Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Pseudotieteellistä Keskustelua. Ymmärrysrajan toisella puolen

Tuleeko aikamatkustus koskaan mahdolliseksi?

Äänestys päättyi 21 Helmi 2024, 17:47

Kyllä, aikamatkustus on periaatteessa mahdollista!
0
Ei ääniä
Ei, aikamatkustus ei ole mahdollista edes periaatteessa!
4
100%
 
Ääniä yhteensä: 4

Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?


Laitetaanpa tämä topikki ja äänestys tänne Pseudotieteiden puolelle, koska ajassa matkustaminen ainakaan vielä tänä päivänä ei ole varteenotettavaa tiedettä, vaikka monet tiedemiehet ovat asiasta kirjoittaneet, ja pitävät sitä mahdollisena.

Pohjustan keskustelua sen verran että ajan filosofiassa on olemassa presentismi ja eternalismi. Presentismi katsoo, että kaikki aika on tässä ja nyt. Eternalismi taas katsoo, että mennyt ja tuleva ovat ihan yhtä lailla olemassa ja todellisia kuin nykyhetki.

Nämä kaksi näkökantaa eroavat toisistaan siten, että presentismin näkemyksen mukaan aikamatkustus ei ole mahdollista, kun taas eternalismi ei ainakaan suoraan kiellä aikamatkustuksen mahdollisuutta, vaikka jättääkin tuon kysymyksen avoimeksi.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Tulevaisuuteen voi "matkustaa", oma ikääntyminen on vain pysäytettävä jotenkin ja antaa ajan kulua. Tuokin tapahtuu vain odottamalla joten todellista aikamatkaa ei tuossakaan tehdä. Eilistä ei ole ja tulevaisuuteen ei koskaan pääse, aina on nyt.
Minun mielestä noin.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Samaa mieltä, aikamatkoille on vaan menolippuja tulevaisuuteen.

Eikä silloinkaan varsinaisesti matkusteta ajassa vaan hyödynnetään ajan suhteellisuutta. Mene johonkin missä aika käy hitaampaa kuin maassa ja tule takaisin niin "matkustit" tulevaisuuteen.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Matkustus menneisyyteen vaatisi jotain rinnakkaistodellisuuksia ja se on liian kaoottista ajateltavaa. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Goswell kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:54 Tulevaisuuteen voi "matkustaa", oma ikääntyminen on vain pysäytettävä jotenkin ja antaa ajan kulua. Tuokin tapahtuu vain odottamalla joten todellista aikamatkaa ei tuossakaan tehdä. Eilistä ei ole ja tulevaisuuteen ei koskaan pääse, aina on nyt.
Mä olen tätä asiaa pohtinut näin nojatuolitasolla, ja jos ei oteta relativistisia aikadilaatioita huomioon, vaan puhutaan ihan aidosta aikamatkustamisesta, niin en usko että tuo tulee koskaan mahdolliseksi.

Olen enemmänkin siis presentismiin taipuvainen ajattelija, eli kaikki aika on tässä ja nyt.

Jos ajatellaan, että aurinkokunta ja maapallo sen mukana kiertää Linnunradan keskustaa 230 km/s nopeudella.

Jos haluaisimme matkustaa tässä meidän neliulotteisessa aika-avaruudessamme ajassa taaksepäin, niin joutuisimme matkustamaan sekä ajassa että tilassa mun käsittääkseni.

Itse asiassa koko universumin "konfiguraatio" muuttuu koko ajan koska kaikki tähtitieteelliset objektit ovat jatkuvassa liikkeessä.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että jos pitäisi matkustaa ajassa vaikka viikko taaksepäin, niin sen lisäksi että matkustaisin ajassa sen viikon taaksepäin, niin minun pitäisi jotenkin pystyä liikkumaan neliulotteisessa aika-avaruudessa siihen konfiguraatioon jossa universumi oli viikko sitten.

Ja kuinka tämä olisi mahdollista, niin uskon sen olevan mahdotonta. Näin siis ainakin maallikkona asian hahmotan.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

KultaKikkare kirjoitti: 18 Helmi 2024, 18:02 Matkustus menneisyyteen vaatisi jotain rinnakkaistodellisuuksia ja se on liian kaoottista ajateltavaa. :)
Rinnakkaistodellisuuksia ja madonreikiä, enkä oikein usko että sellaisia pystytään luomaan aikamatkustusta varten.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Purdue kirjoitti: 18 Helmi 2024, 18:03
Goswell kirjoitti: 18 Helmi 2024, 17:54 Tulevaisuuteen voi "matkustaa", oma ikääntyminen on vain pysäytettävä jotenkin ja antaa ajan kulua. Tuokin tapahtuu vain odottamalla joten todellista aikamatkaa ei tuossakaan tehdä. Eilistä ei ole ja tulevaisuuteen ei koskaan pääse, aina on nyt.
Mä olen tätä asiaa pohtinut näin nojatuolitasolla, ja jos ei oteta relativistisia aikadilaatioita huomioon, vaan puhutaan ihan aidosta aikamatkustamisesta, niin en usko että tuo tulee koskaan mahdolliseksi.

Olen enemmänkin siis presentismiin taipuvainen ajattelija, eli kaikki aika on tässä ja nyt.

Jos ajatellaan, että aurinkokunta ja maapallo sen mukana kiertää Linnunradan keskustaa 230 km/s nopeudella.

Jos haluaisimme matkustaa tässä meidän neliulotteisessa aika-avaruudessamme ajassa taaksepäin, niin joutuisimme matkustamaan sekä ajassa että tilassa mun käsittääkseni.

Itse asiassa koko universumin "konfiguraatio" muuttuu koko ajan koska kaikki tähtitieteelliset objektit ovat jatkuvassa liikkeessä.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että jos pitäisi matkustaa ajassa vaikka viikko taaksepäin, niin sen lisäksi että matkustaisin ajassa sen viikon taaksepäin, niin minun pitäisi jotenkin pystyä liikkumaan neliulotteisessa aika-avaruudessa siihen konfiguraatioon jossa universumi oli viikko sitten.

Ja kuinka tämä olisi mahdollista, niin uskon sen olevan mahdotonta. Näin siis ainakin maallikkona asian hahmotan.
Maallikkona yhdyn täysin tuohon ajatukseesi.
Minun mielestä noin.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18761
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Tuleeko aikamatkustaminen koskaan mahdolliseksi?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Pyörivässä universumissa (Gödel) tuo olisi mahdollista, mutta universumi ei pyöri.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Vastaa Viestiin