Olen mieleni tuote

Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Olen mieleni tuote

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 19 Helmi 2024, 17:00
Naturalisti kirjoitti: 19 Helmi 2024, 15:01

Luettelit monia seikkoja, joihin (minun ehkä tavanomaista laajempana ymmärretty) memeettinen systeemi ei mielestäsi pysty. Voitko perustella niitä vähän täsmällisemmin, jotta voin yrittää torjua kritiikkiäsi?
Oikeastaan vastaan tähän sulle toiseen otteeseen, ja sen sijaan että perustelisin noita juttuja joista olen jo moneen otteeseen kirjoittanut, niin tuonkin esiin pari kirjaa. Näistä kumpikin kirja tarjoaa vaihtoehtoisia sosiologioita sille näkemykselle, että on olemassa subjektiivisten mielten ulkopuolella olevia kausaalisia rakenteita.

Ensimmäinen näistä on "Sociologies of Interaction", joka esittelee kolme teoriaa jotka käsittelevät sosiaalista vuorovaikutusta, eli symbolisen interaktionismin, etnometodologian sekä keskusteluanalyysin.

https://www.adlibris.com/fi/kirja/socio ... 0745646077

Toinen kirjoista on jo vuodelta 1984, ja siitä on saatavissa nettidivareista suomennettu laitos, ja tämä kirja on John Heritagen kirjoittama "Harold Garfinkel ja etnometodologia".

https://www.finlandiakirja.fi/fi/john-h ... gia-f635a9

Tämä jälkimmäinen kirja nimenomaan on tuon institutionaalisen roolinäkökulman kritiikkiä, ja tarjoaa vaihtoehtoisen lähestymistavan sosiaalisen vuorovaikutuksen analyysiin.


Eli, en nyt esitä vasta-argumentteja vaan tarjoan nuo kirjat sellaisina vinkkeinä, jotka mahdollisesti avaisivat tuon sosiologisen näkökulman sosiaalisen vuorovaikutuksen analyysiin ja tutkimukseen, joka mielestäni meeminäkökulmasta uupuu. Nuo kirjojen kirjoittajat osaavat selittää kaikki asiat varmastikin paremmin kuin minä.
Kiitos linkeistä. Kerkesin jo niitä pyytääkin toiseen kommenttiisi vastatessani. Perehdyn nyt asiaan tarkemmin ja palaan siihen myöhemmin.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Kohina
Reactions:
Viestit: 2651
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Olen mieleni tuote

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Eli sosiologia osaa jossain määrin kertoa minulle missä määrin jalkovälillä on merkitystä, mutta se on niin kinkkinen juttu että minun pitää opiskella sitä loppuelämäni jotta voisin tehdä hyvällä omatunnolla sen mitä moraaliton tekee käskystä?

Onpas tehty hankalaksi. Kuulostaa ihan kultilta.
Screenshot_20240219_192949.jpg
Screenshot_20240219_192920~2.jpg
Make Keke Great Again
Paikalla
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18739
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Olen mieleni tuote

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Raspu kirjoitti: 19 Helmi 2024, 05:33
Purdue kirjoitti: 18 Helmi 2024, 18:11 Tuo on oikeastaan hyvä sanonta, että "Olen mieleni tuote".

Tämä pätee mun mielestä kaikkiin ihmisiin. Mä uskon, että alitajunta on aistimaailmamme ja siitä tekemiemme tulkintojen peili.

Alitajunta siis muokkautuu elämän kuluessa, ja rupeaa antamaan meille elämän eri tilanteissa takaisin sitä mitä sinne on syötetty.

Eli tässä mielessä mieli syöttää alitajunnalle aistikokemuksia ja niiden tulkintoja, ja alitajunta syöttää niitä sitten takaisin tietoiselle mielelle. Olemme siis kaikki mielemme tuotteita tässä mielessä.
Sanoisin, "olen suolistobakteerieni tuote".
Ihminen on ekosysteemi ja riippuu täysin bakteereista, viruksista ja loisista, mitä kantaa, millainen on.
Ihmisen sisällä asustelee vaikka mitä, joiden toiminnan summa ihminen on.
Never Before Seen Viral Organisms Found Inside Our Bodies - "Obelisks"
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Vastaa Viestiin