Lentoturmatutkinta

Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:21
Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:08
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 19:06
Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:15

Koska olen mikä olen, uskallan väittää että tuo Mustang tuli ketoon monen syyn summana, joku trimmilaipan irtoaminen ei siihen yksin riitä.
Pilotti on liian vanha, suorastaan ikäloppu tuollaisiin g-voimiin joita yllättävä pystyynnousu tuotti, konetta oli myös kevennetty ja muutenkin muutettu erittäin radikaalisti, muistaakseni hiukan luvatta.
Kyllä pääsyy siihen koneen putoamiseen, ja siksi myös niihin rajuihin g-voimiin oli nimenomaan siinä trimmissä, joka asetti koneen syöksyyn, jota ei voi mitenkään pysäyttää. Se, että koneen teknisiä osia ei oltu huollettu ja päivitetty oli tietenkin syy sen trimmin hajoamiseen. Mutta, syy oli siis tekninen, vaikka lentäjäkin oli iäkäs ja niin ikään iäkästä konetta viritelty mm. juuri siipiä lyhentämällä.
Se kone kylläkin nousi yllättäen ylöspäin, teki silmukan ja tuli suoraan alas.Tiedät ihan hyvin että trimmillä vain hienosäädetään kone lentämään suoraan ilman vänkäämistä, varsinainen ohjainpinta on paljon suurempi ja voittaa trimmin ohjauskyvyn suunnilleen kymmenen nolla.
Vaikka trimmit lentäisi kaikki huitsin nevadaan, ohjainpinnat on edelleen kunnossa ja kone hallittavissa.

Siis jos puhutaan samasta tapauksesta.
Se tapahtumasarja puhuu juuri sen puolesta, ettei trimmi toimi. Ensin se painaa koneen hallitsemattomasti ylös, ja sitten ehkä jopa lentäjän toimesta se tulee takaisin alas. Mutta aika hankala nopealla aikataululla on tuossa mitään järkevää tehdä, vaikka tajuaisi sen trimmin paskana olevankin. En yhtään ihmettele että tuli tonttiin se Mustang-härveli. Harmillisinta oli se, että yleisöä oli suoraan alapuolella kun tämä tapahtui. Onneksi Kouvolassa ei ollut.
Kyllä trimmistä se lähti, nokka nousee ja g-voimat yllättää ikälopun pilotin, silmissä pimenee ja loppu on herrassa.
Minun mielestä noin.
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Q-S kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:23
Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:08 Se kone kylläkin nousi yllättäen ylöspäin, teki silmukan ja tuli suoraan alas.Tiedät ihan hyvin että trimmillä vain hienosäädetään kone lentämään suoraan ilman vänkäämistä, varsinainen ohjainpinta on paljon suurempi ja voittaa trimmin ohjauskyvyn suunnilleen kymmenen nolla.
Vaikka trimmit lentäisi kaikki huitsin nevadaan, ohjainpinnat on edelleen kunnossa ja kone hallittavissa.

Siis jos puhutaan samasta tapauksesta.
Joo mutta jos kone lentää maksiminopeudella tai edes lähellä sitä, ja tapahtuu jompi kumpi seuraavista

1) maksiminopeudelle vaakalennossa ja tämän seurauksena huomattavasti 'nokka alas trimmattu' trimmilaippa lentää huitsin vidduun, tai
2) maksiminopeudelle vaakalennossa trimmatun koneen trimmilaippa muljahtaa ääriasentoon 'nokka ylös'

niin seurauksena on hallitsematon nokan nousu jota ei millään käsivoimilla pysty / ehdi estämään. Tämä tapahtuu jo periaatteessa riisikuppi-kessnallakin, jonka lentäminen on tosin hölmöä koska kyse on jatkuvasta moottorihäiriötilanteesta vain yhdellä moottorintapaisella. [sarcasm].
Kyllä ja hyvin vanhalla pilotilla ei ole sitäkään pientä mahdollisuutta onnistua hallitsemaan konetta tuossa yllättävässä tilanteessa.
Minun mielestä noin.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11072
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:21
Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:08
Pattinero kirjoitti: 18 Heinä 2023, 19:06
Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 18:15

