Lentoturmatutkinta
Re: Lentoturmatutkinta
Mun mielestä tällainen leko kääntyy vaikka paikallaan alas tai ylöspäin jos moottori toimii oikein. Joko pilotti oli inkapasitoituneena tai koneen tehot jostain syystä häipyivät. Extra 300 lavan kärjet käyvät yliäänipuolella jos on pakko...sellaista ääntä ei kuulunut.
Koneessa oli siihen alunperin kuulumaton 4 lapainen huiska.....voiko se johtaa heikompaan tehoon hätätilanteeessa ?
RIP Sten Stockmann.
Koneessa oli siihen alunperin kuulumaton 4 lapainen huiska.....voiko se johtaa heikompaan tehoon hätätilanteeessa ?
RIP Sten Stockmann.
Re: Lentoturmatutkinta
Lattakierteeltä kyllä näyttää. Mutta moottoriteholla siitä ei pääse pois, tehon lisäys voi jopa pahentaa lattakierrettä. Tosin kyseessä joku experimental, joten voi olla eri ominaisuudetkin himmelillä.
Re: Lentoturmatutkinta
Ei se puhdas lattakierre ole....kyllä teholla pitäisi saada aina nokka ylös tai alas.
Olisko pilotti isokokoinen ja siksi kone ollut hieman takapainoinen...ja tosiaan tehnyt alussa pari latahtavaa kierrettä ?
Siinä pitäisi avata vyöt ja siirtää kehoa eteenpäin !
Korkeutta oli liikkeen alussa hyvin vähän verrattuna D-XTRAn esitykseen edellä.
Re: Lentoturmatutkinta
Re: Lentoturmatutkinta
Savuvana näkyy ainakin loppuun asti. En sitten tiedä, että paljastaako se mitään. Tällä hetkellä pidän onnettomuutta lentäjän arviointivirheenä, kunnes oikeat tutkijat kertovat asian oikean laidan.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Lentoturmatutkinta
Lopussa ei ole kierroksia....oliko sitten lentäjän päätös kun näki että loppu tulee....nopeus ehkä hieman pienenee.Pattinero kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 21:57Savuvana näkyy ainakin loppuun asti. En sitten tiedä, että paljastaako se mitään. Tällä hetkellä pidän onnettomuutta lentäjän arviointivirheenä, kunnes oikeat tutkijat kertovat asian oikean laidan.
https://i.ylilauta.org/02/3f/023fae65325bed19.mp4
Re: Lentoturmatutkinta
Toi Goswellin video osoittaa sen, ettei edes koko moottorilla ole niin paljoa merkitystä, koska vauhtia tuossa syöksyssä on niin paljon. Goswellin videossa etäisyys maahan taitaa vielä lisäksi olla suurempi. Jos Stockmannin koneesta jotain hajosi, niin se liittyi ohjaukseen, ei mielestäni moottoriin.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 22:08Lopussa ei ole kierroksia....oliko sitten lentäjän päätös kun näki että loppu tulee....nopeus ehkä hieman pienenee.
https://i.ylilauta.org/02/3f/023fae65325bed19.mp4
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Lentoturmatutkinta
Mielestäni viime hetkillä vasemman puoleinen kierre on loppumassa, ja juuri muuttumassa tavalliseksi syöksyksi, joka olisi normaalisti oikaistavissa, jos ohjainpinnat toimivat ja on tarpeeksi korkeutta, jota tuossa tilanteessa ei kyllä enää ole. Jostain syystä aivan viime vaiheissa näkyy hetken aikaa oikealla kallistus.
Re: Lentoturmatutkinta
Niin näkyy...saattaa yrittää väistää jotakin. Kyllä tuossa vaan lentokorkeus loppui kesken. Jossain väitettiin että Stockmann on/oli entinen ilmavoimien pilotti ja ikää 55 vuotta.Q-S kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 22:24Mielestäni viime hetkillä vasemman puoleinen kierre on loppumassa, ja juuri muuttumassa tavalliseksi syöksyksi, joka olisi normaalisti oikaistavissa, jos ohjainpinnat toimivat ja on tarpeeksi korkeutta, jota tuossa tilanteessa ei kyllä enää ole. Jostain syystä aivan viime vaiheissa näkyy hetken aikaa oikealla kallistus.
