Nämä ovat mielestäni kaksi eri asiaa. Ajaessaan bussia, bussikuski ei ole mielentilassa, jossa hän jatkuvasti ymmärtää syvällisesti julkisen liikenteen roolin yhteiskunnallisena instituutiona.MooM kirjoitti: ↑26 Helmi 2024, 14:08Ok. Käytämme siis sanaa "ymmärtää" eri tavalla tässä aihepiirissä.Purdue kirjoitti: ↑26 Helmi 2024, 14:03Joo, ei varmaankaan ole oleellista saada konetta ymmärtämään asioita ihan samalla tavalla kuin ihmisen aivot sen tekevät, mutta oleellista tuossa on juurikin tuo jota sinäkin tuossa yllä sivusit, että se osaa toimia oikein siinä tilanteessa.MooM kirjoitti: ↑26 Helmi 2024, 13:33En tiedä, onko mahdollista, tarpeen tai edes hyvä asia saada AI ymmärtämään, samassa mielessä kuin ihminen ymmärtää.Purdue kirjoitti: ↑26 Helmi 2024, 13:08Kyllä varmastikin. En todellakaan vastusta sitä, että tekoäly oppisi sosiaalisuuden matkimalla.
Mutta jotta se tekoäly saadaan ymmärtämään se mitä se on matkinut niin tarvitaan instituutioiden ja konseptien käsitettä.
Ajatellaan jälleen vaikkapa robottibussikuskia. Sen on ylipäätään ymmärrettävä mikä on instituutio nimeltä "Julkinen bussiliikenne" ja millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia bussikuskin statukseen kuuluu.
Jos bussikuskin AI on opetettu asiallisella materiaalilla ja kattavalla määrällä poikkeustapauksia ja muita ei-rutiinitoimia, sen riittää tunnistaa mikä poikkeustapaus (tai mitä poikkeustapausta lähinnä) on kyseessä ja toimia sen mukaan.
Kuvaamasi tapa kouluttaa AI on hyvin ihmislähtöinen eikä tietääkseni vastaa oikein mitään nykyisiä implementaatiosuuntauksia. Tosin näkökulmani aiheeseen on varmaan aika kapea.
Jos ajatellaan tuota bussipysäkki esimerkkiä, niin jos se robottibussikuski osaa tuon matkustajan käden heilautuksen perusteella pysäyttää sen bussin ja päästää sen matkustajan kyytiin, niin se on ihan tarpeellisella tavalla "ymmärtänyt" sen matkustajan käden heilautuksen merkityksen siinä bussipysäkillä.
Tosin minusta käden heilautuksella pysähtymisestä on aika pitkä matka tähän vaatimukseen: "Sen on ylipäätään ymmärrettävä mikä on instituutio nimeltä "Julkinen bussiliikenne" ja millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia bussikuskin statukseen kuuluu"
Hän keskittyy vain ajamiseen ja asiakaspalveluun.
Samoin AI-sovellusta ei mielestäni pidä ajatella aivoina jossa kaikki tietoisuuden tilat ovat jotenkin aktiivisesti läsnä.
Mielestäni nämä sosiaaliset perusmallit pikemminkin myös rajaavat tarpeettoman pohdinnan pois tilanteesta, jossa se voi jopa häiritä ajattelua.