Koska olen mikä olen, uskallan väittää että tuo Mustang tuli ketoon monen syyn summana, joku trimmilaipan irtoaminen ei siihen yksin riitä.
Pilotti on liian vanha, suorastaan ikäloppu tuollaisiin g-voimiin joita yllättävä pystyynnousu tuotti, konetta oli myös kevennetty ja muutenkin muutettu erittäin radikaalisti, muistaakseni hiukan luvatta.
Kyllä pääsyy siihen koneen putoamiseen, ja siksi myös niihin rajuihin g-voimiin oli nimenomaan siinä trimmissä, joka asetti koneen syöksyyn, jota ei voi mitenkään pysäyttää. Se, että koneen teknisiä osia ei oltu huollettu ja päivitetty oli tietenkin syy sen trimmin hajoamiseen. Mutta, syy oli siis tekninen, vaikka lentäjäkin oli iäkäs ja niin ikään iäkästä konetta viritelty mm. juuri siipiä lyhentämällä.
Se kone kylläkin nousi yllättäen ylöspäin, teki silmukan ja tuli suoraan alas.Tiedät ihan hyvin että trimmillä vain hienosäädetään kone lentämään suoraan ilman vänkäämistä, varsinainen ohjainpinta on paljon suurempi ja voittaa trimmin ohjauskyvyn suunnilleen kymmenen nolla.
Vaikka trimmit lentäisi kaikki huitsin nevadaan, ohjainpinnat on edelleen kunnossa ja kone hallittavissa.

Siis jos puhutaan samasta tapauksesta.
Se tapahtumasarja puhuu juuri sen puolesta, ettei trimmi toimi. Ensin se painaa koneen hallitsemattomasti ylös, ja sitten ehkä jopa lentäjän toimesta se tulee takaisin alas. Mutta aika hankala nopealla aikataululla on tuossa mitään järkevää tehdä, vaikka tajuaisi sen trimmin paskana olevankin. En yhtään ihmettele että tuli tonttiin se Mustang-härveli. Harmillisinta oli se, että yleisöä oli suoraan alapuolella kun tämä tapahtui. Onneksi Kouvolassa ei ollut.

Hämmentävää oli että samana päivänä kun Extra 300 putosi...oli Stockmann antanut luvan 20 Stockmannin perustamiseen ympäri Venäjää.
Susa
Reactions:
Viestit: 7768
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Susa »

Mistähän trimmistä lie puhutte, mutta ainakin tavallisessa "sesnassa" trimmillä saadaan vain kone lentämään suoraan, ilman että "sauvalla" tarvii vastaan vängätä.
Kovin pienestä on kyse. Veneen perämoottorissa jos "trimmi" on perseellään joutuu käyttämään jopa käsivoimaa.
Voisikohan trimmi-asiantuntijat tarkoittaa taitolentokoneen "ohjaustehostinta" eli aileron spadea?

Q-S
Reactions:
Viestit: 353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:37 Mistähän trimmistä lie puhutte, mutta ainakin tavallisessa "sesnassa" trimmillä saadaan vain kone lentämään suoraan, ilman että "sauvalla" tarvii vastaan vängätä.
Kovin pienestä on kyse. Veneen perämoottorissa jos "trimmi" on perseellään joutuu käyttämään jopa käsivoimaa.
Tuosta trimmistä puhuin minäkin. Sesnassakin trimmivoimat ovat tuntuvia, ja tehokkaammassa koneessa ovat todella tuntuvia. Jopa niin tuntuvia, että päin honkia trimmatun koneen pitäminen halutussa lentotilassa ei käsivoimin onnistu. Ääriesimerkkinä takavuosien 737MAX -onnettomuudet.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4223
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Susa kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:37 Mistähän trimmistä lie puhutte, mutta ainakin tavallisessa "sesnassa" trimmillä saadaan vain kone lentämään suoraan, ilman että "sauvalla" tarvii vastaan vängätä.
Kovin pienestä on kyse. Veneen perämoottorissa jos "trimmi" on perseellään joutuu käyttämään jopa käsivoimaa.
Voisikohan trimmi-asiantuntijat tarkoittaa taitolentokoneen "ohjaustehostinta" eli aileron spadea?

