Söisitkö keinolihaa?

Söisitkö keinolihaa?

Äänestys päättyi 26 Helmi 2024, 09:26

Kyllä, söisin keinolihaa!
5
63%
En, en söisi keinolihaa!
3
38%
 
Ääniä yhteensä: 8

Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Söisitkö keinolihaa?


Keinoliha (synteettinen liha, tankkiliha, tekoliha, in vitro -liha) on bioreaktorissa eläimen kantasoluista kasvatettua lihaa.


Tuossa Wikipedia artikkeli aiheesta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cultured_meat

Ja tuossa muutaman minuutin video aiheesta:


Eli ihan vielä ei olla siinä pisteessä, että oltaisiin massatuotannossa, mutta ensimmäiset firmat on esim. USA:ssa saaneet myyntiluvan keinolihalle.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4399
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

En.
Minun mielestä noin.
JeeSe
Reactions:
Viestit: 794
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Miksei?
Syödäänhän sitä keinokasvejakin, oikeastaan melkein pelkästään.
Paikalla
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5342
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Heti söisin, jos kauppoihin tulisi.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

En missään nimessä. Wagyu pihvit on se ainoa oikea tapa syödä lihaa.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4399
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

JeeSe kirjoitti: 21 Helmi 2024, 09:41 Miksei?
Syödäänhän sitä keinokasvejakin, oikeastaan melkein pelkästään.
Olen pitkähkön elämäni aikana oppinut yhden tärkeän asian, mihin ihminen koskee se muuttuu paskaksi. On olemassa oikeaa lihaa jolla ihmiskunta on ikänsä pärjännyt ja siihen tottunut. Ei, ei brassi hormooni ja antibioottiliha vaan kotimainen hyvä liha.
Minun mielestä noin.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11043
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tofua syön useinkin.
JeeSe
Reactions:
Viestit: 794
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Goswell kirjoitti: 21 Helmi 2024, 09:52
JeeSe kirjoitti: 21 Helmi 2024, 09:41 Miksei?
Syödäänhän sitä keinokasvejakin, oikeastaan melkein pelkästään.
Olen pitkähkön elämäni aikana oppinut yhden tärkeän asian, mihin ihminen koskee se muuttuu paskaksi. On olemassa oikeaa lihaa jolla ihmiskunta on ikänsä pärjännyt ja siihen tottunut. Ei, ei brassi hormooni ja antibioottiliha vaan kotimainen hyvä liha.
Niin, no ainakin suurin osa siitä mitä ihminen syö muuttuu paskaksi.

Kotimainen hyvä liha on kyllä hyvää. Mutta ei sitä hyvää lihaa kaupasta oikein löydä.
Kyllä se kotisian kinkku ainakin maistuu ihan eritavalla hyvältä kuin kaupan tehotuotettu, vaikka olisi suomalaista.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Joo, aiheeseen on varmaankin monenlaisia tulokulmia.

Itse söisin keinolihaa lähinnä eettisistä syistä. Keinolihan tuotannolla teuraseläinten määrää ja kärsimystä voitaisiin vähentää.

Sillä onhan tämä maailma yksi suuri teurastamo, ja kun ihmiskunta kasvaa lukumääräisesti, niin sitä laidunmaata saataisiin samalla maanviljelyn piiriin.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4399
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Purdue kirjoitti: 21 Helmi 2024, 11:14 Joo, aiheeseen on varmaankin monenlaisia tulokulmia.

Itse söisin keinolihaa lähinnä eettisistä syistä. Keinolihan tuotannolla teuraseläinten määrää ja kärsimystä voitaisiin vähentää.

Sillä onhan tämä maailma yksi suuri teurastamo, ja kun ihmiskunta kasvaa lukumääräisesti, niin sitä laidunmaata saataisiin samalla maanviljelyn piiriin.
Mitä kärsimystä, eläimillä on ihan hyvät olosuhteet, loppuunpalaneet tuottajat ei vain aina jaksa kun välistävetäjät käärii voittonsa ja tuottaja jää nuolemaan näppejään. Toisekseen maa mikä kasvattaa nurmea tai muuta syötävää ei ole välttämättä sopivaa muuhun tuotantoon.
Minun mielestä noin.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Goswell kirjoitti: 21 Helmi 2024, 11:19
Purdue kirjoitti: 21 Helmi 2024, 11:14 Joo, aiheeseen on varmaankin monenlaisia tulokulmia.

Itse söisin keinolihaa lähinnä eettisistä syistä. Keinolihan tuotannolla teuraseläinten määrää ja kärsimystä voitaisiin vähentää.

Sillä onhan tämä maailma yksi suuri teurastamo, ja kun ihmiskunta kasvaa lukumääräisesti, niin sitä laidunmaata saataisiin samalla maanviljelyn piiriin.
Mitä kärsimystä, eläimillä on ihan hyvät olosuhteet, loppuunpalaneet tuottajat ei vain aina jaksa kun välistävetäjät käärii voittonsa ja tuottaja jää nuolemaan näppejään. Toisekseen maa mikä kasvattaa nurmea tai muuta syötävää ei ole välttämättä sopivaa muuhun tuotantoon.
Tosta olen kyllä samaa mieltä, että tuottajat ansaitsevat oman kohtuullisen siivunsa. Suomessa tämä asia pitäisi laittaa kuntoon, jotta meillä on jatkossakin kotimaista ruoan tuotantoa. Mikään maa ei voi vain tuoda ruokaansa ulkomailta, jos vaikka jokin kriisi iskee. Silloin olisimme todella vaikeuksissa.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1696
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Söisitkö keinolihaa?

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Kunhan saa edullisemmin kuin esim. kanafilepihvejä ja muutenkin ravintoarvot kohdallaan niin miksen söisi?
Vastaa Viestiin