Lentoturmatutkinta

Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Huomioita:

Katsottuani videon tuli vaikutelma että yläkuolokohdan jälkeen nokka jäi roikkumaan liian ylös, vertasin sitä muistikuviin aiemmista lentonäytöksistä.

Ja samaa mieltä Tuulispään kanssa, taitolentokoneessa moottoritehon pitäisi kyetä repimään kone irti kierteestä. Vai onko niin että vaadittava teho on niin suuri että sitä ei haluta toteuttaa ?
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

JMe1 kirjoitti: 18 Heinä 2023, 10:08 Huomioita:

Katsottuani videon tuli vaikutelma että yläkuolokohdan jälkeen nokka jäi roikkumaan liian ylös, vertasin sitä muistikuviin aiemmista lentonäytöksistä.

Ja samaa mieltä Tuulispään kanssa, taitolentokoneessa moottoritehon pitäisi kyetä repimään kone irti kierteestä. Vai onko niin että vaadittava teho on niin suuri että sitä ei haluta toteuttaa ?
Olisko se siis sakannut tavalla joka aiheutti välittömästi lattakierteen ?

4-lapainen potkuri on lyhyempi jolloin sen vaikutus peräsimiin on pienempi kuin 3 lapaisella...2 lapainen olisi paras.
Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 10:34
JMe1 kirjoitti: 18 Heinä 2023, 10:08 Huomioita:

Katsottuani videon tuli vaikutelma että yläkuolokohdan jälkeen nokka jäi roikkumaan liian ylös, vertasin sitä muistikuviin aiemmista lentonäytöksistä.

Ja samaa mieltä Tuulispään kanssa, taitolentokoneessa moottoritehon pitäisi kyetä repimään kone irti kierteestä. Vai onko niin että vaadittava teho on niin suuri että sitä ei haluta toteuttaa ?
Olisko se siis sakannut tavalla joka aiheutti välittömästi lattakierteen ?

4-lapainen potkuri on lyhyempi jolloin sen vaikutus peräsimiin on pienempi kuin 3 lapaisella...2 lapainen olisi paras.
Niin lattakierteeltähän ne muutamat alkupyörähdykset näyttivät.

Moottoritehoista : fundeerasin niin että jos on tarpeeksi porkurivetoa ja nokka on vaakatasossa, jo se veto ilman siivekevaikutuksia tehoaisi. Mutta jos nokka on alaspäin, tehoja ei voi käyttää kun ilmanopeus on jo muutenkin lähellä rava-arvoja.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

JMe1 kirjoitti: 18 Heinä 2023, 11:06
Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 10:34
JMe1 kirjoitti: 18 Heinä 2023, 10:08 Huomioita:

Katsottuani videon tuli vaikutelma että yläkuolokohdan jälkeen nokka jäi roikkumaan liian ylös, vertasin sitä muistikuviin aiemmista lentonäytöksistä.

Ja samaa mieltä Tuulispään kanssa, taitolentokoneessa moottoritehon pitäisi kyetä repimään kone irti kierteestä. Vai onko niin että vaadittava teho on niin suuri että sitä ei haluta toteuttaa ?
Olisko se siis sakannut tavalla joka aiheutti välittömästi lattakierteen ?

4-lapainen potkuri on lyhyempi jolloin sen vaikutus peräsimiin on pienempi kuin 3 lapaisella...2 lapainen olisi paras.
Niin lattakierteeltähän ne muutamat alkupyörähdykset näyttivät.

Moottoritehoista : fundeerasin niin että jos on tarpeeksi porkurivetoa ja nokka on vaakatasossa, jo se veto ilman siivekevaikutuksia tehoaisi. Mutta jos nokka on alaspäin, tehoja ei voi käyttää kun ilmanopeus on jo muutenkin lähellä rava-arvoja.
Kartso kuinka suuri on 3 lapainen huiska...ja vertaa Sten Stockmannin kotisivujen 4 lapaiseen.

Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Jos potkurien raakavedossa olisi merkittävä ero, se olisi tullut esiin eroissa lähtökiidon ensimmäisellä sadalla metrillä. Sellaisen eron ymmärrän että pidempilapaisen potkurin vaikutuskartio on laajempi ja se vaikuttaa paremmin siivekkeisiin, esim tehonlisäys saattaisi korjata alkavan sakkauksen kallistussiivekkeissä.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

On kai se kartio suurempi myös peräsimiin.
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Justis »

Onhan tämä hauskaa seurattavaa kun alkaa selvitys keskustelupalstoilla onnettomuuden syistä. Sen enempää yksilöimättä kannattaa huomioida muutama seikka.

Kyseessä oli nimenomaan kilpataitolentoon suunniteltu kone ja sen ominaisuudet ovat huonosti verrattavissa yleisilmailukoneisiin.

Lentäjä oli kokenut taitolentäjä ja koko ohjelma on etukäteen huolellisesti suunniteltu ja myös harjoiteltu eli se on lennetty läpi moneen kertaan ennen kyseistä näytöstä. Ei näytöksiin lähdetä tekemään mitään ennalta suunnittelematonta tai kokeilematta liikesarjaa .

Kone oli kuitenkin jo iäkäs ja vaikka tarkastuksia tehdään usein ja paljon niin teknisenkin vian mahdollisuus on olemassa kuten aina. Joku potkurin vaihto ei paljon merkkaa kun kaikki sarjat on kuitenkin lennetty läpi useaan kertaan myös uudella potkurilla.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 18 Heinä 2023, 12:48 Onhan tämä hauskaa seurattavaa kun alkaa selvitys keskustelupalstoilla onnettomuuden syistä. Sen enempää yksilöimättä kannattaa huomioida muutama seikka.

Kyseessä oli nimenomaan kilpataitolentoon suunniteltu kone ja sen ominaisuudet ovat huonosti verrattavissa yleisilmailukoneisiin.

Lentäjä oli kokenut taitolentäjä ja koko ohjelma on etukäteen huolellisesti suunniteltu ja myös harjoiteltu eli se on lennetty läpi moneen kertaan ennen kyseistä näytöstä. Ei näytöksiin lähdetä tekemään mitään ennalta suunnittelematonta tai kokeilematta liikesarjaa .

Kone oli kuitenkin jo iäkäs ja vaikka tarkastuksia tehdään usein ja paljon niin teknisenkin vian mahdollisuus on olemassa kuten aina. Joku potkurin vaihto ei paljon merkkaa kun kaikki sarjat on kuitenkin lennetty läpi useaan kertaan myös uudella potkurilla.
Niin 4 lapainen on niissä uusi vakio, mutta 2022 oli ollut samanlainen onnettomuus jossa kone tuli kierteessä tonttiin.

Siinä oli 3 lapaa.
38177_1315386849.jpg
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 13:32
Justis kirjoitti: 18 Heinä 2023, 12:48 Onhan tämä hauskaa seurattavaa kun alkaa selvitys keskustelupalstoilla onnettomuuden syistä. Sen enempää yksilöimättä kannattaa huomioida muutama seikka.

Kyseessä oli nimenomaan kilpataitolentoon suunniteltu kone ja sen ominaisuudet ovat huonosti verrattavissa yleisilmailukoneisiin.

Lentäjä oli kokenut taitolentäjä ja koko ohjelma on etukäteen huolellisesti suunniteltu ja myös harjoiteltu eli se on lennetty läpi moneen kertaan ennen kyseistä näytöstä. Ei näytöksiin lähdetä tekemään mitään ennalta suunnittelematonta tai kokeilematta liikesarjaa .

Kone oli kuitenkin jo iäkäs ja vaikka tarkastuksia tehdään usein ja paljon niin teknisenkin vian mahdollisuus on olemassa kuten aina. Joku potkurin vaihto ei paljon merkkaa kun kaikki sarjat on kuitenkin lennetty läpi useaan kertaan myös uudella potkurilla.
Niin 4 lapainen on niissä uusi vakio, mutta 2022 oli ollut samanlainen onnettomuus jossa kone tuli kierteessä tonttiin.

Siinä oli 3 lapaa.