No sen verran tiedän minäkin, että kaikissa lentokoneissa on oltava trimmi, jolla säädetään se kone lentämään suoraan. Lentokone on oikeastaan vähän niin kuin vaaka. Jos trimmi hajoaa, tai on väärin säädetty, ei kone enää lennä suoraan. Ja jos se trimmi ajautuu laitaan, niin sellaista konetta onkin sitten jo aika perkeleen vittumaista lentää olllenkaan.

Ja juuri tämä juttu sekoitti ne Boeing Max lentäjät. He eivät hoksanneet ollenkaan, että automatiikka lähti trimmaamaan konetta. Ja teki sen vielä aivan päin helvettiä ilmeisesti lisäksi. Eikä siitä automatiikasta oltu kerrottu lentäjille mitään, koska luultiin, ettei tarvitsekaan. Toisin oli.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Mustangissa ja muissakin siellä korkeusperäsimen takalaidalla on pienen pieni lappu jolla säädetään kone lentämään suoraan, se korkeusperäsin on itsessään monta monta kertaluokkaa suurempi lappu. Jos vintti pimenee ei lapun koolla ole suurtakaan merkitystä koska kukaan ei sitä käske.
Minun mielestä noin.
Oiva
Reactions:
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Goswell kirjoitti: 18 Heinä 2023, 21:55 Mustangissa ja muissakin siellä korkeusperäsimen takalaidalla on pienen pieni lappu jolla säädetään kone lentämään suoraan, se korkeusperäsin on itsessään monta monta kertaluokkaa suurempi lappu. Jos vintti pimenee ei lapun koolla ole suurtakaan merkitystä koska kukaan ei sitä käske.
Muistaakseni tuon Mustangin onnettomuuden syy oli nimenomaan irronnut trimmilaippa. Noilla nopeuksilla ohjaajan täytyi työntää koko ajan todella voimakkaasti trimmi edessä. Kun trimmilaippa irtosi, kone muuttui "takapainoiseksi" ja lähti isolla geellä tekemään silmukkaa kun trimmi ei enää auttanut asennon pitämisessä. Pilotilta lähti joko taju kokonaan tai sitten suurista g-voimista johtuen silmissä pimeni. En tiedä oliko sillä väliä, että pilotti oli vanha. Nopeasti kehittyvä iso gee voi yllättää kenet vaan. Tämähän tapahtui muutamassa sekunnissa.

Selänpään onnettomuudesta sen verran, että tuo Extra on tosiaan sen luokan raaseri ja tehty kilpataitolentoon, että siinä ei voi suoraan soveltaa tavallista ohjausfilosofiaa. Normaalikoneilla esim. lattakierre on pääsääntöisesti vaikea tai mahdoton oikaista ja johtuu yleensä väärästä massajakaumasta (eli painopiste on takarajasta yli). Extralla taas lattakierteitä ajellaan näytöksissä tämän tästä. Ohjainpinnat ovat valtavan suuret ja tehoa riittää. Sikäli kun ymmärrän, noilla koneilla lattakierre ajetaan tavalliseksi syöksykierteeksi, joka sitten oikaistaan normitoimin.
En yritä arvata tai spekuloida mitä tuossa kävi, mutta oikaisuvedossa kallistuminen ei automaattisesti tarkoita että ohjainpinnoissa olisi vikaa tai ohjaaja tekisi jotain kummallista. Jos kone on luisussa (kuula poskella) kuten syöksykierteen oikaisussa helposti on, varsinkin jos oikaisu menee yli ja ohjaaja vetää tiukasti, kallistuu kone silloin luisun suuntaan. Oikaisu saattaa näyttää loivalta jo siksi, että jos nopeus on pienehkö ja vetää tiukasti, kone tulee ns. läpi tai menee g-sakkaukseen. Jos on vielä luisua, tiukalla vedolla saa nopean syöksykierteeseen lähdön. Itse ajattelen, että ohjaaja tunsi koneensa ja tiesi nopeuden, moottoritehton ja g-lukeman perusteella sen, kuinka paljon kannattaa vetää.

