveen osittaiset sekoittumiset, ovat todella yleisiä.
Unissa on oma logiikkansa ja valvetilassa omansa; nämä keskenään ovat vahvasti ristiriidassa.

Kumpi on totta, uni- vai valvetila? Onko molemmat omassa ympäristössään?
Total Recall. Schwarzeneggerin elokuvan loppukaneetti on juuri tuo. "Mitä jos tämä onkin unta?".
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2055
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Deimos kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:12
Why kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:06
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:50 Esim. kaikenlaiset unen ja valveen osittaiset sekoittumiset, ovat todella yleisiä.
Unissa on oma logiikkansa ja valvetilassa omansa; nämä keskenään ovat vahvasti ristiriidassa.

Kumpi on totta, uni- vai valvetila? Onko molemmat omassa ympäristössään?
Total Recall. Schwarzeneggerin elokuvan loppukaneetti on juuri tuo. "Mitä jos tämä onkin unta?".
Elokuvien osalta olen joskus pohtinut, onko joku klassikkoelokuvan hahmo todellisempi kuin vaikkapa minä itse.

Vaikkapa Forest Gump tai Terminator, vaikuttavat todennäköisesti maailman menoon enemmän kuin minä. Vai vaikuttavatko?
Lord knows I'm a Voodoo Child
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:08 Ylipäätään, ihmisellä tuntuu olevan kaipuu tietoon. Välillä kirkkaaseen puhtaaseen, lopulliseen totuuteen. Joskus vain johonkin korkeampaan tietoisuuden tasoon. Vai ovatko nämä sama asia.
Jotenkin päästä käsiksi salaisuuteen. Ratkaista se. Vai onko se mysteeri sittenkin se pointti.
Luulen että kaikki haluavat ja etsivät lopullista totuutta ja vastausta. Uskonnot ja kultit ovat juuri sitä varten. Netflixin sarja kulteista päättyy toteamaan: Myös sinä kuten kuka tahansa voi joutua kultin uhriksi.

Voiko henkilö joka tiedostaa ettei lopullisia vastauksia ole joutua kultin uhriksi?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Mitä ja miten voimme mitään tietää?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:16
Deimos kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:12
Why kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:06
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:50 Esim. kaikenlaiset unen ja valveen osittaiset sekoittumiset, ovat todella yleisiä.
Unissa on oma logiikkansa ja valvetilassa omansa; nämä keskenään ovat vahvasti ristiriidassa.

Kumpi on totta, uni- vai valvetila? Onko molemmat omassa ympäristössään?
Total Recall. Schwarzeneggerin elokuvan loppukaneetti on juuri tuo. "Mitä jos tämä onkin unta?".
Elokuvien osalta olen joskus pohtinut, onko joku klassikkoelokuvan hahmo todellisempi kuin vaikkapa minä itse.

Vaikkapa Forest Gump tai Terminator, vaikuttavat todennäköisesti maailman menoon enemmän kuin minä. Vai vaikuttavatko?
Varmasti. Yksilön on aika vaikea saada näkemyksiään esille laajemmin. Varsinkaan jos et ole kuuluisa tutkija tai filosofi.

Mutta koko elokuvakokoelmani on elokuvia jotka oikeastaan ovat tutkielmia siitä miten asiat voivat olla. Tai tietynlaisten ihmisten profiileja ja kemioita muiden kanssaihmisten kanssa. Tämä siis vain minun näkemykseni.

Siinä olin kyllä väärässä ettei filosofialla ole mitään annettavaa enää. Mutta ehkä puhtaan tieteen puolella? Siinäkö on se raja?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Vastaa Viestiin