38177_1315386849.jpg
Niin ja mitä sitten? Eli potkurilla ei ollut vaikutusta turmaan?
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11045
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 18 Heinä 2023, 13:47
Tuulispää kirjoitti: 18 Heinä 2023, 13:32
Justis kirjoitti: 18 Heinä 2023, 12:48 Onhan tämä hauskaa seurattavaa kun alkaa selvitys keskustelupalstoilla onnettomuuden syistä. Sen enempää yksilöimättä kannattaa huomioida muutama seikka.

Kyseessä oli nimenomaan kilpataitolentoon suunniteltu kone ja sen ominaisuudet ovat huonosti verrattavissa yleisilmailukoneisiin.

Lentäjä oli kokenut taitolentäjä ja koko ohjelma on etukäteen huolellisesti suunniteltu ja myös harjoiteltu eli se on lennetty läpi moneen kertaan ennen kyseistä näytöstä. Ei näytöksiin lähdetä tekemään mitään ennalta suunnittelematonta tai kokeilematta liikesarjaa .

Kone oli kuitenkin jo iäkäs ja vaikka tarkastuksia tehdään usein ja paljon niin teknisenkin vian mahdollisuus on olemassa kuten aina. Joku potkurin vaihto ei paljon merkkaa kun kaikki sarjat on kuitenkin lennetty läpi useaan kertaan myös uudella potkurilla.
Niin 4 lapainen on niissä uusi vakio, mutta 2022 oli ollut samanlainen onnettomuus jossa kone tuli kierteessä tonttiin.

Siinä oli 3 lapaa.

38177_1315386849.jpg
Niin ja mitä sitten? Eli potkurilla ei ollut vaikutusta turmaan?
Niin.....toisessa 2022 onnettomuudessa oli moottori alkanut menettää tehoja.

Oli potkuri mikätahansa niin ohjauspinnoille ei saa auktoriteettia jos ei ole puhallusta.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Aika vähän ymmärrän käytännön lentämisestä. Mutta sen verran ymmärrän minäkin, että jos lentokone on noin vauhdikkaassa syöksyssä nokka lähes suoraan maata kohti, on aivan se ja sama että onko siinä moottoria ollenkaan. Saatikka sillä, että montako lapaa sen potkurissa on. Ohjauspintojen toiminta ja riittävä etäisyys maasta ratkaisee sen, että pystyykö sen kierteen/syöksyn vielä oikaisemaan. Ja nyt tila ei enää siihen riittänyt. Voi olla, että Stockmann oletti koneen taittuvan jyrkemmin kuin mitä se lopulta teki. Ja jos moottorissa olisi ollut jotain ongelmia, niin johan hän olisi varmasti pyrkinyt keskeyttämään koko temppusarjansa siihen paikkaan.

Eikös joskus sopivat virtaukset saata aiheuttaa yllätyksiä, jotka ovat seurauksiltaan jopa vakaviakin? Mutta, sellaistakin varten täytyisi pitää korkeudessa pelivaraa. Ja sellaista pelivaraa tuossa taitolentoliikkeen loppuvaiheessa ei ollut enää ollenkaan. Vaikutti siltä, että se haluttiin viedä ns. loppuun asti tyylillä.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3246
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:17 Aika vähän ymmärrän käytännön lentämisestä. Mutta sen verran ymmärrän minäkin, että jos lentokone on noin vauhdikkaassa syöksyssä nokka lähes suoraan maata kohti, on aivan se ja sama että onko siinä moottoria ollenkaan. Saatikka sillä, että montako lapaa sen potkurissa on. Ohjauspintojen toiminta ja riittävä etäisyys maasta ratkaisee sen, että pystyykö sen kierteen/syöksyn vielä oikaisemaan. Ja nyt tila ei enää siihen riittänyt. Voi olla, että Stockmann oletti koneen taittuvan jyrkemmin kuin mitä se lopulta teki. Ja jos moottorissa olisi ollut jotain ongelmia, niin johan hän olisi varmasti pyrkinyt keskeyttämään koko temppusarjansa siihen paikkaan.

