Keskustelua synnistä

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Keskustelua synnistä


Synti tarkoittaa juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa Jumalan tahtoa vastaan rikkomista. Herää kysymys, että voinko tehdä toiselle ihmiselle pahaa ilman että se olisi Jumalan silmissä syntiä? Uskonnot tietty määrittelevät monia syntejä, jotka rikkovat Jumalan tahtoa ja jotka samalla ovat moraalisia ja eettisiä ohjenuoria ihmisille.

Ja varsinkin katolisessa kirkossa on muovautunut nuo klassiset 7 kuolemansyntiä, eli ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti sekä himo. Tuossa video tästä aiheesta:



Synnistä ja 7 kuolemansynnistä voi lukea lisää tuolta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Synti
https://fi.wikipedia.org/wiki/Seitsem%C ... ynti%C3%A4
https://en.wikipedia.org/wiki/Seven_deadly_sins


Mutta siis joo. Mulle herää tästä sellaisia kysymyksiä, että onko tärkeämpää elää synnittä suhteessa Jumalaan, vai elää moraalisesti oikein suhteessa kanssaihmisiin, ja missä määrin nämä kaksi asiaa ovat kytköksissä toisiinsa?

Ja mikä merkitys on noilla 7 kuolemansynnillä? Onko ne kenties sellaisia luonteenpiirteitä, jotka johtavat kantajansa kurjuuteen?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Ateistina en tee syntiä, ja olen yrittänyt elää tolkun ihmisenä, jos olen joskus tehnyt väärin, niin parhaani mukaan olen yrittänyt sopia kanssaihmisieni kanssa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 22 Helmi 2024, 10:59 Ateistina en tee syntiä, ja olen yrittänyt elää tolkun ihmisenä, jos olen joskus tehnyt väärin, niin parhaani mukaan olen yrittänyt sopia kanssaihmisieni kanssa.
Paitsi minun kanssa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11061
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Purdue kirjoitti: 22 Helmi 2024, 10:51 Keskustelua synnistä


Synti tarkoittaa juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa Jumalan tahtoa vastaan rikkomista. Herää kysymys, että voinko tehdä toiselle ihmiselle pahaa ilman että se olisi Jumalan silmissä syntiä? Uskonnot tietty määrittelevät monia syntejä, jotka rikkovat Jumalan tahtoa ja jotka samalla ovat moraalisia ja eettisiä ohjenuoria ihmisille.

Ja varsinkin katolisessa kirkossa on muovautunut nuo klassiset 7 kuolemansyntiä, eli ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti sekä himo. Tuossa video tästä aiheesta:



Synnistä ja 7 kuolemansynnistä voi lukea lisää tuolta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Synti
https://fi.wikipedia.org/wiki/Seitsem%C ... ynti%C3%A4
https://en.wikipedia.org/wiki/Seven_deadly_sins


Mutta siis joo. Mulle herää tästä sellaisia kysymyksiä, että onko tärkeämpää elää synnittä suhteessa Jumalaan, vai elää moraalisesti oikein suhteessa kanssaihmisiin, ja missä määrin nämä kaksi asiaa ovat kytköksissä toisiinsa?

Ja mikä merkitys on noilla 7 kuolemansynnillä? Onko ne kenties sellaisia luonteenpiirteitä, jotka johtavat kantajansa kurjuuteen?
Psykiatrin kanssa konsultointi on syntiä. :lol:
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Syntiä on tehty, monellakin tapaa.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Raspu kirjoitti: 22 Helmi 2024, 11:13 Syntiä on tehty, monellakin tapaa.
Niin, synnittömiä meistä ei ole kukaan. Mutta onko synnillä loppupeleissä kuitenkaan merkitystä jos Jumala armahtaa meidät?

Tulee mieleen tuo Tony Halmeen kirjan otsikko: Jumala armahtaa - minä en


Eli onko loppupeleissä kuitenkin tärkeämpää elää hyvä elämä muiden ihmisten kanssa kuin olla väleissä tuohon yläkerran ukkoon?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja MooM »

"Mutta siis joo. Mulle herää tästä sellaisia kysymyksiä, että onko tärkeämpää elää synnittä suhteessa Jumalaan, vai elää moraalisesti oikein suhteessa kanssaihmisiin, ja missä määrin nämä kaksi asiaa ovat kytköksissä toisiinsa?"

Ateistina vastaus on tietenkin aivan selvä.

Uskovaisella varmaan tuo vaihtelee uskonnon ja uskon fundamentaalisuuden mukaan. Tavallisesti uskovainenkin jättää huomioimatta jotain "jumalan tahdon" vaatimuksia, jos niiden noudattaminen on selvästi ristiriidassa läheisen vakavan kärsimyksen tai yleisen oikeustajun kanssa. Siksi meillä ei esim pidetä orjia eikä kivitetä ihmisiä, ja useimmat uskovaiset ovat tämän kanssa täysin ok. Samoin lepopäivän pyhittäminen (ollaan kuitenkin 10 käskyn äärellä, eli htývin keskiössä kristinuskoa) on enemmän fiilistelyjuttu.

Yleensä täysin mustavalkoisesti jotain uskonnollisia määräyksiä tulkitseva ja seuraava aiheuttaa kanssaihmisilleen jatkuvaa kärsimystä. Esimerkiksi Raamatusta voi löytää hyvinkin ristiriitaisia ohjeita arjen kysymyksiin reagoimiseen ja yleensä fundisyhteisöissä niistä vain valitaan normiksi se, jka antaa johtajille ja määräävälle luokalle eniten etua ja kahvaa kontrolloida muita.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Ei noi ole mitään luonteenpiirteitä vaan tunteita, paitsi ylensyönti joka on teko. Se että ihmisyyteen kuuluvien tunteiden tunteminen määritellään synniksi on ihan puhdasta alistamista, vallankäytön muoto.