Yleisellä tasolla, kaikki mitä näytöksissä lennetään, on aina suunniteltu ja lennetty läpi useita kertoja. Koskaan ei näytöslennoilla sovelleta tai tehdä mitään poikkeavaa. Taitolentonäytöksessä ohjaajalla on mittaritaulussa paperilappuun piirrettynä ohjelma ns. Aresti-kuviona. Lisäksi ohjaajalla täytyy koko ajan olla tiedossa minimikorkeudet jokaiselle liikkeelle.

Surullinen onnettomuus joka tapauksessa.
Q-S
Reactions:
Viestit: 353
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Q-S »

O:lta mainio kuvaus. Yleensä on niin, että lopullinen raportti paljastaa syitä, jotka tulevat yllätyksenä spekuloijille ja onnettomuustutkijoille itselleenkin.

Mutta ihmisluonne on spekulaatioihin taipuvainen, joten munkin pakko arvata, että lattakierre, joka videon perusteella muuttuu hallitusti syöksykierteeksi, on molemmat vaiheet yhdistettynä sellainen, jossa korkeutta menetetään liikaa. En pysty lottoamaan syytä. Tai sitten proseduuri aloitettiin alle vaaditun korkeuden, mikä ei kuulosta realistiselta noin kokeneen taitolentäjän tapauksessa.

No, en tunne taitolentotekniikoita ja vielä vähemmän taitolentokoneiden ominaisuuksia. Joten jätän yleismaailmallisen arvaukseni vain tähän.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11072
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Q-S kirjoitti: 19 Heinä 2023, 00:56 O:lta mainio kuvaus. Yleensä on niin, että lopullinen raportti paljastaa syitä, jotka tulevat yllätyksenä spekuloijille ja onnettomuustutkijoille itselleenkin.

Mutta ihmisluonne on spekulaatioihin taipuvainen, joten munkin pakko arvata, että lattakierre, joka videon perusteella muuttuu hallitusti syöksykierteeksi, on molemmat vaiheet yhdistettynä sellainen, jossa korkeutta menetetään liikaa. En pysty lottoamaan syytä. Tai sitten proseduuri aloitettiin alle vaaditun korkeuden, mikä ei kuulosta realistiselta noin kokeneen taitolentäjän tapauksessa.

No, en tunne taitolentotekniikoita ja vielä vähemmän taitolentokoneiden ominaisuuksia. Joten jätän yleismaailmallisen arvaukseni vain tähän.
Mun arvio on että koneen moottori piiputti...siitä ei kuulunut juurikaan ääntä enää muutamaan sekunttiin ennen törmäystä.

Extra 300 on siitä, ikävä lentokone, että se ei juurikaan liidä ilman moottoritehoja ( tai erittäin suurta nopeutta )...hieman sukkulaa parempi liitoluku. Myöskin se lentää yli 400 km/t koska niitä käytetään Red Bull kisoissa...niin nopeudet ovat isohkoja.

Näytti sakkaavan heti uudelleen kun sai kierteen lopetettua...nyt vaan toiseen suuntaan eli oikealle.
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 19 Heinä 2023, 07:23
Q-S kirjoitti: 19 Heinä 2023, 00:56 O:lta mainio kuvaus. Yleensä on niin, että lopullinen raportti paljastaa syitä, jotka tulevat yllätyksenä spekuloijille ja onnettomuustutkijoille itselleenkin.

Mutta ihmisluonne on spekulaatioihin taipuvainen, joten munkin pakko arvata, että lattakierre, joka videon perusteella muuttuu hallitusti syöksykierteeksi, on molemmat vaiheet yhdistettynä sellainen, jossa korkeutta menetetään liikaa. En pysty lottoamaan syytä. Tai sitten proseduuri aloitettiin alle vaaditun korkeuden, mikä ei kuulosta realistiselta noin kokeneen taitolentäjän tapauksessa.

No, en tunne taitolentotekniikoita ja vielä vähemmän taitolentokoneiden ominaisuuksia. Joten jätän yleismaailmallisen arvaukseni vain tähän.
Mun arvio on että koneen moottori piiputti...siitä ei kuulunut juurikaan ääntä enää muutamaan sekunttiin ennen törmäystä.

Extra 300 on siitä, ikävä lentokone, että se ei juurikaan liidä ilman moottoritehoja ( tai erittäin suurta nopeutta )...hieman sukkulaa parempi liitoluku. Myöskin se lentää yli 400 km/t koska niitä käytetään Red Bull kisoissa...niin nopeudet ovat isohkoja.

