Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Äidilläni oli kanala kun hän oli lapsi. Siksi tuo nahkamuna on hyvin tuttu sana minulle. Eikös se juuri ole se hedelmöittämätön muna?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
JeeSe
Reactions:
Viestit: 794
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Deimos kirjoitti: 19 Helmi 2024, 11:26 Äidilläni oli kanala kun hän oli lapsi. Siksi tuo nahkamuna on hyvin tuttu sana minulle. Eikös se juuri ole se hedelmöittämätön muna?
Ei.

Tuhkamuna on se.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

JeeSe kirjoitti: 19 Helmi 2024, 11:32
Deimos kirjoitti: 19 Helmi 2024, 11:26 Äidilläni oli kanala kun hän oli lapsi. Siksi tuo nahkamuna on hyvin tuttu sana minulle. Eikös se juuri ole se hedelmöittämätön muna?
Ei.

Tuhkamuna on se.
Confused... Käsittääkseni minä olen tuhkamunan prototyyppi?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4815
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Ymmärtääkseni linnulle munien tuottaminen on melkoinen resurssiuhraus, siis ravinnon yms mielessä. Ja hautominen myös. Erityisesti isoilla linnuilla.

Siinä mielessä linnun lisääntymisstrategia on siltikin erilainen kuin lajeilla, jotka vain tuuppaavat valtavan määrän hedelmöitettyjä sukusoluja ja jättvät ne selviytymään. Eli munien ja poikasten elinkykyisyys on jonkinlainen arvo sekin, koska niitä ei kannata tuottaa turhaan.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja SHT »

Deimos kirjoitti: 19 Helmi 2024, 11:26 Äidilläni oli kanala kun hän oli lapsi. Siksi tuo nahkamuna on hyvin tuttu sana minulle. Eikös se juuri ole se hedelmöittämätön muna?
Mielestäni tuhkamuna on mies, joka ei voi saada lapsia. Mistä tuo sana tulee, en tiedä.
Kanat kyllä munivat kovakuorisia munia, vaikkei kukko ole niitä hedelmöittänyt. Meillä on ollut kanoja kukon kanssa ja ilman.
Susa
Reactions:
Viestit: 7756
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Nahkamuna on oikeastaan keskenmeno.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

SHT kirjoitti: 19 Helmi 2024, 12:04
Deimos kirjoitti: 19 Helmi 2024, 11:26 Äidilläni oli kanala kun hän oli lapsi. Siksi tuo nahkamuna on hyvin tuttu sana minulle. Eikös se juuri ole se hedelmöittämätön muna?
Mielestäni tuhkamuna on mies, joka ei voi saada lapsia. Mistä tuo sana tulee, en tiedä.
Kanat kyllä munivat kovakuorisia munia, vaikkei kukko ole niitä hedelmöittänyt. Meillä on ollut kanoja kukon kanssa ja ilman.
Sitten en kai ole tuhkamuna. Tosin en ole kokeillut elämäni aikana kykenenkö jälkeläisiä saamaan.

Tuosta muusta olen samaa mieltä ja näin esimerkiksi äitini kertoo lapsuudestaan. Heillä oli kai useampi kana ja kukko. Välillä ei koska heidän porsaansa (Sika?) tykkäsi syödä kanoja ja kukkoja. Minulle toisaalta yllätys (Tai sitten ei. Siassakin taitaa olla petomisia piirteitä). Possu päätyi joulupöytään. Äiti kyseli (Lapsena) ettei kai tuo vain ole se meidän *Tähän possun nimi*. Äitini isä vakuutti ettei ole vaan joku muu possu se on. Tosin kun possu katosi niin ei kai lapsetkaan ihan tyhmiä ole?????
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Vanha kansa osasi kertoa että kanat alkavat munia nahkamunia jos niillä on puutetta kuorimateriaalin ainesosista. Toinen keissi oli kai jos niitä häiritään.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja SHT »

JMe1 kirjoitti: 19 Helmi 2024, 12:18 Vanha kansa osasi kertoa että kanat alkavat munia nahkamunia jos niillä on puutetta kuorimateriaalin ainesosista. Toinen keissi oli kai jos niitä häiritään.
Olen itsekin kuullut, että kanat munivat nahkamunia, jos niitä häiritään. Kanoillahan on kloaakki
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kloaakki
josta tulevat uloste, virtsa ja munat. Moni eläinhän reagoi uhkaan ulostamalla välittömästi ripuliulosteen. Ilmeisesti kananmunien kehitys häiriytyy vaaran uhatessa ja muna tulee kloaakista ulos keskeneräisenä.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Olen syyllistynyt. Jahtasin kanoja maalla kun olin todella pieni. Minusta se oli hauskaa. Mutta varmuudella voin sanoa ettei kanoista. Taisin saada kyllä torut.

Jos mahdollista ottaisin kanoja ja kukon. Loistavia eliöitä ja hauska seurata niiden touhuilua. En ruuaksi, en helvetissä. Enemmin kuolen nälkään.

Tuossa ulkona käydessä mietin juuri tuota meidän etäistymistämme ja harhaisuuttamme kun liha on tiskissä. Veikkaan että kun eliöltä ottaa hengen omatoimisesti niin aika harvalla siihen loppujen lopuksi on kanttia. Tai sitten olen ainoa pehmo maailmassa.