Re: Lentoturmatutkinta
Niin, paljastaisiko se viime hetken kallistus sen, etteivät ohjauspinnat olleet enää kondiksessa. Kone teki siis jotain sellaista, mihin Stockmann ei voinut olla varautunut. Ja koska kone oli matalalla, hän ei ehtinyt mitään enää tehdäkään.Q-S kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 22:24Mielestäni viime hetkillä vasemman puoleinen kierre on loppumassa, ja juuri muuttumassa tavalliseksi syöksyksi, joka olisi normaalisti oikaistavissa, jos ohjainpinnat toimivat ja on tarpeeksi korkeutta, jota tuossa tilanteessa ei kyllä enää ole. Jostain syystä aivan viime vaiheissa näkyy hetken aikaa oikealla kallistus.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Lentoturmatutkinta
Kieltämättä viime hetkien tavallinen syöksy näyttää siltä, kun mitään oikenemista ei tapahtuisi. Voisi kuvitella, että heti kierteen loputtua sauvasta vetäisi, ja se näkyisi syöksyn loivenemisena. Loivenemista ei näy, vaan jyrkkä syöksy jatkuu ohikiitävän hetken, jonka jälkeen oikealle kallistus. Ihan lopussa kone on siipipinnat kuvaajaa kohti. Eli kallistunut 45 asetetta oikealle. Alunperin kierre oli vasemmanpuoleinen. Ilmanopeus kyllä riittää, ja moottoria ei tarvitse käyttää. Mutta korkeus ei riitä...Pattinero kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 22:33Niin, paljastaisiko se viime hetken kallistus sen, etteivät ohjauspinnat olleet enää kondiksessa. Kone teki siis jotain sellaista, mihin Stockmann ei voinut olla varautunut. Ja koska kone oli matalalla, hän ei ehtinyt mitään enää tehdäkään.Q-S kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 22:24Mielestäni viime hetkillä vasemman puoleinen kierre on loppumassa, ja juuri muuttumassa tavalliseksi syöksyksi, joka olisi normaalisti oikaistavissa, jos ohjainpinnat toimivat ja on tarpeeksi korkeutta, jota tuossa tilanteessa ei kyllä enää ole. Jostain syystä aivan viime vaiheissa näkyy hetken aikaa oikealla kallistus.
Re: Lentoturmatutkinta
Eli, joko koneesta oli jotain merkittävää ohjaupinnoista paskana, tai sitten lentäjä teki pahan arviointivirheen korkeuden suhteen. Sairaskohtauskin lienee aikaa kaukaa haettua, koska ohjausliike on kuitenkin nähtävissä.Q-S kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 22:52Kieltämättä viime hetkien tavallinen syöksy näyttää siltä, kun mitään oikenemista ei tapahtuisi. Voisi kuvitella, että heti kierteen loputtua sauvasta vetäisi, ja se näkyisi syöksyn loivenemisena. Loivenemista ei näy, vaan jyrkkä syöksy jatkuu ohikiitävän hetken, jonka jälkeen oikealle kallistus. Ihan lopussa kone on siipipinnat kuvaajaa kohti. Eli kallistunut 45 asetetta oikealle. Alunperin kierre oli vasemmanpuoleinen. Ilmanopeus kyllä riittää, ja moottoria ei tarvitse käyttää. Mutta korkeus ei riitä...Pattinero kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 22:33Niin, paljastaisiko se viime hetken kallistus sen, etteivät ohjauspinnat olleet enää kondiksessa. Kone teki siis jotain sellaista, mihin Stockmann ei voinut olla varautunut. Ja koska kone oli matalalla, hän ei ehtinyt mitään enää tehdäkään.Q-S kirjoitti: ↑17 Heinä 2023, 22:24Mielestäni viime hetkillä vasemman puoleinen kierre on loppumassa, ja juuri muuttumassa tavalliseksi syöksyksi, joka olisi normaalisti oikaistavissa, jos ohjainpinnat toimivat ja on tarpeeksi korkeutta, jota tuossa tilanteessa ei kyllä enää ole. Jostain syystä aivan viime vaiheissa näkyy hetken aikaa oikealla kallistus.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Lentoturmatutkinta
Onko tämä vastaava ?
https://aviation-safety.net/wikibase/245806
Koneen pitäisi tunnetuista kierteistä oieata vastajalalla...ja työntämällä nokkaa alas.
https://aviation-safety.net/wikibase/245806
Koneen pitäisi tunnetuista kierteistä oieata vastajalalla...ja työntämällä nokkaa alas.