Näytti sakkaavan heti uudelleen kun sai kierteen lopetettua...nyt vaan toiseen suuntaan eli oikealle.
Tuossa videossa ääni kyllä kuuluu.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11072
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 19 Heinä 2023, 07:39
Tuulispää kirjoitti: 19 Heinä 2023, 07:23
Q-S kirjoitti: 19 Heinä 2023, 00:56 O:lta mainio kuvaus. Yleensä on niin, että lopullinen raportti paljastaa syitä, jotka tulevat yllätyksenä spekuloijille ja onnettomuustutkijoille itselleenkin.

Mutta ihmisluonne on spekulaatioihin taipuvainen, joten munkin pakko arvata, että lattakierre, joka videon perusteella muuttuu hallitusti syöksykierteeksi, on molemmat vaiheet yhdistettynä sellainen, jossa korkeutta menetetään liikaa. En pysty lottoamaan syytä. Tai sitten proseduuri aloitettiin alle vaaditun korkeuden, mikä ei kuulosta realistiselta noin kokeneen taitolentäjän tapauksessa.

No, en tunne taitolentotekniikoita ja vielä vähemmän taitolentokoneiden ominaisuuksia. Joten jätän yleismaailmallisen arvaukseni vain tähän.
Mun arvio on että koneen moottori piiputti...siitä ei kuulunut juurikaan ääntä enää muutamaan sekunttiin ennen törmäystä.

Extra 300 on siitä, ikävä lentokone, että se ei juurikaan liidä ilman moottoritehoja ( tai erittäin suurta nopeutta )...hieman sukkulaa parempi liitoluku. Myöskin se lentää yli 400 km/t koska niitä käytetään Red Bull kisoissa...niin nopeudet ovat isohkoja.

Näytti sakkaavan heti uudelleen kun sai kierteen lopetettua...nyt vaan toiseen suuntaan eli oikealle.
Tuossa videossa ääni kyllä kuuluu.
Eipä juuri kuulu ennen törmäystä.

Kiitos kuitenkin uudesta videosta...nyt niitä on kolme online.

Ota huomioon myös äänen nopeus.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11072
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Extra 300lle näitä onnettomuuksia sattuu:



Vastaava 2-tasolle:

Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 284
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Tulee mielen "läheltä piti" tilanne Helsinki Vantaalla (joku voi korjata jos muistaa paremmin).

Matkustajakone joutui tekemään ylösvedon, olisikohan syynä ollut epäonnistunut lähestyminen voimakkaassa sivutuulessa. Pilotti antoi ylösvetotehtävän automatiikalle. Tuo konetyyppi tekee sen melkoisen jyrkkänä, ohjaaja päätti loiventaa jyrkkää nousua matkustajien takia, työntämällä sauvasta.

Jossakin vaiheessa automatiikka totesi "nyt on jotakin pielessä" ja luovutti ohjauksen pilotille. Kone ampaisi pystyyn. Oli täysi työ saada jyrkkä nousu oikaistua, käytiin aivan sakkauksen rajoilla mutta onnistui.

Raportissa mainittiin että automaatio alkoi trimmata konetta takapainoiseksi kun ei saanut pidettyä haluamaansa nousukulmaa. Kun ohjaus siirtyi manuaaliseksi, trimmi oli aivan takana joten nokka kääntyi ylös.

Tämä on oma päätelmäni : jos isoissa koneissa ihmisvoima riittäisi ohjainten keskittämiseen "väärässä trimmiaaennossa", pilotti olisi voinut työntää sauvan nopeasti normaaliasentoon. Mutta kun ohjain tuli autopilotin poiskytkeytymisvaiheessa "syliin" ei ollut voimaa keskittää, piti trimmata. Ja se on hieman hitaampaa.
Paikalla
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11072
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentoturmatutkinta

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Täällä taas toinen E 300 tulee tonttiin: https://www.1001crash.com/telechvideo-v ... aires.html

Kyllä lentokorkeuden puute on syy...syöksykierteita ei pitäisi tehdä noin matalalla ollenkaan.

Vastaa Viestiin