Eikös joskus sopivat virtaukset saata aiheuttaa yllätyksiä, jotka ovat seurauksiltaan jopa vakaviakin? Mutta, sellaistakin varten täytyisi pitää korkeudessa pelivaraa. Ja sellaista pelivaraa tuossa taitolentoliikkeen loppuvaiheessa ei ollut enää ollenkaan. Vaikutti siltä, että se haluttiin viedä ns. loppuun asti tyylillä.
Kuulin, että jossain taitolentokoneissa on siipipintaa pienenetty lyhentämällä siipiä. Onko tuossa tehty niin?
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Tonttu kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:26
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:17 Aika vähän ymmärrän käytännön lentämisestä. Mutta sen verran ymmärrän minäkin, että jos lentokone on noin vauhdikkaassa syöksyssä nokka lähes suoraan maata kohti, on aivan se ja sama että onko siinä moottoria ollenkaan. Saatikka sillä, että montako lapaa sen potkurissa on. Ohjauspintojen toiminta ja riittävä etäisyys maasta ratkaisee sen, että pystyykö sen kierteen/syöksyn vielä oikaisemaan. Ja nyt tila ei enää siihen riittänyt. Voi olla, että Stockmann oletti koneen taittuvan jyrkemmin kuin mitä se lopulta teki. Ja jos moottorissa olisi ollut jotain ongelmia, niin johan hän olisi varmasti pyrkinyt keskeyttämään koko temppusarjansa siihen paikkaan.

Eikös joskus sopivat virtaukset saata aiheuttaa yllätyksiä, jotka ovat seurauksiltaan jopa vakaviakin? Mutta, sellaistakin varten täytyisi pitää korkeudessa pelivaraa. Ja sellaista pelivaraa tuossa taitolentoliikkeen loppuvaiheessa ei ollut enää ollenkaan. Vaikutti siltä, että se haluttiin viedä ns. loppuun asti tyylillä.
Kuulin, että jossain taitolentokoneissa on siipipintaa pienenetty lyhentämällä siipiä. Onko tuossa tehty niin?
Ei tuossa koneesa mielestäni niin oltu tehty. Ne ovat kai enemmän niitä air race koneita, joissa tuota on harrastettu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_racing
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Susa
Reactions:
Viestit: 7757
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Susa »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:17 Aika vähän ymmärrän käytännön lentämisestä. Mutta sen verran ymmärrän minäkin, että jos lentokone on noin vauhdikkaassa syöksyssä nokka lähes suoraan maata kohti, on aivan se ja sama että onko siinä moottoria ollenkaan.
Eihän se ollut lainkaan vauhdikkaassa syöksyssä, vaan aika hitaassa putoamisliikkeessä.
Videolta näkee että paljon hitaammin tuli alas kuin kiipesi ylös.
45-51sek = 5sek ylös kiipeämiseen ja alas tullaan lähtönopeudesta 0km/t 1.:00 - 1:10 = 10sek
Loppunopeutta vaikea maallikon arvioida, mutta tuollainen kone tarvii yli 100km/t nopeuden jotta sillä ylipäänsä voi lentää.
Mielestäni nopeus ei riittänyt oikaisuun, joka syystä tai toisesta jäi myöhäiseksi.

https://i.ylilauta.org/02/3f/023fae65325bed19.mp4
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:38
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 14:17 Aika vähän ymmärrän käytännön lentämisestä. Mutta sen verran ymmärrän minäkin, että jos lentokone on noin vauhdikkaassa syöksyssä nokka lähes suoraan maata kohti, on aivan se ja sama että onko siinä moottoria ollenkaan.
Eihän se ollut lainkaan vauhdikkaassa syöksyssä, vaan aika hitaassa putoamisliikkeessä.
Videolta näkee että paljon hitaammin tuli alas kuin kiipesi ylös.
45-51sek = 5sek ylös kiipeämiseen ja alas tullaan lähtönopeudesta 0km/t 1.:00 - 1:10 = 10sek
Loppunopeutta vaikea maallikon arvioida, mutta tuollainen kone tarvii yli 100km/t nopeuden jotta sillä ylipäänsä voi lentää.
Mielestäni nopeus ei riittänyt oikaisuun, joka syystä tai toisesta jäi myöhäiseksi.

https://i.ylilauta.org/02/3f/023fae65325bed19.mp4
No olihan se nyt silti vauhdikas perkele.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Vastaa Viestiin