Kyllä voi tehdä paljon pahaa vääräuskoisille kanssaihmisille ilman että se on syntiä.

Eikös päinvastoin se ole laiskuutta jos ei ollenkaan jihadoi?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
ID10T
Reactions:
Viestit: 11078
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Purdue kirjoitti: 22 Helmi 2024, 11:21
Raspu kirjoitti: 22 Helmi 2024, 11:13 Syntiä on tehty, monellakin tapaa.
Niin, synnittömiä meistä ei ole kukaan.
Kaikki ateistit ovat, koska synti on kuvitellun jumalan tahtoa vastaan toimimista.
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5351
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Velipoika sanoi rikkoneensa kymmentä käskyä vastaan, mutta ei himoinneensa lähimmäisensä karjaa.
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5351
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Aihe on hankala keskusteltavaksi. Ateistien on turha ottaa kantaa kristittyjen synti-käsitykseen.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4923
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Wisti kirjoitti: 22 Helmi 2024, 11:27 Velipoika sanoi rikkoneensa kymmentä käskyä vastaan, mutta ei himoinneensa lähimmäisensä karjaa.
Johonkin se raja on vedettävä.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Purdue »

MooM kirjoitti: 22 Helmi 2024, 11:23 "Mutta siis joo. Mulle herää tästä sellaisia kysymyksiä, että onko tärkeämpää elää synnittä suhteessa Jumalaan, vai elää moraalisesti oikein suhteessa kanssaihmisiin, ja missä määrin nämä kaksi asiaa ovat kytköksissä toisiinsa?"

Ateistina vastaus on tietenkin aivan selvä.

Uskovaisella varmaan tuo vaihtelee uskonnon ja uskon fundamentaalisuuden mukaan. Tavallisesti uskovainenkin jättää huomioimatta jotain "jumalan tahdon" vaatimuksia, jos niiden noudattaminen on selvästi ristiriidassa läheisen vakavan kärsimyksen tai yleisen oikeustajun kanssa. Siksi meillä ei esim pidetä orjia eikä kivitetä ihmisiä, ja useimmat uskovaiset ovat tämän kanssa täysin ok. Samoin lepopäivän pyhittäminen (ollaan kuitenkin 10 käskyn äärellä, eli htývin keskiössä kristinuskoa) on enemmän fiilistelyjuttu.

Yleensä täysin mustavalkoisesti jotain uskonnollisia määräyksiä tulkitseva ja seuraava aiheuttaa kanssaihmisilleen jatkuvaa kärsimystä. Esimerkiksi Raamatusta voi löytää hyvinkin ristiriitaisia ohjeita arjen kysymyksiin reagoimiseen ja yleensä fundisyhteisöissä niistä vain valitaan normiksi se, jka antaa johtajille ja määräävälle luokalle eniten etua ja kahvaa kontrolloida muita.
Joo, eikös se vanha tarina mene suurin piirtein niin, että kun joku "profeetta" perustaa hyvää tarkoittavan uskonnon, niin itse paholainen pitää huolen siitä, että se institutionalisoidaan, ja näin se uskonto korruptoituu ihmisten toimesta.

Itse olen varmaankin enemmän agnostikko kuin uskovainen taikka puhdas ateisti. Viime kädessä on kuitenkin niin, ettei pieni ihminen pysty saavuttamaan lopullista tietoa jumalan mahdollisesta olemassaolosta, joten kyseessä on puhtaasti uskon asia. Silti musta tuntuu, että maailmankaikkeus on niin nerokkaalla tavalla luotu, että voiko kaikki olla vain puhdasta sattumaa?

Mutta mihinkään kristinuskon tapaiseen "taivaan isään" en usko. Jos maailmankaikkeudessa on olemassa jokin "älykäs prinsiippi" niin silloin mun katse kohdistuu ennemminkin Intian niemimaalle.

Ja lopulta mun mielestä on tärkeämpää elää sopusoinnussa maan päällä muiden ihmisten kanssa kuin totella jotakin abstraktia jumalaa.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Wisti kirjoitti: 22 Helmi 2024, 11:30 Aihe on hankala keskusteltavaksi. Ateistien on turha ottaa kantaa kristittyjen synti-käsitykseen.
Toki. Mutta onko kristittyjen synti-käsitys ainoa mahdollinen? Eli onko sellaista synnin määritelmää, joka ei ole riippuvainen jostakin kuvitteellisesta jumaluudesta, vaan joka sopii ateistillekin?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
ID10T
Reactions:
Viestit: 11078
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Keskustelua synnistä

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Purdue kirjoitti: 22 Helmi 2024, 11:33
Wisti kirjoitti: 22 Helmi 2024, 11:30 Aihe on hankala keskusteltavaksi. Ateistien on turha ottaa kantaa kristittyjen synti-käsitykseen.
Toki. Mutta onko kristittyjen synti-käsitys ainoa mahdollinen? Eli onko sellaista synnin määritelmää, joka ei ole riippuvainen jostakin kuvitteellisesta jumaluudesta, vaan joka sopii ateistillekin?
Silloin puhutaan pahanteosta. Määritelmällisesti synti edellyttää jumalan olemassaolon.
Vastaa Viestiin