Hyväähän liha on. Mutta joka kerta oli se mitä lihaa hyvänsä se käy mielessä. Se liha on ollut elävä eliö jolla mahdollisesti on vieläpä tunteet, aika varmuudella onkin. Kristinusko on sen ajanut tajuntaan että eläimet ovat vain biologisia koneita vailla tunteita. Kätevää toisaalta.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4921
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Deimos kirjoitti: 19 Helmi 2024, 12:39 Tuossa ulkona käydessä mietin juuri tuota meidän etäistymistämme ja harhaisuuttamme kun liha on tiskissä. Veikkaan että kun eliöltä ottaa hengen omatoimisesti niin aika harvalla siihen loppujen lopuksi on kanttia. Tai sitten olen ainoa pehmo maailmassa.

Hyväähän liha on. Mutta joka kerta oli se mitä lihaa hyvänsä se käy mielessä. Se liha on ollut elävä eliö jolla mahdollisesti on vieläpä tunteet, aika varmuudella onkin. Kristinusko on sen ajanut tajuntaan että eläimet ovat vain biologisia koneita vailla tunteita. Kätevää toisaalta.
Musta on hyvö lopettaa lihansyönti ellei pysty itse tappamaan. Liha ei ole jatkuvan ristiriidassa elämisen arvoista. Mikään ei ole, elä kuten tunnet oikeaksi niin tuntuu paremmalta.

Kristinusko on väärässä.monessa asiassa, myös siinä että ihminen olisi luonnossa eläinten yläpuolella. Ihminen on yläpuolella ravintoketjussa, ja se perustuu tappamiseen.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Ihmisellä on ollut aikoinaan aivan samanlainen lisääntymistapa. Oli pakko lisääntyä mahdollisimman paljon, koska aika moni lapsi kuoli ennen kuin oli lähelläkään aikuisikää. Eikä tästä niin kauaa ole, kun asia vielä olikin siten. Lapsikuolleisuus on lähtenyt jyrkkään laskuun pikku hiljaa läketieteen kehittymisen myötä. Ja nyt sitten ollaan pisteessä, jossa lapsikuolleisuus ei ole enää este väkimäärän lisääntymiselle. Ja monessa paikassa sen myös huomaa, paitisi tietenkin mässäily-Suomessa.

Linnut munivat ylimääräisiä poikasia juuri samasta syystä. Kato käy, ja jos niin kävisi koko ajan, ja kaikille jälkeläisille, koko laji kuolisi sukupuuttoon ennen pitkää.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja SHT »

Pattinero kirjoitti: 19 Helmi 2024, 15:15 Ihmisellä on ollut aikoinaan aivan samanlainen lisääntymistapa. Oli pakko lisääntyä mahdollisimman paljon, koska aika moni lapsi kuoli ennen kuin oli lähelläkään aikuisikää. Eikä tästä niin kauaa ole, kun asia vielä olikin siten. Lapsikuolleisuus on lähtenyt jyrkkään laskuun pikku hiljaa läketieteen kehittymisen myötä. Ja nyt sitten ollaan pisteessä, jossa lapsikuolleisuus ei ole enää este väkimäärän lisääntymiselle. Ja monessa paikassa sen myös huomaa, paitisi tietenkin mässäily-Suomessa.

Linnut munivat ylimääräisiä poikasia juuri samasta syystä. Kato käy, ja jos niin kävisi koko ajan, ja kaikille jälkeläisille, koko laji kuolisi sukupuuttoon ennen pitkää.
Huomaan vastauksissa hienoista muutosvastarintaa. :D . Siis tietysti pyritään varmistamaan edes yhden (tai muutaman) jälkeläisen eloonjääminen, mutta "turhista" poikasista voi olla myös hyötyä, kuten mainitsemani käärmeiden (ja muiden saalistajien) pelottelu.
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5341
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Tämä ketju kerjää tätä kysymystä:
Mitä kananpaskassa on se valkoinen?
Paikalla
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4921
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Miksi linnut munivat enemmän munia kuin poikasia voi selvitä?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Wisti kirjoitti: 19 Helmi 2024, 16:32 Tämä ketju kerjää tätä kysymystä:
Mitä kananpaskassa on se valkoinen?
Valkoinen osa kanan ulosteessa on itse asiassa virtsaa. Kanoilla, kuten muillakin linnuilla, ei ole erillistä virtsarakkoa, joten niiden uloste ja virtsa erittyvät samasta aukosta. Tämä valkoinen aine on ureaa, joka on typpipitoinen aine ja se on peräisin kanan aineenvaihdunnasta².

Source: Conversation with Bing, 2/19/2024
(1) Almus Metso - Keto - Huhdanmäki - Nummelan kylähistoria. https://historia.vihti.fi/koti-nummela/ ... smetso.htm.
(2) Kuinka pitkä on narunpätkä? - - Suomi24 Keskustelut. https://keskustelu.suomi24.fi/t/1257266 ... narunpatka.
(3) Myrkkysienet - Suomen Sieniseura. https://www.funga.fi/ruokasienestys/myrkkysienet/.

Nyt en kyllä ihan ymmärrä noita bingin tarjoamia liitteitä. ::)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Vastaa Viestiin